Ceska_katolicka_teologie.txt ============================ Zápolení o naději a lidskou důstojnost Česká katolická teologie 1850 - 1950. V pražském studiu Kristián nahrála redaktorka Jana Beránková s autorem Prof. Ctiradem Václavem Pospíšilem o jeho knize ZÁPOLENÍ O NADĚJI, r. 2014 vydaná v Olomouci Cyklus: Duchovní vzdělávací pořad Premiéra: 06. 10. 2014, 16:00 Autor: Prof. C.V. Pospíšil Interpret: Prof. C.V. Pospíšil, Jana Beránková 1. Teologické inspirace v moderní přírodovědě 1 24:38 - úvod - motivace: dosud nebylo nikým seriozně zpracováno téma "česká katolická teologie a vztah k přírodním vědám" - takže soudy "církev byla proti přírodním vědám" nejsou podložené seriozní prací 7:00 - není napětí mezi teologií a přírodními vědami, ale mezi světovými názory, což je rovina filosofická - pokud odmítneme přírodovědecký ateistický světový názor, musíme odmítnout i teistický názor, přírodní vědy nemají kompeteneci k dokazování existence či neexistence Boha - filosofie: je nabídka, - přírodní vědy: diktát - o tom nelze polemizovat - myšlenková totalita - 1.list Petrův 3,16 = buďte připraveni vydat počet z vaší naděje, ale s pokorou - II.vat.koncil: člověk může (ne: musí) dospět k poznání Boha - naděje je důležitější než poznání - kdo tvrdí "Bůh není", nemají naději - historické teologické texty je třeba pousuzovat z pohledu tehdejšího poznání vědy (u nás) - je třeba sledovat i hostorii vědy, filosofii, paleontologii apod. - prostě kontext dobové vědy - příklad: dnes se mluví o Darwinismu, dříve rozlišovali vývoj druhů (s tím neměl skoro nikdo problém) a názoru na vývoj člověka - dnes se bere jako totéž - celé 19.století se oficiální teologie o Darwinismu nezmiňuje - byl ale boj o pole působnosti přírodních věd a teologie - úřední magisterium je korektni a opatrné vůči přírodním vědám - první přímá zmínka je v roce 1951 - něco jiného je pole filosofie, tam k diskusím docházelo a tam patří - přírodní vědy předpokládají, že existují "inteligibilní struktury" ve světě 23:00 - evoluce vzniká v židovsko-křesťanské kultuře, protože i v Bibli se předpokládá, v jiných kulturách nevzniká - myšlenku evoluce nevymyslel Darwin 2. Česká katolická teologie a ASTRONOMIE v období 1850-1926 2 23:27 - konec 16.stol. - Praha metropole evropské astronomie - Kepler, de Brahe - poté úpadek (30.letá válka) - na pražské univerzitě se přednášel geocentrismus až do Marie Terezie (1750) - Kepling 1750 přednášel heliocentrický model byť je v rozporu s Genesis - arabský spisovatel Ruždý - středověk - pokud se Korán bude odchylovat od pozorování, bude třeba Korád vykládat alegoricky - hlavní oponenti Keplera nebyli teologové, ale staří profesoři astronomie - hájili své staré paradigma 5:10 - česká teologie se rozeznává až od 19.století, kdy se hlásí nějak k česku - "časopis katolického duchovenstva" - komplet naskenovaný na internetu - F.X.Havránek - článek "O obyvatelích hvezdových" z 1852/12 časopis katolického duchovenstva: úvaha, zda na cizích planetách by mohly být inteligentní bytosti - první kosmo-teologické dílo - X.