Halik-Verite_v_technologie_Pisek ================================ Technologické centrum Písek v kulturním domě v Písku 13.3.2015 https://www.youtube.com/watch?v=y9mI5KlclcQ https://www.youtube.com/watch?v=pWPA7sxKl_0 https://www.youtube.com/channel/UCvi2EuGNBiNecoRfRT0VFeQ dialogové odpoledne Společnost Technologické centrum Písek v rámci svých přednášek pořádá diskuzní dopoledne na téma „Věříte? V technologie?“. Akce se uskuteční v pátek 13. března 2015 od 10:00 hodin v Kulturním domě v Písku. Hlavním hostem debaty bude katolický kněz, teolog a spisovatel Mons. Prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D. Hlavním tématem diskuze bude vztah náboženství a technologie ve 21. století. Mezi otázky bude patřit vzájemné propojení zdánlivě vzdálených a odlišných světů, to jakým způsobem na sebe mohou působit a ovlivňovat se. Na setkání byli pozváni studenti vyšších ročníků píseckých středních škol. Počet účastníků se bude pohybovat kolem 400. Celou diskuzi bude možné sledovat také online na webových stránkách Technologického centra Písek. Stručné představení Prof. Tomáše Halíka: Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D. je duchovní, filozof a spisovatel. Je profesorem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a od r. 1990 je prezidentem České křesťanské akademie a rektorem kostela Nejsvětějšího Salvátora. Je také farářem nově zřízené pražské akademické farnosti. Věnuje se rovněž mezináboženskému dialogu. Papež Jan Pavel II. ho jmenoval poradcem Papežské rady pro dialog s nevěřícími, Benedikt XVI. čestným papežským prelátem. Je členem Evropské akademie věd a umění a řady dalších institucí, obdržel řadu literárních i jiných cen. V roce 2014 bylo jeho celoživotní dílo oceněno Templetonovou cenou. Více informací o Tomáši Halíkovi najdete na jeho webových stránkách http://halik.cz/. Věříte? v technologie 0:00 vyjmenování titulu 2:30 před dvěma roky: 13.3.2014 - zvolen papež František (https://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_(pape%C5%BE)) 4:00 přednášející - vztah dnešní mladé generace a informační technologií -nenahrazují mladé generaci spiritualitu? 6:30 před rokem: 13.3.2014 - Halík dostal Templetonovou cenu 9:50 uvedení p.Halíka na pódium 10:40 Pavel Dobrovolný, mediátor (ne moderátor) - spolupracuje s Halíkem u Salvátora (je to IT administrátor na hradě) 11:50 13.3.1977 zemřel prof. Jan Patočka - duchovní vůdce p.Halíka, mluvčí Charty 77 12:30 Halík -O FRANTIŠKOVI 14:20 -Hedidegger: technika překonala všechny vzdálenosti, ale nevytvořila žádnou blízkost -blízkost je více, než nedostatek vzdálenosti, papež ji vytváří 15:06 -farnost u Salvátora - Halík od 1990 -poslední profese za komunistů: psychoterapeut s alkoholiky -akademická farnost - pro studenty i učitele -nejen mše, přednášky, diskuse -hosté jsou imámové, rabíni, dalajláma, možnost uplatnění různých umělců 19:30 -ÚBÝVAJÍ VĚŘÍCÍ? -ubývají Dwellers, ale přibývají Seekers -budoucí úkoly pro církev -správa - duchovní servis -misie - ne přesvědčování nebo manipulování, ale nabízení -doprovázení hledajících - např. kaplani v nemocnicích, armádě, na školách -doprovázající je zakotven v určité tradici a umí vybírat poklady, ale doprovází, ne manipuluje; oboustranný vliv 23:25 (Dobrovolný): doplnění - dalších aktivit mimo studenty farnosti sv.Salvátora -vztah k další veřejnosti 25:35 -naše společnost není tolik ateistická jako spíš náboženský analfabetická -u