Dvorovy-Skandal_milosrdenstva.txt ================================= (Dvorovy-Buh_milosrdny_a_spravedlivy.txt) Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 1/7 https://www.youtube.com/watch?v=YJo5v2f1g5E 2/7 https://www.youtube.com/watch?v=_If36MNdLx0 3/7 https://www.youtube.com/watch?v=6-7OTqegjpI 4/7 https://www.youtube.com/watch?v=6vom5O0cuN0 5/7 https://www.youtube.com/watch?v=fgszif9ELDs 6/7 https://www.youtube.com/watch?v=-fITXEuK3Og 7/7 https://www.youtube.com/watch?v=Dz2clpL8sjE stazeno 10:47 3.1.2018 pres http://www.flv2mp3.org/ zaloha https://uloz.to/soubory/Kolokvia/Dvorovy OZ Cezmína https://www.youtube.com/channel/UCyIhMZV0hfugSpvKZ2jl89A Dne 12. ledna 2018 9:18 JP napsal(a): Na youtub uz nenajdete.Na pokyn arcibiskupa Bobera to musel stiahnut zo soc.siete. Published on Jan 31, 2017 Duchovná obnova v Sobranciach v Roku milosrdenstva. Zamyslenie nad Evanjeliom podľa Lukáša. Dva roky byl RASTISLAV DVOROVÝ misionářem na Ukrajině. Po studiích v Římě se ocitl v Izraeli, kde pět let vyučoval bohoslovce a věnoval se průvodcovství a poutníkům poskytoval i hodinové katecheze nad Biblí. Momentálně (2019) je kaplanem v Trebišově na východním Slovensku. http://farskyurad.sk/K%C5%88azi/Diec%C3%A9zni-k%C5%88azi/D-k%C5%88azi/Dvorov%C3%BD-Rastislav-l1189.html Dvorový Rastislav Názov Dvorový Rastislav Zaradenie D - kňazi / Diecézni kňazi / Kňazi Zobrazení: 204 SEOLic. Rastislav Dvorový - výpomocný duchovný dekanátu Trebišov Základné informácie Presbyterát 21. júna 1997 - Košice Predchádzajúce pôsobiská 1997 - farnosť Svidník 1998 - farnosť Jenkovce 1999 - farnosť Prešov - Sekčov 2000 - farnosť Prešov (sv. Mikuláš) 2003 - Mukačevská eparchia 2005 - štúdiá Rím 2008 - Izrael 2012 - Melchitská metropolia Haifa, Izrael 2015 - pastorácia pútnikov Primície Košice - Kráľovná pokoja digitálně upravené: díly 1-3 zesílené o 3-6dB, ostatní kompresované o 6dB ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 1 ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-11-Historie_Bible_a_Lukasova_evangelia 0:00 bible je knihovna různých jazyků, stylů, z různých dob; ne všemu dobře rozumíme - v roku milosrdenství se věnujeme evangeliu Lukáše 4:00 LUKÁŠOVO EVANGELIUM - kdy - kolem roku 90 - kde - Filipy nebo Antiochie, jisté je, že v pohanském prostředí - autor - neznámý (evnagelium "podle" Lukáše, ne Lukáše) - podle tradice lékař Pavla, původem pohan - dobře znal židovskou tradici - text literárně chudý, ale jazyk (Řečtina) je velmi dobře zvládnutý 10:00 - ale otázka, jestli lékař může znát tak podrobně židovskou tradici ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-12-Bible_neni_historicka_kniha_ale_umelecke_dilo 10:28 - Bible není historická kniha, ale je to umělecké dílo - nechce podat informaci o historii, ale chce říci, jaký Ježíš je - problém je když to čteme jen věcně a racionálně - ve středověku bylo málo biblí, jedna bible měla cenu jako 4 zlaté kalichy 20:00 - papír Papyrus byl hrozně drahý - autoři velmi rozmýšleli každé slovo - byli to umělci, dnes nemusíme být umělci (focení, psaní), vše je hrozně levné, tak to neumíme - obraz Lincoln přeťal okovy - ve skutečnosti podepsal zákon 28:00 - opravdu Ježíš upletl důtky a vyhnal trhovce? - nestalo se to, nemohlo se to stát, lidé tehdy věděli, že to je nadsázka - v chrámu byla ozbrojená stráž, nic takového by nedokázala 32:00 - evangelia nebyla určena ke čtení, byl to poznámkový aparát pro kazatele ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 2 ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-21-Milosrendstvi_je_zasadni_ale_do_cirkev_se_mu_zprvu_branila - liška u hebrejů není jako liška u nás, dítě není dítě: - Herodes je liška = neznamená, že je chytrý, ale že je zbytečný a bezcenný - Nechte děti přicházet ke mně = ne že mají přicházet čistí a naivní nebo děti, ale ti nejobyčejnější a nejbezcennější lidé - děti jsou nejméně cenní členové lidského společenství (když bylo málo jídla, dětem se dávalo naposledy, jen co zbylo) ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-22-Jezis_jako_prorok_nahrazuje_nabozenstvi_virou 15:58 Ješíš přišel, aby nefukční náboženský systém nahradil vírou - náboženský systém člověku bere - ve jménu Boha z člověka dělá otroka Zaujal me duraz na to, ze Jezis prinasi svobodu jednotlivce (napr. i na nabozenstvi), potlacuje strach, hlasa milosrdenstvi. jako Jezis nemame slouzit Bohu, ale cloveku. Ze cesta ke spase neni sluzba Bohu, ale cloveku. Ze spolecenstvi by se nemela stat bohosluzebna instituce. ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-23-Jezis_kaze_v_Nazarete_v_synagoze 28:55 čtení jak Ježíš kázal v synagoze a chtěli ho kamenovat plastický výklad vyhnání Ježíše z chrámu v Nazaretě. ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-24-bozi_milosrdenstvi_a_spravedlnost_nejsou_v_rozporu.mp3 43:53 Nám se zdá, že čím více jsme (lidsky) spravedlivy, tim mene jsme milosrdni a obracene. Jak muze byt Buh zaroven a 100% spravedlivy i milosrdny? Spravedlnost po hebrejsky pry neni jako u nas, co si zaslouzi, ale co potrebuje, tedy co mu chybi, jako u nas almuzna... Milosrdenstvi - rachuma - deloha - Buh nas miluje jako matka syna, i kdyz selze. A z lasky da cloveku, co potrebuje - pak uz neni rozpor v milosrdenstvi a spravedlnosti.(Vim, ze takhle mluvi i Ladys) 50:05 co je Boží milosrdenství? rachuma - děloha 60:03 (konec) ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 3 ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-31-osoby_bez_jmen_i_cisla_jsou_symboly 0:00 podobenství - Ježíš káže v chrámě - to není popis skutečné události - matka a otec jsou anonymní = nejsou to reálné osoby, reálná situace, je to symbolická postava - podobně 3 králové nemají jména - ani uzdravení chromí, ani slepí - uzdravení umřelé 12ti leté dívky - nemá jméno, protože představuje izraelský národ (12 roků jako 12 kmenů) - Ježíš jí oživuje - povolování k životu celý izraelský lid 5:00 - Ježíš se neztratil ve městě, Maria ho nehledala, Ježíš jim ještě nenadával - myslel tím celý jeho lid - i národní obrozenci občas národ nahrazují matkou 6:26 podobně Mojžíšovo vyjití z Egypta bylo fiasko - skoro všichni pomřeli na poušti - Ježíš je nový pokus o vyjití z nesvobody - spasení obraz: - Ježíš zůstává v chrámu, rodiče (lid) jdou svou cestou, - až pak zjistí, že ztratili mesiáše - nejdřív ho hledají mezi příbuznými, tedy v tradici, kultuře... 