Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae.txt ================================= Encyklika - Evangelium vitae (O životě, který je nedotknutelné dobro) z 25. března 1995 (= evangelium života) PŘEHRÁT Cyklus: Čtení na pokračování Premiéra: 19. 05. 2014, 11:05 Autor: Jan Pavel II. Interpret: Lenka Budková, Jan Novotný nahráno: 9:57 19.9.2017 z: https://www.proglas.cz/program/audioarchiv/?fulltext=evangelium+vitae&cycle=&date_from=&date_to=#Content ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-01-duvod_sepsani_svet_prestava_uznavat_pravo_na_narozeni - technika usnadnuje zlociny proti lidkosti - dle verejneho mineni to je casto soukroma vec - 1991 vyzval JPII biskupy k pripominkam ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-02-puvodce_zla_a_smrti - Bůh smrt nestvrořil ani se netěší ze záhuby, stvořil člověka pro věčnost; ďábel přinesl smrt na svět kvůli své závisti (Kain a Ábel) - počátkem smrti byla vražda Ábela - každou další vraždou se posiluje zlo - Kain lží se snaží zakrýt svůj zločin (dnes to je podobné) - klesá pocit sounáležitosti s druhými - nemocní, starci, utečenci - Kaina bude pronásledovat nejistota - kainovo znamení - ani vrah není zbaven své lidské důstojnosti - kdyby byl Kain hned potrestán, pak by lidé ztratili umírněnost a trestali by hned 15:00 - potraty společnost postupně akceptuje a stávají se někdy i zákonem - příčiny? - osamění rodin v otázkách a bolestech - chudoba rodin - nadřazení životní úrovně jedněch nad osudem jiných - spiknutí proti životu - narušuje vztahy ve společnosti, mezi národy a státy ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-03-spatnost_antikoncepce_potratu_oplodneni_eutanazie - církev je proti antikoncepci a tím prý podporuje potraty - antikoncepce - popírá ctnost manželské čistoty, méně morálně závažné - potrat - zabití - více závažné - obojí je plodem jednoho zla, kterým požitkářství a nezodpovědný sex 5:00 - umělé oplodnění - problém je v tom, že oplodněno je více zárodků, a zárodky navíc jsou odstraněny nebo použity k jinému účelu - infanticida - odmítnutí poskytnutí potravy dítěti, které má poškození - návrat do barbarství 7:40 EUTANAZIE - urychlení smrti u nevyléčitelně nemocných - někdy je příčina pokus úzkosti nemocných - příčina je, že společnost nevidí smysl v utrpení, dobra v utrpení, tím se snaží odstranit - transplantace orgánů ne zcela mrtvých kvůli vyšší šanci na ujmutí 11:00 REGULACE PORODNOSTI - snížení porodnosti v rozvinutých zemích - vysoká poronost v chudých zemích ztěžuje tamní život - mělo by se to řešit lepší politikou a ekonomií - antikoncepce, sterilizace a potraty snižují porodnost a nabízí se to i v chudých zemích 12:30 - bohatí se bojí o svůj majetek a imigrace z chudých zemí a chtějí raději regulovat porodnost, než aby museli řešit tamní problémy eticky s ohledem na život ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-04-svoboda_individualisticka_subjektivni_vs_svoboda_od_Boha - v době, kdy práva člověk jsou všude deklarována, tam právo na život je pošlapáváno (smrt a zrození) - tím se na světě upevňuje morální přesvědčení, že člověk jako takový má vyšší hodnotu - v rozporu s tím je nerespektování nenarozených, starých, nemocných - v důsledku může ohrozit vlastní smysl demokratického úsilí -> v důsledku mohou vzniknout skupiny vyloučených - bohaté národy nepomhájí chudým, ledaže nedůstojně regulují porodnost - kořen je ve větším a překrouceném důrazu na subjektivitu - právo má ten, kdo se dokáže vymezit - právo má ten, kdo dokáže mluvit a vyjadřovat se - ne nemluvňata nebo slabí - právní společnost: prostředky síly jsou nahrazeny "silou prostředků" - Kain: "copak jsem strážce svého bratra?" - ano, člověk je strážcem druhých lidí, je to dar Stvořitele - sebedarování a přijetí druhého - v rozporu se současným pojetím vlastního vymezení - měřítko hodnocení už není DOBRO A ZLO, ale MÍRA POTĚŠENÍ - v důsledku toho je druhý jedinec odmítán, protože omezuje vlastní potěšení RELATIVISMUS - aby společnost individualit mohla fungovat, tak společné pevné hodnoty jsou nahrazeny dohodou a prostředky, jejichž hlavní účel je umožnit potěšení jednotlivců bez rušení druhými - navenek je