Benedikt_XVI-Deus_caritas_est.txt ================================= papež Benedikt XVI Encyklika - Deus caritas est O Křesťanské lásce teologicko-filosofické pojednání o chápání lásky v Písmu a tradici církve Cyklus: Čtení na pokračování Premiéra: 29. 05. 2006, 00:00 Autor: Benedikt XVI. Interpret: Jana Beránková, Rudolf Pellar https://www.proglas.cz/program/audioarchiv/?fulltext=Deus+caritas+est&cycle=17&date_from=&date_to= -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-1-zamysleni_nad_vyznamem_slova_laska_eros_vs_agape.mp3 0:00 Otázka terminologie - my, kteří jsme uvěřili, poznali jsme lásku, jako má k nám Bůh - Dt: Hospodin je jediný Bůh. Miluj ho ze všech sil - Ježíš spojil lásku k Bohu s láskou k bližnímu (Lv - miluj bližního jako sebe) 6:47 1.část: jednota lásky ve stvoření - více významů slova "láska" - jsou podobné? - řecky - "eros" - ve starém zákoně 2x, v novém ani jednou; láska citová, nerozumná, vášnivá, ostatní vedle ní blednou - "filia" - přátelská láska - v Janově evangeliu vyznačuje vztah mezi Ježíšem a učedníky - "agape" - v NZ nejčastější, v řečtině byla tehdy okrajová - Nietzche - církev kazí eros, degraduje ho na neřest - není to obraz božského a krásného? - řekové vnímali eros jako přemožení rozumu božským opojením - Vergilius v Bukolikách: Láska překonává všechno - eros byl uctíván jako boží síla - SZ byl jen proti zbožštění "erosu" - projevovalo se např. v sexuálních orgiích, kde nevěstky byly nelidsky zneužívány jen k vyvolání opojení - opojný a nedisciplinovaný eros požaduje kázeň a očištění, jinak způsobí pád a degradaci člověka - pak může být předchutí blaženosti, ke které tíhne celá naše bytost 15:35 - mezi láskou a božstvím je vztah - je nutná harmonie mezi tělem a duší pro plné lidství - zavrhnutí jednoho nebo druhého je zvrácené - jedině tak může eros dojít svého plného uplatnění - církev někdy zavrhovala tělo, to je špatně, ale stejně dnes často člověk bere eros - sex - jen tělesně, to je pak jen věc - degradace těla do živočišné oblasti - může vést k nenávisti k tělu 20:50 - Píseň písní - láska se označuje jako "dogín" - nejistá láska, sobecká; později se mění na "ahapa" - opravdové objevení a hledání druhého (řecky agape) - láska je navěky, protože směřuje k věčnosti, také k Bohu -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-2-eros_a_agape_pusobi_vzdy_spolu.mp3 (pokračuje Jednota lásky ve stvoření a bibli) - je biblická láska (agape) v souladu nebo protikladu s láskou lidskou (eros)? - agape - láska na víře, sestupná (shora k nám); eros - světská, vzestupná (my hledáme boží) a posesivní (žádostivá) - pokud by byly oddělené, pak by křesťanství bylo odtržené od reality a samo pro sebe - ve skutečnosti eros bez následující agape umírá a agape bez erotu take nemůže dlouho vydržet - láska je jediná skutečnost, jen se někdy více a někdy méně projevují její tváře agape a eros - kdo chce vydávat lásku, musí ji i přijímat - napájet se z prvotního zdroje - Ježíše Krista - vztah agape a eros viděli otcové Jákobův žebřík (sen o žebříku a andělech) - Řehoř Veliký - dobrý pastýř musí být zakořeněn v konteplaci, aby byl schopen vnímat niterné potřeby ostatních a vnímat je jako svoje - jako Mojžíš konteploval ve stánku s Hospodinem a odtud vycházel k lidu 10:42 2. část: Novost biblické víry 21:00 Stvroření - Bůh dal Adamovi pomoc, aby nebyl sám - proto muž opustí matky a otce a vezme si ženu a budou jeden člověk - podobná myšlenka - Platónovo vyprávění o původně sférickém člověku, kterého Zeus rozpoltil a proto začal hledat ženu, aby byl zase kompletní - eros člověka odkazuje k manželství - v mimobiblické literatuře nejsou téměř žádné paralely -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-3-Bozi_laska_a_laska_k_bliznimu_jedno_jsou.mp3 3. Ježíš