Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine.txt ========================================== https://www.youtube.com/watch?v=ieLpSCQSnig Etika se rodí v rodině Ludmila Trapková - Vladislav Chvála 20.2.2018 Pražské Jezulátko Večer z cyklu Člověk v dialogu, 20.2.2018 v kostele Pražského Jezulátka www.pragjesu.cz/clovek-v-dialogu staženo 10:18 10.10.2019 RK Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-00-predstaveni_prednasejicich_a_chaba_pozice_rodiny_v_politice.txt 0:00 GLogar představuje hosty 2:00 Trapková vypráví o obtížné besedě na půde Evropského parlamentu - Matějíčka už psychologové neberou, že je zastaralý - je málo publikovaný 5:00 rodina je nejlepší uskupení pro výchovu dětí, ale ne všichni psychologové jsou o tom přesvědčeni Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-01-etiku_povinnosti_vystridala_etika_odpovednosti 7:40 co je rodina a co dítě v rodině potřebuje - Lipovecký: Etika povinnost vs. etika odpovědnosti - etika povinnosti ve druhé polovině 20. století skončila po dvou velkých válkách - např. povinnost vydat život vůdci 9:45 Etika je teorie morálky - společenská úmluva - Etika povinnosti u nás např. dříve chránila rodinu: nebylo u nás např. dovoleno sex před svatbou, dítě bylo přípustné jen v rodině - při porušení etiky následoval trest byl odnětí úcty - hranice rodiny byla udržována zvenčí - po nástupu etiky zodpovědnosti - jsme zodpovědnější - vnější tlak zmizel, je třeba ho nahradit vnitřní soudržností, pokud se má rodina udržet - hranice rodiny musí být také rozumná, nemá být rigidně uzavřená, ani rozpadlá -> obojí plodí psychické problémy Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-02-matka_je_pro_male_dite_nenahraditelna 15:30 - pro dítě je norma to, do čeho se narodí, byť to je sebeujetější - např. když má rodiče alkoholiky, je to pro něj normální - až v pubertě nebo při dospívání se to "narovnává" - pro matku je přirozené chránit dítě - otcové se to učí a mají to jako roli - vztah rodič - dítě není symentrický 19:00 v různých rodinách jsou různé etiky - při manželství se scházejí různé kultury a z toho vzniká interakce Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-03-v_rodine_je_dulezite_mit_vyladene_vztahy 20:00 dříve byla struktura rodiny jasná - dnes jsou různě rozpadlé a poslepované "rodiny" a je diskuse, jestli všechny jsou stejně prospěšné - jak posoudit prospěšnost? - podle toho, jak se cítí členové rodiny, hlavně děti 24:00 pokud není rodina bio-psychologicky vyladěná - ztrácí se tam hodně energie a vznikají "nemoci" - co znamená vyladění? - rodina je jako sociální buňka - nejmenší skupina - vyladění nazýváme pravdivost - cítíme se tělesně i psychicky dobře, život dává smysl - "tělo" vytváří všechny signály - i psychika interaguje pouze přes tělo - těla i psychiku jednotlivců (i v rodině) jsou zcela oddělená - bez interakce přes těla není možná žádná spolupráce, není možné, aby rodina fungovala - pokud spolu jednotlivci nekomunikují, tak je nic nespojuje - tělesné a psychické se neustále nalaďují na sebe jak v rámci jedince, tak mezi jedinci 31:00 - když je problém v psychice (např. v komunikaci), tak na po čase začne reagovat tělo - hledat něco, co by problém vyřešilo (nemoc či porucha chování) - pokud se dítě cítí nepřijímáno, tak se někdy i třeba poškodí a paradoxně jim to pomůže (vyladí tělo na psychické nepřijímání) - když dítě bojí chronicky bříško, může to být reakce na problém v rodině (somatologie) - ladění je kontinuální