právo zachováno (volba většinou) DEMOKRATICKÝ ŘÁD je nejlepší, pokud respektuje důstojnost všech a ne jen důstojnost mocných - ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-05-pricina_je_ztrata_vztahu_k_Bohu_a_tim_k_cloveku - příčina úpadku je ztráta vztahu k Bohu a člověku v důsledku sekularismu - ateisumus nas učí, že příroda už není matkou, ale jen matérie, ktetou lze podle potřeb upravovat - svoboda bez zákona vede k zákonu bez svobody - bludný kruh: kdo ztratí vztah k Bohu, ten ztratí vztah k člověku - postupně se zatemňuje i schopnost vnímat spasitelnou přítomnost Boha - Kain: můj zločin je větší, než je možno odčinit, každý mě může zabít, musím se skrývat před Bohem (mýlí se) - před Bohem se skrývá ten, kdo nechce přemoci svůj hřích (podobně David - v žalmu) - II.vat. koncil - tvor se bez stvořitele ztrácí 8:30 člověk stále méně hledá své poslání ve světě a vymýšlí si vlastní - původní účel plození a sexu - splynutí dvou osob pro vytvoření dalšího života se nahrazuje zábavou, kde plození je nežádoucí - skutečné měřítko hodnoty člověka: úcta apod., je nahrazována výkoností - nadvláda silnějšího nad slabším, postižení: ženy, deti, nemocní, staří - jednota plození a sexuálního prožitku je přirozená manželství - ale je snaha tyto dvě věci oddělit a tím se jak manželství tak sex degradují - dítě není přijímáno takové, jaké je, ale - je přijato jen na základně vlastní vůle nebo vlastního přání - tím je snížena jeho důstojnost - služba je nahrazena měřítekm výkonu - skutečné měřítko hodnoty člověka: úcta apod., je nahrazována výkoností - nadvláda silnějšího nad slabším, postižení: ženy, deti, nemocní, staří - směšování dobra a zla - nemoudrá mysl se zatemnila - svědomí si plete dobro a zlo - nejtemnější morální slepota ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-06-jednotlivci_ctici_zivot_pomahaji_uznani_jeho_hodnoty_ve_spolecnosti - krví kristovou je dána nesmírná hodnota člověka a jeho života - mnoho manželé berou děti jako nesmírný dar - rodiny starající se o opuštěné - spousta ústavů církevních i občanských - organizace pro ochranu života, pokud postupují mírově a nekonfliktně, tak posilují vědomí jedinečnosti života ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-07-dobro_ma_nadeji_zvitezit_kazdy_lidsky_zivot_ma_pro_Boha_prevelikou_hodnotu_coz_zjevil_na_Kristu - někdy propadáme zoufalství, že dobro nemá šanci zvítězit - Bůh nám dá sílu zvítězit - lidský život má pro Boha převelikou cenu, Ježíš ho vzal na sebe, protože v každém se realizuje spása celého lidského rodu ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-08-vyjimecnost_cloveka - vyjímečnost člověka - jeho nepatrnost výjimečnost ještě umocňuje ("vyvolil jsi nejmejšího") - člověk uctívá stvoření místo Boha - uráží i Boha tím, že nenávidí druhé lidi - kde není Bůh, není ani vyšší cíl lidského společenství - Kristus je věrný obraz neviditelného Boha - Adamova nestálost Boží záměr porušila, Ježíšova poslušnost lidi ospravedlnila ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-09-plozenim_se_clovek_spolupodili_na_stvoreni_a_ma_odpovednost - člověk se zodpovídá Bohu (Noe) - život a smrt člověka je v ruce Boží (Job) - do posvětí přivádí i odvádí - Boží ruce jsou laskavé jako ruce matky - Bůh nestvořil smrt - desatero - nezabiješ - budeš milovat druhé jako sám sebe - bohatý mladík - rozšířeno: kázání na hoře - "vládni nad zvířaty" - ne neomezeně 12:00 - plození dětí - podíl na vládnutí a stvoření, Bůh je při tom přítomen, člověk je ale zodpovědný - stvořením nesmrtelné duše - Bůh stvořil adama ke svému obrazu a Adam Šéda ke svému obrazu - neplodnost ve Starém zákoně je známka prokletí ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-10-eutanazie_z_biblickeho_pohledu Eutanazie - přímé výroky bible k eutanázii těžko najdeme, protože dožití bylo tehdy samozřejmé, staří se těšili úcty pro moudrost - spravedlivý muž nežádá, aby byl zbaven stáří, ale modlí se, aby ho Bůh v šedinách neopouštěl, dokud nepředá svou sílu (nenaplní svá léta) - tělesný život není nejvyšší dobro pro věřícího člověka; pozemská existence není absolutní dobro - i Ježíš sám sebe obětuje, Jan, Štěpán - nejen přikázání "nezabiješ", ale