Kristus, vtělená Boží láska - novost Nového zákona není v nových myšlenkách, ale v osobě Ježíše Krista - ani Starý zákon nemá zvláštní myšlenky, ale informuje o ohromných činech Božích 9:00 - Bližní: před Ježíšem to byli jen židé, poté to je každý, kdo potřebuje pomoc - konkretizace lásky (ne abstraktní) 12:10 Láska k Bohu vs. láska k bližnímu 12:40 - lze lásku nařizovat? (1.přikázání) - námitka 1: Boha nikdo neviděl, jak ho mohu milovat - "kdo nemiluje bližního, nemiluje Boha" (J) - láska k bližnímu je cesta k Bohu - Boha sice nikdo nikdy neviděl, jak je sám v sobě, ale není pro nás zcela nepřístupný a nepoznatelný -> vidíme boží lásku skrze Ježíše, stvoření apod. - bůh se učinil viditelný - pokud sloužím jen Bohu a ne bližnímu, láska k Bohu vysychá - námitka 2: láska je cit, nelze nařídit, může existovat, ale nelze ho nařídit vůlí - láska není jen cit, může citem začínat, ale citová láska není plná láska -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-4-charitas_laska_uplatnovana_cirkvi.mp3 (spravedlnost a láska - 2. část) 4. Láska církve jako projev trojiční lásky - když vidíš lásku, vidíš trojici (sv. Augustin) - láska Caritas jako láska uplatňovaná komunitou církve - Duch, který vypustil ježíš na kříži a poté dal učedníkům při seslání uschopňuje věřící milovat bližní jako Ježíš 4:00 Láska jako úkol církve - láska k bližnímu je jak úkol jednotlivých věřících, tak také církve jako celé komunity - proto potřebuje láska organizaci k předpokládané komunitní službě - Skutky: všichni kdo přijali víru, měli majetek společný a poskytovali ho tomu, jak kdo potřeboval - tvořili "společenství" - coinoia - jak církev rostla, tak společné statky ubývaly - ale v církvi nesmí být nikdo, kdo nemá na důstojný život - Skutky: hlídání technických potřeb věřících dostalo 7 mužů, jáhnů - ale jejich služba měla i duchovní povahu - tak vznikla diakonie = služba bližním uskutečňovaná církví 9:40 CHARITA JE PODSTATNÝM ÚKOLEM CÍRKVE - charitní církve patří k církvi stejně jako vysluhování svátostí - již v prvotní církvi (např. Tertulián) bohatí dobrovolně přispívali na fond, kterým disponoval biskup 11:30 - konkrétní formy v prvotní církvi - v Egyptě koncem 4. století vznika Diakonia, která spravovala kostely - v 6. století do fondu přispíval i stát - více diakonií (oblastí) - diakonie v Neapoli a v Římě (6.a 7.stol.) 13:05 - vyprávění o jáhnu Vavřince, byl odpovědný za chudé v římě - majetek místo aby dal státu, rozdal ho chudým s tím, že to je bohatství církve 14:00 - císař Julian - chtěl obnovit pohanství (zrušit křesťanství zavedené jeho předchůdcem Konstantinem, který povraždil jeho rodinu) - křesťany chtěl zrušit, ale charitativní dílo chtěl převzít 3 ZÁKLADNÍ ÚKOLY CÍRKVE kérigma - hlásání spásy leturgia - vysluhování svátostí caritas (diakonie) - pomoc církve - charita má fungovat i vůči nekřesťanům - nevěřící samaritán, ale křesťanům více - i když specificiký církevní požadavek: v církvi jako v rodině nesmí nikdo trpět nouzí 18:20 marxistické učení: - chudí nemají za potřebí pomoci, ale spravedlnosti; bohatí almužnou pomáhají udržovat nerovnost a svou moc - něco na tom je: - spravedlnost je oprávněná a dnes ji garantuje stát - výrobní struktury a kapitál byl v rukách jen málo lidí a to nebylo spravedlivé 21:35 - v rámci církve ale ne všichni si to včas uvědomili - byly výjimky - Mohučský biskup Ketteler v Německu v 19.stol. - zakládal korporace - sociální nauka církve, encykliky: - 1891 - Rerum Novarum - 1931 - Quadratesimo anno - 1961 - Mater et magistra - Populorum progressio - JPII - 3 sociální encykliky - 1994 - shrnuto v Kompendiu sociální nauky církve -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-5-cirkev_charita_politika_a_stat (dokončení druhé části o Charitas a lásce v současné