proces Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-04-cisarovy_nove_saty_jak_pojmenovani_ovlivnuje_skutecnost 35:00 Císařovy nové šaty - společnost se vyladila na ujetou skutečnost a etikou to držela - např. i dnes se nepojmenovávají věci, aby se nepřiznaly (newspeak) 37:00 co jsou to nezpochybnitelné axiomy, na kterých lze diskusi stavět - dítě se rodí z ženy -> dítě má matku - muž oplodňuje ženu -> dítě má otce - vztah rodič - dítě není symetrický (dítě se rodí rodičům) - rodina je bio-psycho-sociální organismus oddělených jedinců spojených komunikačí a sociální vrstvou pojmy: - rodina přirozená (tradiční, biologická, konzervativní) / neúplná (složená, patchwork, bonusová (víc tatínků a maminek)...) - někdo se názvy snaží "vylepšit" nebo "zhoršit" situaci - pro dítě je dobré náhradní řešení, ale nejlepší je co nejbližší přirozené rodině Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-05-pro_vyvoj_ditete_je_zadouci_spojity_neprerusovany_vyvoj - když se mluví o zájmech dítěte, tak ne vždy se myslí i to, co je pro dítě potřebné pro "spojitý" vývoj 43:00 - nespojitý vývoj dítěte = urychlují se nebo volně nepřecházejí vývojové kroky z jednoho k druhému - dítě pro zpracování toho bude potřebovat více energie, která chybí jinde, než dítě se spojitým vývojem - i otec na mateřské je dítětem brán ne jako otec, ale jako "jen náhradní=nedokonalá" matka 45:00 ukázka šotu pana Troníka - (šot vystřižen (3min)) - dítě je v symbioze s mámou, na každý její pohled dítě reaguje - když se matka vzdálí i třeba na 2 hodiny, i s babičkou nebo otcem mají práci 47:16 úmluva o právech dítěte z roku 1981 - platí v Evropě - např. dítě má právo znát své rodiče Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-06-vrozeny_vztah_materstvi_je_pevny_zatimco_ziskane_partnerstvi_je_krehke 48:20 rodina má i svou dynamiku a fyziologii - shrnutí - rodina nemá jen strukturu, ale i dynamiku, tedy vývoj, změny, pohyb - je rozdíl mezi mužstvím a ženstvím (knuiha ROdinná terapie - vztahy vrozené (mateřství) a vztahy získané (partnerství rodičů) - vrozené vztahy nelze zrušit - získané vztahy jsou labilní a rozpadají se - náhradní matka obtížně nahrazuje vlastní - proto se štěpí rodičovství a manželství - etika poslušnost a odpovědnosti - v něčem se i doplňují - rozdíly ve vývojových potřebách členú rodiny 51:50 ideální je, když rodičovství vzniká na pozadí partnerství - když se to nedaří, život rodiny je chudý, je slabá interakce - etika odpovědnosti je "vyšší", ale přináší větší problémy - více dilemat Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-07-vyzkumy_deti_z_ruznych_rodinnych_situaci 55:30 výzkumy Matějíček začal po válce a pracovali v dětských domovech - objevil termín deprivace - 50% dětí z dětských domovů celkem obstáli - ale dalších 50% mělo větší kriminalitu, větší problémy založit rodiny - u kolektivních zařízení je to pochopitelné - v 80.letech - subdeprivace - deprivace ve vlastních rodinách - to neznamená rozmazlovat 58:00 výzkum 1 zkoumali rodiče z nechtěných těhotenství výzkum 2 zkoumali děti z alkoholických rodin výzkum 3 zkoumali nemanželské děti - srovnávali s dětmi ze stejné třídy - zkoumaní v 9, 13, 21, 27 letech - sociálně méně vyspělé - víc zdravotních obtíží - v rámci třídy to nebylo tak významné, ale když se vzaly všechny vzorky dohromady, tak ten trend byl jasný - chlapci dopadli hůře než dívky výzkum 4. zkoumali děti z rozvedených rodin - 5 let po sobě - jen víc neurotických rysů 1:00:56 politická korektnost - co je norma? - aktuální je uzákonění práva