Islam_znameni_doby ================== Proglas 2015 27. Islám — znamení doby 15. dílů cyklu, připravil Jaraslov Franc, Ph.D. ThLic. Islam-01-prorok_mohamed.mp3 Islam-02-Koran.mp3 Islam-02-Koran-sura_oteviratelka_original.mp3 Islam-03-Sunna.mp3 Islam-04-Pilire_islamu.mp3 Islam-05-Pilire_islamu_2.mp3 Islam-06-Islamske_nabozenstvi.mp3 Islam-07-lidova_zboznost.mp3 Islam-08-historie_islamu.mp3 Islam-09-historie_islamu.mp3 Islam-10-historie_islamu.mp3 Islam-11-postoj_katolicke_cirkve.mp3 Islam-12-saria_ve_svete.mp3 Islam-13-kontroverze_v_islamu.mp3 Islam-14-kontroverze_v_islamu.mp3 Islam-15-znameni_doby.mp3 Islam-01-prorok_mohamed.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= 0.40 Jak se přednášející dostal k tématu Islámu? 2.40 Kde a ve kterém období dějin prorok Mohamed (dále PM) žil? 4.50 Jak vypadal arabský svět před Mohamedem? 6.10 Čím bylo významné město Mekka před Mohamedem? 7.10 Proč PM převzal Mekku jako významné místo svého náboženství? 7.50 Kdo všechno tvořil obyvatele Mekky? 8.20 Co bylo jedním z impulzů, které motivovaly PM k přemýšlení k potřebě reformy? 9.20 Jaké bylo dětství a dospívání PM? Čím vlastně byl? 10.50 S jakou myšlenkou přišel PM na počátku svého veřejného přednášení? 12.10 Co bylo dalším impulzem k veřejnému přednášení? O čem přednášel? 14.50 V určitou dobu PM z Mekky odešel. Proč a kam? 15.40 Jakou roli PM na sebe v novém působišti ještě vzal? 17.20 Za jak významnou osobnost je PM některými lidmi považován? 17.40 Jak chápat název pořadu, že Islám je pro nás znamením doby? 19.00 Nebyl snad PM psychicky narušená osobnost? 21.20 V kolika letech začal veřejně vystupovat? 22.00 Vrátil se PM ještě někdy do Mekky? 23.30 Co nastalo po smrti PM? 23.50 Kdo to byli správně vedení chalífové a kolik jich po smrti PM bylo? 24.50 Kdy a jak se jeho stoupenci rozdělili? Islam-02-Koran-sura_oteviratelka_original.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= Islám - znamení doby 2. díl - Korán - jaký vztah k němu mají muslimové? Čas Otázka 0.30 Jak by se vyjádřil lingvista o Koránu? 1.20 Jakými přídomky označují muslimové knihu Korán? 1.40 Co znamená slovo korán a kdy je skutečně Korán Koránem? 2.30 Může nemuslim dle islámského pohledu vzít do rukou Korán? 3.10 Jak se muslimové staví k překladům Koránu do cizích jazyků? 3.50 Je správné srovnávání Ježíše a Mohameda? Jak by se dal rozdíl mezi nimi vyjádřit? 5.50 Co znamená, že Korán je kniha živá? 6.20 Jaký postoj má Mohamed k židovskému zákonu - Toře a ke křesťanským evangeliím? 7.10 Za koho se prorok Mohamed považoval a co tvrdil o Koránu? 7.40 Jaký je rozdíl v chápání textu při četbě evangelia a při četbě Koránu. 9.40 Jak dlouho a jakým způsobem Korán vznikal? 11.10 Kdy byla konečná verze Koránu? 12.30 Co to byla egyptská verze Koránu, kdy a k čemu posloužila? 13.30 Z čeho se korán skládá a dle jakého pravidla je sestaven? 14.40 Co to je sůra otvíratelka? 16.50 Jak muslimové ke Koránu přistupují? 18.30 Mluví se dnes arabštinou Koránu? 19.40 Je Korán nějak vykládán, jak, případně podle čeho? 21.50 Byl život Mohameda jako vzor, případně proč? 22.40 Máme nějaké vydání Koránu v češtině? 26.10 Je těžké překládat Korán do jiného jazyka? Případně proč? Islam-03-Sunna.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= Islám - znamení doby 3. díl - Co je to Sunna? Čas Otázka 0.30 Co je to Sunna a co znamená pro islám? 1.20 Co Sunna obsahuje? 2.00 Jsou v Sunně slova proroka Mohameda 2.40 Co to je hadís? 3.10 Z jakého důvodu Sunna vlastně vznikla a co měla řešit 3.30 Jaký princip byl zvolen pro sepisování hadísů 4.20 Kolik hadísů se snad shromáždilo 5.30 Čemu se hadísy věnují 6.20 Řeší některé hadísy i to, jak se mají muslimové modlit? 7.40 Jaký je poměr mezi Sunnou a Koránem? 8.30 Byl, nebo i je Korán a Sunna někým vykládán? Jde o jeden či více výkladů? 10.10 Jaké je v islámu hodnocení lidských činů? 10.40 Jsou jednotlivé hadísy mezi sebou v souladu a jaká je jejich povaha? 12.30 Má islám nějaký institut jednotného výkladu textů a má něco takového katolická církev? 13.50 Je nějaký směr, který se snaží nově se podívat na Korán? Můžete uvést příklad? 17.00 Jaké principy se uplatňují v rozhodování rozporných částí Koránu? 19.20 Jaký je správný fonetický výraz slova šaría? 20.10 Jaká je závaznost práva šaría a proč? 21.00 Jak velkou roli hraje u muslimů teologie 22.20 Jaký je v islámu vztah mezi člověkem a bohem 23.40 Objevují se mezi islámskými právníky nějaké nové, nezvyklé názory na Sunnu? Islam-04-Pilire_islamu.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= Islám - znamení doby 4. díl - Jaké jsou základní požadavky na věřícího 0.40 Jakou mají v islámu představu o nebi? 3.00 První pilíř Koránu je vyznání jejich víry. Jaký zní muslimské vyznání víry? 4.40 Jakou praktickou výhodu má muslimské vyznání víry? 5.30 Jak chápou muslimové své vyznání víry? 6.40 Jak chápat rozdíl mezi božstvem a bohem? 8.20 Jakým termínem je označován prorok Mohamed? 8.50 Druhý pilíř islámu - modlitba - jakými pravidly se řídí? 10.40 S jakým úmyslem má muslim přistupovat k modlitbě? 11.20 Kdy se mají modlitby konat a co jim má předcházet? 