Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase.txt ==================================== SEOLic. Rastislav Dvorový (z Košic) Ježišovo stolovanie v evanjeliu podľa Lukáša (Teológia Eucharistie rannej Cirkvi) staženo: 13:43 5.3.2019 http://m.saletinirozkvet.webnode.sk/products/jezisovo-stolovanie-v-evanjeliu-podla-lukasa/ V dňoch 25. až 27. januára 2019 (piatok - nedeľa) sme v našej farnosti privítali významného hosťa a popularizátora biblickej vedy, katolíckeho kňaza SEOLic. Rastislava Dvorového (45) z Košíc, ktorý pre nás pripravil netradičné biblické katechézy na tému "Ježišovo stolovanie v evanjeliu podľa Lukáša" (Teológia Eucharistie rannej Cirkvi). Počas týchto troch dní sme mali možnosť prostredníctvom zaujímavých katechéz nahliadnuť iným pohľadom na udalosti spojené s Ježišovým stolovaním, ktoré nájdeme v Lukášovom evanjeliu. Otec Rastislav nám skutočne pútavým spôsobom odkryl a vysvetlil mnohé symbolické obrazy, aby nám predstavil Eucharistiu nie ako odmenu za naše skutky, ale ako potrebu nášho každodenného života. Zároveň poukázal na obraz milujúceho Boha, ktorého sa máme snažiť napodobňovať - predovšetkým v odpúšťaní a láske k bratom a sestrám. Veľké množstvo prítomných veriacich nielen z našej farnosti svedčilo o tom, že tieto katechézy svojím obsahom naozaj zaujali. Mnohým "otvorili oči" a veríme, že aj srdcia vo vzťahu k tak obrovskému daru, aký nám Ježiš z lásky zanechal. Už teraz sa tešíme na ďalšie stretnutie s otcom Rastislavom v našej farnosti :-) 01_Piatok_vecer.mp3 Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-01-doba_jazyk_a_kultura_evangelii 0:00 úvod - Lukáš je skandální evangelista - provoující teorie - Ježíš byl zabit kvůli tomu jak stoloval 4:30 evangelia jsou umělecká díla a potřebují výklad - nové výklady nemusí odpovídat starším, nemusíme je přijmout, Bůh nás stejně bude milovat - když známe souvislosti vzniku uměleckého díla, můžeme s ním komunikovat 6:15 evangelia byla napsána před 2000 tisíci lety, v jiné kultuře, nestačí to jen přeložit - zabýváme se Biblí až po 2. vat. koncilu 7:20 vtip o čtení bible po 2.vat. koncilu 8:18 jazyk bible je jiný než náš - příklad: ¨ Ježíš: "řekněte té lišce (Herodovi) ".. co je liška v hebrejské kultuře - u nás je liška chytrá, pro ně je zbytečná (viz talmud) - pro nás je kráva hloupá, pro ně krásní (kráva bašanská) - husa je pro nás hloupá, pro ně chytrá Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-02-stolovani_vyznamna_soucast_kultury 11:24 Stolování - tehdy bylo stolování významná součást kultury (jako dnes vánoční večeře) - Důležité věci v Lukášově evangeliu říká Lukáš při jídle - stolování bylo 13:10 když se v evangeliu mluví o stolování, odkazuje na eucharistii - jak prvotní církev vnímá eucharistie - dnešní pojetí eucharistie se 2000 let vyvíjelo - II. vat.koncil náš vyzývá návrat k původnímu pojetí, ke svatební hostině, kde pryští radost 15:25 když odkryjeme původní význam eucharistie, tak za ní budeme sami rádi chodit Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-03-po_ukrizovani_ucednici_marne_hledaji_utechu_ve_slavne_historii 16:21 L 24 - Emauzští učedníci - vzkříšený Ježíš je nebezpečnější než mrtvý - Juda galilejský také vzbudil naděje, že je mesiáš, ale Římani ho zabili a tím se ukázalo, že není mesiáš - mrtvý Ježíš by znamenalo, že neni mesiáš, že se učedníci v nadějích spletly 22:00 Emauzy = slavná historie Izreale - Jozue zde porazil