Balik-Koreny_a_zdroje_ceskeho_antiklerikalismu.txt ================================================== 23:37 2.2.2016 https://www.salesko.cz/savio-koreny-a-zdroje-ceskeho-antiklerikalismu/ SaVIO – Kořeny a zdroje českého antiklerikalismu 12. 1. 2016 19h DSC_0015 (2) Přednáška doc. PhDr. Stanislav Balíka představí jeden z nejzajímavějších fenoménů charakterizujících naši společnost od 19. století do současnosti – antiklerikalismus. Pokusí se objasnit jeho kořeny, představí vývoj a nárůst jeho vlivu v české a moravské společnosti. Pohled zpět nám pomůže pochopit současnost. Záznam přednášky v mp3 0:00 představení, úvod 1:00 spoluator knihy "Český antiklerikalismus", několik let se tématu věnoval 1:50 "antiklerikalismus" je typická vlastnost, čím se lišíme od okolních zemí 3:00 svádět to na socialismus není správné, protože v okolních zemích to takové není 4:00 podobné argumenty zaznívaly už koncem 19.stolení 4:20 v programu národně socialistické strany z r.1924 (Masaryk, Beneš) je více proti církvi než komunisti po roce 1949 5:30 co bylo příčinou? - minimálně do doby národního obrození i dříve 6:00 pojem "antiklerikalismus" není klasický ismus, tedy jednotný myšlenkový proud 7:00 -imaginace hraje velkou roli - často se bojuje proti smyšlenému obrazu 7:40 "klerikalismus" - není jednotná definice 8:10 1.pohled: činnost církví překračující jejich poslání a vstupujícím do ekonomiky, politiky, společnosti (vychází z toho, že život církve se děje jen v kostele) 9:10 - a církvi jde ve skutečnosti na získání moci 9:27 - první použití - 1877 Leon Gambeta ve fr.parlamentu jako nepřítel republiky 10:00 2.pohled: klerikalismus = katolicismus; náboženský člověk, - takový antiklerikál je obecně proti náboženství 11:25 "antiklerikalismus" je proti vivu skutečnému nebo domnělého (což se nerozlišuje, pravda není podstatná) 12:40 prvním projevem u nás: rušení jezuitů v polovině 18.stol. 12:50 od 18 do 20.stol bylo mnoho antiklerikálních vln po celém západním světě, včetně USA 13:20 nebyli jsme s antiklerikalismem výjimeční, 14:00 ve Španělsku apod. to bylo podobné, příklad Portugalsko na počátku 20.stol. 14:44 3 pojetí antiklerikalismu: 1. pouze zaujetí postoje proti duchovenstvu - principiálně odmítání jako prostředníka mezi Bohem a člověkem (od 15.stol.) - kritizovalo chyby duchovenstva (husitské hnutí) 2. opozice proti společenskému angažování duchovenstva 16:00 3. antikatiliticmus 16:45 Josefinské spojení trůnu a oltáře - oltář vládl spolu s trůnem - uváděno hlavně dříve 17:30 - 1890 církev v rakousku je děvečkou státu (kněz uvedl do kroniky) 18:00 - stát platil za služby (za vedení matrik apod.) - vládní dvůr byl katolický, ale o církev nerozhodovala 18:40 - vláda rozhodovala i o stanovení kanovníků a stanovovala podmínky 19:30 - absurdní dekrety císaře o životu církve 20:20 - církev byla spojena se s tátem minimálně vizuálně, zvlášť vysoká církevní hiearchie tvořila oporu - zvětšující odstup od vládní hiearchie měl za důsledek i odstup od církevní hierarchie 20:30 vývoj českého klerikalismu před II.sv. válkou - 5 fází - před 1848 politický antiklerikalismus neexistuje 22:10 - 1848-49: spory mezi liberály a církví - Havlíček Borovský - stává se ikonou proticírkevního boje a symbolem pokroku (některé jeho epigramy typicky antiklerikální) 23:40 - Bachův absolutismu 23:50 - 60.léta - uvolnění pout, církev se začla i průměrnému člověku se začla jevit jako instituce sloužící státu 24:10 - do povědomí dílo Palackého - nepsal jen chiméry o "holubiččí slovanské povaze", a slovanské demokracii, ale také "potýkání se s římanstvím" - zde vzniká, že hustiství je vrcholem české historie 25:40 - Hustiská epopej od Vondrušky - objektivnější - antiklerikalismus se stává symbol české svébytnosti, emotivně silné téma 26:50 - rozmach českého školství - v každé vesnici je škola (byť docházka zavedena před 100 lety) - 70-80. léta - první české střední školy, snaha i o univerzitu 28:00 - na přelomu 19/20 stol byl skoro každý učitel antiklerikál (90% učitelů bylo organizováno v pokrokových organizacích) - pravděpodobně školské ústavy obsadili antiklerikálové 29:20 - Sokol: krátce po založení