Škorpík - 1860 - nemá problém s Laplaceovou teorií vzniku vesmíru z mlhovin - Matěj Procházka - učitel TGM, který na něj vzpomíná - ve stati Materialismus a křesťanství - přijímá Laplace teorii, dobovou astronomii používá k vyvracení dobových materialistů - např. neproměnnost atomů - další příklady - teologie konce 19.stol. měla stejné postoje jako dnešní 3. Česká katolická teologie a otázky EVOLUCE V OBLASTI FAUNY A FLÓRY 1860-1935 3 25:47 - Rádl 1905 a 1909 (německy, Lipsko), 2006 byl vydán překlad - Dějiny biologických teorií novověku - Darwinismus založený na náhodě na chvíli oslnil svět, ale víra ve smysl dění převážila - Darwinismus je jednou z více teorií EVOLUCIONISMU - jiné - v Německu: Naturfilosofie - Goethe, Purkyně, Čelakovský (růže stolistá) - prolínání filosofie a umění, připouští vývoj - polarizace mezi Mechanisty a vitalisty (příroda je stavebnice pro někoho) - De Mone - rytíř z LaMarcku - 1809 - - Darwin 1809-1882 (dílo O vzniku druhů - vývoj vede ke vzniku dalších druhů) - NEODARWINISMUS - propojení Darwinismu s Mendelovou naukou o dědičnosti - 1888 papež odděluje kompetence: Bible je filosofický pohled, nemluví o historii, tedy žádný fundamentalista - časopiš Živa - Josef Čelakovský, syn toho básníka - 15:23 -biolog, hájil darwinismus, ale ne jako zcela nahodilý vývoj, ale vývoj vložený do počátku - darwinismus nebyl bezvýhradně přijímán ani mezi laiky - nahodilému vývoji podle Darwinismu nevěřil ani Purkyně, Barrande, Masaryk - ve Francii ho přijímali váhavě, nadšení z něj byli v Německu - Huxley nebo někteří v německu - zastánci surového materialismu nevybíravými prostředky 18:40 - Darwin nebyl zcela materialista, to je až interpretace některých následníků 23:00 - teologie byla otevřena darwinismu od 60.let 19.století, vyhrazovala se proti interpretacím, které vylučují Boha 4. Česká katolická teologie a otázky EVOLUCE ČLOVĚKA. Charles Darwin 4 23:24 2:50 - česká teologie nemá velký problém s evolucí zvířat a rostlin, pokud není založena na nahodilosti - Darwinovo dílo vyšlo v překladu komplet až 1970 (po 100 letech) - Darwin sám uvádí, že rozumová vyzpělost člověka - sám o Bohu nemluví - problematické pasáže: naznačuje eugeniku (tzv. sociální darwinismus) - že péče o slabé škodé rodu - společnost v té době byla rasistická - naopak česká teologie v té době byla antirasistická - původně hluboce hledající člověk - píše o tom 10 stránek - každý den četl Bibli, ale pak odpadl - také může vést v odpad - pak se označuje jako teista - věří ve vyšší princip - filosof Josef Durdík - 1886 - časopis Osvěta - kantovec a darwinista, odjel do Londýna, navštívil Darwina a udělal s ním interwiev; koresponduje s jeho životopisem - odmítá, aby se jeho naukou popíral duch 14:20 - teologie: anglický teolog St. George Jackson Mivart ve 40ti letech konvertoval ke katolicismu od anglikanismu - https://en.wikipedia.org/wiki/St._George_Jackson_Mivart - knížka rok po vydání darwinova vývoje druhů - zpočátku byl honorován - kritizoval některé praktiky v církvi, tak ho exkomunikovali a posmrtně byl rehabilitován 18:25 - do roku 1903 bylo vyšetřováno 5 teologů podporujících Milartovu tezi, že telo vzniklo evoucí a bylo skokově oduševněno - nebylo potrestáni, ale vybídnuti k promyšlení - De Chardin nebyl tedy první 5. Evoluce - stvoření člověka v české odborné literatuře 1850-1914 5 24:59 - k evoluci se vyjadřovali nejen teologové a biologové a veřejné mínění ovlivňovali někteří i více 2:40 - Šafařík - přírodovědci ať bádají, ale ať se nepletou do světonázoru - hlavně jako obrana a obava proti rasismu a my jako minoritní národ jsme byli ohrožení - za Darwina (1859, 1871) archeologové ještě nepotvrzovali jeho teorii, až o 40let později - 1900 - 1840 byl nalezen neandrtálec, ale až do roku 1910 nebylo jasné, kdo to je, tedy výhrady z tehdejšího pohledu byly oprávněné - 1920 bylo už mnoho nálezů a evoluci to začíná dost potvrzovat - i většina teologů v důsledku toho přechází na Mivartovu tezi 7:30 - ještě před Darwinem - 1846 - Tomíček - etnograf - v první