Heryan-Smireni_jako_paradox.txt =============================== Smíření jako křesťanský paradox Ladislav Heryán Obnova manželských setkání Seč jaro 2009 Heryan-Smireni_jako_paradox-01.mp3 0:00 úvod - žalm 31 (uvedení úvodní písně, není na záznamu) 2:43 monžná smíření v tomto životě ani není možné? 3:30 obsah přednášky 4:10 slovo Smíření v evangeliích vůbec není - až Židé ho začínají používat ve vztahu k Bohu: Boha je nutno si usmířit Heryan-Smireni_jako_paradox-02.mp3 - ale v NZ je jeho význam opačný, rozpracoval hlavně sv. Pavel 0:35 - Ježíš popisuje Boha v podobenstvích většinou jako nekonečně benevolentního 1:10 - celník je okolím pohrdaný zloděj, který třeba musí živit rodinu a nemá jinou možnost - zbývá mu akorát prosit Boha o slitování (jako celník v chrámu), zatímco farizej se může cítit ospravedlněný 2:35 - Ježíš ale takové lidi přijímá (tím, že s nimi stoluje) - Bůh přijímá hříšníky bez ohledu na výkon Ilustrující podobenství 3:30 - o marnotratném synu - mladší syn v prasečinci si říká "Bůh mě nemůže mít rád", ale jeho otec stojí na zápraží Heryan-Smireni_jako_paradox-03.mp3 0:00 - Bůh je otec, starší syn je farizej a mladší je hříšník - není otec k tomu 1:30 farizejové se upřímně snažili o dokonalost - není Ježíš nespravedlivý? - podobně jako farizeus v chrámě nebyl ospravedlněn 2:10 - nebo Mt20 - podobenství o nepoctivém služebníku - první služebník dluží 10tis hřiven - 30mld. korun - druhému neodpustí 100 denárů, tj. 50tis. korun - nepochopitelní velkorysost - rakce na dotaz Jana, kolikrát máme odpouštět 4:55 vrchol nespravedlnosti - podobenství o dělnících na vinici Heryan-Smireni_jako_paradox-04.mp3 0:00 - "závidíš mi, že jsem dobrý?" 0:50 je Bůh nespravedlivý? jaký je Ježíšův Bůh? - u všech 4 vyprávění je plný soucitu 1:54 4 podobenství jsou zajímavá i tím, že umožňují NOVÝ ZAČÁTEK - Pavel: NOVÉ STVOŘENÍ - odpuštění: výměnu nepřátelství za přátelství 3:20 Bůh je VELKORYSÝ - je-li Bůh láska, musí být takový = dávání bez náhrady, bez očekávání něčeho zpět 4:40 Ježíšovu smrt zapříčinila kolize se zákonem - Ježíš se proviňuje proti zákonu Heryan-Smireni_jako_paradox-05.mp3 0:00 - neví se, proč se Ježíš proviňuje proti zákonu (Heryan neví) 1:45 Pavel odmítá, aby se pohano-křesťané museli podřizovat židovskému zákonu - 2Kor5,18-21: vše je z Boha, který nás smířil se sebou skrze Krista a pověřil nás ke sloužení; v Kristu usmířil Bůh svět 4:50 - závěr pasáže o apoštolské službě (sám sebe se obajuje jako apoštol proti pseudoapoštolům, kteří se snažili vnést křesťany pod jho zákona) - fráze "Kristova láska nás drže ve své moci" Heryan-Smireni_jako_paradox-06.mp3 0:00 - Pavel: Ježíš za nás zemřel, abychom my mohli žít jinak, když jsme ho přestali chápat podle těla - všechno je z Boha - co? - že je v nás Kristova láska - kdo je v Kristu, je nové stvoření, tedy už nežijeme pro sebe - 2kor5,19 - "v Kristu usmířil Bůh svět se sebou, nepočítá jim jejich provinění" - převzaté z křesťanské tradice - 1. Bůh usmířil svět se sebou (narozdíl od Židů, podle kterých je třeba Boha si usmířit) - 2. usmířil nás Kristus (Bůh sám) - 3. hříchy nám jsou odpuštěny, kdy Bůh nepočítá provinění Heryan-Smireni_jako_paradox-07.mp3 1:00 všichni jsme povoláni ke službě smíření - Kristus za nás zemřel, když jsem byli hříšní, což je maximální vrchol lásky 2:20 - Pavlovy významy smíření "skrze kristovu smrt": - nebo "v kristu" nebo "skrze krista" - usmíření mezi Bohem a člověkem - překonává slabost, bezbožnost a hřích člověka - transformace přes nové stvoření 3:43 - "Bůh nám uložil zvěstovat jeho stvoření" - blbě přeložené - řecky: "ustanovil mezi námi slovo smíření, tedy Boží slovo, tedy evangelium, které má moc ke spáse (Pavel Řím 16,15)" - podle Pavla je boží slovo je "moc ke spáse" Řím 1,15-16 4:57 - Ježíšova slova k hříšníkům byla VELKORYSÁ, až nespravedlivá - Bůh jednostranně smířil svět (když lidi se k tomu nemají) Heryan-Smireni_jako_paradox-08.mp3 - slovo evangelia je slovo o kříži, protože tenhle styl něco stojí a bolí 1:20 - Pavlovi žáci z toho vyvodily další věci - list Efesanům: 3:50 - není paradox, že Bůh usmířil svět sám se sebou? Že umírá i za hříšné? - smíření je překročení sebe sama, i když jsem v právu - přesto pro mě je otázka, proč Ježíš musel zemřít - možná by jinak Ježíšova slova zůstala prázdným gestem Heryan-Smireni_jako_paradox-09.mp3 - Matouš 5,23 - "když má něco Tvůj bratr proti tobě, nech dar před oltářem a přines ho až se udobříte" - usilování o smíření - máme pořád znovu a znovu dělat první krok - - pasáž z knihy Paradox Křesťanství o básníku Grahamovi Greenovi - stále konflikt mezi morálkou a milostí Heryan-Smireni_jako_paradox-10.mp3 - z toho ale také plyne, že to vždy "zůstane na cestě" 0:40 - další citace z knížky o básníku G.Greenovi - stojíme tváří v tvář zhroucení měšťanské morálky, která byla dlouho považována za křesťanskou - nemáme nic proti měšťanské morálce, která je pro spravedlivé - křesťanství je pro celníky a hříšníky - kdo je ale spravedlivý a kdo patří k hříšníkům? Ve skutečnosti je i farizej ubohý hříšník - tak se už nesnažme smířit nesmiřitelné protiklady - milostivé smíření a zákonická morálka - v Bohu samém protiklady splývají - morálka bude nadále mluvčí spravedlnosti a básnictví milosrdenstvím Heryan-Smireni_jako_paradox-11-U2_Breathe.txt https://www.youtube.com/watch?v=BUax3fJKrAk 8:26 14.2.2018 kopie RK