Ejem-Etapy_duchovniho_rustu.txt ================= Jan Ejem: Etapy duchovního růstu Kazatel adventistů z Havlíčkova Brodu se zamýšlí nad fázemi duchovního růstu člověka a srovnává se je s psychosociálním vývojem dítěte a člověka, podobá se 4 fázím G.Pecka; dále se dotýká témat jako je spasení, proč Bůh působí zlo apod. Českobratrská Církev Evangelická, Purkyňova 535, Náchod čtvrtek 16. 2. 2017 v 18.00 hod. staženo 12:22 22.8.2017 z https://uloz.to/soubory/Kolokvia/cka http://www.krestanskaakademie.cz/clanek/613 Pozn. RK: podobá se 4 duchovním stupňům podle Pecka časy jsou celkové z celého záznamu; záloha je rozdělená na 6 částí --------------------------------------------------------- Ejem-Etapy_duchovniho_rustu-1_prednaska.mp3 0:00 představení - konvertita - původně ateista, na VŠ začal přemýšlet, po vojně ještě více, inspirovaly ho východní náboženství - 1990 se hádal na kursech studia Bible, ale pak uznal - adventista - vystudoval dálkově teologii (kazatel, inicializoval sbor v Havlíčkově Brodě) 3:10 modlitba 4:33 pravidla diskuse 6:34 lidská zralost není daná věkem, spíš mírou Ducha 11:35 každá etapa je ukončena krizí - člověk se musí rozhodvat a může se tím posunout výš (k růstu) - ve stvoření je patrné fraktálové uspořádání (fraktál = 1) pokud daný útvar pozorujeme v jakémkoliv měřítku či rozlišení, pozorujeme stále opakující se určitý charakteristický tvar (motiv); mívá na první pohled velmi složitý tvar, ale je generován opakovaným použitím jednoduchých pravidel.) - např. listy brkolice, květáku - psychosociální vývoj je podobný prenatálnímu - vývoj v děloze: 3 trimestry - v 1.trimestru se zakládají orgány, nejchoulostivější pro budoucí vývoj organismu - ve 3. trimestru už se plod hýbe a děloha ho vypudí ven - při výchově - při ranné fázi se získává bazální důvěra - později vznikají vztahy apod. --------------------------------------------------------- Ejem-Etapy_duchovniho_rustu-2_prednaska.mp3 0:00 25:00 duchovní zrání plyně v čase cairos (když se čas naplní), ale v našem světě platí chronos (podle hodin) - jako děti oscilují mezi maminkou a tatínkem (sociální děloha) - podobně v životě oscilujeme mezi oběma časy (cairos, chronos) - dítě žije v cairos 33:00 jako pro dítě je absolutně důležitá matka, tak je pro hledajícího důležitý duchovní doprovod: - 1.etapa - hledající potřebuje blízkost, jistotu, bezpečí v chaosu světa kolem (u dítěte i u hledajícího je duchovní chaos) 35:30 - 2.etapa - hledající se snaží vnést si řád do svého života, uspořádat vztahy s Bohem i s lidmi - nebezpečí: je v konfliktu s těmi, kdo tu formu vnímají jinak - i tato etapa se jednou naplní: reálný život není černobílý a nefunguje přímočaře, i jak se píše ve Starém testamentu (zákoně) - 3.etapa - puberta - hledání vlastní identity - pokud rodiče nedovolí prožít pubertu, tak si ji musí prožít třeba ve 40ti letech - je dobré dětem pubertu dopřát - puberta v duchovním životě: je dobre, kdyz zazije, ze pravidla v zivote jsou dulezita - pubertak potrebuje lasku, prijeti, bezpeci - rodiče i věřící kolem to cítí jako ohrožení jejich bezpečí (zpochybňuje to jejich řád) - reakce puberťáka na omezení, na nepřijetí: - vzdor - odchod - přizpůsobení - autocenzura - ke zrání je potřeba podpora, přijetí, málkdo to zvládne sám - 4. etapa - člověk zjistí, že jsou otázky, na které nejsou odpovědi; že dobro automaticky neplodí uznání a spravedlnost 47:20 přirovnání - jsou jako totalitní režim, který měl neprostupnou hranici na Západ - mají třeba Jehovisti - kdo hranici překročí, toho buď vyhodí nebo musí odejít --------------------------------------------------------- Ejem-Etapy_duchovniho_rustu-3_prednaska.mp3 48:36 duchovně dospělý člověk - vidí "barevně" - milující - není poplatný mínění druhých - ani se nepodceňuje, ani se nepřeceňuje, proto neodsuzuje druhé - mystik - už nepřijímá "zvenku", ale je schopen čerpat zevnitř 56:00 nestačí věřit v Boha, ale mít s ní vztah - biblické citáty - židé v Beroji byli méně důvěřiví, než v Tesalonice - každý den v Bibli hledali, jestli to je tak, jak říká Pavel - větší zralost - 1Kor13 - láska je trpělivá (má dlouhý dech) - Job (job byl ve "4", ale jeho přátelé ve "2") 1:00:00 rozdíl mezi "4" a "3" - Pavel byl proti obřízce, prosadil ji, a pak obřezal Timotea - ví, co je správné, ale dokáže z toho ustoupit - placení