3 dni = plný počet dní ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-32-vyznam_Jezis_nalezen_v_chrame 11:34 - matka: s otcem (=tradicí) jsme Tě hledali = jako mesiáše bychom Tě hledali jinde, výklady mluví jinak - co ji nám to udělal = nerozumíme Ti, Tvým řečem - proč jste mě hledali, proč tomu nerozumíte? Jsem, kde jde o mého otce = Ježíš nikdy nenásleduje tradice otců, já jdu za Bohem, ne za tradicí - Jan: můj otec není váš otec - vaším otcem není ani Abrahám - Josef v evnageliu neřekne ani slovo, víme o něm pouze to, že je to muž spravedlivý, ale nemluvil, nýbrž konal - Maria věřila vírou, Josef věřil skutkem (uskutečnil, čemu věřil) - v každodenních drobných skutcích se ukáže, jak věříme 20:00 (konec) ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 4 ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-41-vesnice_obraz_nabozenskeho_tradicionalismu_mesto_obraz_otevrene_mysli_k_vire 0:00 zvláštní rozpor v označování měst a obcí - např. Nazaret - 40 domů, 120 obyvatel - u některých autorů v Bibli je město, někde vesnice - v biblických vesnicích Ježíš nepochodí, ale v městech pochopí - jiná mentalita - moderní, je schopné se otevřít Ježíšově zvěsti - Ježíšovou slovo má moc - moc oslovit druhého člověka - učili i zákoníci i farizeové - jejich slovo nemělo moc oslovit, nejvýš vystrašit člověka - to je rozdíl mezi slovem náboženským (zotročovacím) a prorockým slovem víry (otevírá člověka k přijetí božího poselství) a to je možné, jen když člověk nemá strach ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-42-satan_a_zli_duchove_jako_obraz_zotrocujiciho_zakonictvi_nabozenstvi 4:14 příběh: Ježíš vyhnal démona z muže v synagodě - volá: "víme, kdo jsi, Boží svatý, co Ti je do nás? ale přišel jsi nás zničit"? - démon, ďábel, lucifer a satan není totéž 7:20 - v novém zákone je ďábel (satan) - Petr a Jidáš - reprezentují ďábelské pozice - rodělují, v opozici - Petr je zištný: rozmlouvá Ježíšovi obětování se, protože sám by chtěl Ježíše osvoboditele, aby sám byl první ministr a získal moc 11:00 - LUCIFER je ve skutečnosti Ježíš - ve úvodu velikonočního chvalozpěvu při vigílii - který přináší světlo, "hvězda" Venuše je Lucifer (přináší denní světlo) - Lucifer je čert u Izaiáše: jsi padl, Lucifere (naráží na krále, kteří se považovali za hvězdy), i ve hvězdě Venuši se vidí babylonský král - Ježíš je začítek nového dne stejně jako Jitřenka 15:00 - SATAN je v babylonské vládě ministr vnitra (tajná služba), žalují u krále na jeho služebníky - podle Joba je to jeden z Božích synů - satan = náboženský zákon žaloval u Boha na lidi - Pavel: satan byl poražen = Ježíš zrušil zákonické náboženství - ale zůstávají služebníci Satana, lidé, kterým se líbí žalování a zákonictví - (na wikipedii je rozsáhlý článek o pojmu Satan a tam je Satan opravdu Ďábel - https://en.wikipedia.org/wiki/Satan - Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-Satan-Wikipedia.pdf - pozn. RK) - mluví se prvně o jednom duchu, ale pak mluví za všechny, v plurálu - symbolizuje to zákonický přístup v synagoze ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-43-mesias_je_syn_cloveka_cili_obycejny_clovek 23:00 - BOŽÍ SVATÝ - titul mesiáše - vědí, že je, ale chtěli mocného, který vyžene Římany 24:00 - SYN ČLOVĚKA = "nějaký (obyčejný) člověk" - ben adam - dodnes se říká hebrejsky - čekáte mocného mesiáše, ale Bůh vám posílá "obyčejného člověka" - ale zákoníci se brání, protože nechtějí být "obyčejným člověkem", chtějí být bohy - bojíte se své omezenosti, smrtelnosti; v nás je zakódované: být jako bůh - nesmrtelný - přirovnáváme se ke zvířatům (přirovnání) - Ježíš nám ukazuje, že nejkrásnější je být člověkem (i navzdory smrti), ale to se zákoníkům nelíbí - Ježíš osvobozuje člověka tím, že ukazuje Boha v člověku v lásce k bližním, lásce k životu - rozpor s náboženstvím, které uctívá Boha, ale na člověka kašle - Dostojevskij názorně ukazuje podobné obrácení ve svých dílech ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-44-uschla_ruka_je_poplatnost_autorite_fariezum 32:05 UZDRAVENÍ CHROMÉHO V SOBOTU V SYNAGOZE - uschlá ruka je obraz člověka, který nekoná (nemá názor) - produkt synagogy - porušení soboty je nejzávažnější, bere se to jako porušení všech 614 příkazů z Halachy - Ježíš často koná provokativní zázraky a kázání v sobotu - proč? - protože Bůh neodpočívá, protože stvoření ještě není hotové - Pavel: stvoření se svíjí v porodních bolestech - když není kompletní stvoření, pak ani Bůh není kompletní - bude to, až se "zjeví boží synové", tedy až celé stvoření a každý člověk odpoví na Boží lásku svou láskou - Bůh je otec, když má děti - když nás naučí reagovat na boží nabídku lásky ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-45-Jezis_stavi_cloveka_nad_predpisy_a_kult_do_stredu_viry 40:00 ČLOVĚK NEBO ZÁKON? - Ježíš: důležitější je člověk; vs. farizeové: důležitější je Bůh a zákony - Ježíš pozná špinavé záměry farizeů - ve středu synagogy je ambon (vyvýšenina), béna, kam se pokládá písmo - "boží zákon" - Ježíš tam postaví "člověka" - Lukáš: "podíval se po všech", Marek: "s hněvem si je přeměřil" - Ježíš se hněvá jen na farizeje, ne na hříšníky apod. - Ježíš ruší boží kult: Bůh nechce berany a býky, ale chce, aby vprostřed byl člověk! - jako bychom z centra kostela odstranili svatostánek a místo něj postavili nějakého neoblíbeného farníka... - křesťanství: bohoslužba není divadlo, ale stolování, kde se díváme na druhého ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-46-absurdita_pristupu_knezich_k_pripadu_uzdraveneho_svetce 47:30 UZDRAVENÍ SLEPCE u Jana - celá polemika s farizei je o tomtéž - Ježíš staví člověka nad zákon, pro zákoníky je porušení soboty větší hřích než slepost, ale slepec to tak nevidí - pro slepce to přijde jako absurdní - vnitřně cítí, že to je požehnaní, ale farizeové tvrdí opak 51:50 - Ježíš chce totéž jako Garel Gott - zakázaná písneň, kde zpívá "hej pani konšelé, já bych chtěl na téhle zemi ráj" ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 5 ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-51-stolovani_jako_obraz_spolecnosti_Jezis_je_pro_rovnost 0:00 JEŽÍŠOVO STOLOVÁNÍ - Ježíše zabili, protože špatně stoloval - stolování odráží uspořádání společnosti - poukazuje na eucharistii - při ježíšově poslední večeři není beránek - není třeba - beránek má lepší části pro výše postavené a horší části pro bezvýznamné - Ježíš proto dělí chléb, protože ten nemá lepší a horší části ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-52-uzdraveni_chromeho_aneb_kazdy_clovek_muze_odpoustet_hrichy 6:00 UZDRAVENÍ CHROMÉHO přišli farizeové z vesnic (=konzervativci), včetně z Jeruzaléma - pro židy jsou ochrnuté už mrtví - v židovství nejsou pro ochrnuté ani modlitby (mrtvola, která ještě dýchá) - ježíše nezajímá ochrnutý, ale ty čtyři, kteří ho nosí, vidí jejich víru 10:00 - "hříchy jsou odpuštěny" = gramaticky konstatuje, ne že je odpouští - 4 průvodci = dotýká se celého světa - 4 strany - celkem s postiženým jich je pak 5 = člověk - symbolicky příběh symbolizuje (hříchy) ochrnutou lidskost celého světa, která jde za Ježíšem a Ježíš ji osvobozuje 11:57 - farizeové cítí ohroženou svou moc - každý člověk má moc odpouštět hříchy - když lidé použijí moc odpouštět hříchy, lidstvo začně kráčet ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-53-jezis_miluje_hrisniky 16:00 celník - nemůže se ospravedlnit, podle talmudu