13.00 Je pravda, že při modlitbě mají být věřící otočeni směrem k Jeruzalému? 14.00 Co je ještě dalším důležitým požadavkem při modlitbě? 15.40 Jak probíhá výchova muslimských dětí 16.10 Jakou roli pro muslima má pátek? 16.30 Jak probíhá páteční přítomnost v mešitě? 17.50 Mají muslimové v pátek povinnost nepracovat? 18.40 Jakým způsobem je v některých muslimských zemích řešen různý sváteční den? 20.30 Jak je to s náboženskou daní u muslimů? 22.00 Jak se daň chápe, jaký je k ní hlavní důvod? 23.20 Jak bývá daň vysoká? 24.30 K čemu se tato daň používá, jak se rozděluje? Islam-05-Pilire_islamu_2.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= 0,30 Co to je vakát, a k čemu může sloužit? 1,30 Neskrývá se za některými organizacemi podpora terorizmu? 2.40 Může muslim kontrolovat, kam jeho peníze jdou? 3.40 Mohou muslimové zakládat nadace a dobročinné spolky? 4.30 Jak je muslimům předkládána nauka a morálka? 4.50 Jak se mnozí M. (muslimové) stavějí k tomu, jak je jejich daň využívána? 5.30 M. má také povinnost se postit. Kdy a jak takový půst probíhá? 6.50 Co všechno musí M. v čase postu dodržovat? 7.50 O kolik se sníží v době postu v muslimských zemí spotřeba potravin? 8.50 Co vedlo pM. k ustanovení této formy postu? 9.20 Byl měsíc ramadán něčím významný již před M.? 10.10 Z jakého snad důvodu vyhlásil pM. povinnost pouť do Mekky a kdy se koná? 11.20 Jak velká je povinnost M. zúčastnit se pouti do Mekky? 11.40 Váže se pouť do Mekky s nějakou biblickou událostí, případně kterou? 14.40 Stačí jen navštívit město Mekku, nebo je potřeba vykonat další úkony? 15.20 Jak nákladná je pouť a co k tomu poutník potřebuje? 15.40 Měla pouť už i v minulosti nějaký dopad na celý arabský svět? 16.20 Patří také džihád do pilířů víry a jak lze slovo džihád přeložit? 17.00 Rozlišují M. jednu nebo více forem džihádu? 20.50 Patří džihád také do jedné z povinností M.? 21.40 Jsou někde stanoveny podmínky, za kterých může jít někdo bojovat? 22.30 Na čem, nebo kom bude záviset, jak bude islám v Evropě vnímán? Islam-06-Islamske_nabozenstvi.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= Islám - znamení doby 6. díl - Je islám skutečně náboženství? 0.40 Je islám skutečně náboženství? 1.50 Kde je dělítko mezi křesťanstvím v Evropě a islámem? 2.20 Jaká je pozice křesťanů v Evropě? 3.10 Čím se odlišuje islám od křesťanství v pohledu na člověka? 3.30 S čím se musí příchozí muslim vyrovnat v evropském prostředí? 4.00 Co znamená, když pM. tvrdí, že islám je přirozené náboženství? 4.40 Jak islám chápe člověka, jeho přirozenost? 5.10 Když se člověk narodí, je pohanem? Kdy se z něho stává muslim? 7.00 Jak islám chápe boha a kolika jmény jej tituluje? Jaký je bůh islámu? 10.20 Hovoří se v islámu o nějakých dalších nadpřirozených bytostech? Jakých? 13.00 Dává Alláh lidem svobodu? Pokud ano, kde je jeho všemohoucnost? 15.20 Jaké byly protichůdné teorie na všemohoucnost boha? 16.10 Jak může M., který má mnoho věcí zakázaných, realizovat svoji svobodu? 17.10 Jestliže M. (muslim) přestoupí nějaký zákaz, znamená to, že hřeší? 17.40 Je rozdíl v používání svědomí u křesťanů a u muslimů? 19.00 Jak se islám vyrovnává s lidským utrpením? Chce bůh člověku ubližovat? 21.30 Jak je v islámu chápána smrt? 22.10 Hovoří se v Koránu o posledním soudu? 23.20 Jak se muslimové připravují na smrt? Mají se smířit s bohem i lidmi? 25.00 Modlí se muslimové u hrobů svých zemřelých? Případně jaké modlitby? Islam-07-lidova_zboznost.mp3 ============================ http://www.cka.proglas.sweb.cz/ http://www.cka.proglas.sweb.cz/Listy/PracList_07.pdf http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Isl%C3%A1m+%E2%80%93+znamen%C3%AD+doby&cycle=0&autor=&interperet=&date_from=&date_to= http://www.proglas.cz/detail-poradu/2015-12-21-16-00.html Pracovní list č. 7 Islám - znamení doby 7. díl - Dá se v islámu hovořit o lidové zbožnosti? Čas Otázka Odpověď 0.50 Jak vypadá pohřeb u muslimů? Jak dlouho trvá? -chodí na hroby -přednášejí šahádu - modlitbu, jak se má chovat mrtvý po vzkříšení -rituál je ovlivněn reáliemi době Mohameda -nutno phřbít do 24h -3x omýt, zabalit do bílých pláten -modlitby stručné a předem dané -účastní se hlavně muži -nepěstuje se velké truchlení - očekávají vzkříšení 2.10 Změnil něco na pohřebních zvyklostech prorok Mohamed? -nejčastěji do hrobu, dříve jednoduché, později zdobené náhrobky 3.90 Jak vypadá svatba? Jestiže se uzavírá smlouva, kdo ji uzavírá? -svatba je předně právní akt -ženu zastupuje muž (otec nebo příbuzný z otcovy strany nebo soudce) 5.00 Je ve svatební smlouvě zmínka o věnu? K čemu věno slouží? -mahr - věno, které dostává žena, ochrana po rozvodu -žena má souhlasit, někdy stačí, když mlčí -obřad je rychlý 5.20 Dovoluje islám možnost rozvodu? -ano, žena dostane mahr 6.00 Jak vypadají svatební oslavy u muslimů? -ženy slaví zvlášť (uzavřeně před veřejností) -muž slaví zlvlášť 7.00 Zná islám pojem svatých? -vaí (něco jako přítel) -většinou súfijští mystikové 7.50 Je v islámu uznáván nějaký prostředník mezi Bohem a člověkem? -Korán má pravidlo, že mezi Bohem