kapitole mluví o lidech, kteří "jako zvířata byla", vyšli z ruky přírody (kniha Doba prvního člověčenstva) - 1840 - Čelakovský - Růže stolistá - ovlivněná Naturfilosofií z Německa (Goethe) - "člověk vyšel z ruky přírody", ale je tam ten duch - pricnip Mivartovy teze - Aristoteles: člověk je intelektem obdařené zvíře - časopis Živa - vývoj české archeologie 12:00 - česká teologie 19.stol. faul: - mnozí odmítali "dlouhou dataci" vzniku člověka - např. v 1890 odmítal Antonín Lenz dobu kamennou, bronzovou apod. (opisovali od sebe a z německých zdrojů) - vysoká úroveň korektnosti vyjadřování jak vědců, tak teologů 14:40 - Josel Ladislav Čelakovský - Darwinista, vitalista, nebyl mechanista - duch boží oživuje celou přírodu, nejen člověka - > Alexander Braun teze - kontinuální vývoj, ale duch boží - přítel Čelakovského - https://de.wikipedia.org/wiki/Alexander_Braun_(Botaniker) - kontinuální vývoj člověka - ovlivněn Hegelem, sklon k panteismu (založený na přesvědčení, že všechno, co jest, tvoří jeden celek, který je božské povahy. Podle toho, jak se tato povaha chápe, může být panteismus blízký spíše náboženství, anebo naopak ateismu) 19:20 - 1891 - Mareš - pletl se do všeho - článek: Evoluce a boj o život - Mivartova teze - důsledek materialismu - začíná rasismus, eugenika, ztráta úcty k člověku - 1913 - Živa - vliv křížení na krásu ženy - čistý rasismus - 1912 - Gevnport - eugenika o zušlechťování člověka křížením, vzniká česká organická společnost 6. Česká katolická teologie a teorie evolučního vzniku člověka 6 24:37 1:00 - 1840 - Časopis katolického duchovenstva (depositum.cz) - Věrohodné-li jest Mojžíšovo vypravování o vzniku člověka a pochází-li pokolení toliko od jediných rodičů (monogenismus = lidstvo pochází z jednoho ohniska) vs. polygenismus (více ohnisek) - církev obhajuje monogenismus hlavně kvůli hrozbě rasismu 3:40 - rasistická teologie v Anglii (černoši pocházejí od hříšného Noemova syna) - do 1890 - argumentace proti Darwinově teorii - snažší odůvodnění rasismu - nedostatečné důkazy archeologické v té době, takže z hlediska svědomí bylo zpochybňování odůvodnitelné - 1880 - Antonín Lenz - o antropologii - rozsáhlá publikace, ale prosazuje krátkou dataci (člověk je tu 10tis. let), zatímco dlouhá datace umožňovala dotaci 6:30 - Pospíšil - odsuzuje darwinismus, kritizuje ale i Mivartismus, že je dualistický, zatímco Bible pojímá člověka nedualisticky (kanonizováno v 14.století) 9:50 - Robert Neuschl - 1908 - 1909 - článek "darwinismus ve vědách společenských" - časopis Katolické duchovenstvo - dlouhý článek - ale dodnes aktuální - propracovaná kritka mnoha teorií sociálního darwinismu 10:40 - 1926 - kniha s imprimatem (Betřich Augustýn) - velký doktorát z teologie - "Základní náboženská nauka, apologetika" - Milwartova teze ano, ale je nutno rozlišovat zvířecí a lidskou duši - 1924 - upozornění na rasistické tendence v Německu 15:25 - 1950 - první encyklika - evoluce může být, ale je třeba zachovat stvoření duše Bohem a respektovat dialog - rezervovanost k darwinismu také proto, že jej převzala komunistická ideologie 17:00 - https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Teilhard_de_Chardin - pracoval v Číně - ale nebyl originální, zastával Braunův přístup - nicméně u nás to bylo osvobozující, protože neznáme vlatní dějiny - není u něj jasný předěl mezi zvířetem a člověkem jako u Brauna 20:00 KDE JE ROZDÍL MEZI ČLOVĚKEM A ZVÍŘETEM? - podle Pospíšila: člověk je zvíře schopné hřešit; může být porozen zvířetem, které nemůže hřešit - Adam hřešil (vědomě)