Dialog mezi kulturami, Kulatý stůl, TV Noe, 174.díl 17.4.2015 http://www.tvnoe.cz/porad/kulaty-stul-dialog-mezi-kulturami-174-dil je dialog možný? (na pražském arcibiskupství) prof. Luboš Kropáček - islám a africké a arabské kultury mons. Václav Malý doc. Jaroslav Bakš Diskuzní pořad. Hosté: prof. Luboš Kropáček, Mons. Václav Malý a doc. Jaroslav Šebek. Moderátor: Irena Pulicarová Zveme vás k diskuzi na mimořádně aktuální téma za účasti prof. Luboše Kropáčka, Mons. Václava Malého a doc. Jaroslava Šebka. Jak žít v dnešním multikulturním světě? A jak být bližním i těm, s nimiž nás nespojuje ani kultura ani víra? S našimi hosty se dotkneme také vývoje dialogu mezi náboženstvími a nevyhneme se ani palčivým otázkám současnosti, jakými jsou vztahy islámského světa a evropské kultury. původní nahrávka název Dialog_mezi_kulturami-Noe-Kulaty_stul-174.mp3 uloženo 2/5/2016 0:00 úvod, představení hostů CO JE DIALOG 1:30 -VM: mezináboženský dialog - hovořím s druhým jako s partnerem, že nemluvím jako ten, kdo umí naslouchat (dnes žijeme v době dialogu) -LK: lidsky důstojný život soužití s jinými lidmi; křesťanství je víra, která si žádá dialog -JB: hledat cestu ke společnému řešení problému či konfliktu, snaha druhého pochopit; podmínka mezilidských vztahů 4:00 NEJPALČIVĚJŠÍ OBLAST VE SVĚTĚ PRO DIALOG -LK: globalizace; je třeba rozumět druhým a být srozumitelný 7:45 -VM: křesťané by se měli o dialog stále pokoušet, i když druzí nemají zájem, nemáme se vnucovat, ale ani se odradit, stejně jako Ježíš 8:51 CO JE DŮLEŽITÉ PRO TO VÉST DIALOG Max Kašparů: pro osobní i mezináboženský dialog je třeba -1. musíme stejným slovům stejně rozumnět -2. čerpáme z kvalitních informačních pramenů -3. předem je třeba si určit téma a toho se držet 11:00 JAK JE PROPOJENA KULTURA S NÁBOŽENSTVÍM -JB: znalost je nutná 13:00 JE NA BLÍZKÉM VÝCHODĚ ROZDÍL MEZI NÁBOŽENSTVÍM A KULTUROU -LK: Islám je velkou součástí kultury; islám není monolit, jak se chybně bere -chcebe to brát jako jedno, pak je Islám spojení tří věcí: 1.atída = náboženské účení, 2.šaría = správná životní cesta, právní a mravní systém, 3.Lachadara = kultura a zde je velká rozmanitost -dnes je islámský svět v hluboké krizi 15:00 CO JE V EVROPĚ JEŠTĚ KŘESŤANSKÉHO A ŽIDOVSKÁ TRADICE -VM: rovnost muže a ženy, jedinečnost lidské osobnosti, individualita -všechny velké kultury jsou spojeny s náboženstvím a součástí jsou mezilidské vztahy a pohled na člověka 17:00 V ISLÁMSKÉM SVĚTĚ JE DUCHOVNÍ SLOŽKA PROVÁZÁNA SE STÁTEM, NEBYLO TO U NÁS PODOBNÉ PŘED PÁRSTY LETY? -JB: během francouzské revoluce bylo náboženství zatlačeno do individuality, ale dnes se opět vrací do politiky a s tím se také Evropa musí vyrovnávat -propojení státu s křesťanstvím přišlo s Konstatinem Velikým v Římské říši až po osvícenství 19:20 PROSPĚLA ODLUKA CÍRKVE OD STÁTU CÍRKVI? -VM: ano, nemusíme být poplatní aktuální politické moci, zachovávat si nezávislost; nesvádí to při prosazování názorů používat moc 20:25 -LK: v Islámu došlo k propojení státu a náboženství už za Mohameda, když jde do Mekky, tam už je i politický vůdce -muslimští historikové s propojením nemají problém, propojení vidí jako žádoucí -islám neprošel osvícenstvím, proto se obtížně vřazuje do moderního světa, chybí mu: -pochopení rozdílu mezi náboženskou vírou a vědou -sekularizace společnosti (pokud chápeme jako oddělení politické a duchovní moci, tak to je pozitivní) 25:40 -JB: je třeba rozlišovat sekularizaci v Evropě a v