společnosti) 0:10 - spravedlivost ve státě je na zodpovědnosti politiků - rozlišení: co patří císaři (stát) a Bohu (církví) - II.vat.koncil nazývá: autonomie časných skutečností - spravedlnost je cílem a proto měřítkem správnosti politiky 3:40 - co je ale spravedlnost? - rozum se musí stále očišťovat od vlastních zájmů a tužeb - církev chce pomáhat k očišťování rozumu - sociální nauka církve předkládá argumenty na základě rozumu a přirozenosti - neslouží k formování politiky, ale svědomí lidí v politice - církev se nemá stavět do role státu, ale nesmí stát úplně stranou 8:40 - nemůže existovat státní zřízení, ve kterém by nebylo třeba lásky - stát, který všechno pohlcuje do sebe se stává birokratickou institucí, která není schopna pomoci trpícímu 13:00 - na stát mají působit hlavně laici 17:19 Rozličné charitní působení v dnešní společnosti - sdělovací prostředky zmenšily planetu - snáze sdělí potřebnost lidí na jiném konci světa - charitativní činnost musí zahrnovat všechny prostředky pomoci a všechny lidi (II.vat. koncil) -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-6-charitni_pomoc_si_musi_zachovat_i_duchovni_rozmer.mp3 třetí část 0:00 křesťanská charita si musí zachovat křesťanský a duchovní rozměr a nerozmělnit se v oběcně prospěšnou činnost - odborná způsobilost je podstatná, avšak ne jediný požadavek - navíc je třeba věnovat druhému pozornost, lidskoust, aby druzí zakoušeli lásku - formace 6:00 Marxismus odsuzuje charitu, protože pomáhá udržet nespravedlivý řád a potlačuje revoluční potenciál - to je nelidská ideologie, ve skutečnosti lepší svět bude, když se bude láska a dobro provádět za jakýchkoliv okolností- tady a teď 8:00 Charita nemá sloužit k dosažení jiných cílů - proselitismus - např. prosazování nějakého účelu - tedy kromě svědčení o Bohu a ukazování Boha - nesmí druhým vnucovat víru církve - někdy je vhodné o Bohu mluvit, jindy je lepší mlčet a nechat promlouvat lásku 11:35 SUBJEKTY ZODPOVĚDNÉ ZA CHARITATIVNÍ PŮSOBENÍ CÍRKVE - papežská rada Cor Unum (zavedl Pavel VI) - v diecézích biskupové, součást biskupského slibu při svěcení je obecný slib pomáhat chudým a koordinovat apoštoská díla - v charitě by měli pracovat lidé, jež si Kristus získal pro lásku a láskou, kteří chtějí být pro druhé - kdo miluje Krista, miluje církev 18:50 charita není jen aktivismus, ale musí být i láska k člověku (sv. Pavel) 21:00 pokud potřeba pomoci je nad síly pomájícího, nemá z toho být člověk zoufalý, není zodpovědný za zlepšení světa, to je Bůh; člověk je jen nástrojem - modlitba je důležitá (matka Tereza) -------------------------------------------------- Benedikt_XVI-Deus_caritas_est-7-Maria_nejvetsi_milovnice_charitas.mp3 (dokončení druhé části o Charitas) (pokračování: SUBJEKTY ZODPOVĚDNÉ ZA CHARITATIVNÍ PŮSOBENÍ CÍRKVE) 0:00 Důležitost modlitby - modlitba je důležitější než aktivismus a sekularismus hrozící sociálním pracovníkům - modlící se místo upravování božího stvořejí hledá Ježíše a Boha ve svém díle - člověk neopravuje boží záměry, ale snaží se je poznat - hráz proti degradaci člověka a brání před teroristickými doktrinami 3:50 - proč Bůh někdy mlčí? - musíme se trpělivě modlit a ptát se: Bože, proč mlčíš, proš váháš? - sv.Augustin - Bůh čeká záměrně, ale protože nejsme Bůh, tak tomu nerozumímě - věříme, že je s námi a že nás miluje, i když mlčení zůstává nepochopitelné - víra, že Bůh má svět pod kontrolou a stejně nakonec zvítězí nad zlem (viz. Zjevení) - víra, naděje a láska - naděje - ctnosti: trpělivost, pokora - víra ukazuje Boha, který je láska - Bůh nás miluje i když se někdy zdá, že mlčí 9:20 - sv.Martin z Tour - nejvíc ale miluje Maria: pokorná, podřizuje se Bohu - prože je napůl Bůh (následuje složitý myšlenkový konstrukt postavení na ???, kde to dokazuje....)