Bena-Luther_a_500_let_od_reformace.txt ====================================== David Beňa 500 let od reformace Stručné shrnutí života, doby a odkazu Martina Luthera z pohledu ekumenického evangelíka (cituje z knih od: Otto Hermann Pesch - cesty k Lutherovi (katolík), J.Vokoun - Luther - finále středověké zbožnosti (evangelík na katolické fakultě v ČB, karmelitánské nakladatelství), W.Kasper - M.Luther - ekumenická perspektiva - předseda kongrekace pro jednotu křesťanů) kazatel církve bratrské, zaměřením biblistika David Beňa: 500 let od reformace čtvrtek 27. 4. 2017 v 18.00 hod. Městská knihovna, Komenského 30, Nové Město nad Metují (http://www.krestanskaakademie.cz/clanek/613) staženo: https://uloz.to/soubory/Kolokvia/cka 12:25 22.8.2017 (mp3 názvy v Duchovním poslouchání) ------------------------------------------------------ Bena-Luther_a_500_let_od_reformace-1_prednaska-uvod_a_Lutherova_doba.mp3 ÚVOD 0:00 přivítání hostem, představení se 1:00 bratrská církev je spíš kalvínská, než lutherská - plody reformace po 500 letech - rozdělená křesťanská církev - spousta církví - většina lidí je odcírkevněná - mnoho lidí jsou křesťané, ale do kostela nechodí - např. severské země 5:10 podle ateisty Peter Sloterdijk ve Švýrarských novinách ještě: - zásadní kritičnost proti institucím (podstata protestantských církví) i proti sobě - nahrazena následně dogmatickou úzkoprsostí vůči církvi, státu apod. (u nás u Husa) - slabost západu: pořád se omlouváme - spisovná a sjednocená němčina - Lutheránské písně dodnes zpívané - protestantismus je utěšující prostředek na věčnost, tak ho nechme spát a umřít 9:40 - nicméně společné 10:40 DOBA M.LUTHERA - i Luther se nacházel 500 let poté - 1017 - u nás Oldřich a Božena, Boleslav Chrabrý, Jindřich II (prosazoval celibát) - začátek 16.století a celé 15.století - turecká hrozba 1526 - bitva u Moháče, 1529 - obléhání Vídně - krize křesťanství - všichni lidé (páni i kmáni) si byli vědomi, že něco je špatně a pokoušeli se o reformu - dvojpapežství, konstnická koncil - 1517 - nepodařilo se schválit program reforem - doba pozdní scholastiky - hledala se nauková škola - různé nesmiřitelné směry, velká pluralita v teologii - rozvoj univerzit - univezita ve Wittenbergu, Luther tam učil - náboženské probuzení - Devotio Moderna - kvetla mystika, náboženské probuzení - očekávání konce světa - doba renesance - Michalengello - Luther je typickým produktem a klíčovým spolutvůrcem ------------------------------------------------- Bena-Luther_a_500_let_od_reformace-2_prednaska-kdo_byl_Luther.mp3 18:20 KDO BYL LUTHER - každá doba i každá kniha má svého Luthera - 500 let je milován i zatracován - velké vlatní dílo: 127 svazků, 80 tisíc stránek - kromě Písma svatého nebylo tak prozkoumáno, jako Lutherovo, ani Akvinský Literatura - v Německu jsou tisíce titulů, v ČR jen jednotky knížek: - Otto Hermann Pesch - cesty k Lutherovi (katolík) - J.Vokoun - Luther - finále středověké zbožnosti (evangelík na katolické fakultě v ČB, karmelitánské nakladatelství) - W.Kasper - M.Luther - ekumenická perspektiva - předseda kongrekace pro jednotu křesťanů - doc. Vernišl - evnagelický teolog 24:00 narozen 1483, otec horník, 9 sourozenců - základní vzdělání u františkánů, bakalář, magistr (1505), - otec chtěl, aby šel studovat práva, nakonec šel studovat teologii - 1505 vstoupil do kláštera k augustiniánům do Erfurtu - přepoctivý, úzkostlivý, bázlivý mnich - jak najít milostivého Boha - převor mu předhazoval, ať hledí na krista ukřižovaného, tam ať hledá svou jistotu - od primice prý utekl ze strachu ze zodpovědnosti - proto ho převor poslal na studia teologie - dobrý student - 1512 dostal doktora teologie - bylo jich málo - o sobě píše, že doktorem se stal z donucení - do smrti učil, 6 let byl i děkanem - zaměřoval se na studium bible, byl tím vyhlášený - kritik scholastické teologie, zastável se klášterní teologie proti Akvinského - nebyl