Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi.txt Ladislav Heryán Odpuštění a boží milosrdenství Odpuštění, smíření a uzdravení v dnešním světě https://www.youtube.com/watch?v=D-YEP2eMywQ Publikováno 13. 9. 2017 Přednáška římskokatolického kněze Ladislava Heryána v Mirovickém husitském kostele na téma odpuštění, uzdravení a také o smyslu hříchu v našem životě. www.ccsh-mirovice.cz youtube kanál Hustévé Husitská Televize srozumitelnost snížená ozvěnou - ekvalizer 1khz snížen o 12dB - mizerná kvalita staženo 13:12 20.11.2019 Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-01-pisnicka_na_uvod 1:00 písnička na úvod 4:00 úvod - 6 bodů Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-02-Mat_18_kap_magna_charta_komunitniho_zivota-kdo_je_mezi_vami_nejvetsi 5:33 Mat 18.kap - magna charta komunitního života - http://obohu.cz/bible/index.php?styl=CSP&kap=18&k=Mt#v14 - dvě otázky: 1) kdo je největší v království nebezkém 2) kolikrát mám odpustit bratru, když proti mě zhřeší - 2 problémy každé křesťanské komunity i možná lidské společnosti - dvě otázky, které jdou proti sobě: 1) kdo tady bude velet? - v každém společenství někdo takový musí být 2) do jaké míry mám poslouchat? 8:00 - křesťané jsou ze židů a mají problém v tom, že je rozšířena pověst, že ježím nebyl vzkříšen, ale ukraden - 50 let (od smrti Ježíše v r. 30 do 80 kdy bylo napsáno evangelium) židé věřili, že Ježíše ukradli učedníci a že nebyl vzkříšen - v židovské komunitě budí velké pohoršení prohlašování, že Ježíš je mesiáš a Bůh - Ježíš vystupuje jako nový Mojžíš - Matoušovo evangelium - paralela k tóře - 5 velkých řečí - tahle v 18.kapitole je 4. z těch řečí a týká se komunitiního života Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-03-napominani_bratra 10:15 - čte úryvek o napomenutí bratra 15:00 "když vás neposlechne" znamená ve skutečnosti spíš "kdy se minite v pochopení" - "parakuein" > para=mimo 17:38 "jestli že neuposlechne církev, ať je Ti jako pohan nebo celník" - pohan=nežid, celník=žid kolaborant - pohan a celník jsou v originále s určitým členem - mluví se o konkrétních, posluchačům známých lidech - sv. Řehoř naziánský (řek) = onen celník je Matouš a onen Pohan je římský setník nebo kanánská žena Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-04-dve_interpretace_prisna_a_milosrdna 20:55 kontext - která z obou interpretací (přísná a milosrdná) je správná? Jak se k tomu postavit? a) tvrdý přístup, když neposlechne, odsuďte ho b) dialog, když se nepřesvědčí, buďte k němu milosrdní 21:10 - všechno má svůj kontext - každá perikopa je vytržena z kontextu a kazatel to do něj musí vrátit - začíná otázkou, "kdo je v božím království nejvyšší", ježíš staví dítě doprostřed > symbolizuje toho nejslabšího v komunitě - komunita je tak kvalitní, jak se chová k nejslabším (skrze ně hledí andělé hledí na boží tvář) - předchází "kdo by svedl k hříchu jedno z těchto maličkých" - poodobenství o ztracení ovci 26:40 -> z toho plyne - pokud má někdo ve společenství problém, tak se ho snaž získat - z duchu celé řeči plyne druhá interpretace - ta milosrdná - následující text: Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-05-odpoustejte_si_az_77_krat 28:30 