a člověkem není přímluvce 8.00 Jak se s tím vyrovnává lidová tradice? -v tom je rozporu lidová zbožnost, která uctívá svaté pro přímluvy (dotykem hrobu, modlitbami, obcházení hrobu) -i žijící světci žádají o exorcismus, což není zcela oficiálně schvalováno 10.20 Konají se poutě ke svatým? -v Egyptě jsou poutě podle solárního (ne muslimského) kalendáře - zřejmě pozůstatek předislámské doby 11.10 Je v lidové zbožnosti muslimů přítomna magie? -ano 11.40 Co se hovoří v Koránu o králi Šalamounovi a královně ze Sáby? -šalamon (Sulejman) - dokázal spoutat džiny prsteny 13.20 Jak se muslimové chrání před působením zlých džinů? -modrou barvou, železem -amulety -čtverce -šalamounova hvězda (5ti cípá) -fátimina ruka (prodává se na poutích) -verš trůnu z Koránu - vyvěšován všude možně 15.40 Jaká je úcta k samotnému proroku Mohamedu? -zákaz vyobrazovávní -bezhříšný, dokonalý muslim -od počátku nebylo od počátku (zámek mahru z 7-8.stol) -zvířata, muži, ženy, obrácený zvěrokruh 17.30 Je možno nyní zobrazovat proroka Mohameda? -dnes se to hodně zpřísňuje 20.00 Jak se dnes mladí muslimové staví ke svému náboženství a k pM.? -náboženství jak kdo -ale pM si většina váží -např. prorokovy narozeniny ctí většina muslimů 20.40 Existuje svátek Koránu? Přečtou si muslimové někdy i celý Korán? -ramadán -zpěváci koránu jsou na výstavách, univerzitách, všude se píší -na politických setkáních -poslouchají ji třeba v autobusu při delší cestě -ani verše z koránu na papíře se nemají jen tak zahazovat 22.50 Je také úcta ke jménu Alláh? -99 jmen krásných božích jmen a sté je Alláh -tradice - když je bude schopen odříkat je při úmrtí, vstoupí do ráje -i Bůh je pro mnohé jen překlad, raději říkají Alláh -řešilo se, jestli křesťané na blízkém východě smějí používat Alláh - někdy s tím myslimové mají problém -toto slovo je starší než islám 25.10 Jak lze sestavit přehled lidové zbožnosti muslimů? -nepřehledná, dobově a místně podmíněná Islam-08-historie_islamu.mp3 ============================ Pracovní list č. 8 Islám - znamení doby 8. díl - Jaké jsou dějiny islámu I.? 0.20 Co rozumíme pod pojmem paradigma v historii? 0.40 Kolik různých historických údobí se v dějinách islámu rozlišuje? -hans king: -1.kdy je zakladatel na světě -arabská říše -do roku 750 -světové náboženství -vnitřní hledání, prohlubování práva (súfismus, ulámá) -moderní doba 2.20 Kdy vzniká zatřídění dějinných událostí do určitých údobí? -když se změní okolnosti 3.00 Jakou negativní vlastnost může takové roztřídění dějin mít? -jsou idealizovaná (staré dobré časy) - např. za Mohameda - saláfisti 5.10 V jakém kulturním prostředí Mohamed žil? Čím se živil? -semické prostředí 5.40 Jak je v arabském myšlení chápán Bůh? -Bůh je průvodce a ochránce na životní cestě -poušť taky vyžaduje průvodce či ochránce -on svá zjevení prezentoval jako vedení 6.50 Jaký velký zlom nastal v životě Mohameda? Co se změnilo v jeho životě? -při hidžře - přechod do Mediny 7.00 Jak změnil prorok Mohamed v Medině způsob hlásání nového náboženství? -řekl, že příslušnost k Bohu je nad příslušnost k národu 7.40 Co bylo zásadní pro Mohamedovo další působení v Medině? 8.00 Po čem Mohamed v Medině nejvíce toužil? -získat zpět Mekku - tehdy byla velmoc 9.00 Jaké vojenské akce podniknul a s jakými výsledky? -napadal karavany do Mekky 10.00 Jak si Mohamed vysvětloval své vojenské úspěchy? -bitva u Baddru - rozhla o vojenské expanzi - 17/3/624 -porazili Mekkánské vojsko -bitva u Uhdu - Medínští byli poraženi a obrátili se na útěk 11.20 Čím bylo z vojenského hlediska zajímavé obléhání Mediny? -první zákopová válka - zákopy kolem Mediny - 627 -3000 obránců a asi 10000 obléhatelů a neuspěli -následně obsadil Mekku -ryze vojenská invaze islámu 13.20 Co se vyjadřovalo pod termínem "nezralá zbožnost"? -z knihy Fazlura Rahmana z r.1977: spojení hlásání a násilí -Mohamed nepřestal nikdy doufat ve vítězství, nikdy neztratil povědomost, že mu bylo dáno bohem za povinnost jednat hrozně a násilně na cestě k úspěcho. -Je to součástí koranické nauky, že pouhé hlásání nauky, zkušenost zklamání či bolest ze selhání znamená nezralou zbožnost. -vojenské rozpínání spojené s úspěchem je dáno Bohem (1. a 2. paradigma) 14.00 Jaké byly další veliké vojenské úspěchy islámských vojsk po smrti pM.? -Egypt, Sýriie, Jeruzalém, Lybie -dnes to není tak jednoznačné 15.40 Jak se islám vymezoval vůči židovství a křesťanství? -1. navazuje na křesťanství a židovství -židovské kmeny se bránili spojením s islámem -ještě za života Mohameda se ukázalo, že není možná islamizace, oddělíme se: -otáčení k Jeruzalému se mění na Mekku, zavedl se pátek -zavedení konceptu "lidu knihy" 17.50 Proč měl islám takový úspěch a jak to chápali muslimové? -velké říše byly v útlumu (Byzanc...) 