Jancarik-moralizovani_v_cirkvi.txt ================================== SaVIO – Pokřivené hlásání evangelia? Jak moralizování přehlušilo Ježíšovu radostnou zvěst. (PhDr. Zdeněk Jančařík) 5. 11. 2013 Jancarik_5.11. Cesta k Bohu vede skrze setkání se sebou samým, sestoupením do vlastní skutečnosti. Moje vášně, slabosti a hříchy mají nějaký smysl, účinněji než má disciplína mi ukazují na Boha, na jedinou záruku zdařilého života. PhDr. Zdeněk Jančařík – salesiánský kněz, vystudoval teologii na KTF UK v Praze, postgraduální studium v Římě (UPS, Roma, obory žurnalistika a nakladatelství). Deset let (2003–2013) pracoval jako šéfredaktor nakladatelství Portál. Pravidelně přispívá do přílohy Katolického týdeníku Perspektivy, překládá z němčiny, italštiny a angličtiny, je autorem knižního rozhovoru se Zuzanou Roithovou „Vidět srdcem“. https://www.salesko.cz/savio-pokrivene-hlasani-evangelia-jak-moralizovani-prehlusilo-jezisovu-radostnou-zvest-phdr-zdenek-jancarik/ Přednáška 1:00 konec 19.a první pol.20.stol byla teologie moralizující, spíš obranná, sebezáchovná, církev byla ve velké defenzivě, nedobytná pevnost musící se brátnit 2:00 období KulturKampf - kulturní boj - např.Havlíček - nakladatelství Volná myšlenka - ukázka z r.1925 - církev je nevědecká a zastírá a překrucuje nedoložené a nedokázané výmysly 3:50 -křesťasnství je licoměrné - ŘKC není křesťanství, nepřineslo ráj ani království boží 5:29 -za 1.rep. byli katolíci defenzivní vůči Masarykovi, který byl pro univerzální církev více dominací -proto nepřitahovala liberály 7:00 Ježíš: já jsem dveře - církev někdy zapomínala, že Ježíš je první -místo evangelia se od tridentu propagoval katechismus - pevné odpovědi, nebyl prostor pro přemýšlení 10:00 -tehdy nebyl běžný výklad písma, -Luther měl vlastní překlad i výklad písma, některé věci si vykládal po svém, např. -zrušil trvalost proměněného těla a krve -zrušil svátosti, pro vstup do nebe stačí milost -zrušil kněžskou posloupnost 15:50 proč se církev stala moralizující? -Anselm Grün - Církev by se měla vrátit ke kořenům a mystice prvotní církve a nemoralizovat 17:20 -už dávno - otázka sexuality vytlačila veškeré další otázky -sv.Augustin - propagoval manicheismus - hmotný svět "trochu smrdí", zaclání rychlému vstupu do nebe, proto tělesnost musíme potlačit a ujařmit -teorie "žádostivosti" - člověk je žádostivý, tedy ovládán chtíčem, a sex je třeba překonat askezí a abstinencí a kdo to nezvládne, ten se ožení -teologii pronikla mnišská morálka: žít podle evangelijních rad je lepší než žít v manželství a ti mají právo určovat sexuální morálku (svobodní ženy a muži) 24:20 -ušní zpověď zavedli později iroskotští mniši, před tím byla veřejná a hlavně před křtem (do pol.4.stol.) -velcí hříšníci byli mnichy vylučováni z kostelů, museli něco udělat, aby je společenství přijalo -mohlo to vést k pokrytectví pastýřů (kteří zvlčili - zajímají se o peníze, ženy...) - už sv. Augustin o tom píše 28:00 -dříve se lidé zpovídali z větších hříchů, dnes už na to tolik nekoukáme, používáme jen únikové hříchy -dříve fungoval silný strach z očistce -odpustky dříve finanční - lidi si mysleli, že si zkrátí očistec, -dnes tušíme, že tam není čas, tím se to komplikuje 31:15 -13.stol.angl.cistertiák: jak strašili kněží očistcem pro vlastní prospěch 34:55 sexuální morálka: 36:20 -víno se sodomských vinic: dnes je ta mládež horší než dříve - mládež je nezdravá, často kvůli překračovanému 6.přikázání 38:12 -vtip - mojžíš: srazil jsem to na sebe... -tanec se považoval za