Halik-Spiritualita_pro_nasi_dobu.txt ------------------------------------ Tomáš Halík - Spiritualita pro naši dobu 5. 12. 2011 Brno.txt https://www.youtube.com/watch?v=QmgZ7n4mgrM Místo a čas konání: aula Fakulty sociálních studií MU, Joštova 10, 17.00 hodin 05. 12. 11 Mons. Prof. PhDr. Tomáš Halík Th.D. Spiritualita pro naši dobu Plakát (formát .pdf) - http://www.mska.biz/dokumenty/brno051211halik.pdf 0:00 o Mikulášovi a čertech -děti stejně jako archaičtí lidé vnímat profánní část světa i mystickou -tehdy to nebyli jednoduše pokrytečtí lidé, kteří těžili z mystické představy světa 2:50 -podle psychologa se to kolem 7 let rozhoduje, do kterého světa se přesune a druhý svět se zavře a otevře se jen v určitém čase 4:30 Téma - Spiritualita pro naši dobu -typický odstup od insticionální církvi, každý má "svou osobní spiritualitu" -psychlog Lookman - nejde o mizení náboženství, ale o privatizaci -sociolog Max Weber: základní funkcé náboženství je "odčarování světa" - zpřístupnění pro člověka, oddémonizování -Starý zákon: snímat auru posvátného z vládnoucí moci 8:00 -prostor pro racionální chápání světa -to se však v jisté fázi rozchází s náboženství -člověk se v desakratizovaném světě bez náboženství cítí ztracen -podobně jako archaický člověk se cítil ztracen v démonickém světě bez náboženství 10:00 -potřeba spirituality se díky propojení světa napájí částečně také odjinud -dříve byla spirituální složka dost kontrolována církví a církev se jí bránila (sv.Ignác apod.) -spiritulita byla odkázána za klášterní světy, aby byla více pod kontrolou, tato kontrola dnes mizí 11:30 dnes -už nejde jen o vztah stát a církev, protože jak stát ztratil monopol na řízení společnosti, tak církev na duchovní kontrolu -co dnes hledají lidé: -prožitek -náhradní rodinu a identitu -nízké morální nároky -např. koketerie s buddhismem je často křesťanství okleštěné o morální nároky, nemá nic společného s buddhismem -existují i na západě lidé, kteří to myslí vážně, ale ne všichni (podobně jako východní křesťansví) 14:30 Na západě se náboženství mění ve spiritualitu -když protestanté vytěsňovali mnišskou spiritualitu a ona se přelila do ducha hudby, která nesla nutný konteplativní prožitek -dnes se náboženská energie přelévá do nekontrolované spirituality 18:00 I dříve se církev dost bránila mystikům a novým směrům, byla obezřetná, někdy i oprávněně -mystika není sekta, ale také není církev - je něco mezi sektou a náboženstvím -sekta: členové se musí plně identifikovat a okolní svět se démonizuje -církev: musí být do jisté míry otevřená a být propojena se světem kolem - prostor i pro mystiku 21:00 seekers vs. dwellers -i dle papeže Františka by bylo vhodné mít v církvi místo i pro "seekers" 23:00 -hlavní úkol dle papeže (B16) v ČR: -dialog s agnostiky -vzdělání -charita -obraz: nádvoří národů -nebo bazilika sv.Petra - i náměstí před ní je její součástí 29:00 mystika se nakonec změní v náboženství, ale nesmí se redukovat v symbol identifikace a tradici; protože pak nemá hloubku, kořen -kde víra zmrtví vlivem předávaného náboženství "tak to tady vždy bylo", těžko se předává mladým, kteří jsou otevření -dříve byla víra chráněna v rukách církve a jen po kapkách předávána lidu 33:20 sv.František zavedl 3x denně zvonění a modlitbu Anděl páně, protože se mu líbili minaret růženec je inspirován islámským růžencem, a ti to zase měli od budhistů 35:00 hnutí Devotio moderna - spiritualita laiků ve středověku - k tomu přispěl stav nouze, když ve středověku byl nadužíván trest interdiktu (stávka církevní