by musel nahradit vše, co vzal, 4x, ale to není možné, nezná ani všechny... - on nesedí, on je svými hříchy paralyzovaný ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-54-eucharistie_je_lek_pro_hrisne_a_ne_odmena_pro_svate 19:00 - nečistí nemohou stolovat, protože znečistí jídlo a skrz to se znečistí o ostatní stolovníci - učedníci jedí a pijí - eucharistie - svatební hostina 20:50 - Ježíš říká: "můžete žádat svatební hosty, aby se postili, když je ženich s nimi?" 21:00 - přesný překlad: "děti svatební postele"? - přátelé se účastnili první noci a čekali, až manžel vykřikne, pak ji odevzdali zkrvavené prostěradlo jako poděkování za pannu - těm přátelům se říkalo "děti svatební postele" - ti jsou tam k tomu, také aby bavili hosty 25:00 - dnes svaté přijímání bereme jako "odměnu" za to, že je už vše v pořádku - mše je svatební hostina, ale církev se to bojí připustit, aby to lidé pochopili - jako vstupenku na přijímání bereme zpověď - když jsme očištění? - ale Ježíš říká: hostina je pro hříšníky, ne pro "spravedlivé" - otcové pouště: eucharistie je "lék nesmrtelnosti" - je snad mše VIP klub pro vyvolené? nebo to je svatební hostina, kam zve Ježíš nemocní a choré? ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 6 ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-61-uryvek_pomazani_nohou_a_podobenstvi_o_dvou_dluznicich 0:00 POMAZÁNÍ JEŽÍŠE - čtení úryvku - pomazání Ježíše - podobenství o dvou dlužnících ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-62-pred_Bohem_nejsme_vinici_ale_dluznici_protoze_Buh_se_na_nikoho_nehneva 4:00 kdo je FARIZEJ (zákoník) - vznikli 500 let před Kristem, když v Babyloně redakce Svatého písma + doplnění ústní tradice - písaři, zapisovali ústní tradici - po návratu do Palestiny uměli oni číst, takže získali velkou autoritu, vykládali písmo - předávali "Mojžíšova ducha" vkládáním písma na následovníky, když jim bylo kolem 40 roku - v případě rozporu písma se zákoníkem měl přednost zákoník - snažili se urychlit příchod mesiáše tím, že přesně dodržovali do extrému pravidla Zákona - byli "svatí" = oddělení od běžného života 10:00 - Ježíš neříká - buďte "svatí", ale buďte dokonalí, jako váš otec ("svatos" byla farizei zdiskreditovaná) 11:10 - Farizej dával velký důraz na stolování - obsluhují muži, v leže, - ženy nebývají přítomné (strach ze znečištění cyklem) ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-63-farizeove_odsuzuji_Jezise_i_prostitutku_Jezis_nikoho 12:28 = vybičovaná situace - podle biblistů je nepravděpodobné, že by se prostitutka dostala do farizeova domu - a připravovala si klienta (potírala mu nohy olejem) - farizej je odborník na soudy: - "kdyby tento byl prorokem, věděl by, že tato je hříšnice" > dva odsoudil v jedné větě - "tento" je pejorativní označení, ponižující, když nepoužil jméno (před chvíli ho označoval jako "rabbi", učiteli) -> ironie - narozdíl od Ježíša - ten neodsuzuje 15:58 - vysvětlení podobenství o dlužnících: kněžím odpustí méně, ale také ho méně mají rádi 17:11 V OTČENÁŠI říkáme řecky i latinsky VINY, ale lépe jsou DLUHY (původní text, i Cyril a Metoděj) - Bůh neodpouští viny, protože se zatím na nikoho nerozhněval - před Bohem nejsme viníci, ale dlužníci 19:40 - podobně ve výzvě: "dejte císaři, co je císařovo a Bohu co je jeho" - správně tam má být "vraťte" - člověk znetvořil obraz Boha - => vraťte Bohu obraz člověka - proto i farizej i prostitutka jsou dlužníci ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-64-Buh_odpousti_i_hrisnikum_kteri_nemaji_silu_nehresit 23:00 Problém: Ježíš NEVYZVAL prostitutku, aby toho nechala, ale přesto říká, že jí jsou odpuštěny hříchy - proč? - papež Gregor velký spojil tři Marie dohromady (Marie Magdalská, pomazání nohou Ježíše, pomazání hlavy v Betánii) - z toho odvodil, že se tato prostitutka polepšila a byla pod křížem - ale tuto Marii ve skutečnosti Ježíš nevyzval k obrácení - proč? 25:50 - problém je více žen mezi dětmi: - rodiče mohou dítě zabít - nemluvně odhodí na ulici - buď ho sežerou zvířata nebo si ho vezme obchodník s lidmi, investuje do něho a dítě to vrátí (jako prostitutka) - od 5 let byly připravované - od 12-13 let začně dělat prostituci, aby vrátila investici; pro ní je to lepší, než smrt - nikdo si jí nikdy nevezme za manželku - (ale podle ST (SZ) by měli trestat i pasáka: Lv 19,29: Nezneuctíš svou dceru tím, že bys ji učinil nevěstkou, aby země nepropadla smilstvu a nebyla naplněna mrzkostí. pozn.RK) - tato prostitutka nemá možnost změnit svůj život, umřela by hlady, proto ji Ježíš nevyzývá, aby s tím přestala - bude pokračovat s prostitucí - ALE I TAK JI BŮH MILUJE A ODPOUŠTÍ HŘÍCHY ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-65-Jezis_zachranuje_cizoloznou_zenu 25:50 11 veršů, které ve 2.století vystřihli z Lukášova evangelia a vrátili je do Janova - vráceny v 5.století 30:55 JEŽÍŠ ZACHRAŇUJE CIZOLOŽNOU ŽENU církevní otcové je komentují až od 9.století - toto není prostitutka, to je žena přistižená při cizoložství - lépe se hodí do Lukášova evangelia do 20.kapitoly 33:00 - brzo ráno: kolem 6.hodiny ranní - scházela se velerada - vynášely se rozsudky - ve čtvercové místnosti - píší: lid se hrne k Ježíšovi (nevěnuje pozornost veleradě) - nejasnosti: - proč přivedli jen ženu? Měli přivést oba - podle Mojžíšova zákona - ukamenovat se má cizoložná žena mezi zásnubami a svatbou, jinak se má zapíchnout - asi jí bylo kolem 12ti let - "to říkali, aby ho zákoníci (ďáblové) pokoušeli" - postoj proti Ježíšovi - co psal Ježíš prstem na zem? - na zemi je dlažba, tam nejde nic psát - kamenná dlažba - prstem na kámen psal Bůh na Sinaji desatero - píše tam "nový zákon" milosrdenství a lásky - Ježíš natahuje čas - dává čas zákoníkům, aby otevřeli oči a srdce, aby přemýšleli jinak - chtějí lidskou spravedlnost, - ale Ježíš dává spravedlnost Boží, tedy dát každému, co potřebuje ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-66-Jezis_nepodminuje_odpusteni_pokanim_krestanstvi_neni_moralka 44:20 - kamenování - prvním kamenem zabije (odsouzenec je v jámě nebo na zemi a hodí na něj balvan) (i když Dt 13:10 říká, že má kamenovat celé společenství; jinak dle Dt17,7 opravdu první hází kamenem 2 nebo 3 svědci - pozn. RK) - v desateru "křivé svědectví" se myslí i u soudu - svědek první zabíjí - v případě křivé výpovědi není odpuštění pro křivopřísežníka (odpustit může jen člověk, ale když je mrtvý, tak mu nemá kdo odpustit) 48:00 - píše na zemi - jména mrtvých - Jeremiáš: jména mrtvých jsou napsána na kameni - všichni odcházejí, zůstává žena stojíce a Ježíš klečíce (společnesky fo paux) - žena nelituje, ale má strach o život, že ji přistihli - Ježíš je u nohou cizoložné ženy 51:15 Ježíš nepožaduje žádné pokání, proto tyto verše prvotní křesťané ignorovali - až ve 2.století začali křesťané aplikovat milosrdenství (1x a dost) - kromě tří neodpustitelných hříchů - Augustin: Ježíš nepožaduje pokání, protože tehdy bylo pokání moc přísné... 