kolik mám odpustit svému bratru?... až 77x 29:30 - možná souvisí - 4.kap. genesis - Lámech - potomek Kaina - má dvě ženy (hřích mnohoženství) - chvástá se, že zabil muže za zranění, rouhá se vůči bohu, že jeho smrt by bůh pomstil 77x (reaguje na 7x pomstu kterou slíbil Bůh za zabití Kaina) - Ježíš tím možná reaguje na tu aboslutní zlobu, která je v té kultuře absolutní odpuštění Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-06-podobentvi_od_tvrdem_sluzebnikovi_kteremu_odpustili_60_miliard 31:50 podobenství s odpuštěním 10tis. hřiven -> co je odpuštění? - podobenství je absurdní (aby s námi pohlo), jsme necitliví k běžným věcem - podobně absurdní je podobenství o pastýři, co nechá být 99 ovcí kvůli jedné - 1 hřivna je 6tis. denárů -> 10tis hřiven = 60 miliard korun - velké zranění nejde uzdravit, takže v některých případech není odpuštění vůbec možné u lidí nežijících s Bohem, tedy naplněných boží láskou - tedy těch 100tis je co máme odpustit my, zatímco těch 60mld odpustil Bůh nám Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-07-jak_a_proc_lze_odpoustet 39:00 nemyslím, že to je tak jednoduché, jak se říká "odpustit lze, ale zapomenout nelze" - myslím, že člověk musí zažít něco nového, aby mu nestálo za to řešit to staré 40:11 jakou mám představu o Bohu - kdo je "Ladislav Heryán" - je to tělo anebo má tělo? - tělo je nástroj k tomu, abychom se mohli potkat - člověka si přestavujeme skrz vzpomínkou na jeho obraz - jak ale komunikovat s někým, kdo tělo nemá? - přestavujeme si Boha skrz čas, prostor, ducha...ale on je mimo to - jsme odkázani jen na to, co nám chce o sobě sdělit -> v Bibli - Bible je plná ideologií - ale Bůh o sobě říká ve SZ 10x: "Bůh plný slitování, milosrdný, shovívavý, věrný" a dílče mnohem vícekrát - Bůh je živý, "živý" je hebrejsky něco co je svou podstatou "zdarma darované" - jako nám život dává zdarma slunce 48:50 - u nás na severu se zima zeptá, cos dělal v létě, na jihu to je zřejmější - tam stačí "tančit pod palmami" Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-08-odpusteni_a_milosrdenstvi_jsou_synonymem_zivota 49:45 - podobné je odpuštění, či slitovávní -> také dávám něco zdarma -> to je princip života > odpuštění a milosrdenství jsou synonymem života 50:58 v Novém zákoně, prolog Janova evagelia - Ježíš je plný milosrdenství - hebrejsky to jsou stejná slova jako říká Bůh o sobě - Ježíš je tedy "milosrdenství Boží" osobně - proto říká, - že má Petr odpustit 77x - milujte své nepřátele - máme žít v neustálé přítomnosti odpuštění, milosti, jako ti, kteří dostali zadarmo 60 miliard Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-09-z_cloveka_ma_vychazet_jen_dobro 56:20 vzpomínka v emigraci - za komančů jsme měli jen naše vztahy, jak nás komouši utlačovali - v tom Římě mě překvapovalo, jak se Češi neměli rádi - báli se o koryta, vyhýbali se sami sobě - jezuita Čupr - "zlo se musí zastavit uvnitř člověka a z něj už má jít jen dobro" - nemusím všechno zlo, ublížení, pomluvu, negativní o druhých hned vytrubovat ven 58:25 - podobně se to říká Ježíšovi "hymnus z listu efezským 2.kap" - http://obohu.cz/bible/index.php?styl=CSP&k=Ef&kap=2&v=14&najit=je+n%C3%A1%C5%A1+pokoj#v14 - "Neboť on je náš pokoj; on oboje učinil jedním a zbořil rozdělující hradbu, ve svém těle zrušil nepřátelství — 15Zákon s jeho příkazy a ustanoveními —, aby v sobě z těch dvou stvořil jednoho nového člověka, učinil pokoj 16a oba dva usmířil s Bohem v jednom těle skrze kříž, v němž zabil to nepřátelství. 