19.30 Jak se mohamedáni chovali na dobitých územích? -první vojevůdci byli pouze dobyvatelé -zachovávali systém a jen dosazovali správce 20.40 Které město se stalo novým centrem islámu? -Damašek nebo Bagdád 21.50 Měl islám v době velkých vojenských úspěchů nějaké vnitřní problémy? -4 chalífové, ustanovuje se dinastická monarchie -u Alího se rozdělovala Umma (společenství církve) - první velké spory - kdo bude vládce -rozdělení na Šíity (strana Alího) a Sunnity (tradiční) 24.10 Kam všude se v době kolem roku 700 podařilo islámu expandovat? -do roku 750 -vzniká arabská říše, pouze v rovině mocenské -dobyto Španělsko, jižní Rusko, k řece Hindu 24.50 Kdy a komu se podařilo zastavit další pronikání islámu do Evropy? -732 se podařilo zastavit mezi Tours a Poitres (Abdu Rahman a Karel Martel) - podařilo se zastavit expanzi Islámu do Evropy -do konce roku 739 ještě byly výboje ze Španělska Islam-09-historie_islamu.mp3 ============================ Islám - znamení doby 9. díl - Jaké jsou dějiny islámu II.? Čas Otázka Odpověď 0:00 Jakým směrem se vydal islám po prohrané bitvě v r. 732? -centrem se stal Bagdád 0.50 Kdo se po prohrané bitvě dostává k moci a co si muslimové začínají uvědomovat? -vládnout začli Abasovci 2.00 Jaký je význam města Bagdádu a co se v něm začíná rozvíjet? -důraz na vzdělanost -islám byl asimilován dobitými kulturami -750-1258 - vznik několika škol - Dům moudrosti - překládání řecké moudrosti a kultury do arabštiny -větší důraz na rozum 2.50 Jací lidé v těchto institucích také působili? -první učenci byli křesťanští Syřani - zprostředkovatelé řecké kultury pro islám -někteří křesťané jsou uctíváni1 4.00 Bylo to období potkávání nebo střetávání dvou kultur? -ano 4.40 Jaké postavení měli v obsazeném území někteří křesťanští vzdělanci? -udrželi si vlastní školství 5.20 Rozvíjely se v této době jen vědy náboženské? -matematika, lékařství 6.20 Existovali v té době křesťané, kteří by hovořili a psali arabsky? -ano, syrští křesťané 7.20 Projevilo se to nějak na mezináboženských vztazích? Lze uvést příklad? -přelo 12.a 13.stol. rodina Asálové - v Egyptě - otec a 4 synové -křesťané, koptové, ale uznávaní egypťany, ačkoliv znali už křížové výpravy -vytvořili kompendium koptské církve, synové byli v politice, vládě... -období konverzí k islámu -vytváří se koncept "chráněnců", že i nemuslimové mohou dosáhnout vysokého postvení 9.40 Co se stalo, že došlo k určité symbióze? -uznání dominantního postavení muslimským politikem ve společnosti, kterého ostatní musí respektovat 10.50 Jaké bylo v té době omezení pro nemuslimy? -speciální daň -nesměl vstoupit do armády -náboženské kulty musí být schvalovány správcem země 11.40 Jak lze vysvětlit termíny "náboženská svoboda" a "svoboda kultu"? -neexistuje náboženská svoboda -mají právo kultu - tedy praktikovat, ale nesmějí hlásat,konverze apod. 12.30 Jak lze říci, co je to klasický islám? Co se v té době nejvíce rozvíjí? -rozvíjí se teologie i právo, ustanovuje se nauka, praxe, 5 pilířů... -my roslišujeme náboženské a sekulární, pro muslimy to souvisí 15.00 Co se stalo v pol. 13. století, že bylo ukončeno poměrně mírové období? -končí 3. mírové paradigma -začíná období učenců 15.40 Jaké trauma z této události prožívali muslimové? Co to nejvíce ovlivnilo? -1258 - muslimové zjistili, že jejich říše není nedobytná; Mongolové dobyli Bagdád - ohromné trauma pro Islám 16.30 Jaké další směry se po těchto událostech v islámu rozvinuly? -paradigma: ulama (učenci) a súfismus (mystici) 17.40 Co tím muslimové hledali? -vyšší smysl např. šaríji, dosud rozvinuté 18.10 Trend sjednocení s Bohem, kdo ho hlavně představoval? -súfismus: -mystik Al Haláč -prohlásil se za moudrost -byl vězněn, byl mučen 20.10 Jak na to reagovali běžní muslimové? -súfismus: -chtěli také hledat člověku bližší styl víry -někteří do dosahovali drogami, tancem 21.30 Jaká byla další reakce na utrpěnou porážku? -ulama: 22.50 Co druhá reakce - vahabismus - hlásá? Jak svou koncepci zdůvodňují? -wahábisté - legalizují bojovat proti těm, kteří nejsou plnohodnotní muslimové (5 pilířů, hříchy) -silná radikalizace -dobytí Bagdádu bylo Boží dopuštění za hříšnost a vlažnost -i boj proti vlastním věřícím -spousta následovníků (např. Muslimské bratrstvo) 25:00 1453 dobita Byzanc - Konstantinopol, 1492 - padla Islam-10-historie_islamu.mp3 ============================ Pracovní list č. 10 Islám - znamení doby 10. díl - Jaké jsou dějiny islámu III.? 0.30 Infiltrovaly se do islámu začátkem novověku moderní myšlenky? -novověk od 17.století: paradigma 4. - modernistické -evropa tlačí politicky a vojensky na východ = Evropa kolonizuje svět 1.10 Jaké velké události v té době probíhaly? -původně arabské kolonie se stávají evropskými koloniemi 1.30 Kdy a kde byl poslední zásadní střet mezi muslimy a evropským světem? -1683 - poslední významná muslimská bitva u Vídně, od té doby Evropa vítězí -1798 - přijel Napoleon do Egypta a od té doby jezdí turisté do Egypta 2.20 Kdo a co přicházelo do kolonií? -učitelé a kněží 2.40 Měnili Arabové svůj postoj ke vzdělání? -uznávali a dodnes uznávají západní vzdělání 3.10 Jaká nová myšlenka o uspořádání států se v té době objevila? -národní sebeurčení 3.40 Co zpochybnila myšlenka národního sebeurčení v islámském světě? Jaké byly reakce? -to, že dějiny mají smysl až od příchodu Islámu od roku 570, narození proroka Mohameda -národní sebeurčení odvádí od primátu Mohameda 5.50 