jediný ------------------------------------------------- Bena-Luther_a_500_let_od_reformace-3_prednaska-spory_s_cirkevni_vrchnosti.mp3 33:28 SPOR O ODPUSTKY - 2 osoby pro odpustky: Albrecht Braniborský - typický klerikál - mecenáš věd, umění, založil universitu - arcibiskup, administrátor dalšícho biskupství, - chtěl se stát arcibiskupem v Mohuči (Mainz), to se ale nesmělo podle práva, ale od papeže si to křeslo chtěl koupit - papež chtěl hrozně moc peněz, půjčil si od bankéřů a chtěl to umořit odpustky, které papež vyhlásí - půlka výtěžku šla na sv.Petra a zbytek dostal Albrecht k umoření dluhu - otázka: chce Kristus, aby kvůli stavbě luxustního kostela na jihu měli být vysávány duše na severu? (ateista a provokatér Peter Sloterdijk) Johan Tetzel - dominikán a vyhlášený prodavač odpustků, mnohokrát odsouzený pro mravnostní delikty - dobře obchodoval, tak byl povolán ke sběru odpustků - zachovaly se odpustkové listy - stanovili, kolik let se komu vymazalo v očistci - působil blízko Wuttenberga (v tom městě měl zakázán působení, ale lidé za ním chodili za město a chlubili se ve městě, co si koupili) - spousta lidí nadšeno i pohoršeno a zmateno 43:00 95 TEZÍ - 31.11.1511 - legenda o přitlučení 95 tezí o zneužívání odpustků - legenda, která z něj chtěla udělat buřiče - spíš to bylo tak, že napsal Albrechtovi a dalším dopisy s jeho tezemi - dopis se dostal bez Lutherova vědomí mezi lidi - Německo bylo zaplaveno během krátké doby tezemi - tehdy byly naprosto běžné disputace - diskuse, začínaly provokativními otázkami - dostal se do konfliktu s cíkrví nepodezřelými a fakticky nepopíranými nejsolidnější teologické práce (Pesch) 47:00 Luther neviděl ve svých tezích nic proticírkevního, vycházel z písma - františkáni mu tleskali - střed kazatele s církevní vrchností, až z toho střetu se z něj stává reformátor - otřel se o ty nesprávné lidi a vyšlo to na veřejnost 49:00 Přerostlo to ve - SPOR O zpověď, o autoritu církve - 1517 - 1521 - disputace s cílem ho dostat na hranici, v Římě byl už odsouzen - argumentuje církevními otci, tradicí, písmem, jak bylo tehdy zvykem - žalobce: Kajetán - ty tvrdíš, že písmo může stát proti papežskému výkladu? Ano. Papež má vyšší autoritu. - Luther je donucen ke konfliktu, který po něm žádá odvolání bez podkladů, jen z důvodu poslušnosti - "zde stojím, nemohu jinak, Bůh mi pomoz" ------------------------------------------------- Bena-Luther_a_500_let_od_reformace-4_prednaska-podstata_protestantismu.mp3 54:00 Sola.... je zkratkovité shrnutí, sami reformátoři by to takhle jednoduše také asi neshrnuli - lutherovo evangelium: v - centru stojí Kristus (solus Kristus), - v něm je boží spravedlnost (ospravedlnění) - sola gratia (z pouhé milosti) - jakou formou se setkám v Kristu - kde ho najdu spolehlivě? - sola Scriptura - pouze v písmu - jak se ho chopím ve sporu? - sola Fidei - pouze vírou (víra v odpuštění hříchů, v to, že Kristus za mě položil život) 1:01:00 - Lutherovy krátké poučné příběhy 1:03:00 - byl odsouzen Římem, exkomunikován, ve Wormsu odsouzen stavy, byl v klatbě - každý ho mohl zabít - že je v klatbě se dověděl, když byl zatčen a unesen do hradu Wartburg - unesl ho Bedřich Moudrý, s Lutherem nesouhlasil a žil z odpustkové praxe, ale chtěl ho zachránit - nové občanství - Junker Jörg - přeložil nový zákon do lidové němčiny (1521-22) - 1522 se vrací do Wüttenberga - kvůli divoké reformace - násilně se ruší zpovědi - tomu se zase brání, je pro poklidnou cestu - začíná mše v němčině, kontroluje mše, a faráře, napsal katechismus pro kněze i pro děti v němčině 1:09:15 byl i MNICHEM VE SVĚTĚ - Katharina Lutherová (rozená von Bora) - Katharina Lutherová (rozená von Bora[1], 29. ledna 1499 – 20. prosince 1552) byla německá jeptiška, manželka Martina Luthera. V protestantské tradici má velkou úlohu, protože její manželství s Martinem Lutherem určilo vzor protestantského rodinného života a také manželství