na přijetí 2-letých dětí - podle Matějíčka nejsou děti ve 2 letech zralí pro vztah s vrstevníky - až ve 3 nebo 4 letech 1:03:21 (konec přednášky) Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-08-DISKUSE-pri_stridave_peci_by_se_meli_stridat_rodice_aby_videli_jake_to_je 1:04:00 DOTAZ 1: CO JE SUBDEPRIVACE - zavedl Matějíček - subdeprivace jsou jemnější projevy, forma Deprivace v dětství - má vliv jako bakterie na člověka 1:05:00 DOTAZ 2: JAKÝ MÁTE NÁZOR NA STŘÍDAVOU PÉČI - pokud střídavá výchova, tak jen tam, kde si manželé uvědomují, že jsou oba rodiče - a pouze tak, že děti jsou na jednom místě a střídají se rodiče - ale k tomu je potřeba, aby se byli schopni domluvit, to se málo stává - zkuste někdo mít dva domovy -> dítě vynakládá mnohem víc životního úsilí - kde si to rodiče zkusí, tak to dobře ví 1:07:00 - rozvod je někdy nezbytné opatření ale jen pro dospělé, ne pro děti Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-09-i_prerusovana_pestounska_pece_je_lepsi_nez_ustavni_ale_kazde_preruseni_je_zatez 1:07:25 DOTAZ 3: DOČASNÁ PĚSTOUNSKÁ PÉČE PRO MALÉ DĚTI - jestli lepší 4 roky v kojeňáku anebo co rok někdo jiný - nelze odpovědět obecně, záleží na kontextu případu - volit řešení pro dítě nejméně namáhané, aby se nemuselo furt adaptovat na nové situace - každý člověk se narodil s vědomím dvou míst pro otce a matku - to místo nezmizí, když rodič není, nasaje tam kohokoliv jiného (nebo víc postav) - podobně i matka potřebuje naplnit své mateřské potřeby - v kojeňáku se sestry furt střídají, tam také těžko vznikne vazba - případ rodiny Martenové z 19.stol.-> děti se navázali na kojnou Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-10-chybi_i_otec_ktereho_dite_nepoznalo 1:13:00 DOTAZ 4: KDYŽ SE PARTNEŘI ROZEJDOU PŘED NAROZENÍM DÍTĚTE, JAK SE MÁ S OTCEM DÍTĚ VÍDAT - počaté dítě nějakou vazbu s otcem má (věřím tomu) - to dítě se dozví, když se o něj stará někdo jiný 1:18:22 DOTAZ 5: ODKAZ NA KANADSKÝ PŘÍBĚH "STORIES WE TELL" - filmy jsou na tohle dobré 1:19:00 DOTAZ 6: OTEC ZEMŘE A MATKA ZŮSTANE S DĚTMI SAMA - mrtvý otec už nic nezkazí - je velký rozdíl v tom, jak dítě o otce přišlo - je pro něj pochopitelnější, když přijde zástupce, který vlastního otce uznává - otec nemusí být nutně přítomen, když se o nich dobře mluví, když jsou třeba na vojně nebo na moři - ale místo chybějících otců, o kterých se dobře nemluví, přicházejí démoni 1:23:50 DOTAZ 7: BABYBOXY - jako porodník - čím dříve se dítě osvojí, tím lépe - lepší než ho zabít - nevýhoda je v tom, že díte se nedoví, odkud pochází Chvala_Trapkova-Etika_se_rodi_v_rodine-11-vychova_deti_stejnopohlavnimi_parnery_dite_ochuzuje 1:27:11 DOTAZ 8: VÝCHOVA DÍTĚTE HOMOSEXUÁLNÍMI PARTNERY - proti partnerství nic nemám - partnerství není rodičovství - nejde o sexualitu z pohledu těch dětí - náhradní matkou je muž, ale nevíme který; podobně žena u leseb - nejsme v situaci, kde by byl nedostatek náhradních rodičovských párů - dospělí mají právo na sebeurčení, ale co děti? Ti nemají právo na rodiče? - norma (muž+žena + dítě) je rodina má určitý smysl, ale někdo se tam nevejde (homosexuálové) - je dobře, že dnes nejsou vylučováni, ale je špatně, když tlačí na zrušení té normy -> už to pak není menšinové - ve větších rodinách (vícegeneračních) -> se třeba i babička stane náhradní matkou a matka je matkou a otec tam chybí -> jednopohlavní rodina - taky špatné - je špatně, že se nepočatému dítěti už plánuje, že nebude mít rodiče 1:35:00 ZÁVĚR A PODĚKOVÁNÍ (Petr Glogar) (1:36:30 konec)