nebezpečný - svůdný 41:35 je možné spáchat těžký hřích, který nás svede do pekla? -zase moralizování: máme seznamy těžkých hříchů, tím se stanovuje laťka -když si to nastavíme moc vysoko, co je nezvládnutelné? tak to je problém -např. sex před svatbou je těžký hřích -nastavili ji celibátníci, ale nenabízejí alternativu, neříkají, jak to řešit -antikoncepce: -na 2.vat. koncilu se to načalo, ale odkázal to na dalšího papeže, -ale pro toho to bylo moc velká změna, když viděl odpad od církve po 2.vat.koncilu, tak na to chtěl reagovat -proto přišel v r.1969 s Humanee Vitae, kde se vše zakázalo, ale alternativ moc nenabídlo -báli se morálku uvolnit, vysvětlil to perfektně (teorie přirozeného zákona) 50:10 manželství -před 2.vat.konc - převládal přístup sv.Augustina (51:50) -2 účely: plození a ukojení žádostivosti; -se moc neřešilo: obohoacování láskou (bonum fidei) a dobro svátostné a tím se podílet na svatosti boží (bonum sacramentum) 52:25 -Kardinál Martini: Ježíš by nikdy nenapsal Humane Vitae -církev tabuizuje různá témata - např. o sexuální morálce by se v církvi nemělo mluvit, nesmí se o tom přemýšlet, jen přijímat pravdy 54:00 -problém mělo saleziánské AD - chtělo formovat mládež k přemýšlení - ale vrchnost chtěla učit, jak se to má dělat a uvádět vzory; takže z článků o masturbaci se museli zpovídat v Praze a z článků o Bibli se museli zpovídat až v Římě -radši o tom nemluvme, abychom se nemuseli dotýkat té laťky, abychom to nemuseli řešit; ale co když ta laťka je moc vysoká?? 58:00 moralizování: -když kladete nároky, které nelze dostát -kadatelský tón výkladů písma - že vám to kněz "nandá" - ono to svádí 1:00:00 František-trošku problém i pro církev - je nekonformní -chce otevřené kostely, ale faráři se brání -chodí v normálních botách -nerespektuje zaběhnutou důstojnost a image církve 1:04:00 problém a tabu v církvi jsou např. znovusezdaní 1:06:00 důsledek: -tabu se ve zpovědnici neřeší - kvůli vysoké laťce to stejně nemá cenu a když už něco řešíme, tak jdeme za psychoterapeutem -lidi berou církev jen jako autoritu duchovní a na modlitbu, ale do svých problémů ji už moc neberou -lidi v tom důsledku moc nenásledují ani Ježíše a to je problém Diskuse 0:00 Mluvil Ježíš proti sexu? -příbeh s cizoložnicí - je schovívavý -dává radu čistoty a tu bere vážně -kdo chce jít za mnou, vezmi kříž a následuj mě -je dobře se ženit a vdávat? Kdo mě chce následovat, je lepší když není v manželství -ale nemá se to přehánět 3:32 Hříchy proti tělu jsou vážnější - sv. Pavel -pavlovská teologie je jiná než ježíšova - ovlivněná řeckou filosofií a rabínským učením -Pavel upřednostňuje celibát ale i proto, že očekávají blízký příchod J.Krista -ale záleží mu na povolání - někdo je povolán k manželství a je to rovnocené Papež: je třeba hlásat Krista celého svým životem, ne okleštěného, nejen teologii -např. řešil okázalou rezidenci Hamburského biskupa 12:40 není současný stav příprava na 2.příchod JK? -ano, situace je taková, že církev se bojí snížit laťky, aby se nepřizpůsobovala světu, jenže lidi si pak žijí svůj život a k církvi s ní nechodí -myslím, že Papež to může zlepšit (je rok 2013) -byla by lepší subsidiarita, dnes biskup spoustu lidí nemůže sám rozhodnotu 16:00 dlouhodobá konzervativnost má i výhody -díky tomu stále uznává nějaké ideály -ale jak církev sama řeší zapeklité problémy? Řeší je vůbec? 18:48 Klimeš znevažuje všechno -tvrdí, že ježíš přišel proto, aby se popral se svým adoptivním rodičovstvím.. -musíte ho brát jako psychologa, není to teolog