antiklerikální organizace 29:55 - 80.léta - socialistické strany se stávají také antiklerikální 30:10 - 90.léta 19.stol. - antiklerikalismus byl plně rozvinut jako dnes 32:00 1. republika jen navázala - zdokumentovány 100x stržených soch i na venkově 34:00 projev - projevuje se tím, že chtějí mluvit do toho, jak má církev mluvit při mších, zrušení řádů apod. 34:30 Masaryk např. neměl odpor proti křesťanství obecně, politika byla dle jeho pojetí příprava na eschatologický rozměr - ale opatření a tažení proti katolické církvi se nezastavilo jen u katolictví, ale zvrtlo se obecně proti křesťanství 35:50 po pěti letech se tah proti křesťanství oslabil - lidová strana za p.Štráfka byla umírněná (narozdíl od předchozích radikálních i katolických hnutí) - radikální katolíci i antiklerikálové to však nechtěli uznat a stále kremační spolky - za 1.rep. se vyřešil i spor za obřady s koncem života; rozvoj kremačního hnutí - první kremační spolky byly v 70.letech 19.stol.,ale kvůli odporu církve neměly úspěch - v r.1919 parlament povolil kremaci rozvody - oficiálně byly možné už za Rakouska-Uherska, ale jen pro nekatolíky (před rozvodem se muselo vystoupit z církve) - v r.1918-19 je ukončení manželství v režii státu a konfese na to nemá vliv 40:00 vývoj českého antiklerikalismu - byl spirálový vývoj, vývoj se stále vracel, ale trochu jinam 41:10 2.sv. válka přináší smíření - církev už je brána jako součást národa - narozdíl od 1.sv. války 42:10 1948 - zlom a konec 42:30 30.léta - uklidnění - pokrokáři si zvykli, že katolicismus z národa nevykoření - katolíci se smířili s tím, že nejsou hlavní a rozhodující silou ve společnosti 43:15 1930 Lidové noviny - dříve hlavní antiklerikální platforma - dnes už nejde o Husa a Cyrila, ale Ježíše a kulturu ohrožovanou lhostejností a povrchností 43:50 - prostá humanita bez náboženství či náboženství bez církve se ukazuje jako dlouhodobě neudržitelné, náchylné k devastacti stejně jako katolicismus - smutné je, že destrukci katolicismu prováděli jeho žáci 44:55 jednotlivosti byly odlišné - např. v polovině 19.stol už v Kladně, - Mikulovice u Pardubic antiklerikalismus už nebyl, protože katolicismus už neměl žádnou autoritu 46:20 Němci: rakouští Němci byli katolíci, říští Němci byli protestanti (kromě Bavoráků) - na druhou stranu kulturně se cítili Němci, tím se protikatolicismus dostával i k nim 49:00 - antiklerikalismus šel ruku v ruce s industrializací a ta v německých částech byla silná 49:30 konkrétní příklady - 1908: s vírou to jde z kopce, socialisté mají i v obci sdružení, která poštvávají, kdo k nim nevstupuje toho pronásledují, i z práce vyhazují - učitelé se netají antiklerikalismem - různá sdružení - Sokol apod. - katolíci se také radikalizují - důsledek: rozdělení obce na tábory - Polná 1865 - boření řádu - v postě tancovali celou noc, po ohni (požár 1863) se situace hodně zhoršila, před požárem byla demonstrace, při požáru "chátra" nepomáhala - Bludov 1880 - ukázka, že vláda nepodporovala církev: lidové misie - požadovali povolení okresního hejtmanství, to nepovolilo, protože obecní zastupitelstvo bylo proti, hejtman zakázal kvůli starostovi - Majetín 1893 - ukázka spojení církve se státem: spor faráře s učitelem, učitel nechtěl dělat dozor nad dětmi - banální základ, vyústil ve stížnost obce a zastupitelstva ke konsistoři 1:03:50 1.sv. válka - negativní vliv měla i rekvizice zvonů pro válečné účely 1:04:50 - braní boha jako kouzelníka: modlíme se, do kostela chodíme, a válka stále trvá, ba je čím dál horší 1:05:15 - mužští, kteří přišli zvojny, většinou se odcizili 1:06:30 další příklady z Polné (u Jihlavy) - 1918 kaplan hanící Řím a Habsburky 1:06:55 - prosinec 1918 - prohlášená za nepovinnou účast učitelů a žáků na náboženských úkonech - prosinec 1919 - hlasitá modlitba nahrazena tichou a tak pak zrušena úplna - 1921 81% obyvatel se hlásili ke katolické církvi, zbytek k husitům - 1922-1923 - jak se sociální vedení obce snažilo nastěhovat děkanovi i kaplanům do far některé lidi 1:10:30 - spor o hřbitovy - víc na Západě (Belgie, Německo), u nás tolik ne, protože Josef II zřídil nové hřbitovy, které vesměs nebyly v