54:50 Výhrada: žádné pokání? Ale to v tom křesťanství není žádná morálka! - ale křesťanství není morálka! ale Boží láska - člověk na výzvu křesťanství může odpovídat, ale nenutí ho, Bůh člověku slepě důvěřujex 58:04 (konec) ========================================================================== Rastislav Dvorový - Škandál milosrdenstva 7 KNĚZ PROFESIONÁL, KTERÝ NEUVĚŘIL, A DÍVKA, KTERÁ UVĚŘILA ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-71-Zacharias_a_Alzbeta_dokonali_Zide_ale_presto_mimo 0:00 začátek Lukášova evangelia: Zachariáš jako vyvolený selhal výzvě Boha, Marie jako nejobyčejnější uspěla - Lukáš často někoho "vyvýší" a pak ho nechá spadnout: - Zachariáš (= pán si vzpomene) - aristokrat a vzal si Aronovu dceru - byli spravedlivý (usilovali o striktní zachovávaní židovských předpisů) - dodržovali všechna ustanovené - existuje lepší Žid? - ale neměli děti: neplodnost je důsledek Božího prokletí 4:40 - už v Gn Bůh proklíná hada slovy, že nebude mít potomstvo - Bůh proklíná obvykle za hříšný život - život založený na dodržování zákona je neplodný 7:00 - anděl v chrámu zvěstuje Zachariášovi narození Jana (=jochanan = Bůh je láska) 8:25 - kněžích bylo deset tisíc - losovalo se, věděli to měsíd dopředu, důkladná příprava - přibližně 1x za život se kněz dostal na týden do chrámu - i se vraždili, aby se dostali do pořadníku ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-72-profesionalni_knez_selhava_pri_setkani_s_Bohem_nema_viru 13:30 Bůh chce obrátit srdce OTCŮ K SYNŮM (anděl (Bůh) mu říká) - to Zachariáše šokuje, ctí tradici, čekal by, že by synové měli obrátit se k otcům (tradici) Luke 1:17 Sám pôjde pred ním s Eliášovým duchom a mocou, aby obrátil srdcia otcov k synom a neveriacich k múdrosti spravodlivých a pripravil Pánovi dokonalý ľud.“ http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=SKP&k=L&kap=1&v=17#v17 Luke 1:17 Půjde před ním v duchu a moci Eliášově, aby obrátil srdce otců k dětem, neposlušné k smýšlení spravedlivých a připravil Pánu ochotný lid. http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=KLP&v=17&kv=17&k=L&kap=1#v17 - Zachariáš pochybuje - odpovídá pochybností, nevěrou - důsledek je němota (řecky: nebudeš umět dobře mluvit, formulovat - bude koktat) - lid před chrámem čeká na požehnání ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-73-Marie_nemela_zadne_predpoklady_k_vyvoleni_Bohem 19:30 ŽENA, KTERÁ UVĚŘILA - zvěstování Marii - tatáž scéna jako se Zachariášem - vše proti, ale jiný přístup a jiný výsledek - nemá žádné předpoklady k vyslyšení: - Galilea (vs. Jeruzalém) - semeniště rebelů a nacionalistů - málo židů, kultura pomíchaná s Řeckou (popisuje Josef Flavius) - Nazaret - naprosto neznámá vesnice, ve ST (SZ) neuveden - pravděpodobně založená rodem Nazariánů vrátivších se z babylonského zajetí - Bůh hovoří k ženě - žena od přírody lže, proto se s nimí Bůh v dějiných spásy nebaví, proto ani její svěděctví neplatí - rozhovor s Abrahamovou ženou Sárou (vysmála se božímu zjevení, ale pak mu to do očí zapřela) Gn 18,12Sára se smála v srdci, řekla si: „Teď, když jsem uvadla, mám zakoušet rozkoš? I můj muž je už starý.“ 15 Sára zapírala: „Nesmála jsem se“ – poněvadž se bála. On však řekl: „Ale ano, smála ses!