Kanánce - cesta do Emauz z Jeruzálma je cesta z krachu do slavné historie, kde mají najít zklamaní odvahu k dalšímu životu, povzbudit je (dodnes se neví, kde ty Emauzy byly) - při hledání útěchy v minulosti vidí učedníci Ježíše, ale nepoznávají - ježíše pozná Kleopas = Kleopatros = otec je vznešený - jména v Bibli jsou symbolická, popisují osobnost Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-04-ani_po_trech_letech_vyucovani_nepochopili_v_cem_spociva_role_spasitele 28:20 učedníci Ježíše nepoznali - ani učedníci vzkříšeného hned nepoznali kvůli svým ideím: - vnímali ho jen jako proroka, ale on byl Boží syn a mesiáš - učedníci nazývali vrahy Ježíše stále ještě "popředními muži" - stále je respektovali - doufali, že Ježíš spasí Izrael 33:00 anekdota ve Skutcích apoštola - Ježíš se 40 dní zjevuje učedníkům - dochovní cvičení - jedno téma: co je boží království = nová společnost na zemi: - místo vládnout je sloužit - místo mít je podělit, - místo vyvýšit se je ponížit - učedníci jsou nepoučitelní - i po skončení 40 dnů se ho ptají, kdy obnoví izraelské království? Chtěli politické království, ale nepochopili, že on hlásá nebeské království na zemi Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-05-ucednici_se_obavaji_toho_ze_by_se_kristus_vzkrisenim_potvrdil_jako_mesias_a_legitimizovalo_by_se_tim_jeho_uceni 36:00 - proto je mrtvý lepší, než živý, aby lidé nemuseli měnit své pohledy 37:00 druhá skupina běží k hrobu, tam Krista také nenalézají - Kristus kráčí s nimi - ale oni ho nepoznávají 38:30 Kristus: vy líní v myšlení - pochopit proroky - u židů je i myšlení v srdci, u nás jsou v srdci city, žid má cit v ledvinách Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-06-Stary_zakon_k_vykladu_potrebuje_klic_a_tim_je_Bozi_laska_ke_vsem 41:00 Ježíš VYKLÁDÁ učedníkům proroky apod. - Hermenei = INTERPRETACE - zobrazit co je skryté - k tomu je povolaná církev - ve společnosti ježíšových učedníků dochází k interpretaci písma, ale k tomu potřebuji KLÍČ - podobenství nebo evangelia ještě intepretovat jdou, ale Starý zákon se velmi špatně intepretuje - to je prales - ten KLÍČ je Ježíš - absolutní boží láska ke každému 46:30 proč jde do vesnice? - lukáš - anděl přišel do města Betléma, ale Ježíš jde do vesnice - město = otevřené novým věcem - vesnice = uzavřená mentalita Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-07-Stolovani_v_leze_s_chlebem_znaci_svobodu_a_rovnost_ucedniku 49:40 stolování v leže = jsme bratry - pro svobodné občany, pro pány - kde mají sluhy, které je obslujuje - ležet na hostině = být svými pány = rozhodujeme o sobě, neposloucháme pro někoho - Ježíš jako host převzal roli hostitele - otce rodiny - ježíš nechce beránka při hostině, ale chce chleba - nechce selektovat, protože maso vždy má lepší části a horší, ale chleba ne - ježíš lámal chleba -> eucharistie -> pak se jim otevřeli oči a poznali ho - eucharistia je hostina, kde Ježíš sám nás obsluhuje Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-08-Jezis_nezmizel_ale_stal_se_neviditelnym_v_kazdem_z_lidi 59:41 pak jim zmizel = stal se jedním z nás a my jako on - ve skutečnosti = jak ho poznali, tak se jim stal neviditelným - poznali ho v tom lámání chleba, když začli sami lámat chleba - společenství Ježíšovo je společenství bratří a sester - Ježíš se ztratil jako takový a my jsme se stali bratry 1:03:00 obětní stůl vprostřed = nekoukáme na svaté, ale koukáme