Jaká východiska z nové situace muslimové nacházejí? -konfrontují se s nevěřícími, Evropady, turisty -hledají se nové ideologie: -jako alternativu k návratu k době Mohameda -ovládnout svět jako ve středověku -všechny je třeba konvertovat na islám a všichni se dohodnemem 8.00 Co říkali ti, kteří se snažili nově interpretovat Korán? -snahy v Pákistáně (Adir Ali +1928) / Egyptě (Mohamad Abduch, Šidrida) 8.40 Jaká nová myšlenka byla řečena na problematiku mnohoženství či utínání rukou? -příklad mnohoženství - vlastně není povoleno - jen pro dokonalého člověka -utínání rukou - platí jen v okamžiku, kdy je společnost spravedlivá, nikdo není v nedostatku -někteří se snaží přehodnotit význam Šaríji (tradice) a dát větší důraz koránu, ale riskují se tím extrémy doslovného výkladu 12.50 Měl svět islámu nějaké století páry? -islám nezná průmyslovou revoluci -3.paradigma - rozvoj vzdělanosti 14.10 Jaký se vytvořil postoj na hmotný svět z pozice židovství a křesťanství? -křesťanství demytologizovalo stvoření, tedy že mu patří 14.50 Jak svět islámu pozměnilo století páry? -také využívají moderní produkty -evropa se snaží, aby islám přeskočil konzumní a nezodpovědní století páry 16.00 Snaží se muslimové hledat vysvětlení nových vědeckých objevů v Koránu? -hledají odkazy na nové světové objevy 17.20 Rozvíjí se v islámu i nějaký vzájemný dialog? -zatím moc ne, ale očekává se to jako 5.paradigma 18.00 Co to bylo "Rovné slovo" a z jakého popudu vzniklo? -2007 se podařilo publikovat "armata saua" - rovné slovo, slovo spravedlivé pro všechny -dokumet publikovaný v Jordánsku, reakce na přednášku Benedikta 16. 2006 v Řezně, citoval Manuela Paleologa -násilí a prorok Mohamed; bouřlivá reakce v muslimském světě -mluvil jako akademik na akademické půdě - vztah racionality a božího zjevení 19.40 Na jakých zásadách byl text postaven? -Rovné slovo: rozvedení společného prvku islámu, křesťanství a judaismu = láska k Bohu a láska k člověku -závěr: vyzýváme vás k hledání společné řeči; když se spojí křesťané a muslimové na této výzvě, tak mohou vytvořit nový tlak na uspořádání společnosti -z Koránu: vlastníci písma: pojďme ke slovu rovnému jak pro vás tak pro nás 22.00 Kolik osobností se za tento text postavilo? -138 signatářů světa Islámů, 1/2 akademiků, učenci, politici, jak sunnité, tak šíité -islám pod tlakem moderní doby - také snahy o ekumenismus 23.50 Jaký byl další osud tohoto textu? -v Jordnásku stále oživují - konference apod. 24.20 Jak na tento dokument reagoval Vatikán? -B16 to neoficiálně vítá, ale oficiálně na to nereagoval, protože pro něj to nejsou partneři -2 další konference na toto téma -přirovnávání k dokumentu Nostra Aetate - dokument II.vat. koncilu k dalším náboženstvím Islam-11-postoj_katolicke_cirkve.mp3 ============================ 1.00 Vyjadřovala se někdy katolická církev ke světu islámu? -výjimečně a až ve 20.stol. - II.vat.koncil 1.40 Předcházely oficiálním vyhlášením nějaké pokusy jednotlivců? -Akvinský -Tertulián: každý člověk je oprávněn věřit v božstvo, které poznal od dětství, -svědomí je práh, který nemůžeme překročit -Luis Masignon - odpadl a až po zkušenosti s Islámem se vrátil ke katolické víře 3.10 Kdy a kde byla vyhlášena oficiální stanoviska? II.vat.koncil 3.20 Jak se dokumenty II.Vatikánu vyjadřují k islámu? -Nostra Aetate a Lumen Gencium 3.40 O čem se v nich hovoří? -vztahy k nekatolickým náboženstvím; misijní činnost 4.20 Jaké důležité myšlenky tu zaznívají? -část 16: "Ba i lidé, kteří ještě nepřijali evangelium, jsou různými způsobt zaměřeny k Božímu lidu." (čermá z Tomáše Akvinského) 5.50 Jaká jsou konkrétní slova týkající se muslimů? -Lumen Gentium: "Plán spásy se však vztahuje i na ty, kteří uznávají Stvořitele, a mezi nimi především na muslimy, kteří prohlašují, že se drží víry Abrahámovy, a klaní se jako my Bohu jedinému, milosrdnému, který bude v poslední den lidi soudit. Bůh není daleko ani od těch, kteří hledají neznámého Boha v mlhavých stopách a obrazech, vždyť všem dává život, dech a všechno (srov. Sk 17,25-28) a jako spasitel chce, aby všichni lidé byli spaseni (srov. 1 Tim 2,4)." 6.50 Z jaké pozice vychází křesťanský pohled na dějiny? -v širším kontextu, Bůh je vládce celých dějin 8.10 Dokument "Nostra aetate", v čem je jiný - výjimečný? -málem nevznikl, 85 biskupů z 2tis proti, schválen až v r.1965 -začíná netradičně (Lumen Gentium začne: Ježíš je...) -Nostra Aetate: Svět se změnil... 10.10 Jaké jsou dvě základní podmínky, co církev neodmítá u jiných náboženství? -co je mimo křesťanské náboženství pravdivé a svaté - možno i přijmout do tradice (např. Bůh) 11.20 Jsou tyto podmínky u jednotlivých vyznání nějak konkretizovány? 