Heryan-Buh_milosrdny.txt ======================== Ladislav Heryán 2009 manželáky Bůh milosrdný --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-1-jak_chapu_Boha 0:00 úvodní píseň od U2 - milost (vystřižena) 0:45 Matouš 9:13 "Milosrdenství chci" (Ozeáš) 2:25 jak chápu p.Boha -jako "hrnečku vař" - dává a nedá se zastavit -bůh je láska se dá chápat jako "bůh je velkorysý" 3:44 Ex 3:13 Mojžíš 4:33 hořící keř - "jsem který jsem" = jsem tu pro někoho - pro lidi - bytí bez účelu (být pro něco) nemá smysl 8:50 -rozvedený bratr se nestará o chalupu -nemá smysl života, nemá se komu dávat 9:00 Jan 4:8 a 4:16 - kdo nemiluje, nepoznal Boha, protože Bůh je láska v tom se ukázala boží láska k nám, že Bůh poslal na svět JK --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-2-podstatou_zivota_i_Boha_je_davani 10:00 podstatou života je dávání, velkorysost -různé podoby: odpuštění, slitování... 10:30 rozbití desek s destarem pod Sinají -Ex: Hospodin mluvil s Mojžíšem tváří tvář jako s přítelem... ... Mojžíš - ukaž mi svou slávu ... Bůh: projdu kolem tebe a vyslovím před tebou jméno Hospodin 14:40 ... Hospodin = Bůh plný slitování a milosrdentví... (avšak viníka nenechá bez trestu - zde neřešíme) --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-3-Buh_je_podle_SZ_slitovani_trpelivost_a_vernost_tedy_laska 15:30 výklad hebrejských slov vlastností Boha a jejich aplikace na Ježíše 17:50 "rachúm" - kořen je r-ch-m - děloha = slitování - jako matka 19:20 "éreh chapájin" - dlouhé tváře - trpělivý i ke špatnému chování "ráh chéset v émet"- milosrdný a věrný - vztahuje se na Ježíše 19:50 Žalm 103 - modlitba vysvětlující Boží jméno 22:20 Hospodin je život pro někoho (ne sám pro sebe), život, který se dává - Hospodin je laska --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-4-SZ_Buh_neni_kruty_a_nemilosrdny 22:30 Matouš 9:13 "Milosrdenství chci" citace Ozeáše 6:6 -starozákonní Bůh není krutý a zlý - to je lež a hereze (mnicha Markiona) proroci ---------- 24:35 Ozeáš 6:6 originál: "mám zalíbení v milosrdenství a poznání hospodina [který miluje] je nad všechny oběti" "ráh chéset v émet"- milosrdný a věrný - vztahuje se na Ježíše "émet" = věrný - shodný základ s "amen" "chanún" - slitovný (kořen jména Jan/Jana = hospodin je slitovný) jan = jahve chanún = hospodin je milosrdný --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-5-milosrdenstvi_v_NZ_neni_cit 27:57 Nový zákon ========== 29:10 Hospodin je Bohem živých a ne mtrvých => věčný život, jinak by milosrdenství končilo smrtí člověka 29:30 Ježíš je obrazem a vtělením božího milosrdenství a svědčí o něm svými slovy -v NZ není milosrdenství jen cit, je to více 30:20 -kirie eleison = bože buď milosrdný - NZ (řecky) rozlišuje - eleo = milosrdenství a - eleemozine = milosrdenství jako konkrétní postoj vůči druhému (=almužna) 31:55 - eleostheo = soucit, slitování (MT 9,13) - Ozeáš vyzývá bohaté k milosrdenství k chudým, ale Ježíš vyzývá k milosrdenství vůči hříšníkům (34:00 PÍSEŇ u2 hospodin (vystřižena)) 33:40 mentalita židů a řeků - řekové mají bohy spíš jako karikatury lidí -ve 2.stol. 1 mil židů žije v Izraeli, 4-5 židů je v diaspoře -> vzniká septuaginta -jak přeložit "rachúm" (slitování ~ děloha) do řečtiny? Použili "splakchtma" = vnitřnosti - "splakchnistaj" = tak silná bolest, že projde "přes všechny vnitřnosti" - splakchnistaj ortijmus = extrémní milosrdenství --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-6-pouziti_milosrdenstvi_u_Jana 36:00 konkrétní použití milosrdenství v NZ JAN Janovo evangelium je polemikou proti židům - v prologu: -zatímco zákon byl dán skrze Mojžíše, tak -milost a pravda ("chéset v émet") se stala skrze Ježíše = stalo se, zosobnilo se v Ježíšovi - Bůh je "plnost" milosrdenství 40:45 - jednorozený syn v náruči (doslova v děloze) otcově nám o otcovi řekl ("exegezato" = dal nám svědectví, zjevil) --------------------------------------------- Heryan-Buh_milosrdny-7-pouziti_milosrdenstvi_u_Matouse 40:50 Matoušovo evangelium 42:00 Matouš jako předlohu používá evangelium podle Marka (píše 15 let po Markovi) MAREK - píše o Ježíšovi jako o člověku, zdůrazňuje Ježíšovy lidské rysy - Matouš lidské rysy eliminuje, ale zdůrazňuje - Ježíš - "jehošua" = hospodin je spása, "emanuel" = Bůh je s námi 43:21 MATOUŠ -9,36 "vida zástupy, bylo mu jich líto (hnut soucitem), přišli mu jako ovce bez pastýře" -14,13 "viděl zástupy, bylo mu jich líto a uzdravoval jejich nemocné..." -nesl jejich bolesti, byl nemocný jejich nemocemi -15,32 "je mi líto zástupů, neboť již 3 dny jsou se mnou a nemají co jíst" -ježíš hladoví jejich hladem -20,27 "...pohnut soucitem" uzdravil slepce -ježíš nabízí soucit když farizeové tepou lidi: kdybyste věděli, co znamená "milosrdenství chci" -"nemocní potřebují lékaře, učte se - milosrdenství chci" -23,23 - "běda vám zákonící a farizeové, ... co je v zákoně důležitější: právo, milosrdenství a věrnost - to ostatní je také dobré, ale ne podstatné 50:40 LUKÁŠ -pasáž z Markova evangelia - zákoníci se ptají na nejdůležitější přikázání - ježíš: miluj Boha a bližního -Lukáš zpracoval: vystoupí jeden ze zákoníků, co mám udělat, abych se dostal do nebe -a zákoník, pro kterého je bližní jen žid, se ptá, "kdo je můj bližní" > podobenství o milosrdném samaritánovi -samaritán byl pohnut soucitem a postaral se o zraněného -Ježíš: jednej taky tak, tedy: buď milosrdná, soucitný -milosrdenství je také v podobenství o marnotratném synu 54:30 v Matoušově evangeliu: buďte dokonalí jako Bůh, který nechává padat déšť na dobré i zlé -činíte-li dobře těm, kteří činí vám, můžete za to čekat uznání? -milujte své nepřátele a... nic nečekejte zpět