se na Ježíšovi v každém z nás - podle II. vat. koncilu - stůl je vprostřed a farníci sedí kolem - dnes všichni koukáme jedním směrem - při stolování koukáme na sebe - matka na děti apod. - to je Ježíšovo stolování 1:04:55 křesťanské společenství je moje tělo (ne chleba) - společenství je eucharistie a eucharistie je společenství (poslední encyklika Jana Pavla II o eucharistii) - chleba je mužského rodu (i v řečtině) - gramatický rozpor: "Vezměte a jezte [TEN] chleba, [ale TO?] toto je moje tělo" - Ježíš myslí svým tělem společenství, ne chleba - Ježíš nás učí, abychom se my stali chlebe pro druhé a v síle pokrmu se stali jeho tělem - společenství, kde se dělí o chleba, tam je kristus vzkříšený ... a neviditelný (protože jsou jedni druhým Ježíšem) 1:10:00 učedníci běží do Jeruzaléma oznámit, že smrt nemá moc (1:11:30) ===================================================================== 02_sobota_rano.mp3 Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-10-zpoved_neni_vstupenka_na_eucharistii 0:00 mluvíme o eucharistii, ke které odkazuje každé stolování - svátost smíření není propojená s eucharistií (po II. vat. koncile) - svátost smíření není zdevalvovaná jako vstupenka k eucharistii - Bůh totiž není soudce, který dobré odměňuje a zlé trestá - jako v islámu - Kristus přináší obraz otce milosrdného Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-11-Buh_prichazi_k_cloveku 3:40 na hostinu musíme být vždy pozvaní - Luk 5 - obraz povolání Ježíšových učedníků - Petr odpovídá: odejdi ode mne, neboť jsem hříšník - typické pro náboženství je velký odstup Boha a člověka a náboženství vymýšlí rituály pro přiblížení k Bohu - v tom důsledku ten systém vytváří separaci mezi lidmi - jedněm vyhovuje, jedněm nevyhovuje, někteří jsou diskvalifikovaní - pak jsou "plniči", "laxní" a pak ti, kteří "nemohou či nechtějí" - Ježíš přináší něco jiného -> nepřivádí člověka k Bohu, ale Boha k člověku - Bůh přijde k člověku a budou spolu večeřet -> proto Petr musí své myšlení (snaha vytvořit distance) změnit - Ježíš mu říká: pojď se mnou a buď rybář lidí -> lidi vytahovat z vody, tím jim dává život - z vody = ze smrti 9:14 Při styku s Bohem se jako první objeví hřích. Pavlova teologie: - člověk podléhá zákonu: a porušení zákona je trest = smrt, ale to Ježíš zrušil Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-12-ke_spolecenstvi_s_Bohem_neni_nutne_dodrzovat_zakon 11:45 Ježíš léčí malomocného, ale nesmí o tom mluvit a musí podat oběť za očištění, - tehdy bylo malomocenství největší boží trest - podle levitikusu nesmí malomocný se přiblížit, musí křičet nečistý (Bohem proklatý) 15:27 - přišel k Ježíšovi - porušil Mojžíšův zákon (šel blíž než bylo dovoleno) - nechtěl uzdravit, ale očistit - chce být ve společenství s Bohem, aby mohl do chrámu - před Ježíšem padl na tvář (uvědomuje si, že stojí před Bohem) - Ježíš se ho dotkl (malomocného!) - proč ho Ježíš neléčí jako Elizeus nemocného generála - ani dveře jim neotevřel - oba porušili Mojžíšův zákon a výsledek je společenství s Bohem a pak mu ještě říká: dál proveď všechno podle zákona - "na svědecvo jim" = dokazuje, že Bůh koná mezi jejich náboženské mantinely - nejdří přijde k Bohu, to Tě očistí, ne obráceně Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-13-cloveku_brani_byt_s_Bohem_ne_Buh_ale_neodpusteni_druhym 23:13 podobně se scéna opakuje v podobenství s ochrnutým, kterého vnášejí přátelé do