nás je povoleno vše kromě posmívání a okřikování 27:30 -víra je dialog -i vnitřní meditace je dialog INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE 29:47 dotaz - co Halík a IT? 31:10 -původ slova "Techné" = dovednost - lékař, nebo sochař -navzdory "Poésis" - filosofie a básníci > dva pohledy na svět -disertaci psal ještě na stroji 34:35 -zatím unikám facebooku, z časových důvodů 36:42 -na internetu: nebezpečí utonutí - spotřebuje hodně času, ale ne vždy člověk získá, co hledá 37:30 -riziko - ve virtuálním světě se může člověk cítit tak hezky, že se mu nechce do reálného světa -pokušení manipulativního světa - virtuální svět se snadno ovládá - člověk ho má 38:53 -v budoucnu může být "dietetický poradce v oblasti informací" 39:50 -"přítel" na facebooku - je to oprvdu přítel? Bude ochoten pomoci v obtížných situacích? -ale samotu si člověk neuvědomuje, internet vzbuzuje "pseudobízkost" -samota vs. osamocenost: samota je občas prospěšná, ale osamocenost je otázka 41:20 VÍRA -více významů, v náboženském významu: -není to přání nebo ta neurčitost jako např. věřím, že bude hezky -je ve významu: "tobě věřím", souvisí s důvěrou a věrností 43:00 -způsob porozumění světu -archaický pohled: určeno minulosti ... na počátku bylo, vše se opakuje, člověk to napodobuje; -posvátné, v čem se zjevoval Bůh byla příroda -nic nebylo nové, vše nové bylo nebezpečí pro stálý řád -ohrožení archaického pohledu -1.řecká filozofie - sokrates, platon - kritické otázky - v centru není příroda, ale člověk -2.u hebrejských starozákonních proroků - čas už není cyklický, ale historický, božské se zjevuje v dějinách 46:10 -biblické chápání světa -odposvátňuje přírodu - svět je svěřen člověku, jeho rozumu -kultivujte zemi - výzva bible - pro přírodního člověka je to cizí -také odposvátňuje politiku: faraon se považoval za Boha, prorok říká - je to člověk 48:10 -protikladem biblické víry - ateismus (tehdy neznámý) a idloatrie (modlářství) - něco se učiní bohem -víra má relativní věci relativizovat -Ježíš relativizuje autority i příkazy, vše kromě lásky 50:10 technika se tvoří základech světa, který bible odposvátnila -bible není popis stvoření, je to polemika s tehdejším pojetím světa 52:30 technologie: naplnění příkazu "podrobte zemi", ale zase abychom si je nezbožštili 53:00 DOTAZ 1: Klaus se obul do Františka, Vy jste se ho zastal -Klaus prosazoval určitý tip liberalismu: marxismus naruby - divoký kapitalismus 90.let -první kapitalisté byli komunisté - měli na počátky kapitál peněz, informací a styků -nemohli do politiky, vrhli se podnikání a odtud ovlivňují politickou sféru -byli formování marxismem-leninismem, že vše je podmíněno ekonomikou a ostatní přijde samo, což je utopie -Klaus tvrdil to samé: když bude fungovat ekonomika, všechno ostatní přijde samo Halík: aby se kultivovala společnost, je třeba duchovní mikroklima, které sama ekonomika nepřivede -papež František myslí jinak - sociální zodpovědnost - to pragmatické ekonomy dráždí 58:50 DOTAZ 2: Co vám dala profese psychoterapeuta s alkoholiky? DOTAZ 3: nezpůsobil biblický pohled drancování země až k jejímu zničení -materialisté si pletou hmotu s materiálem -víra neznamená jen právo, ale i odpovědnost 1:10:00 DOTAZ 4: jaký máte názor na francouzského prezidenta, který označil oběti útoku za hrdiny -vymezil jsem se proti tomu: -rozdíl je mezi stát se obětí a hrdinstvím -podobenství s člověkem, který vleze do tygří klece -když tam vleze zachránit malé dítě, je to hrdina -když tam vleze jen aby dokázal, že pro něj neplatí žádné předpisy, je to hloupost a nezodpovědnost -humor je důležitý a užitečný -ale pokud zesměšňuje národ, rasu a náboženství, pak je na místě spíš úcta -jestli ti lidé, kteří reagují proti útokům, podporují svobodu tisku a proti terorismu, je to OK, ale pokud chtějí říci, že lze beztrestně ponižovat a zesměšňovat islám 1:18:35 DOTAZ 5: Proč ISIS veřejně zveřejňuje vraždění lidí -agresivita bývá plodem frustrace nebo strachu -část islámského světa byl do sebe uzavřen a lekl se globalizace -Hantington: "co západ nazývá globalizací, tím zbytek nazývá imperialismem" -co se dostává ven jsou většinou filmy, média, hororové filmy, porna, horory, ale mnozí mimo to berou jako západ, to je ale zkažené, to nesmíme pustit -dříve přicházelo křesťanství a věda a teď tyhle filmy -a když si to spojí a apokalyptickým viděním světa - bitva mezi dobrem a zlem -chtějí vyprovokovat válku, také postavit zeď mezi muslimy a západ 1:25:50 DOTAZ 6: Nemohou být drogu cesta k duchovnímu životu a naslouchání -existují takové kultury a jsou civilizace, které na to byly zvyklé -my jsme zvyklí na tabák, alkohol, kafe, ale v jiném prostředí je může zničit - např. indiány zničil alkohol -funguje to sice, ale zaplatí se za to strašná cena a je to jen karikatura meditace 1:30:00 DOTAZ 7: jsou některé oblasti vědy tabu? -genetika lidí je nebezpečná, rostlin asi nevadí -technologie v medicíně: lékař by se neměl skrýt za aparáty, neměl by zmizet kontakt 1:33:00 -dnes média pro mnohé lidi interpretují svět, což dříve dělalo náboženství -velké příběhy a velké symboly -ovlivňuje styl života 1:35:00 -naše školství dodá mnoho informací, ale lidé s ním neumí pracovat -dnes je veliký rozdíl mezi gymnázii (přijímací komise FF) -u nás se ne vždy učí kriticky pracovat se zdroji -posuzovat ověřitelnost zdroje -propaganda v Rusku - i na internetu, veliké lži 1:38:50 DOTAZ 8: rozdíly mezi středními školami? -z titulu vš. pedagoga neumím posoudit -jako kněz u sv. Salvátora: také předvýběr, bez ohledu na školu, těžko paušalizovat -před 70ti lety byla v kostele většina lidí, protože se to očekávalo od společnosti -takový při mši vydrží téměř vše DOTAZ 9: církev v sekulární společnost vs. v tradiční -který tam jde, protože chce, tak má nároky -i lidé vychovaní ve víře přijdou do situace, jestli chtějí pokračovat, protože jsou ve světě, kde je mnoho alternativ -pro církev to je i výhoda 1:44:00 DOTAZ 10: jaký má dnes smysl věřit, když i tak je spousta lidí slušných? -víra není jen morálka -příběh o společnosti, kde zakázali smích: -po nějaké době přišli za komikem, jestli smích je že se otevře pusa -to je jako s morálkou ve víře -víra je náhled, jiskra, "milost" - ostatní je důsledek -bible je soubor báječných příběhů -hermeneutický kruh: příběhy čteme různě podle naší životní situaci a zkušenosti -liturgie má etický, spirituální smysl, je to "jazyk". který je třeba se učit -církev je rodina různých lidí, i ti nepříjemní -internacionální aspekt - věřící jsou doma v kostele, je to známé po celém světě 1:53:10 -víra nám nedává jistoty, ale učí nás žít s tajemstvím 1:54:10 DOTAZ 11: jak jste uvěřil (Halík) -estetika -anglická literatura -protest proti socialismu -setkání s lidmi - kněžími po kriminálech -krize - učí otázky, posiluje víru, očišťuje od idealismu -pochybnost a víra jsou jako dvě sestry - kritické tázání