kněžích. V luterském kalendáři se její památka připomíná 20. prosince. Manžel Martin Luther (1525–1546) - mnoho klášterů se rozpadlo, on sám zůstal jediným mnichem - argumentuje tím, že sliby byly chybné, protože slibovaly, co nemohou dát - jeho pojetí mnišství - každý je povolán Bohem sloužit mu v jeho pozici - citace o "rozumovém pohledu na manželství" - fuj - stanu se mnichem...abych se nemusel starat o děti - vlastní rodina: 6 vlastních dětí a 4 sirotky, studenti na bytě, ca 40 lidí v domácnosti - oddělená ložnice - tehdy novinka - typická evangelická fara 1:16:00 Augsburské vyznání - podle Waltera to bylo defacto stejné jako katolické, ale tehdy byla situace tak vyhrocená, že stavy ho odmítly - rozdělení držených mocensky či v rámci univerzity bylo tehdy hodně, ale zde se to rozdělilo konfesně 1:18:00 Staugauská a 30-letá válka v důsledku rozdělení 1:18:20 DNES - papež František slouží bohoslužby v lutheránských kostelech - už nežijeme v době konfesního rozdělení, ale v ekumenismu - dnes je shoda v mnohem více bodech, než dříve - protože nejednáme silou, ale slovem 1:20:30 Lutherový odkaz v evangelických církvích - velkolepé, ale rozpačité a bez obsahu - kde se společně nekáže, nepolemizuje, nezpívá, tam je evangelická církev mrtvá - písmo nemáme na vodítku, ale má mít na vodítku nás; když se ho snažíme ochočit, tak se vzpírá 1:22:50 Luther byl velmi konzervativní, tu sílu do reformace vnesla Bible 1546 zemřel, poslední lístek o Bibli "... jsme teprve na začátku, Bibli jsme ještě neobsáhli, jsme žebráci". ============================================================================== Bena-Luther_a_500_let_od_reformace-5_dotazy.mp3 1:25:15 DOTAZY 1:25:20 DOTAZ 1 - ZOPAKUJTE MI KNIHY, Z KTERÝCH JSTE VYCHÁZEL - Otto Hermann Pesch - cesty k Lutherovi (katolík) - J.Vokoun - Luther - finále středověké zbožnosti (evangelík na katolické fakultě v ČB, karmelitánské nakladatelství) - W.Kasper - M.Luther - ekumenická perspektiva - předseda kongrekace pro jednotu křesťanů 1:26:00 DOTAZ 2 - ROZDÍLY V REFORMACI BYLY PRÝ MINIMÁLNÍ, TRIDENTSKÝ KONCIL JE UMĚLE ZVÝRAZNIL? - i Pesch o tom píše - rozdíly se čase zvětšovaly - dneska by tyhle "důrazy" rozpor nezpůsobily, Lutherovy výtky dnes už jsou součást katolické nauky, jestlipak dnes i evagelíci vědí, o co lutherovi šlo? (Kasper) - problém stále zůstává primát Bible, ale i u protestantů - Luther: jsme jen lidi - my se nevymaníme ze své vlastní omylnosti; musíme rozlišovat nauku a život, protože život je u nás stejně špatný jak u papeženců, ale snažíme se o správnou nauku - hlavní rozdíly byly mocenské - Vokoun: Luther zvýrazňuje a hájí "Svatý Bernard z Clairvaux (1090/1091, hrad Fontaines u Dijonu – 20. srpna 1153, klášter Clairvaux) byl středověký teolog, filosof, myslitel a mystik, důležitý člen nově vzniklého cisterciáckého řádu." 1:30:50 DOTAZ 3 - VYKONÁVAL LUTHER KNĚŽSKOU SLUŽBU? - až do smrti VYZNÁVAJÍ EVANGELÍCI SVÁTOST SMÍŘENÍ? - je to různé - Luther sám to bral za svátost, některé to tak také mají, některé mají dokonce 7 svátostí - většina církví mají jen křest a večeři páně - luther zpověď a rozhřešení kněze staví co centra spasení (ve svém katechismu) - Kalvíni: švýcarská raformace: zpovídat se může bratr bratr 1:32:50 DOTAZ 4 - JAK SI ZDŮVODNIL, ŽE SE OŽENIL, PORUŠIL CELIBÁT? - celibát byla středověká novota od 11.stol. - i Kosmas byl ženatý kněz ve 12.století - ale přesto zdůvodňovali zrušení klášterů i celibátu: - shrnuto: "slibovali jsme něco, o čem jsme něvědeli, co; slibované (přímá cesta do nebe) se ukázalo nesprávné, byli jsme uvedeni v omyl" 1:35:10 DOTAZ 5 - PŘIDAL SE JEŠTĚ NĚKDO DALŠÍ K ODPORU K ODPUSKŮM? - ano - františkáni, městští konšelé, co zakázali prodej ve městě apod. - problém vznikl únikem na veřejnost, tím vznikly další otázky - sám o tom mluvil už od 1517 -------------------------------------------------------------------- 1:36:30 ROZLOUČENÍ 1:37:36 KONEC