místnosti, kde Ježíš přednáši - Ježíš je nelidský, nezajímají ho ten ochrnutý, ale ti, kdo ho nesou - ochrnutý je pro Židy mrtvola, která ještě dýchá 24:45 - ochrnutý zde znamená naše porušená lidskost - protože ho nesou 4, tj. je číslo člověka - naši porušenou lidskoust přinášíme před Ježíše - paralizuje ji hřích - strach, jak jsme Boha rozlobili - brání se tomu zastánci náboženství, kteří z toho odpouštění žijí - syn člověka = jakýkoliv člověk - i v dnešní hebrejštině - s tím myslí nějaký člověk (ben adam) - Ježíš říká: aby vaše lidskost "chodila", musíte si odpustit navzájem - Bůh se na Vás nehněvá (Tvoje hříchy jsou odpuštěné) - náboženství je opium lidstva, to jen umrtvuje, ale Ježíš chodí a říká "odpusťte si" Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-14-novozakonni_hrich_je_kdyz_se_mijime_s_plnosti_lidstvi_sebe_a_druhych 30:30 hřích podle starého zákona: přestoupení, nedodržení nebo rebelanství proti zákonu - v Novém zákoně používá Ježíš pro hřích jiné slovo - amartia = minutí se s cílem (třeba šípu) - v tomto smyslu minutí se člověka s cílem Božího záměru - cíl Ježíš a Boha je, aby život byl v plné míře - hřích je minutí se s tímto cílem 32:10 starozákonní desatero nahradil Ježíš blahoslavenstvími - desatero se učíme na první svaté přikázání, ale blahoslavenství ne - pokus nalít nové víno do starých měchů - Ježís se neptá, kolikát jsme se zpovídali a chodili na mši a modlili, ale kolikrát jsme pomohli chudákovi -> svátosti jsou prostředek, cíl je pomoci bližním a potřebným - pokud se zamění prostředek za cíl, pak to je špatně 36:26 - v křesťanství nesloužíme my Bohu, ale on nám - tomu by měla odpovídat i eucharistie - proto eucharistie nemůže být kult, ale způsob života Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-15-povolani_Leviho_ktery_nemuze_sam_odcinit_sve_spatne_ciny 37:11 Povolání Léviho - vstal, opustil všechno a šel za ním - on neseděl, ale ležel = jako ochrunutý = je paralyzovaný těmi penězi - Ježíš ho povolává bez podmínek i bez nápravy - on totiž nemá možnost nápravy, protože neví, koho a jak okradl - všechno by musel vrátit - diskvalifikovaný od starozákonního Boha - Levi vstal - stejný výraz jako Ježíšov vzkříšení = vstal k novému životu - Levi Ježíšovi připravil v domě velkou hostinu - před tím Ježíš chystá hostinu, jeho přítelé Ježíšovi a teď jeho nepřítel strojí Ježíšovi hostinu - pro náboženskou morálku Židů je horší jíst s hříšníkem (znečistí jídlo) než jít s prostitutkou (od toho se dá pročistit) - až Pavel to posouvá a říká, že i kdo spí s prostitutko je s ní jedno tělo - Ježíš se stává tím, čím je Lévi, aby se on stal Ježíšem - Bůh se stává hříšným, ale to pro něj není problém, on tímto způsobem umožňuje vstopit k člověku 48:40 - příběh s kuchařem - co on připraví pro druhého, to se stává jím, proto to je důvěrné - při Leviho večeři bylo mnoho hříšníků a jiných (děvek) - to je sebranka--- Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-16-Jezis_neprichazi_za_zasluhy_ale_k_tem_kdo_ho_potrebuji 49:50 - farizeové a zákoníci za to reptali proti Ježíšovi - farizeové byli lajci, kteří se snažili dodřžovat to, co kněží ten týden, kdy měli službu v chrámu - tím si získávali autoritu - zákoníci = písaři, kteří zapisují ústní tradici (5 mojžíšových knih zapsali v Babyloně, aby neztratili kulturu) - protože ho napsali, tak ho uměli vykládat; - v talmudu dokonce výklad zákoníka má větší autoritu než písmo 54:00 - zákoníci reptali -> stejně jako izraelité vyšlí z Egypta reptali, byli v otevřené opozici - zákoníci vyčítali učedníkům Ježíše, že jedli s hříšníky 55:56 - hříšníci nemají zásluhy, ale mají potřebu setkání se s Ježíšem - takže setkání s Ježíšem v eucharistii není odměnou pro člověka, ale odpovědí na jeho potřeby 57:40 z Leviho se stane NatanaJa = Jahveho dar - proměna z nanichodného - lékaře nepotřebují zdraví Lék nesmrtelnosti - otcové pouště tak nazývají eucharistii 1:00:20 - chléb nehledáme, když jsme sytí - eucharistii ne potřebujeme, když jsem sytí Ježíše, ale naopak když ho máme máme -> eucharistie nemůže být za odměnu, ale naopak Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-17-Jezis_nikdy_nezada_nabozensky_pust 1:02:00 Janovi učedníci se postí a Ježíšovi pijí - Ježíšovi místo o umrtování jde o uzdravování - neříká chromému, kolik hříšníků svým utrpením zachránil z očistce - sytí hladové 1:06:00 - Ježíš se nesnaží odlišovat a být vážný Ježíš: "radují se, dokud je ženich s nimi, až odejde, tak se budou postit - synové svatebního lůžka - na Slovensku byli o svatbě družbové - zabavovali publikum - v Izraeli asistovali při noci prvé u stanu a hlásili, pokud byla dívka panna - po dobu svaby byli osvobozeni od náboženských povinností - ježíš nikdy nepředepisuje půst (jeden záznam v bibli - ďábel se vyhání půstem - dopsali ve 4.století) 1:13:00 - Ježíš odejde při své smrti - postit se nebudou nábožensky z povinnosti, ale sami budou truchlit a nemají chuť na jídlo - náboženští lidé tohle nikdy nepochopí (nedám na starý oděv záplatu z nového) ano nové víno nedávám do starých měchů 1:19:00 (konec) ===================================================================== 03_sobota_vecer.mp3 Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-21-Buh_jako_otec_a_matka_nezistne_milujici 0:00 podobenství Ježíš stoluje u farizeje a prostitutka mu myje vlasy nohy - Bůh není otec nebo matka, je to obraz, Bůh je JAKO otec a matka Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-22-Jezis_je_v_chlebu_chleba_neni_odmena 3:13 v chlebu - Bůh dává prostřednictvím Ježíše svůj chlépe - chléb není odměna, chléb uržuje náš život 5:31 chléb udržuje život - jako skutečný chléb fyzický život 8:00 v eucharistii je reálně přítomný Ježíš - jako když rodiče řeknou dětem: v tomto obědě je přítomen náš život (věnovali jsme čas života, abychom mohli pořídit potravu) - z toho a díky takovému jídlu (chlebu) děti mohou žít Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-23-podobenstvi_prostitutka_myje_Jezisovi_nohy_odpousti_se_milujicim 11:00 představa Boha jako milujiciho otce je nepřijatelný pro farizeje a zákoníky - u lukáše je 10 stolování - u farizeje - teologicky problem: Jezis ji nevyzve, aby dale nehresila - nemuze jinak, v te dobe jako prostituka 15:00 - farizej zve Ježíše ke stolu, aby ho znemožnil 19:00 - vymysleny pribeh (neni mozne, zena nema jmeno 37:00, znečistil by farizeovu hostinu) - nejedna se o Marii Magdalskou (ta nebyla prostitutka) 21:00 - farizej odsoudil v jedné větě Ježíše i prostitkou Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-24-hrich_odpousti_laska_a_sluzba_druhym_ne_ritualy 23:30 - podobenství o dvou dlužnících - 50 a 500 denárů - protitutca Ježíše hodně miluje, proto ji Ježíš odpustil 29:30 - nakonec víc se proti Ježíšovi víc provinil zákoník 32:30 - hřích odpouští láska, která se projeví službou druhému 33:50 - u hostiny