chadima-Hus_husitstvi_okolnosti_historie.txt ============================================ MJH. ThDr. Martin Chadima, ThD., kněz Církve čs. husitské, člen vatikánské husovské komise, se snaží osvětlit dobové pozadí pod jiným zorným úhlem, než jak nám bylo dosud vštěpováno marxisticko-leninskými historiky. (omluvte sníženou kvalitu obrazu) Přednáška a beseda s ThDr. Martinem Chadimou, Th.D. ku příležitosti 600 let smrti známého husity Společenské centrum Londýnská, ?2010/2014 https://www.youtube.com/watch?v=zP531TDlfXA Další odkazy na přednášejícího: http://www.htf.cuni.cz/HTF-20.html http://www.krestanskaakademie.cz/clanek/609 (5.6.2016 Heřmanův Městec: Jeroným Pražský - buřič a provokatér) http://www.gmvv.cz/informace/nasi-lide/pedagogicky-sbor/item/366-thdr-martin-chadima chadima-Hus-1-koreny_ceske_reformace ------------------------------------ 0:00 úvod - Hus ve třech částech 3:00 hereze, kacířství, ortodoxie (Římský katolicismus) ortodoxie 4:20 -od 4.stolení má církev "zákonně" psáno, co je správně a co je špatně -církev si zvyká na to, že může být bohatá 5:00 -Hus: ve 4.století, když přestala být církev pronásledována, byl vylit jed, který ji zevnitř rozleptal -řešily koncili v Nikáji a Cařihradu -již řecký "pohled" na Ježíše - různá učení - hereze -Ježíš je jen člověk -Ježíš není člověk, je to polobůh, nemůže na sebe vzít hříchy - Ariáni, ale není to Bůh -církev tvrdila: slovo od počátku bylo u Boha a je bohu roven -ariáni vyobcováni -v důsledku vznikl kánon - pro někoho to je ohrožení svobody svědomí -1. ... -2. Ježíš má jednu osobu a dvě přiroženosti -3. trojiční dogma hereze 11:00 -na přelomu 11.stol. veliké hereze -příčiny: -agrární krize > stěhování do měst > mravní úpadek > mnoho nových proroků 13:00 skupiny heretiků: 1. i laici se ve městě učili latinsky a konfrontovali např. chudobu ježíše s praxí církve, nebo domácí výklad písma 14:00 2. rozpor s ortodoxií - kataři, plegiáni, bogumilové... 15:25 3. reformy na základě sociálních podmínek - potulní mnichové a kněží - radikalizovali slovo boží - volali po chudobě -k nim se přidali třeba i františkáni - také církvi chvíli trvalo, než je přijali -ale po 2-3 generacích - pod vedením Bonaventury - zbohatli a získali vliv -někteří chtěli návrat k chudobě - Fratičelie - v čele s Ubertinem La Casal, Michal Szezeni - volali po chudobě - aspoň jen pro sebe - v opozici byli i někteří další františkáni 19:20 4. Joachim Da Fiore - opat cisterciáckého řádu - módní hra s čísly -byla doba otce, pak syna a teď je doba Ducha sv. a všichni se stanou božími dětmi -jeho nástupci propadli např. libertinismu (už jsme byli spaseni) -stoupenci Fra Dolcina - Dolcinisté - propadli knize sv.Jana - začali vraždit kněze, preláty, volali antikrista, rabovali -mezi husity to byli např. Adamiti (31:00) 23:00 problémy 13-15.stol.: -bohatství církve -boj o investituru (o moc nad světem) se světskou mocí -výchozí úvaha církve: tvůrce je Bůh, ten poslal Ježíše, ten vyvolil sv.Petra a tedy papeže, ten je tedy správce -světská moc: světská moc je na světě odjakživa a protože ji Bůh připouští, tak je oprávněná -ta najímá teology, kteří slouží císaři a hájí císaře - rozpor, lidi se v tom nevyznají -papežské schizma od 1378 -pro středověkého člověka je důležité, jestli svátosti jsou platné -není-li papež správný, nefunguje ani mše a lidi půjdou do pekla -na univerzitách jsou moc chytří lidé a vznikají tam složité a nesrozumitelné teorie - scholastika -via nova - snaha prožívání prostého Krista jako alternativa ke složité scholastice -v době Václava IV - hospodářská krize 30:55 -nemorálnost některých kněží (dotazy, nejsou zaznamenány) 31:00 Apokalyptický duch - už se nemůže nic