Halik-Osobni_vira_vs_tradice.txt ================================ Osobní cesta víry vs. společenství, tradice přednáška 1.5.2010 Studentský Velehrad 2010 http://studentskyvelehrad.cz/ pořádá: http://www.vkhcr.cz/ (Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika, z. s. Kozí 8, 602 00 Brno IČO: 26610311) Více zde: http://www.vkhcr.cz/ mírně zkreslená nahrávka; dodatečně zesílené dotazy 12:52 6.7.2017 ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-1-vlastni_pohled_spis_nez_obecne_pravdy.mp3 0:00 PERSPEKTIVISMUS - neříkám obecné pravdy, ale sděluji svůj omezený pohled - ke kultivaci svého pohledu potřebuju DIALOG, abych mohl konfrontovat s cizími pohledy na věc KŘESŤANSTVÍ DŘÍVE A DNES - prvotní církev vyznávala, že "věří v Boha" v krédu ne jako volbu náboženství, ale odevzdání se Bohu - dříve 14:00 - ještě nedávno se chodilo se "protože to bylo dobré", dnes chodíme, protože chceme - chodilo se zástupně (manžel šel za manželku, která vařila oběd) - kostel byla také příležitost se sejít v rámci obce či města (dnes už není) 39:00 - z toho plynou i jiné nároky na kněze ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-2-nabozenstvi_vs_cesta_zivota.mp3 (18:09) 0:00 NÁBOŽENSTVÍ JAKO SJEDNOCOVATEL ZEMĚ - dnes není křesťanství náboženstvím ve smyslu příslušnosti k nějakému národu, knížeti či králi - náboženství je to, co spojuje zemi, ale křesťanství je od počátku "cesta" života - u křesťanství to bylo od 4.stol (Konstantin I.) - https://en.wikipedia.org/wiki/State_church_of_the_Roman_Empire - náboženství určovalo i právo, umění apod. (29:30) 11:20 - reforma v Clunyi v 10-12.stol. (https://cs.wikipedia.org/wiki/Clunyjsk%C3%A1_reforma) - oddělení světské moci od církevní - to se nestalo v jiné církvi, dodnes mnohé spojené s vládou ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-3-rozpad_zapouzdreneho_katolicismu_novoveku.mp3 ROZPAD ZAPOUZDŘENÉHO KATOLICISMU (34:00) 0:00 - zapouzdření katolicismu - novověk - vše katolické, protestanti vše svoje, atd. 2:00 - výzkum v Kanadě - v 60.letech prudká změna z církevní společnosti na sekulární - snad díky televizi - někteří obviňují II.vat. koncil 3:00 - nedávno se to stalo v Irsku (obviňují EU) - jak mizí venkovské tradiční prostředí, i tenhle zapouzdřený katolicismus nejde snadno předat NEVYVINUTÉ KŘESŤANSTVÍ 8:30 - náboženství bylo tabu, nemluvilo se o tom, a tak nezrálo, zůstalo v dětské formě a člověk ho hned vyhodil - dětská víra těžko obstojí v konkurenci jiných náboženství - Dialog je nutný: - zapouzdření z 19.století bylo ve 20. neúnosté, aby se církev nestala sektou 12:45 DVĚ EXTRÉMNÍ (PRAŠTĚNÉ) FORMY KŘESŤASTVÍ - maximálně se přizpůsobit současnému světu a rozpustit se v něm - zapouzdřit a uzavřít se vůči světu a zakrnět - velká šance pro křesťanství, že je předmětem volby - cesta je DIALOG, ale nositel musí mít vyinutou víru ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-4-identifikace_s_instituci_cirkve.mp3 0:00 IDENTIFIKACE S INSTITUCÍ CÍRKVE - dnes pro někoho problematická, dříve by pro toho samého mohla být samozřejmá (i za komunismu byla lákavější jako nezkorumpovaná společnost proti komunistům) 8:15 - papež JP2 miloval lidovou zbožnost, masová shromáždění, "nová evangelizace" - papež B16 je realističtější a připouští, že křesťaství bude minoritou, ale mělo by být KREATIVNÍ MENŠINOU - vysokoškoláci by měli být kreativnější, spolča s kytarou by měla být už na středních školách ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-5-nebezpeci_vlastni_cesty.mp3 11:20 NEBEZPEČÍ OSOBNÍ CESTY VÍRY - osobní koncept Boha (zevnitř) vs. kulturní koncept Boha (zvnějšku) - osobní koncept se tvoří v dětství - vztah důvěry ke světu, prazáklad náboženského přisvědčení (basic trust) - např.trauma v dětství - může vytvořit zkreslenou představu o Bohu, např. trestající Bůh - kulturní koncept může tu zkreslenou představu prohloubit, anebo vyvážit - osobní koncept má každý, i nevěřící - kulturní koncept (co říkají rodiče, učitelé, farář) - celková představa vzniká spojením těchto dvou elementů - ale může jeden z nich odmítnout, většinou ten kulturní - kulturní koncept je nezbytný, stejně jako ve vědě - musíme vycházet ze zjištění druhých 1. nebezpečí - amatérismus - když někdo pomine kulturní koncept, tak si vytváří vlastní jazyk a úvahy a jeho vývody jsou nesdělitelné - amatér, diletant (milovat) = dělá