12.50 Jak je hodnocena snaha pro dosažení určité shody trochu poustoupit z vlastních pravd? -hledejme co je pravdivé a svaté 14.20 Na základě jakých myšlenek vznikly určité instituce v katolické církvi? -původně "sekretariát pro nekřesťany" 15.50 Jak se dnes tato instituce nazývá a co konkrétně dělá? -"Papežská rada pro mezináboženský dialog" -na čas byla v radě pro kulturu (za B16) -od 1974 součást je "rada pro vztah s islámem" -přestavitel je Kombinián (misionář Afriky), působil dlouho v Egyptě 18.10 Především jaké události v muslimském světě věnuje komise pozornost? -pod vlivem dokumentu "Rovné slovo" -pravidelně se vydává dokument - dopis zveřejněný papežskou radou - dopis k závěru měsíce ramadánu 19.30 Dotýkají se její vyjádření i problematiky násilí? -násilí v dnešním světe páchané dopadá především na dnešní svět islámu -nejvíce obětí jsou sami muslimové 20.40 Navrhují se tu i nějaké konkrétní kroky? -modlitba 22.30 Mají tyto dokumenty nějaký praktický dopad, mají vůbec smysl? -je to příprava, změny musí provést politika 23.30 Proč je v Čechách tak malé povědomí o činnosti na poli mezináboženského dialogu? -nemáme osobní zkušenost s islámem 24.40 Kdy nebo za jakých okolností lze pěstovat mezináboženský dialog? -musíme se potkat, to nás motivuje k poznání a vymezení vlastního náboženství 25.20 Mají křesťané potřebu se vymezovat vůči mimokřesťanským náboženstvím? -nemají Islam-12-saria_ve_svete.mp3 ============================ 1.30 Je právo šaría ústavou Egypta? -od 50.let kdy byl převrat je přítomno v ústavě -v ústavě je: státní náboženství je islám -šaría je zdrojem práva, ale dříve tam bylo "jediným zdrojem" práva -právo Saudské arábie je postavena na Šaríi 3.00 Jsou v Egyptě zaručeny nějaké svobody? -náboženství, rasy, pohlaví -pokud to není na újmu práva šaría 3.30 Jak vznikala poslední ústava, jak se při tom zachovali křesťané a proč? -komise iniciovaná vládou -zástupci církví, včetně křesťanů -ani křesťané neprotestovali proti právu šaría -biskup: -my jsme se naučili v právu šaría žít a je to pro nás jistota a známá situace, ve které se vyznáme -šaría je součást naší (egyptské) kultury (jako evropská na křesťanství) 6.00 Jak tato ústava nyní ovlivňuje praktický život? -na rovině občanské společnosti, která tam ale nefunguje 6.50 Jak je to s občanskou společností v Egyptě? -tam defacto nefunguje 7.40 Jakým způsobem jsou v Egyptě omezovány podmínky pro křesťany? -stavbu kostela může povolit pouze nejvyšší představitel státu (muslim) -k opravě "stačí" krajský hejtman 8.50 Je možno veřejně hlásat křesťanství? -není, pouze praktikovat 9.20 Jaké jsou podmínky pro případnou konverzi ke křesťanství? -z islámu je nemyslitelné kovertovat ke křesťanství -půosbí rodina -náboženské vyznání se zaznamenává do občanských průkazů, oficiálně lze konvertovat pouze k islámu 11.00 Jak je postup úřadů obhajován, že nelze tvrdit, že je omezena svoboda vyznání? -zájemce o přepsání z islámu je vyšetřován za padělání dokladů, aby to nevypadalo, že omezují právo na vyznání 12.30 Existují v těchto muslimských zemích ateisté? -na občance neexistuje -lépe se tvářit jako křesťan něž jako ateista 13.40 Jak se islám staví k adopci dětí? -adoptovaný je vždy myslim 15.40 Jak jsou tedy řešeny problémy nalezených sirotků? -oficiálně nepatří rodině, aby nenarušil intimitu rodiny a dědická práva -je to patron -křesťanské organizace mají problém zprostředkovat adoptovat dítě 16.50 Je možno podle práva rozvést rodinu, aniž by o to kdokoliv požádal? Z jakého důvodu? -dojde-li ke konverzi v rodině od islámu je možné rodinu rozvést na základě rozhodnutí soudu i bez iniciativy manželů a děti přiřkne muslimovi 17.40 Jaké je srovnání uplatňování práva šaría v Egyptě a v Saudské Arábii? -radikálnější úzké sepětí práva s šaríou 18.20 Co je příčinou tohoto přístupu v Saudské Arábii? -wahabismus - ortodoxní výklad -v moderním světě je rodinný život v těžké situaci, dítě se musí "vyplatit", aby vůbec bylo chtěno 19.20 Jak se cítí občané Saudské Arábie vůči občanům ostatních muslimských zemí? -cítí se elitou, protože mají mekku -bohatí z ropy 19.40 Proč mají Saudští Arabové tendenci vyhledávat si manželky v cizí zemi? -berou si manželky v cizích zemích, ale manželství je zavazuje až v Saudské arábii -manželství v cizí zemi není pro Saudy závazné, takže tam ženy občas nechávají 22.20 Je třeba se obávat přílivu přistěhovalců, že budou měnit identitu Evropy? -muslim si přináší ssebou způsob jednání, výchovu -ale to platí pro první generaci -u dalších generací lze předpokládat, že nasáknout naší kulturou Příloha - Muži v mešitě, foto Dr. Jaroslav Franc Islam-13-kontroverze_v_islamu.mp3 ============================ 13. díl - Jsou nějaké kontroverzní skutečnosti v islámu I.? 0.50 Měl někdy Korán nějaký oficiální výklad? -úmysl se hledal výjimečně - v (viz. prof. Samír) 1.50 Jaká je skutečnost v současné době? Jsou podniknuty pokusy výkladu Koránu? -dnes v mladé generaci mladých muslimů je mnohem více snah 2.20 Chtějí vůbec muslimové takový výklad? -Pákistán a Egypt - snaha o zohlednění filozofických a věděckých metod 2.40 Jak muslimové chápou Korán? -bere se jako nestvořený božský atribut 3.10 Jsou snahy očistit různé výklady od nánosu lidové zbožnosti a pod? -ano 4.00 Odvážil se někdo říci, že Korán je třeba vykládat ve smyslu literárních žánrů? -káhirský profesor Amina al Úlí -tzn. nebrat ho doslovně - hledat smysl příběhu -způsobilo to skandál 4.50 Co také ovlivnilo některé muslimské učence klást si další