stát -u husitů třeba Adamiti, pikardisti -šlapali po hostiích, vylévali víno, rozhazovali roucha církevní 32:00 -vzniká historicko-kritické zkoumání písma (např. u táborských proroků - i když někdy až moc radikální a až moc velký důraz dávali vlastnímu vnuknutí Ducha Sv.) 32:50 Potlačování kritických slov se přeceňuje - ne vždy byly kritické hlasy umlčovány -např. sv.Brigita Švédská kritizovala papeže a kardinály vylgárně, ale nic moc se jí nestalo -velký problém bylo nazvat někoho "antikristem" - to slovo brali valmi vážně -je zatracen, neručí za poddané v 9.stol. se vytvářela nauka o večeři páně, transubstiace -vzniká dojem, že kněz se dotýká boha, že je v tu chvíli nedotknutelný -někteří knězí si mysleli, že je jejich "svatost" ochrání -Viklef (1320-1384) i Hus tvrdili, že kněz, který hřeší, nevysluhuje platnou mši chadima-Hus-2-zapas_o_lepsi_cirkev ---------------------------------- (Youtube + 40:00) 0:00 úvod: -počátek 14.století -sekty volající po chudobě -kataři, lyonští a další chudí -boj mezi světskou a církevní mocí -rozvoj peněz -světská moc více používá teologické argumenty jako boj moci 3:20 snaha o reformu světské moci - poctivosti -Waldhauser, Matouš z Krakova, Jan Milíč z Kroměříže 4:30 arcibiskup Jan z Jenštejna (strýček arcibiskup Očko z Vlašimi) -dobré vzdělání (Paříš, Bologne, Krakov) 5:50 Václav IV. pokakal a počůral oltář -Jenštejn byl pro Římského papeže, Václav pro Pizu 7:40 Václav IV. zaútočil proti Janovi z Jenštejna, byl popichován kumpány -Jenštejn v 90. letech napsal 10 bodů, jak šlechta utlačuje církev -už se znalo Viklefovo učení (díky výměny studentů) -kněz ve smrtelném hříchu je mše neplatná -ve svátosti eucharistie není Kristus přítomen plně (transsubstantiačně), ale jen duchovně -je-li církev bohatá, jestli se stará o politiku, jestli se snaží uchvátit moc, pak má světská moc biskupský majetek zabavit a dosadit na stolice mravné lidi -Václav pravděpodobně znal Viklefovo učení 12:00 -Václav 2x prohrál s Janovi z Jenštejna -pozatýkal a 1390 mučil některé katolické kněží, např. -generální vikáře Jana (Johánka) z Pomuku - byl mučen (možná i osobně Václavem) a zabit, a mrtvý svázan do kozelce a vhozen do řeky - Jan z Nepomuku -Jenštejn si stěžuje u papeže, ale papež ho nevyslyší, protože Václava potřebuje k boji proti Avignonskému papeži, pak Jenštejn umírá 15:05 -Konrád Waldhauser (kazatel) - rakouský -předvolán do Říma a s Karlem IV byl ospravědlněn -Jan Milíč z Kroměříže -arcijáhen, diplomatické služby -žákem Waldhausera -poté se zřekl postu a hlásal chudobu a návrat k církvi prvotních ideálům -obracel bohaté -vychovával prostitutky v Novém Jeruzalému -apokalyptický prorok - blíží se konec světa -vzniklo schizma a pro někoho to je opravdu ďábel (diabolos = řecky rozdělovatel) 20:00 -Jan z Cách -žák Milíče -vnuk Prokop veliký - udatný husita 21:00 Jakoubek ze Stříbra -původně chudý, vrstevník Husa -chudý kněží -velký radikál - větší než Hus -"lex Christie" - co je psáno v Bibli je hlavní -zpochybňoval tradici - podávání jen chleba, plivání na ruce při křtu, učení o přepodstatnění (1215 Lateránský koncil) -vrácení majetku -Jakoubka brzí Hus - ještě z Kostnice mu píše, ať netlačí moc na pilu 25:50 Jan Hus -vyrůstal v atmosféře Waldhauserovi -částnečně se zastával i Jana z Jenštejně 27:50 -1412-1414 když byl pronásledován, někdy se i přirovnával ke Kristovi (...snad reinkarnace?) 