Cernin-role_cirkve_ve_spolecnosti.txt ===================================== Věřím v Boha. Církev nepotřebuji - role církve v naší společnosti 28.2.2012 17:00 Brno Mgr. František Černín, sociolog https://www.youtube.com/watch?v=fusd5rQBy6o Published on Mar 6, 2012 MSKA Cernin-role_cirkve_ve_spolecnosti-1-nabozenstvi_u_nas_po_1989 0:00 úvod 2:10 po revoluci v ČR roste počet ateistů a u ŘKC výrazně klesá počet příznivců - ČR není ateistická, ale 60% lidí se nehlásí k náboženství je v Evropě ojedinělé - ale přesto 60% lidí v ČR věří věštcům apod. 5:00 - v ČR panuje velká rezervovanost k Bohu představovaném křesťanskými církvemi - v ČR je spíš odpor k církvi, než k Bohu a nadpřirozeným jevům - ČR je ale 3.v žebříčku, že "něčemu věří", ale 1.že nevěří v náboženství Cernin-role_cirkve_ve_spolecnosti-2-pozice_krestanstvi_ve_svete_v_dnesni_dobe 6:50 - privatizace náboženství 7:30 - v některých společnostech není vhodné mluvit o náboženství - nedůvěra v církve - z toho vzniká skládačka z různých náboženství podle toho, co komu vyhovuje, co mu "chutná" - ale platí to i uvnitř církví - vybírá si doktríny 9:45 - spiritualita podle soiciologií = víra v něco, co nespadá do náboženství - Charles Taylor - obrakt k subjektu - v angličtine: - subjective life -> hledá větší hloubku života - life as religion -> člověk se podřizuje vyšší autoritě 11:55 předpoklad, že náboženství bude s rozvojem ekonomiky upadat se nepotvrzuje - rozdíl mezi USA a Evropou - v USA je náboženství více přítomné v debatách a médiích (Charles Dave) - v Evropě je monopol, nefunguje trh religiozity, fugnuje spíš jako sociální služba (dostupná v případě potřeby) zástupné náboženství - lidé se aktivně neúčastní, ani neuznávají hodnoty, ale jsou proto, aby "zástupná skupina věřících" udržovala náboženství pro ostatní, kdyby to někdy potřebovali - např. náboženský pohřeb umožňuje kolektivní truchlení i pro nevěřící Cernin-role_cirkve_ve_spolecnosti-3-vyhled_do_budoucnosti 15:47 - zástupné náboženství nebude dlouhodobě udržitelné, obtížně se to předá dalším generacím 16:10 náboženství jako konzumace - náboženských produktů (např. svátosti) - církev by ho měla co nejlépe nabízet a zabalit - důraz na zážitky, projevuje se hlavně u mimořádných událostí 17:40 ztráta náboženské paměti - nerozumí zprávě, kterou se snaží náboženství prezentovat - patrné např. v tom, jak méně rozumíme křesťanskému umění (hudba, umětí) - dnes si k interpretaci potřebujeme studovaného interpreta - bylo totiž všeobecné náboženské povědomí, zatímco dnes je to věc jen pro někoho 21:21 sčítání 2011 - věřící z 30% na 20% - ale bohoslužby navštěvuje stále kolem 10% - zde není pokles - ubývá počet lidí, kteří jsou ochotní se vyjádřit - dnešní společnost možná ani není tak nepřátelská, jako spíš lhostejná - lidé "venku" o církvi nic nevědí, - nerozumí té zprávě zabalené do tradičního jazyka - ani jim neschází - možná klesá počet příznivců zástupného náboženství 25:10 (konec sociologického bloku) dále a ThLic. Petr Šikula, teolog viz nahrávka Sikula-pozice_cirkve_ve_spolecnosti