islámských států - např. Turecko (Atatürk, Mustafa Kemal) -náboženská ideologie se nahrazuje ideologií nacionalistickou -zlom: ropná krize 1973 - velké prostředky z prodeje ropy - např. velké investice do islámských škol -sekulární ráz se vytráci, např. 1979 padá sekulární monarchie a vzniká náboženská vláda Ajatolláha 29:00 -LK: islámská kultura je přesycena čistě náboženskými tématy, šaría se snaží do nejmenších detailů určovat kdejakou situaci 30:16 -ale objevují se hlasy, že ve společnosti jsou situace i nábožensky nevýznamné 30:57 -Ernest Gelner (filosof a sociolog) - 3 pohledy na pravdu: -pravda je jedna a známe ji: fundamentalismus (dwellers) -každý má svou pravdu: individualismus -pravda je, ale my ji neznáme celou, ale známe cestu: osvícenství (seekers) 34:30 CO JE MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG? T.Halík: když se baví lidé, kteří znají své naboženství a vědí hodně i o náboženství druhých -existují setkání lidí s různými náboženstvím zajímajících se o určitou oblast (lidská práva, ekologie, ochrana před moderním otroctvím...) 37:30 -JB: egyptský prezident náležející muslimskému bratrstvu sám říká, že i islám je třeba přiblížit lidem 39:25 -VM: egyptský prezident odsoudil i únos a vraždu několika koptských křesťanů -JB: první egyptský státník, který se zúčastnil kopských vánoc -VM: ale k demokracii má ještě daleko 40:45 NEVNÍMAJÍ MUSLIMOVÉ LIDSKÁ PRÁVA JAKO ZÁPADNÍ PRODUKT, KTERÝ JIM JE VNUCOVÁN? -LK: někteří ano, někteří je prosazují i na Blízkém Východě i na Dálném Východě -islámské koncepce lidských práv od 70.let - 2 islámské charty lidských práv: -1.přijata v paláci UNESCO v Paříži - problémy: anglická a francouzská verze nejsou stejné s arabskou: např. v aglické je law, v arabské šaría (omezení zákonem) -2.přijata organizací Islámské konference (od 2011 název změněn na organizaci Islámské spolupráce) v srpnu 1990, kvůli válce v Perském zálivu nebyla ratifikována -podobné formulační problémy -většina muslimských zemí hovoří o lidských právech a má vypracované dokumenty, jak jsou ošetřeny 45:00 NEROZDĚLUJE SPÍŠ ISLÁM LIDI NEŽ SPOJUJE, JAKÝ MÁ PAK SMYSL -VM: třeba rozlišovat náboženství (rituály, učení, kylty) a víru (vyznávající společenství lidí) -ale i společenství může vytvořit hradby; ne přesvědčovat druhé, ale být pro ně přitažliví, tedu nesoustředit pozornost na sebe, ale odkazovat na Ježíše, jeho důslednost, jeho cestu -Bůh je plnost, k té spějeme, ale tu nežijeme 48:00 NEPOTŘEBUJEME DIALOG MEZI KULTURAMI ČI NÁBOŽENSTVÍMI U V ČESKU? JB: dialog se týká i etnik, my si na něj musíme nejprve zvykat, protože jsme monoetnická a monokulturní země -není to jen otázka věroučných termínů -migrantům se neubráníme, budou sebou přinášet kulturní zvyky, některé i nábožensky motivované, ale i křesťané jinak orientovaní (ortodoxní...) -soužití s národnostními menšinami je u nás také problém 50:00 -k tomu je třeba mít zakotvanou identitu, aby nevlál ve větru názorů přicházejících kolem -např. dokázat být milosrdný 50:57 ORTODOXNÍ VS. FANATICKÝ VM: nemyslím, že to je totéž; že křesťan přijímá všechna dogmata, nemusí být fanatik, ale věrný učení a společenství, ke kterému se hlásí 52:30 DOGMATISMUS VM: rozumí se tím člověk, který je názorově uzavřený, který neslyší; staří lidé k tomu tíhnou, je to těžké stále přijímat nové věci; takové není křesťanství, je to individuální -v ŘKC to jsou určité otázky, které se církev snažila zodpovědět, ale není to uzavřenost, ale