29:30 -vyšetřoval zázrak s krví na hostiemi - proti uctívání Ježíše Krista -s podporou arcibiskupa 31:30 -na pražské univerzitě hájili Viklefa hlavně Češi -spor o nominalismus -Češi byli realisti -Štěpán z Pálče - hájí Viklefa, ale pak je nepřítel Husa a snad se mu nakonci omluvil -stará překonaná nauka - Viklef -Platón - Tomáš Akvinský -pojem, idea, substance - "stolovitost" - je součást předmětu -Němci byli nominalisti -Aristoteles (žák Platona) -substance je předmět víry, neexistuje objektivně, nelze ji poškodit např. špatným chováním, spálením -1408 byl Stanilav ze Znojma a Štěpán z Pálče pozván do Říma, a otočili (možná mučeni, možná podplaceni) -r. 1409 tento spor vrcholil 38:50 1408 je snaha vtáhnout Václava do boje mezi papeži (schizma) (Pisa, Řím, Avignon) -ale on se mstí církvi tím, chtěl se zavděčit reformním kardinálům v Pise, -universita se stala jeho spojenkyní - dekret Kutnohorský -Češi dostávají 3 hlasy proti 1 hlasu pro ostatní národy, aby mu podpořila kardinály v Pise -Václav volí rektory -ostatní cizinci se přesunuli do Lipska a tam založili universitu -ti rozhlašovali po Evropě, že Čechy se stávají hnízdem viklefismu spolu s Václavem 41:20 -1411 byl vyšachován z naděje být pomazán za císaře papežem -od té doby rezignoval na politiku, chlastá, pije -Hus ztratil spojence -Hus je neustále volán do Říma 42:00 -Hus se odvolal zemskému sněmu (světské moci) - chyba -v té době obžalován: -papež je antikrist -hřešící kněz ve smrtelném hříchu neslouží platnou mši -učí viklefofskou remanenci ohledně přijímání -tím odvoláním utvrdil ostatní, že je viklefista (světu má vládnout světská moc) -volá jako soudce Ježíše, tím se povyšuje nad církevní autoritu -1411 začne putovat po Čechách a zcela unaven skončí u Zikmunda 44:40 OTÁZKY 45:00 otázka: Hus popírá, že by někdy hlásil remanenci - tvrdí to v Kostnici -podařilo se nám snad ve Vatikánu dokázat, že to tak je, akorát používal jiné pojmy -zaměňuje supersubstanciális a transsubstancialis 46:00 otázka: Václav IV. byl přece také dost zrazovaný -sice ano, ale měl zase dost možností něco politicky využít a nevyužil -např. i pány sympatizující s reformisty a s Husem -ani univerzitu -nikam moc nejezdil 49:00 otázka: byl Hus originální teolog proti Viklefovi? Husovské manifesty? -60% De eclesia je výtažek z Viklefa -já myslím, že originální teolog nebyl -tehdy byly 4 sentence Petra Lombardského, každý student je komentoval, i Hus je komentoval a s mnohém souhlasil -byl víc taktik, než teolog, spíš chtěl reformovat, než vytvářet učení -občas "přešlápne" v kázáních, i když to pak "žehlí" Jeroným Pražský - jeho žák - byl lepší teolog - respektován i obžalovatelem Husa, přednostom paříšské Sorbony (Jersonem) 54:00 otázka: Hus a národní cítění? -tehdy byl národ chápán trochu jinak, než dnes - spojován s jazykem -Hus: "lepší je mi pravná Němec, nežli hříšný Čech" 56:30 otázka: co je pro Vás Hus? -je to srdeční záležitost -ale určitě pro mě není ideál vlastenčení Chadima-Hus-3-Hus_v_Kostnici ---------------------------- 0:00 shrnutí předchozích dvou částí -Viklef -žebravé řády už nežebrají 3:30 1409 - rozchod s biskupem Zbyňkem Zajícem z Hasenburku, protože byl věrný římskému papeži -Hus i Václav se postavili na stranu zbouřených kardinálů papeže z Pisy -Zbyněk Zajíc z Hazenburka se rozchází s Husem, protože podporoval římského papeže, zatímco Hus a Václav podporovali pisánského -květen 1409 odcházejí cizinci z Karlovy univerzity do Lipska 6:55 1410 - pisánský papež Alexandr 5. vyslyšel Zajíce z Hazenburka zakázal Viklefisty včetně Husa -zákaz kázání na soukromých místech, např. v betlémské kapli -spálení viklefovských knih 10:40 1413 pařížská Sorbona v čele s Jean Charlie Jerson tlačila s Janem 23. na pražského biskupa, aby vydal viklefisty -biskup: Konrád z Vechty - později se stal biskupských apoštol -vydal prohlášení, že Hus není Viklefista -poslal Husovy spisy do Říma -Jerson pochopil, že Hus se stal symbolem, mluvčí Václava 4. a odbojných