celá Bible je o významu života, ze které plyne jeho ochrana 16:25 - rozjímání nad ukřižováním JK ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-11-zabiti_cloveka_nevinneho_vinneho_a_nutna_obrana - dodržování přikázání je nutné pro život věčný, tedy pro účast na Božím životě (dotaz bohatého mladíka) - přikázání jsou dary člověku pro jeho prospěch - přikázání jsou dary podobně jako v podobenství o talentech - majitel života jen jen Bůh, člověk si nemá přisvojovat právo způsobit něčí smrt 9:50 - Pavel: vrah nemá podíl na věčném životě - Didaché: obhájci bohatých a soudci chudých; kdo zabíjejí dítě i potratem 12:00 - zdánlivý rozpor v povinostech - oprávněná obrana - lze ji odepřít, ale ne z příkazu lásky k bližním, ale kvůli ochotě obětovat se až do krajnosti (jako Ježíš) - někdy je třeba zabránit útočníkovi dalšímu zabíjení - v tom případě je vina na jeho straně, byť si to třeba v danou chvíli neuvědomuje - trest smrti je oprávněný jen v případě, kdy se společnost nedokáže bránit jinak - nicméně mnohem větší závažnost je při zabití neviných a bezbranných ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-12-potrat - závažnost potratu je vyjímečná - II.vat. koncil ho srovnává se zabitím dítěte - prorok: běda těm, kdo nazývají dobro zlem, kdo zaměňují tmu a světlo - zárodek je zbaven obrany, jakou je pláč novorozence - zabití to je i v případě, že potrat je z důvodu zdraví matky nebo životní úrovně zbytku rodiny - někdy je silný psychický - tlak např. z rodiny, v tom případě přechází odpovědnost za čin i na ně, - za tvůrce zákonů, kteří to umožnili - za ty, jež sexuální výchovou pomáhájí nezodpovědné promiskuitě 8:40 - někteří tvrdí, že plod není živý tvor - od prvního okamžiku po početí žije plod již sám za sebe, není to součást matky ani otce, má své vlastní vlastnosti, což potvrzuje i genetika - přítomnost rozumné duše lze těžko dokázat - potrat v bibli: - není přímo zmíněň, ale z kontextu to vyplývá: - už v lůně matky je zárodek předmětem lásky - už prvotní církev brojila proti infanticidě (Didaché) - za potrat exokomunikace - strý i nový kodex 20:00 prenatální výzkum je přípustný za určitých okolností - malé riziko pro matku a plod - neslouží k selekci a šlechtění lidstva - eugenetice - považuje za měřítko života zdraví, výkonost - stejný přístup ospravedlňuje infanticidu a eutanazii ------------------------------------------------ Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-13-eutanazie - dnešní doba razí racionální pojetí života, kde smysl má jen produkující a zdravý život - smrt produktivního člověka je nesmyslná - smrt nemocného, neschopného, starého je vysvbobození - dnes mohou lékaři život uměle prodloužit i po selhání některých orgánů, např. kvůli transplantaci - eutanázie je produkt "kultury smrti" - velký podíl starých lidí, snižují výkon, proto se oddělují od rodin a řeší zvlášť - eutanazie = činnost nebo opomenutí, které ve své podstatě nebo záměru způsobí smrt, aby např. ukončil bolest - druhý extrém: vehementní terapie = postupy, které neodpovídají stavu nemocného, kdy nelze očekávat výrazné zlepšení - zatěžuje nemocného i pozůstalé - je třeba posoudit, jestli plánované postupy předpokládají zlepšení - paliativní léčba - léky proti bolesti mohou ve svém důsledku někdy i zkrátit život 7:00 - utěšující prostředky nejsou z principu proti křesťanství, byť lze bolest přijmout jako podíl na utrpení Krista, není to rozhodně pro každého - eutanázie způsobuje podobné zlo, jako vražda a sebevražda 8:30 SEBEVRAŽDA - i když nemusí být osobní odpovědnost, stejně to je nemorální čin - sebvražda s pomocí se stává spoluviníkem - sv.Augustin: nelze zabít druhého člověka, i když sám si to přeje a žádá, protože neunese utrpení - skutečný soucit se projeví sdílením nemoci, ne zabitím - nežijeme o sobě, umíráme pro pána - utrpením se člověk připodobňuje Kristu - sv.Pavel: "doplňují to, co zbývá doplnit do plné míry útrap, má z toho prospěch církev" ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-14-demokracie_je_dobra_ale_nemuze_nahradit_moralku_a_svedomi 7:56 Demokracie nenahrazuje morálku či morálnost; je to jen nástroj, který musí být podřízen morálním hodnotám - hodnota demokratického systému (jako mínění většiny) je dobré a je to znamení doby - přesto je nutné chránit ochranu jednotlivce - pokud by vyprchala morálnost, tak by demokracie byla jen nástroj pro řešení sporů - ani to nemusí zaručit mír - protože prostředky a výhody můžou připadnout silnějším a v tom případě se demokracie stává prázdným slovem 10:45 -je třeba respektovat základní morální hodnoty, které - žádný stát - žádný jednotlivec - žádná většina - nemohou popřít, ani stanovit; mohou je jen uznat - žádný zákon nemůže nahrazovat svědomí ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-15-zakon_je_moralne_zavazny_pouze_v_souladu_s_prirozenym_zakonem - lidský zákon je do takové míry zákonem, dokud se shoduje s přirozeným zákonem - jinak to je zvůle (Tomáš Akvinský) - zákon, který popírá právo na život není právoplatný a morálně závazný - hlasování by mělo být veřejné 9:30 - výjimka je, když nový zákon nahrazuje zákon liberálnější vůči zabíjení - je to menší zlo a je to odůvodnitelné - odmítnutí podřídit se tlaku společnosti může vést k přerušení např. spravedlivé nadějné kariéry - na druhé straně nebránění zlu mu pomáhá se šířit - z morálního hlediska není nikdy dovoleno spolupracovat se zlem ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-16-pusobeni_krestanu_ve_svete - evangelium = radostná zvěst o životě, o Ježíši - nekonečné vyvýšení lidského života, darem od Boha, spojení lidí přes Ježíše s Bohem - musíme být ve světě, ale ne ze světa, sílu nám dává Kristus ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-17-hrdinstvi_vsedniho_zivota 8:50 - je nutné slavit Den života - společnost shazuje snahu matek o čistotu, věrnost ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-18-centra_sluzby_zivotu_ve_spolecnosti - když se víra neprojevuje skutky, je mrtvá - láska = musíme pečovat o osobu, kerou nám Bůh dal do péče - trpící, opuštěné - cizinci, starému, nemocnému, bezmocnému - tím sloužíme Kristu - "chceš uctívat tělo Kristovo? Nepohrdej jím, když je nahý. Neuctívej ho v chrámu, abys jím pak nepohrdal venku" - sv. Jan Zlatoústý - centra pro narkomany např. - paliativní léčba - utěšování bolesti, doprovázení 10:30 - etika lékařova - jak pozná, co je etické a co ne? ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-19-ochrana_rodin_ve_spolecnosti_a_uloha_rodiny_v_ochrane_zivota - norma, která porušuje přirozený zákon, je nesprávná a nezávazná - v hloubce svědomí zaznívá hlas morální pravdy - rodinná politika má být hnací silou politiky - služby společnosti musí podporovat rodiny - řešení demografických problémů - antikoncepce, potrat a sterilizace jsou nesprávné - existují jiné cesty - např. lepší rozdělování hmotných prostředků, přirozená ekonomie rozdílení dober 7:30 - ochrana života je příležitost pro spolupráci s jinými církvemi - nepodporování života může vést i k zániku kultury a civilizace - rodina jakožto domácí církev má také hlásat evangelium života - rodiče vedou děti ke svobodě, která se projevuje v sebedarovaní - pomáhá laskavou pomoc lidem v okolí rodiny - přijímat i děti z jiných rodin - adopce, také adopce na dálku 15:30 - postavení starých v rodinách se liší - jejich odmítání je navádí k eutanazii ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-20-vytvorme_novou_kulturu_zivota_a_vzkaz_potratkam - musíme tvořit novou kulturu, abychom našli odvahu se postavit problémům - kvas, který má oslovit všechny kultury zevnitř - i mnozí věřící rozlišují mezi naukou církve a reálným životem a tím se dopouštějí subjektivismu 4:00 - i my (biskupové) musíme horlivě působit mezi lidmi, komunikovat - svobodu nesmí být oddělena od objektivní pravdy, jinak se lidská práva nemohou opřít o pevný základ a převáží buď anarchistický úsudek jednotlivce, anebo totalitní vláda veřejné autority - být má být nad mít 19:20 výzva k těm, kteří podstoupili potrat,aby ho litovali a našli útěchu v eucharistii - děti jsou bratři a sestry ------------------------------------------------- Jan_Pavel_II-Evangelium_Vitae-21-Maria_vzorna_matka_a_Jezis_v_kazdem_cloveku - Maria je matkou všech matek, vystupuje s Ježíšem na kalvárii - viz zjevení - Ježíš je v každém člověku (konec)