je společenství zákoníků Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-25-procj_Jezis_navyzyva_prostitutku_aby_prostitutka_vic_nehresila 34:00 problém až po papeže Gregora Velkého, že Ježíš ji pošle v pokoji a nevyčte hříchy 35:30 -třetí dcera byl problém, rodiče je někdy odložili 36:20 - vyřešilo se tím, že se tato prostituka ztožnila s Marií Magdalskou 40:00 - odložené holky vzali si je pasáci, vychovali a pak je vedli k prostituci - nezná rodiče - nemůže se vdát Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-26-Jezis_hledi_do_vnitra_cloveka_a_tam_s_nim_rozmlouvame 41:30 Ježíš vidí dovnitř člověka, uvnitř se s ním lze setkat - jako Petr když si uvědomil, že ho zapřel (jen u Lukáše - Ježíš se ne na něj, ale do něj podíval Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-27-lakomstvi_a_touha_po_jistote_nam_nedovoli_priblizit_se_bohu 46:00 Jak se Ježíš naštval - L11,33n - dej si pozor, aby celé Tvé tělo bylo ve světle, aby se oko nezakalilo - farizej to neunesl, proto ho pozval na oběd ještě během Ježíšovy řeči - farizeové nejsou schopni přijmout Ježíšovu cestu, mají rádi peníze - mamon = v hebrejštině podobný kořen jako amen = jistota - farizeové mají rádi jistotu - zlé oko hebrejsky znamená být lakomý 51:50 - temnota je neschopnost otevřít se druhým - Ježíš se rituálně neumyl 54:34 Ježíšova odpověď farizeovi: "pán povídal..." - pán je vzkříšený Ježíš a mluví na společenství církve, ne na farizeje - jste pokrytci, řečíte venek, ale ne vnitřek - 613 příkazů - 365 příkazů, zbytek zákazy - část z 1521 zákazů v Tóře - Ježíšovo 3x Běda je jako slovensky "bedákat" (bědovat) = plakat nad mrtvým Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-28-lakomstvi_a_touha_po_jistote_nam_nedovoli_priblizit_se_bohu 1:00:00 síť druhotných přikázání, která nejsou nutná, aby ty hlavní lidi splnily všechny - desátky z prodaného zboží dávají kupci - pro jistotu chtějí farizeové ještě desátky i po kupujících - Ježíš: vaše příkazy nejsou zaměřené na Boha, ale na sebe - největší ateisti jsou zbožní lidé plnící zákon, protože ten zákon je pro ne Bůh - z Boha dělají dlužníka, který je povinen plnit za zásluhy 1:05:30 Neoznačený hrob - jak se pohřbívají - dočasně v jeskyni, po pár letech se kosti zahrabali v truhličce na poli, ty se označují, aby na ně člověk nestoupl, protože by se znečistil - farizeové jsou jako neoznačené hroby - nevěděomky na ně člověk stoupne a znečistí se Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-29-Jezis_prorok_prinasi_nove_ale_instituce_haji_stare_a_proto_jsou_ve_sporu 1:09:00 Ježíš navazuje na proroky, kteří také kritizovali zákoníky - proto proroky instituce zabíjela, aby nemusela nic měnit, Ježíš jde v té prorocké linii - proroci přinášeli něco nové, proto jsou v konflitku s institucií 1:13:00 (konec) ===================================================================== 04_nedela_poobede.mp3 (doplnění předchozího kázání) Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-30-vira_dle_bible_neni_bozi_dar_ale_postoj_lasky.mp3 0:00 Ježíš říká prostitutce: Tvá víra Tě zachránila CO je víra? - bereme víru jako boží dar - ale proč někdo má hodně víry, někdo málo a někdo nemá? - proč nedal Bůh všem stejně, když všechny stejně miluje? jiný význam - biblický význam - víra není boží dar, ale postoj lásky; - ne co člověk dostal, ale co dává, jak odpovídá na boží milosdrenství - nakolik vnímám boží lásku a odpovídám na