instituce) - teorie J.Sokola v knize o Ekhartovi, bekyních apod. -snaha hledat vnitřní cestu, než je církevní provoz, který každou chvíli vybuchne -pro mnohé může být "seekering" také reakce -na nesrozumitelnost církve, nevěrohodnost, obrat od teologického rozumu k prožitku a citu -i Faust odpovídá: "je všechno jen cit, jméno a dým" - což je zúžený pohled -každá jednostrannost je nebezpečná 37:30 Potomek osvícenství a církve je rozumové náboženství založené jen na rozumu -osvícenství vyhnalo "pozitivní historická náboženství", přiznávám ji jen estetickou a citovou hodnotu -romantismus transformoval estetičnost a cit původně v křesťanském v náboženství třetí cesta víry vzdělancům -v 17.století - intelektuálové nebyli uspokojeni ani protestantismem ani katolicismem, kteří zápasili o moc -hledali politické zakotvení, ale marně 42:00 -> romantismus vrací se ke středověku (středověk - ponižující název osvícenství (doba mezi antikou a novověkem), gotika je nazvána po barbarech - gójích hloubka víry v osvícenství -ve skutečnosti víra ve středověku byla dost mělká a povrchní, spojena často s vládou a správou území -v osvícenství se víra hlouběji dostala mezi lid -duchovní hloubku středověku romatismus dost idealizuje dnes někdo vyhledává jako útěk od hlučného konzumního světa: 45:00 romantické náboženství (1. tvář katolicismu) -reakce na politické uzavření církve od roku 1848, kdy se církev spojila s vládnoucí mocí proti revolucím 45:44 vliv novotomismu jako oficiální teologie (2. tvář katolicismu) -intepretace Jana od Kříže dominikánem ve světle novotomismu ([garigula garánže]) -důsledek nasládlá idealizace a sentimentální kýčovost světců -sadomasochistické vyžíváníne v utrpení (Mel Gibson - utrpení Ježíše Krista) 46:50 osvícenství vytlačilo racionalizací fascinaci v náboženství -ale i moderní člověk potřebuje fascinaci, tak ji hledá v sexu a násilí - hledá ji v médiích apod. 49:15 někdo se utíká v náboženství před strachem z dnešní společnosti -"strach" nahradil "posvátnou bázeň" náboženství -podobně jako náhražkou "radosti" je "bavení se", až se ubaví k smrti -např. politiku lidi berou jako průmysl zábavy -průmysl zábavy se dokáže zmocnit i náboženství - teleshow v USA -dříve se strach nahrazoval strašením o pekle (nebyla Nova), je to jako droga 53:50 -náboženství typu drogy je oprávněně kritizováno - jistý typ náboženství opravdu působí jako droga -vyřešila racionální kritika, kterou prošlo křesťanství v tomto ohledu 54:20 krize eschatologické naděje -hrůzy světa ve 20.stol. se ukázaly horší, než čerti, ti jsou vedle toho legrací -dobra 20.stol. jsou také lákavější, než představa ráje -dnes nechápeme smrt jako Boha -dnes je hlavní význam, že odmítá víru v bůžky, v relativní věci dnešního světa -v tomhle smyslu je i zdánlivé zdvojení přikázání "Nebudeš dychtit po že..." další věc a to zbavit se vůbec té touhy, tedy není to ten bůžek 1:01:50 moderna, sekulární humanismus je nechtěné dítě křesťanství -protože církev nedokázala oslovit "seekers" -církev i my se stavíme často do pozice toho "poslušeného syna" z podobenství o "marnotratnému synu", i ten potřebuje obrácení -v podobenství o děvkách nic není, to je sexuální fantazie zbožných -"poslušný bratr" symbolizuje farizeje -nepovyšujeme se nad tím sekulárním humanismem, nejsme jako ten "poslušný syn" bez nepodmíněné lásky a obrácení? 1:07:20 Diskuse B16 před nástupem do úřadu papeže s Jurgenem Habemaserem -sebekritický humanismus i křesťansví se potřebují navzájem, aby se chránily před svými jednostrannostmi -doplňují se