a studuje jen, co ho baví - profesionál = vezme a přijme vše, co nebude potřebovat - zná i kontext 2. nebezpečí - láska "všeobjímající" ke světu bez práce a námahy z konfrontace s lidmi je jen iluze - romantický cit vs. žít každý den s nimi - jako zamilování (do obrazu, který máme o druhém) vs. láska (prošla krizí, známe ho, jaký je) - B16: kdo jde za Ježíšem, měl by přijmout i nepohodlí jeho rodiny (církve) ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-6-diskuse_1.mp3 0:00 DOTAZ 1: JAKÝ VZTAH MÁ MÍT KŘESŤASTVÍ KE KULTU - LITURGIE - podstatný prvek víry - víra je něco jako smysl pro humor - Materialista diskutuje s humanistou, co je to humor. - že říká haha, nebo zvýší hlas, že zrudne? - to musí přeskočit jiskra, to ostatní je jen povrch, musí mít obsah - stejně tak víra není jel liturgie, morálka apod. - liturgie je specifický jazyk - někteří lidé jí musí rozumět, aby ji přijali, jiné zaujme hned - II.vat. koncil uvolnil liturgii a pro dnešní dobu to je dobré 11:00 DOTAZ 2: PROČ ZŮSTÁVÁTE KŘESŤAN A PROČ V KATOLICKÉ CÍRKVI - mám rád Ježíše - v ŘKC je velká různost a pluralita - široká náruč, každá dobrá hodnota se tam vejde 14:00 DOTAZ 3: PROČ BY SELHÁNÍ JEDNOHO MĚLO POŠKOZOVAT VŠECHNY? - věřím, že i osobní hřích oslabí celou "frontu" proti duchovnímu nepříteli ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-7-diskuse_2.mp3 0:00 DOTAZ 4: JAK SE ROZLIŠÍ ZRALÁ A NEZRALÁ VÍRA? - jako se zamilovaností - např. po konverzi z tradiční víry - třeba u Salvátora - víra druhého dechu - víra, která byla zraněna - jako Kristus má rány - ale člověk povstal (někteří reagují fundamentalismem, návratem k dětské víře nebo militantním ateismem) - zralá víra umí žít s tajemstvím, nebojí se otázek 10:50 DOTAZ 5: EXISTENCE ZLO VE SVĚTĚ - zlo ve světe je argument spíš pro Boha než proti němu, kdyby svět byl dokonalý, byl by Bohem - Bůh je "kontext" mého života a života vůbec (jako větu pochopíme také v kontextu, který musíme znát, jinak ji nepochopíme nebo špatně) - problém je, že Boha-kontext neznáme úplně, naše životy jsou fragmenty - odpovědi na otázku: kde byl Bůh v Osvětimi - rabín: byl tam v přikázání "nezabiješ" - Halík: Bůh tam byl, ale kde byl člověk? - důraz na lidskou svobodu i když ji můžeme zneužít - někteří lidé si pletou svobodu se svévolí (bez odpovědnosti) ------------------------------------------- Halik-Osobni_vira_vs_tradice-8-diskuse_3.mp3 0:00 DOTAZ 6: ČÍM TO, ŽE MIZÍ MÍSTA, KDE JE TRADIČNÍ CÍRKEV BEZPEČNÁ, NAPŘ. NA VÝCHODĚ je to důsledek globalizace - volný trh zboží i ideí - pestřejší nabídka - v tom neobstojí do sebe uzavřené systémy - čím více byly ty společnosti uzavřené, tím těžší tam bude pád - např. v USA se náboženství drží navzdory globalizaci - tam žijí církve v pluralitě již delší dobu - tři typy církví - identita - zvyky, národ, náboženské hodnoty mohou prostoupit běžnou kulturu každého dne, ale mnozí se vezou jen na povrchu - konflikt - víra a církev je v konfliktu s převažující společností (např. u nás za totáče) - víra musí být promyšlená a něcím krytá; ale je riziko zapozdření a zdegenerování - pluralita - pro společnost je podezřelá; církev musí umět se společností komunikovat 10:10 DOTAZ 7: KTERÉ ČLÁNKY KATECHISMU BYSTE ŠKRTL - mělo by být jasné, že v církvi mají místo jak tradicionalisti, tak progresisti - zneužívání dětí je problém, i když mimo církev se zneužívají mnohem více, stejně by se z toho církev měla poučit - reakce kardinálů, kteří to bagatelizují, je nešťastná - to se dělo v 19.století - místo kladení otázek umlčeli kolegy, kteří se snažili odpovídat - církev se zapouzdřila a dostala se na okraj - pravda musí vzejít najevo, i kdyby to znamenalo skandály (sv. Augustin) - vztah víry a sexuality a víry a autority - zneužívání dětí bylo také zneužití moci kněze - laciné chápání konzumní sexuality je jeden extrém, ale démonizace a puritánství je druhý - celibát - zvážit oddělení od kněžské služby - o potratech a homosexuálech a antikoncepci je třeba mluvit, ne to nekriticky přijmout, ale ani povýšeně odmítnout a tabuizovat - mluvit s odborníky, veřejností apod. 23:30 DOTAZ 8: JAK MŮŽE KŘESŤAN OBSTÁT SÁM MEZI POHANY - není úplně sám, většinou se někdo najde, za komančů to byl zase Zvěřina apod. - někdy je poušť, to je fakt a to je asi normální - je třeba číst písmo,meditovat, naslouchat i skrze nevěřící 27:00 konec