otázky? -korán nebyl psán pro muslimy, ale jako kázání pro ostatní -křesťanská tradice - syrsko-aramejská četba koránu 7.10 Co způsobilo nové myšlenky o autorství Koránu a jaké to jsou? -historicko-kritická metoda navádí myšlenku, že Korán není zcela boží zjevení -to je zásadní problém kritické metody -Fazur Rahman Mali - pákistánec - pak musel odejít do Chicaga +1988 -je třeba ho interpretovat pro současnost - už v roce 1958 -vrací se do doby Abbásovců, kdy se ustálilo, že Korán je stvoření -tvrdí, že Korán kromě božího slova je také Mohamedovo slovo 10.12 Jakou šanci má taková myšlenka, že se ujme? -na univerzitách jsou, ale mají to těžké 10.20 Proč někteří muslimští učenci odcházejí na západní univerzity? -aby se nebáli svobodně mluvit 11.30 Jak pohlížet na verše Koránu, které přímo vybízejí k násilí? -násilí je s Koránem spojováno často 13.10 Za jakých podmínek je v Koránu dovolena válka? -je povolena obranná -tedy i na obranu souvěrců -pokud se jedná špatně a cílem je dobro -bojujeme proti nim, pokud bojují proti nám 13.30 Která súra a co konkrétně říká o použití násilí? -9.súra -jediná súra bez označení "ve jménu boha milosrdného" -4.súra dává kontext do toho, že muslim má respektovat smlouvu i s nevěřícím -i savlovy vers konci: je treba dosahnout smireni -ale ne každý tenhle kontext uznává 16.30 Jakou roli tu dnes sehrává Islámský stát? -je proroctví, ze dojde ke konecne bitve mezi muslimy a krestany ve meste v Syrii -"az uplynou posvatne mesice, bijte je" -interpretace 1. - uz to je tu -interpretace 2. - za podminek, ze ti druzi nechteji zit v miru 18.30 Satanské verše Mohameda - co si o tom myslet? -diskutuje se o tom i mezi muslimy -Wiliam Muir +1905 - evropsky orientalista - jeho nazev, muslomove to berou jako pribeh o zavahani -ruzne varianty -vnuknuti satana Mohemadovi 20.10 O co v satanských verších šlo? -v 5.roce pusobeni Mohameda, byl jeste v Mekce, boje s kurajsovci, prvotni nejzranitelnejsi muslimove delaji prvni hizdru do Etiopie -Mohamed recitoval 53. suru, kde Mohamed citoval 3 bohyne (oznacene jako labute) Kurajsovcu, aby se spolecne modlili s Mohamedem -3.verze: -1.Mohamed byl sveden satanem -2.Gabriel ho napomenul, ze to kazal spatne -3.Mohamedovi Buh opustil -poté dostal Mohamed rozum a dal s Kurajsovci bojoval -z Koranu bylo stazeno 22.00 Jak to s nimi nakonec dopadlo? -dnesni muslimove tohle vyvraceji -Mohamed se nemohl mylit, jinak by nebyl svaty -tradice neni verohodny zdroj 24.00 Co si o tom myslí západní religionistika? -Mongomery Brant - podporuje pravdivost, ale nezname tehdejsi teologickou interpretaci 25.30 Jakou spojitost s tím mají Satanské verše, které byly napsány ve 20. století? -Saman Rašíd tímto názvem pojmenoval svou knihu, ale obsah se jí vůbec netýká -ala poslední pokušejí Ježíše Krista Příloha: Islam-13-koran_v_mesite.jpg Příloha - Korán v mešitě, foto Dr. Jaroslav Franc Islam-14-kontroverze_v_islamu.mp3 ============================ Pracovní list č. 14 Islám - znamení doby 14. díl - Jsou nějaké kontroverzní skutečnosti v islámu II.? 0.30 Jak se v Koránu hovoří o dalších náboženstvích? -Mohamed navazuje aktuální náboženství 1.40 Kdo jsou to lidé knihy? Jaké je jejich postavení v muslimské společnosti? -židé, křesťané, mágové (asi astrální náboženství), sabejci (naví se, jestli jde o náboženství nebo národ) -mohou být v muslimské společnosti, měli různá omezení, zvláštní daň 3.50 Kdo jsou polyteisté? -jsou vesměs tolerováni, ale jsou to "nevěřící", "nevděční" (2. a 98. súra) 4.20 Jak Korán definuje nemuslimy? -ti, kteří si Boha představují jako někoho (např. otce, nebo moře) 5.00 Mohou mohamedáni někoho nutit ke konverzi? -neměli by, konverze má být svobodná 5.40 Jaká je ale praxe? 6.10 Mají muslimské státy vlastní verzi deklarace lidských práv? -v deklaracích lidských práv bývá někdy uvedeno právo na vyznání -muslimové mají své, neuznávají deklaraci z roku 1947 6.40 Jak se tato deklarace jmenuje a co se v ní říká, co je jiné? -Káhirská deklarace -vyznání se toleruje, ale veřejné hlásání se nedovoluje 7.30 Jaké opodstatnění mají tvrdé tresty v muslimských zemích? Z čeho vycházejí? -Koránem se odpadlictví odsuzuje -konkrétní časný trest nezmiňuje, trestá na věčnosti -časné tresty vznikly v tradici, ale už od 1.stoleté 10.20 Jaké se navrhují tresty za odpadnutí od muslimské víry? -výzva k navrácení a když to nepomůže, tak zabití 11.00 Hovoří někdo mírněji k těmto trestům a na základě jakých argumentů? -Hazálí: měl by se soudit úmysl, ale kdo je schopen nahlédnout do okolností, na úmysl? Jedině Bůh 12.20 Nerovnost žen před soudem a dočasný sňatek. Kde se tato praxe nejvíce rozvinula? -"muta" vs. "niká" (klasické manželství) - diskuse - spíš Šíité -finanční smlouva mezi mužem a ženou spojení se sexuální praxí a s finanční kompenzací -dočasný vztah - na dobu určitou, muž se nestará o ženu ano o její děti -s4,24 verš ("ája") - možná předislámská tradice -v Íránu 1979 - kniha "Zákon touhy" - o Iránské praxe - hlavně u poutnických center -využívá se pro prostituci a únos žen -mnozí exegeté zavrhují a odsuzují 16.10 Mohou muži