17Přišel a zvěstoval pokoj vám, kteří jste byli daleko, a pokoj těm, kteří byli blízko," - nástroj smíření je naše tělo 59:57 rekapitulace - Ježíš stanoví pravidla pro život v komunitě - nevidím jinou cestu k usmíření v tomto světě, než Ježíšova cesta Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-10-nikdy_nebudeme_dokonali_vzdy_v_nas_bude_koukol_i_psenice 1:01:20 Podobenství o koukolu a pšenici - Mt 13 - my nikdy nebudeme jako Ježíš, vždycky v nás bude i ten koukol vedle pšenice - ale to neznamená, že máme rezignovat na tu realitu - pořád jsme na cestě Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-11-pisnicka 1:03:00 písnička 1:08:38 výzva k diskusi Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-12-dotazy-kdyz_vidite_me_vidite_otce_potvrzuje_ztelesneni_Boha_v_Jezisi 1:09:00 DOTAZ 1: K PŘEDSTAVĚ BOHA JEŽÍŠ ŘÍKÁ V EVANGELIU = KDYŽ VIDÍTE MNE, VIDÍTE OTCE - Bůh o sobě říká co je - Mojžíšovi, jak jsem výše uvedl, to se ztělesnilo v Ježíšovi - to je vlastně to, co citujete - podle mě není důležité náboženství, důležitá je láska, podstatou všeho je dávající a soucitná láska, - náboženství je jen prostředek, který k tomu vede - podobně k tomu vede i islám, buddhismus... - Ježíšovo poselství se v roukou lidí zvrátilo k náboženství - někteří lidé se zastaví u náboženství a už nejdou dál Heryan-Odpusteni_a_Bozi_milosrdenstvi-13-kde_je_milosrdenstvi_kdyz_Jezis_slibuje_plac_a_skripeni_zubu_za_kazde_provineni 1:13:13 DOTAZ 2: JEŽÍŠ ŘÍKÁ - KDYŽ VY NEODPUSTÍTE, ANI JÁ VÁM NEODPUSTÍM -> PŘEKRÝVÁ BŮH I TOTO? - častá námitka, na to neumím úplně odpovědět, ale asi ano, protože: - podobně jako podobenství o posledním soudu: byl jsem na cestách...ujali jste se mě - otázka zní, jestli to je opravdu takto něco za něco? - myslím, že ne, že by se na tomto světě nedalo vůbec žít 1:16:10 - Hospodit uzavřel s člověkem smlouvu - uzavřít smloubu herejsky znamená "zlomit se" - asi od slomení pečetě, např. půlky zvířat u Abrahama, anebo oběti - část zvířata snědí lidi a část se spálí - když člověk tu smlouvu nedodrží, tak věřím, že Boží spravedlost se změní v Boží milosrdenství 1:18:00 papež František v novéně k roku milosrdenství: "posledním tajemstvím boží ??? je jeho milosrdenství, ale nesmí se to říkat mladým lidem, protože by to nepochopili." 1:19:40 DOTAZ 3: JAK TI JDE SEBEODPUŠTĚNÍ - je těžké žít s tím, že člověk někomu ublížil, když to nejde vzít zpátky - ale odpustit sám sobě je také těžké, ani to možná moc nejde - vede to k vědomí, že jsem špatný člověk mi pomáhá otevřít se božímu milosrdenství, poznat ho (jinak bych ho nemohl poznat) 1:21:30 - jednou jsem zažil takové "osvícení" v 2 Korinťanům 5,20 -> "20Jsme tedy Kristovi vyslanci a Bůh jako by vás skrze nás vyzýval. Na místě Kristově prosíme: Smiřte se s Bohem. 21Toho, který hřích nepoznal, za nás učinil hříchem, abychom se my v něm stali Boží spravedlností." - takže takto je to v pořádku (1:23:05) konec