“ http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=KLP&k=Gn&kap=18&v=15#v15 30:40 panna Maria - intertextualita - odkazuje na ST (SZ) - reaguje na krále Achaza - Achaz se chtěl spojit s Egyptem v rozporu s okolními králi - podlézá (píše "tvůj sluha a syn Tě žádá o pomoc") - prorok Izaiáš ho ujišťuje, že nepotřebuje podlézat Egyptu - ale Achaz mu nevěří, věří víc sobě a ještě pokouší Boha: Iz 7,12 Achaz však řekl: „Nebudu žádat, nebudu pokoušet Hospodina.“ 13Tu pravil Izaiáš: „Slyšte tedy, Davidův dome! Nestačí vám omrzovat lidi, že omrzujete i mého Boha?14Proto vám dá znamení sám Pán: Hle, panna počne a porodí syna a dá mu jméno Emanuel (to je 'Bůh s námi') http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=KLP&k=Iz&kap=7&v=12&najit=achaz#v12 - zde Izaiáš používá termín "alma", reaguje na jeho ženu - král Achaz nemá děti, má neplodnou mladou ženu ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-74-Pannou_ktera_porodi_syna_se_mysli_neplodna_spis_nez_nepoznana 36:10 panna hebrejsky je "alma" - žena sexuálně zkušenou, ale ještě bez dětí - tedy nepolodná - náš význam má ale slovo "bitua" - mladá žena, služka, žena bez sexuální zkušenosti - to se naplnilo, Achazovi se narodil Ezechiáš - akorát to nebyl Emanuel - Izaiášovo proroctví se naplnilo na 100% až v Ježíšovi 40:00 - křesťané si tu pannu pojmenovali Maria - jmenuje se Maria (další důvod k neúspěchu) - Marie je synonymum rebelství a neposlušnosti (Její jméno se vykládá různě, a to od „Vzdorovitá“ či „Svéhlavá“ až po „Kapka moře“ nebo „Hořkost moře“.) 41:24 - Mojžíšova sestra Marie (Mirjam) se znelíbila Bohu (https://cs.wikipedia.org/wiki/Mirjam) Num 12:1: Mirjam s Áronem mluvila proti Mojžíšovi kvůli kušanské ženě, kterou si vzal; oženil se totiž s kušanskou ženou. Num 12:4: Hospodin hned řekl Mojžíšovi, Áronovi a Mirjam: „Vyjděte vy tři ke stanu setkávání.“ Všichni tři tedy vyšli. Num 12:5: Hospodin sestoupil v oblakovém sloupu, stanul u vchodu do stanu a zavolal Árona a Mirjam. Když oba dva přistoupili, Num 12:10: Oblak ustoupil od stanu, a hle, Mirjam byla malomocná, zbělela jako sníh. Áron se k ní otočil, a hle, byla malomocná. Num 12:12: Prosím, ať není Mirjam jako mrtvý plod, jehož tělo je napůl stráveno, když vychází z mateřského lůna!“ Num 12:15: Mirjam byla po sedm dní vyloučena z tábora. Lid netáhl dál, dokud se zase nepřipojila. http://www.obohu.cz/bible/index.php?hledat=mirjam&k=L&styl=KLP&kap=1&kde=1 43:10 - "Zdrávas Maria" - řecky: "raduj se Maria" - Bůh je na Tvé straně, boží přízeň, navzdory všemu, co o Tobě víme 45:15 - ptá se "jak se to stane", nepochybuje, že se to stane, neptá se: "proč tomu mám věřit"? - má víru - nechce důkazy 48:25 Maria neřekla: "hle služebnice Pána" - byl by to znak pýchy - je to titul pro největší muže SZ: Abrahám, Mojžíš, David, proroci - je to jako by si sama řekla o největší vyznamenání 50:20 - to až společenství církve kontemplujíce její život ji takto označili ----------------------------------------------------------- Dvorovy-Skandal_milosrdenstva-75-kazdy_muzeme_rici_Bohu_ano_a_zmenit_svuj_dosud_neplodny_zivot 50:30 POKUD SE OTEVŘEŠ MÉMU POSELSTVÍ, ZMĚNÍ SE TVŮJ NEPLODNÝ (PANENSKÝ) ŽIVOT V PLODNÝ - POČNEŠ A PORODÍŠ SYNA - myslí se obrazně - prostřednictvím víry příběh Marie je také příběh o našem životě: - máme mnoho důvodů, proč bychom neměli být Božím nástrojem - ale Bohu to nevadí, stejně nám dá "porodit Krista" - "kdo plní vůli mého nebeského otce je můj bratr, sestra i matka" (rodíš Krista) - Maria se nezačla modlit růženec, ale šla pomáhat Alžbětě - dala se do služby druhému člověku 56:02 (konec)