bít svou ženu? -s4,34 "muži zaujímají postavení na ženami, protože Bůh dal přednost jedněm a muži dávají z majetků" "... neposlušné odsuňte stranou a bijte" - někteří exegeté obhajují, že o má být výchovné bití 17.40 Jak to zdůvodňují a jaké jsou protiargumenty? -jiní exegeté "neposlušnost v koránu je vůči Bohu" a ne vůči muži - soudí jen Bůh - složitý proces, jak je možné ženu uhodit -1. varujte je - mluvte s nimi, 2. vykažte jim místa na spaní (oddělte od lože), 3. bijte je - to je neaplikovatelné -v praxi má žena velké slovo v rodině, muži jsou někdy i podpatofláci 20.20 Z jakého důvodu se mají muslimské ženy zahalovat? -silná kulturní tradice 20.50 Existuje nerovnost žen vůči mužům před soudem? -jeden muž je jako 2 ženy - aby se nemusela bát 21.20 Jak se vyvinula povinnost zahalování žen na veřejnosti? -už i prorok Mohamed požadoval, aby s ženami v jeho domě muži mluvili přes "lentu" -původně to byla zodpovědnost muže, později se přeneslo z praktických důvodů na ženy -"zbožné jsou ty ženy, které zahalují, co je pro muže" 22.50 Jaké jsou různé stupně tohoto zahalování? -nikáb -šádor - zakrývá celé tělo - jsou vidět jen kalhoty 23.50 Jaké důvody se uvádějí pro zahalování? 24.20 Může mít zahalování i nějaké osobní důvody ženy? -společenská tradice, aby žena neprovokovala muže -zbožnost konkrétní ženy -chudoba - nemusí se parádit 24.50 Co tím chtějí tyto ženy říci svému okolí? -v cizině pomáhá obhájit vlastní identitu -chtějí se přihlásit veřejně k islámu Islam-15-znameni_doby.mp3 ============================ 15. díl - Co se myslí termínem "hledat znamení doby"? Pracovní list č. 15 Islám - znamení doby 0.50 Kde termín "Znamení doby" ("signa temporum") najdeme a s čím se spojuje? -v Gaudeum Et Spes z II.vat. symbolu -v souvislosti se Synodou o rodině (2014-2015) 2.10 Jak by se to dalo stručně vyjádřit a jaké úkoly z toho plynou? -výzva poznávat pozitivní hodnotu lidské kultury, skrz kterou k nám promlouvá Duch Boží -jevy charakteristické pro různá období -1. třeba rozpoznat, 2. správně interpretovat 2.40 Jaká je podmínka dobrého výkladu termínu „znamení doby“? -výklad ve světle evangelia 3.40 Jaká jsou rizika nesprávného výkladu? -když se pomine evangelium, pak hrozí "kam vítr, tam plášť", -extrémy: vše co se děje je Boží vůle a od stolu sepisovat traktáty bez ohledu na společnost 4.50 Kdo všechno má hledat „znamení doby“? -teologie (měl by umět rozumově reflektovat víru ve své situaci) -v tomto smyslu je teolog každý křesťan 5.40 Jaká je hlavní zpráva, poselství evangelií? -"Boží království je blízko" -Bůh je král dějin 6.20 Podle jakých základních pojmů lze poznat, jak Bůh vládne dějinám? -Velikonoce - zde se ukázal jako vládce dějin -Církev - jak se my viditelně účastníme na boží vládě dějin 6.50 V jaké podobě se dnes s islámem setkáváme? -oddělujeme Východ a Jih a Západ -1) násilná forma, nepokoj -2) ti, kteří hledají oporu, volají o pomoc 8.20 Jaký příklad nám dal Kristus jako vládce dějin? -jak se setkává s vládou Krista islám? -dal jsem vám příklad: co dělá vládce dějin - vzal suknici a umývá nohy 9.50 Jakou církev si přeje papež František? -nechci zkonstnatělou církev zavřenou v palácích, ale špinavou a ušmudlanou, která vyjde do ulic 10.40 Znamená to tedy, že máme pomáhat všem bez rozdílu? -kristus vyzývá k obezřetnosti -nejde pomáhat každému, kdo si řekně -ani my nejsme schopni pomáhat všem 13.10 Má obezřetnost své místo ve „znamení doby“? -jezuita Jiří Novotný (přezdívaný Abrahám) - působil i v islámském světě -křesťané ve světě islámu mají křesťané omezená svá práva, ale tím více spoléhají na boží vedení a méně na politickou moc -bude-li prosazen islám jako dominantní náboženství, tak se to může stát, že budeme mít omezená práva 13.50 Je příliv emigrantů do Evropy něčím novým? 15.10 Existovala kulturní výměna mezi východem a západem již dříve? -i Pavel se do Evropy dlouho nedostal - skutky 16.kapitola - Makedonec požádal Pavla, aby ho poučil -často se Evropa kulturně inspirovala na Východě (např. Římané) 15.40 Do Evropy přicházeli stále nové kultury. Jak se stavěly ke křesťanství, které tu již bylo? -je to výzva - chtělí zde žít - obhajme naši kulturu 17.10 Co je vlastně kultura a co je myšleno kulturní konverzí? 18.20 Je kultura něco trvale daného nebo se stále vyvíjí? -jev neustále "kultivován", který roste, který se vyvíjí -člověk je nositelem kultury, tedy ji i vytváří 18.50 Jaká je role symbolů v kultuře? -kultura je zachycena symboly 20.10 Kdy lze říci, že dochází ke kulturní konverzi? -např. stejné prožité zkušenosti -překročení horizontu v životě - změna života -my se obáváme, že migranti nebudou schopni kulturní konverze -autor: já myslím, že je schopen, ale i my se musíme trochu změnit 22.20 S jakými břemeny přicházejí někteří imigranti do Evropy? -mnozí zažily tragédie - i osobní -ale to i my známe - skrze to lze také komunikovat 25.00 Jak případně dál pokračovat ve studiu islámu? -literatura: -Kropáček: Duchovní cesty islámu - základní fakta i historický přehled -Musil: ze zvěta islámu - teolog -mezináboženské vztahy: v češtině nic není