ni, takovou mám víru - eucharistické společenství je proto, abychom zakusili boží lásku a mohli na ni odpovědět VÍROU Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-31-zehnani_chleba_je_osvobozeni_od_naseho_vlastneni.mp3 4:00 CHLÉB - proč žehnáme před jídlem - po jídle děkujeme Bohu za dary, které nám dal - proč se modlíme před jídlem? - aby nám to jídlo Bůh požehnal, abychom z toho měli užitek = pohanský zvyk, pohanské myšlení - plyne z dobré i špatné zkušenosti s jídlem, jenže jak to poznáme? Exorcisujeme ho, abychom eliminovali zlé síly - Židé se před jídlem modlí - děkují za chléb - ale proč děkujeme Bohu, když z našeho potu je vytvořen? - musíme ho osvobodit z našeho vlastnění (není můj, ale je náš?) -> řekneme, že je Boží (další téma) Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-32-nazvy_kapitol_v_Bibli_jsou_nekdy_zavadejici_pozor_na_to.mp3 11:45 Názvy nad kapitolami nejsou v původním textu a ne vždy ten text správně vystihnou a nám často uvlivní, jak podobenství rozumíme - např. příběh v Káně je nadepsaný jako "První zázrak", ale v textu se píše o "znamení" - "Milosrdný Samaritán" je ve skutečnosti víc, než jen milosrdný, ale soucitný - měl "soucit" - tento termín se používá jen pro Boha - vrátit život tam, kde život není - je to božský atribut - milosrdným ho nazval zákoník, kterému nebyl sympatický, byla to pomluva Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-33-rozmnozeni_chlebu_nebyl_zazrak_ale_podeleni_se_s_druhymi_o_to_co_mam.mp3 16:36 "Rozmnožení chlebů" - 6 verzí v evangeliích a ani v jedné se slovo "rozmnožení" nenachází - Ježíš: co konám já, budete i vy konat a ještě víc, až půjdu k otci - my jsme jeho činy nazvaly "zázraky", ačkoliv tohle slovo v řecké verzi není - neumíme rozmnožit chleby, oživit 4-denní mrtvolu, ani papež, jak to? 19:00 důležitý je kontext - podělením chleby předchází - smrt Jana Křtitele - v cen Herodových narozenin ("genethia"= narozeniny, ale je zde použito slovo "genesia" vzpomínka na narozeniny mrtvého člověka) - evangelista bere Heroda za duchovně mrtvého člověka - na hostině duchovně mrtvých lidí podávájí hlavu Jana Křtitele -> zabíjí, jejich plodem je smrt - naproti tomu je hostina duchovně živých lidí 24:05 - Betsaida (= dům rybolovu) - zástupy = masa = různé národy, protože "lid" by byli jen izraelité - masa vyšla z Egypta pod Mojžíšem - ale ti se nedostali do zaslíbené země kvůli své závislosti na minulosti - Ježíšovi jde proto o nový exodus, při kterém by se lidé mohli dostat do zaslíbené země Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-34-Bozi_kralovstvi_je_nova_spolecnost_na_Zemi.mp3 28:30 Boží království - Ježíš staví novou společnost - místo moci je služba, místo vyvýšení ponížení, místo vlastnění je podělení se s druhými - jenže pokud se staneme alternativou pro tento svět, začne nás pronásledovat Bůh chce zdraví, proto Ježíš uzdravuje - nemyslí jen fyzické nemoci, ale hlavně duchovní/duševní zdraví, což se často projevuje i na fyzickém zdraví -> štěstí, radost (a o jídlo) Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-35-Jezis_hlasa_celemu_svetu_72_nejen_Izraeli_12_ktery_ho_beztak_neprijal.mp3 31:50 Ježíš i národy jsou spokojení, ale Izraelité nejsou přišlo "dvanáct", ti mají problém - plnost je 7 a 10, 3 je kompletnost, ale 12 (to nejsou apoštolové) jsou kmeny Izraele, tím se myslí Izrael - i Ježíš pak vyvolil 72 učedníků = vyvolil si celý svět - 72 je