nasměrování -Walter Kasper - kniha dogmat Pod Božím slovem 54:40 LK: někdy se zjednodušeně říká, že -křesťanství klade větší důraz na ortodoxii, (doxie je názor) -Islám a Židovství na ortopraxi -termín "heterodoxní" = jinoslavný = odchylka od základního věroučného standardu (hereze) = v islámském světě je takových jinověrných komunit také mnoho, islám není monolyt 58:30 CO ŘÍKÁTE MASOVÉ VRAŽDĚ V KŘESŤANSKÉ ŠKOLE V KENI VM: takovéhle projevy odsuzujeme, ale nelze je strkat všechny do jednoho pytle 59:40 JB: já osobně schvaluji i násilné řešení v určitých případech -náboženství by se mělo distancovat, i islám 1:01:40 ISLÁMSKÝ STÁT ODSUZUJÍ MNOZÍ, ALE JAKTOŽE VZNIKAJÍ TERORISTICKÉ ORGANIZACE? LK: žádná arabská země neuznala Islámský stát 1:04:10 jak jsme si slibovali, že sociální sítě pomůžou rozšířit demokracii do arabského světa, tak to funguje i obráceně, džihádistická propaganda proniká odtud do Evropy ISIL je nádor na islámském světě, musí si s ním islám poradit sám 1:05:50 drtivá většina muslimů jsou našimi spojenci za mírový svět -dvě zásadní otázky: -svoboda náboženství -nepřípustnost násilí nábožensky motivovaného 1:07:00 JAK SE STAVĚT K MUSLIMŮM, KTEŘÍ JSOU V EVROPĚ A VYŽADUJÍ DODRŽOVÁNÍ SVÝCH PRÁV VM: je třeba zpřísnit imigrační politiku, aby kromě znalosti jazyka se vyžadovala i znalost kultury a bránit vzniku ghet -aby si zvykli na pluralitu -jsem pro zákaz zahalování obličeje, ale nezakazoval bych šátky či kříže -v Rakousku se např. brání vlivu Saudské Arábie 1:11:00 JE V KORÁNU ČLÁNEK, ŽE SE ISLÁM MÁ ŠÍŘIT ISLÁM OHNĚM A MEČEM LK: přesně toto tam není, ale mnohé násilné verše tam jsou, problém je v jejich interpretaci -ve Starém Zákoně to také tak je, ale biblistika se s tím vyrovnává 1:14:52 ČÍM MŮŽE BÝT MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG KOMPLIKOVÁN Max Kašparů: -fanatismus jedné ze stran -neznalost náboženství druhé strany -není definováno konkrétní téma předem 1:18:00 ROZDĚLENÍ ČESKÉ SPOLEČNOSTI PO ÚTOCÍCH V PAŘÍŽI JB: u nás se boj proti islámu stává nástrojem zviditelnění v mediálním prostoru, např. ve Vých.Německu bylo hnutí Pegida, také proti islámu -náboženství se nám vrací oknem LK: oficiálně se neznají oficiální počty muslimů, neeviduje se, eviduje se země původu; v ČR se odhaduje na 15-20tis, z toho praktikujících se odhaduje mezi 3 a 4tis -ti jsou integrovaní a přitom jsou muslimové, nezaslouží si, aby byli zostuzování -podle typologů 4 kategorie muslimů v Evropě: -1.pragmatici - dodržují zákon, ale chtějí žít islám, věří mu -2.bývalí muslimové - opustili ho a brojí proti němu -3.tradicionalisté - hledají nějaké islámské zdůvodnění svého působení zde -4.extremisté - kritizují a ničí západní společnost 1:22:45 KONVERZE K ISLÁMU V EVROPĚ VM: dvě ženy konvertitky k islámu přešly, protože v naší společnosti se cítily jen jako ikona, objekt snah mužů, zatímco v islámu mají své místo -u nás je problematická úcta ke starým lidem, vztah k dětem -křesťanství uznává svobodu, ale to dá práci, někomu to vadí, v islámu je to více dané a pro někoho to je pohodlnější 1:26:00 JAK ŽÍT VE SVĚTĚ TOLIKA KULTUR LK: dnes žijeme v globálním světě -ani dnešní společnost není tak homogenní jako bývala -před 50ti lety vyšel dokument Nostra Aetate, kde se vědělo, že svět se sbližuje -máme svědčit osobním příkladem, papež František na to správně poukazuje 1:28:30 VM: já se z toho těším, může mě to obohatit 1:29:40 JB: příklad a vzdělávání, vyvarovat se laciným stereotypům