Viklefistů -Husův proces byl proces se symbolem viklefismu -husova De Ecclesia - některé věci jsou na hraně, ale asi není heretická -Jerson udělal kompilaci, čímž však změnil smysl vět a udělal z nich heretickou knihu -Hus souhlasí s papežstvím, ale měl problém s Janem 23., s jeho morálkou; -zároveň respektuje legitimitu koncilu -tam jede s glejtem - evangelický historik Kejř dokazuje, že glejt nechránil Husa před církevním trestním právem 17:00 Jan 23. utekl z koncilu před obviněními - nemohli tedy reformovat církev, tak jim nezbylo, než řešit Husa (kauza fidei) -odsoudili Husa také proto, aby koncil dokázal, že nepotřebuje papeže (když utekl) 19:10 Hus byl obžalován z: -neuznává učení o transsubstanciaci, ale že učí remanenci XX Hus nahradil "pan transsubstancialis" termínem "pan supersubstancialis", který je ve Vulgátě v otčenáši -kněz ve smrtelném hříchu neslouží platně svátosti XX Viklef to učil, ale Hus byl opatrný, vkládal tam slovo "hodně", dá se vykládat: faráři k zatracení, lidu ke spasení -existují 2 církve: spasená a zatracená XX spor o předurčení - spor Augustina a mnicha Pelagia v 5.století - jak Bůh zasahuje do lidského osudu? Zde se hraje o svobodu - dva extrémy -spor o svobodě? diskuse o tom, jestli Bůh může vše vědět a jestli to může změnit -Hus si uvědumuje, že to je složité, snaží se říci: jsou lidé, kteří nebudou spaseni kvůli smrtelným hříchům 29:30 -Hus už není teolog systematik, ale vynáší z pohledu morálky 30:10 Husovi nepřátelé -Štefán z Pálče původní viklefista se z cesty do Říma 1409 stává Husovými nepřáteli -německý teolog Michal de Kauzis - i lhal o něm -Jitřich Nýmu, Mikuláš z podviní -celkem 20 významných českých teologů a Mnichů -Hus vše popírá, ale stejně mu nevěří 33:30 italský kardinál Zabarela i císař římský Zikmund mu navrhli 33 článků, které má potvrdit, čímž by "odvolal" a ani se moc neponížil, a víc návrhů, ale on vše odmítl -kardinál Déli - dává přednost 20 svědkům proti Husovu svědomí -chyby Husa: odvolal se světské moci v minulosti, pak se odvolal ke Kristu, v Kostnici se odvolává na písmo a svědomí, což není předmětem církevního práva -byl tam 8-9 měsíců a dostal několik veřejných slyšení, což se u kacířů nedělalo, ale byl to trestní tribunál, nebyla to teologická disputace -možná si uvědomoval či ne, že je zároveň symbolem, který je třeba zničit -při odsouzení byl přítomen Zikmund i církevní otcové, že hlásal bludy, ještě mu tam další přidali, zapírá, ale už ho neposlouchají. -byl mariánským ctitelem, zpívá mariánské písně 40:00 Papež V, původně reformní, se stal konzervativní, který zrušil všechny dekrety koncilu kromě dekretu k odsouzení Jana Husa 42:00 DOTAZY Dotaz: nešel se Hus nechat odsoudit, aby odstrartoval eschatologické události konce světa -v některých listech se připodobňuje k ukřižovanému Kristu; doslova to neprohlásil, ale náznaky tam jsou -je to možné 46:00 Dotaz: proč mu odřezávali bříška prstů? -dotýkal se hostie -právo kata (uškrcení) ani právo pacholka (udušení kouřem) nesměl využít -Fra Dolcina mučili před upálením ještě více 49:00 Dotaz: co dál? -koncil také počítal s rozkolem husitů -spojili se až když Zikmundovo vojsko stálo před Prahou -radikální křídlo se sestavovalo z nižších pánů, Husa učitelů a studentů -někteří se vrátí k Římu -někteří se zkouší dohodnout -radikální - buď a nebo - táborité apod. - upalování mnichů, házení katolíků do štol - šílenství revolucionářů 51:50 Dotaz: bylo nutné tak krutý trest, vždyť měl na koncilu příznivce (Zikmunda...) -pro kacíře neexistoval jiný trest smrti než upálení, což ani Hus dříve nerozporoval -po upálení Zikmund otočil a začal pronásledovat husity, možná proto, že Hus nestál o jeho pomoc