počet všech národů na světě (podle Genesis) - 12 = Izraelité - nejsou spokojeni, protože Ježíš je obklopen "zástupem" -> všemi národy a proto - chystají na Ježíše lest: "rozpusť zástup, ať si najdou jídlo a nocleh" - přemýšlejí v logice světa: kupovat a prodávat - navádějí Ježíše, aby je vrátil do starého světa - překlad "Dejte jim najíst" se dá přeložit i "vy se staňte jídlo pro druhé" - podělte se o to, co jste dostali - Ježíš je pošle s 5 chleby a 2 rybami = celkem 7 = všechno co máme -> Ježíš použije vše, co učedník má a to dává k dispozici -> teprve pak může Ježíš konat - 5000 mužů dát v té době dohromady bylo nemožné -> 5 je člověk; 5000 mužů představuje celé lidstvo Lukáš: posaďte je po padesáti - seslání Ducha se slaví 50 dní po velké noci (stalo se to během jeho umírání na kříži) - "dokonáno jest" = všechno je hotové - ale "odevzdá Ducha", poslední krok naplnění díla spásy - velká noc je začátek žní a končí 50.den po velikonocích dožínky (žně) - poděkování Bohu za úrodu a zároveň oslavy předání desatery - posazení po 50ti znemaná - budou slavit "padesátidení" - ale nové, končící předání Ducha, tj. lásky místo dosavadní oslavy zákona 49:30 - výsledek je člověk, který je schopen milovat jako Bůh - Ježíš požehnal a lámal - odkaz na eucharistii Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-36-eucharistie_je_podeleni_se_s_druhymi_o_to_co_mame_a_jeste_zbyde_opak_sobectvi.mp3 51:11 -> podělíme se s druhými o to, co máme - všichni se najíme a ještě zbyde - zázrak byl v tom, že změnil egoistické srdce života na štědré - zbyly jen chleby ale ne ryby? - a kde vzali koše? = ten příběh je to symbolika - Proč jich bylo 12? = pro celý svět 55:00 V eucharistii poznáváme nejen Ježíše a jeho lásku, ale i náš způsob života - poděkujeme mu pak, že nás uvedl do společenství církve, která nám ukáže způsob života, který nás učiní šťastné Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-37-nehodne_prijimame_eucharistii_kdyz_nemyslime_na_Bozi_telo_tedy_spolecenstvi.mp3 57:00 kdy se přijímáním eucharistie odsouzujeme? - Pavel: "nehodně přijímat eucharistii" - opravdu stačí projít zpovědnicí a je to OK? - eucharistie odpouští všechny hříchy 58:40 1Kor 11kap. - instrukce pro křesťanstká společenství - "hned se vrhnete na jídlo a jste přejedení a opilí" - Ježíšovo tělo je spolčenství - společná jídla, lidé si nosili jídlo - kdo si snědl jen své jídlo, je mimo společenství, "jí" svou smrt - kdo v eucharistii nevidí Ježíšovo tělo (společenství) a krev, jí k vlastnímu odsouzení Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-38-budme_stale_pripraveni_poslouzit_druhemu.mp3 1:03:30 Ježíš (Lk 12,35): "mějte opásaná bedra při eucharistii" - Židé nosili dlouhé pláště a při práci to bylo nepraktické, proto si přepásavali bedra, když něco dělali - Ježíš chce, aby byli křesťané připraveni hned vyjít do světa a tam konat, sloužit druhým - pokud nás eucharistie pohne k pomoci druhým, jsme zachráněni (život) - pokud je to pro nás jen rituál, jsme mrtví (Ježíš říká: život nebo smrt) 1:06:39 (potlesk) Dvorovy-eucharistie_podle_Lukase-39-odkazy_na_literaturu_a_pozvani_do_Izraele.mp3 - poděkování (vystřihnuto) 1:07:00 doporučení na knihy italského biblisty Príkaz na zabitie, Alberto Maggi - https://knihy.heureka.cz/prikaz-na-zabitie/ 1:09:20 tip na prohlídku Izraele a biblických míst - izrael je nejpřijatelnější na jaře a na podzim; v zimě jsou deště 1:11:45 (konec)