majetku církve, ale obce 1:11:45 - Polná: 3 hřbitovy: 1 židovský a 2 katolické - 1919 se městská rada rozhodla, že je převezme: propustila hrobaře, jmenovala ruského legionáře (bez vědomí děkana), Děkam podal rekurs - 1921 obec rozhodla, že na hřbitovy lze pochovávat i jinověrce a nevěřící - z titulu patronátu (patronát jinde mělo panství), řešilo se právně 4 roky a farnost vyhrála 1:14:20 Žarošice - klidné místo - hlavní aktér sportovní klub z r.1933 - děti chodily radši na fotbal než na bohoslužby - ale nakonec 1940 žarošický farář obnovoval sportovní kluby za Němců - další spor o licenci na kino: přelom 20 a 30.let - jediné období, kdy v obci byl nekatolický starosta; zájem měl Orel ale i antiklerikální jednota - záminka: obviněný pokladník V Bludově dva poslanci socialisté hlasovali za Orel pro kino proti ostatním a za to byli pro to zbaveni poslaneckého mandátu 1:19:50 Lidečko 1987: za 1.republiky to bylo někde horší, než za komunismu - při pohředním obřadu faráře po 37letém působení se s ním v kostele loučili: děti, farníci, státní orgnány v zastoupení učitelky, mnv se všemi složkami národní fronty, hasiči čestnou stráž - tohle byl pohřeb 19.stolení - na počátku 20.stol to bylo nemyslitelné kdekoliv 1:21:00 Shrnutí - v postoji k antiklerikalismu nehraje rozhodují roli - ani Čechy a Morava - ani venkov a město - industrializace či vzdělání došlo ke sporu jen někde (Bludov ano, Žarošice ne) - známé demografické údaje nenabízejí žádnou souvislost: příklad - Tábor za 10let tam byl pokled katolíků větší než jinde, ale jaký k tomu je důvod? - spekulace (kontrafaktuální zkoumání)? - v Lidečku nebyl žádný proticírkevní učitel, zatímco v Bludově ano, ale co by kdyby? 1:27:00 poválečná 2.republika - krátké období, ale složité - snaha o katolický revanš, reakce na situaci za 1.republiky, až nechutné útoky i katolíků 1:29:00 v čem je tedy rozdíl mezi SK, PL, HU a námi? - Čechy: součástí české národní identity se stal odpor proti katolicismu - správný Čech nemůže být katolík (Palacký apod.) - postavenu na Husovi - zapomíná se na katolické hybatele národního obrození (mimopražská) - 2 sled "dělníků" - sušilovští kněží z Moravy apod. - velikášská vize Kala IV o Praze jako pupku světa možná způsobila vysoké nároky, ze kterých možná vzniklo husitství 1:32:30 - Polsko: bylo v době národního obrození bylo utlačováno hlavně protestantským Pruskem a pravoslavným Ruskem, v Rakousku Uhersku se měli ještě dobře, - takže pro ně katolictví bylo spojovacím článkem proti útlaku - Maďarsko: mělo vlastní šlechtu - 10% byla šlechta a mnoho Maďarů - 1% obyvatelstva byla šlechta a vesměs to nebyli češi - důsledek pobělohorského vývoje - Slovensko: národní obrození dělalo hodně věřících, katolíků 1:32:50 další otázka 1:33:45 Masarykovo logo: Ježíš a ne Cézar - Masaryk neuznává Ježíšovo božství - je to pro něj ideál mravního života, prorok mravnosti - pro něj to není rozpor s antiklerikalismem 1:35:20 Halík: Duka se paktuje moc s mocí - Čechy nemají doboru zkušenost s propojením moci a církve - otázka, jestli Duka se paktuje, nebo se s nimi jen baví jako Kristus s hříšníky - problém je, že to tak vypadá a to je problém 1:37:30 Polská společnost - Islámský stát je taky konzervativní - co mají společné? - poláci jsou více upnuti k národnímu státu - za 1.války, za 2.války - je třeba vidět souvislosti 1:39:00 - Polsko je svou zkušeností z principu antiruské, tíhnou spíš k USA, UK, Nato, nebo jim nikdo jiný dříve nepomohl - je pro něj cizí náš panlavismus Jungmanovým, Kramářovým (1917), Klausovým 1:40:30 - Polsko se nikdy neprofilovalo do mostu mezi Západem a Východem (Halič, Litva) - my jsme nikdy mostem nebyli a přesto 70let tahle myšlenka u nás stále je; UK není pro nás partner 1:41:30 - Polsko se cítí být západní zemí, my tolik ne, což se neměnilo ani za opozice před současnou vládou 1:42:40 Antiklerikalismu přispělo - i zaspání církve v 19.stol. vzhledem k dělníkům - organizace farností - nově vzniklé periferie zůstaly bez pastorace multikulturarismus je nové náboženství - nástupce antiklerikalismu - nezáleží na tradici, všichni jsme lidi, - má své rituály, zakázaná témata, ideologii