daně císaři 1:11:18 extrémy křesťanství - enormní poslušnost X enormní svoboda - jsou typy lidí: jedni hledají maximum pro spásu a druzí minimum (fundamentalista vs. liberál) - je to špatně - jsou zaměřeni na to, co musí udělat - ale člověk ve "4" ví, že je spasen milostí (Ef 2,8) - rozpor v překladech: jsme ospravedlněni vírou v Krista (studijní překlad) vs. vírou kristovou (ekumenický překlad) - člověk se nemůže spasit svým úsilím --------------------------------------------------------- Ejem-Etapy_duchovniho_rustu-4_prednaska.mp3 1:15:33 bázeň před hospodinem - ve "2" to je strach - až patologický - náboženství může být obrovský zdroj úzkosti - ve "4" - běda mě, jestli nebudu kázat evangelium 1:20:00 - dítě ve "2" nepřipustí, že rodiče se mohou mýlit, vytváří si představu o rodičích, které se drží - ve "3" (pubertě) zjiš'tuje, že to tak není - ve "4" je vezme, jaké jsou - Kritus je konec Zákona, pro člověka ve "3" se chce vymanit ze zákona (hledá výjimky), zákon neplatí 1:23:00 ispirace FRAKTÁLY - obrazce, které se opakují ve velkém i malém měřítku stále stejné - příklad: sv. Pavel: jednotlivec je spasen skrze Krista ale i společenství je spaseno skrze Krista - fáze vývoje i v Izraeli - kniha Daniel - nejedli maso obětované modlám, tím vyznávali víru v Boha ("2") - sv. Pavel - řeší se, co mají křesťané jíst - maso klidně sní, protože pro něj modly nic neznamenají - má vnitřní svobodu ("4") 1:27:00 Vykoupení hříchů - řeší se, komu zaplatil Kristus výkupné, abychom neotročili ďáblu? - ve středověku vzniká satisfakční teorie - vycházela z cti feudálů - když někdo urazil feudála, musel se mu nějak odčinit - to se promítalo do křesťanství - Kristus musel Boha usmířit (jako toho feudála) - "Bůh neušetřil vlastního syna, za nás všechny ho vydal" - Kristova oběť nemá Boha přivést k nám, ale nás k Bohu 1:35:00 - příčina Kristovy smrti byl hřích, začal umírat v Getsemanech, umřel by i bez kříže 1:37:00 Jak se člověk dostane do "4"? - co má vliv: - krize středního věku - učení církve - prostředí - pokud touží, pokud vnitřně nedozraje (dar Ducha svatého) - člověka musí připravit Duch sv., nikoho nepohneme bez Ducha, bez touhy, jen vytvoříme rány 1:39:00 - někteří v určité etapě zamrznou - někteří se posunou z bezbožnosti a dojdou k poznání Krista - někteří se posunou, aniž by Krista osobně poznali - jde o směr, vektor - ke Kristu - lumpovi na kříži také říká - dnes budeš v ráji - Zákon nás vede ke Kristu pro ospravedlnění (nejsme schopni mu dostát) a Kristus nám vede k zákonu pro posvěcení --------------------------------------------------------- Ejem-Etapy_duchovniho_rustu-5_prednaska-poslusnost.mp3 1:47:00 POSLUŠNOST - není zákonictví snaha dostát zákona? - záleží na motivu - kvůli spasení ano, kvůli Kristu ne 1:52:00 RŮZNÉ ETAPY DUCHOVNÍ ZRALOSTI - sv.Pavel - nezlehčujme toho, kdo je níž; neodsuzujme toho, kdo je výš 1:54:00 modlitba po přednášce 1:57:00 DISKUSE DOTAZ 1: JAKTO, ŽE "KRISTUS SE NAUČIL POSLUŠNOSTI" - vycházíme z řeckého myšlení - absolutních kategorií - židé to tak nemají - jako Bible je boží i lidské slovo zároveň, tak pro Řeka je to třeba 50% a 50%, ale pro žida klidně 100% a 100% - v řeckém myšlení něco, co je dokonalé, nemůže být lepší, v izraelském je to dokonalé na svém stupni vývoje (jako dítě na základce dostane 1 za něco jiného, než na střední škole) - dokonalost v křesťanství je v možnosti růstu, ne v dosažení mety 2:07:00 DOTAZ 2: MY NIC NEDOKAZUJEME, TO BŮH V NÁS --------------------------------------------------------- Ejem-Etapy_duchovniho_rustu-6_diskuse-stvoril_Buh_zlo.mp3 2:10:00 DOTAZ 3: JAK BŮH STVOŘIL ZLO - paralela: - jak Bůh tvoří světlo a tmu - tma je nedostatek světla - ve starověku lidé satanu zodpovědnému za zlo přinášeli oběti - aby tomu Hospodin zabránil, bere zlo na sebe - v JSC se Jidáš cítil obětí a že se nemůže vzepřít boží vůli - podobně egyptské rány byly namířeny proti egyptským božstvům (žáby, prvorození...) - zpočátku zatvrzoval své srdce faraon, pak se ale píše, že Hospodin zatvrdil faraonovo srdce - Bůh svou láskou a faraonovou neústupností faraona vyprovokoval k ještě většímu zatvrzení - Bůh stvořil zákonitosti a tím stvořil i zlo - když si někdo pod sebou podřízne větev a spadne, tak to způsobila gravitace, kterou stvořil Bůh, takže za to může Bůh, že spadnul? 2:25:00 (konec)