Klimes-Jak_zit_s_Bohem_v_dnesnim_svete.txt ========================================== přednáška 1.5.2010 Studentský Velehrad 2010 http://studentskyvelehrad.cz/ pořádá: http://www.vkhcr.cz/ (Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika, z. s. Kozí 8, 602 00 Brno IČO: 26610311) Více zde: http://www.vkhcr.cz/ mírně zkreslená nahrávka; dodatečně zesílené dotazy Klimes-Jak_zit_s_Bohem-1-teocentrismus_vs_egocentrismus.mp3 ------------------------------------------------------------ 0:00 úvod, vzpomínka na svatořečení Anežky ještě za komunisty, nebyl nepořádek TEOCENTRISMUS VS EGOCENTRISMUS 5:00 dnes vládne napětí mezi teocentrismem (židovstvé, křesťanství) a egocentrismem (dnešní trend) - moje zájmy jdou nad druhé - "staň se podle Tvého slova" 6:55 podobně otčenáš je na začátku teocentrický, až ke konci je .... - dnešní slogany jsou egocentrické: následuji svou žízeň, nevaž se odvaž se 8:00 z pohledu křesťanství se může zdát, že egocentrismus je špatný výhodnost teocentrismu - hlavní přínos je nezištná pomoc druhým - stabilní motivační pyramida 10:00 egocentrismus stojí a padá na sebehodnotě -> vychází ze sebevědomí, založená na hecování - labilní pyramida na špičce - při trémě je třeba spíš zklidňovat než povzbuzovat - perfekcionisti: jedna chyba = všechno špatně, všechno nebo nic podobné jako v psychlogoii u dvojí motivace - víc aktivit, jsou spokojeni v mnoha aktivitách - motivační pyramida na přeponě = stabilní - vs. workalkoholici = jsou spokojeni jen v práci - motivační pyramida na špičce = labilní teocentrická motivace: - všechno co děláš, co po Tobě Bůh chce, je smysluplné (stabilní struktura) egocentrická motivace: - stojí a padá se sebeprosazením - veliké ego může být reakce na dlouhodobou frustraci a ponižování 17:00 volání po pokoře - bývala snaha kompenzovat extrém - velké ego - je marné narcistům říkat, že mají velké ego, ono jim narostlo, ale nevědí, co s ním; - je třeba spíš jim pomoci to ego směrovat 19:00 egocentrická motivace - není problém v mládí, ale až tak po 40.roku, už to jde jen dolů, narazí na meze svých schopností - při sestupu pro ně končí svět (až k sebevraždě) 24:00 teocentrická motivace - dívat se na svět s Boží perspektivy, ego je podružné - z lidí dokáže dostat neuvěřitelné výkony - o řád větší motivaci než egocentrismus - ale i kamikadze, teroristé, mučedníci, extrémisti 27:00 třetí poločas fanoušků - jednotlivci jsou ochotni obětovat se za skupinu 29:30 tréma je většinou jen u egocentrické motivace - uvědomme si: - o dědovi ještě něco víme - o pradědovi už skoro nic - o pra-pradědovi už vůbec nic - egocentristi nejvýše po 100 letech vyprchají - příběhy, knížky, díla 33:00 ego a sláva jsou nástroje k uskutečňování božích zájmů - spíš zavazují něco dělat - nejužitečnější je uvědomit si to hlavně v době, kdy docházejí síly - ego může vést k závislosti na slávě 36:00 kopance v životě je non-verbální komunikace od Boha - jen člověka posílá jinam na práci 36:40 - třeba Ježíše měla nakopnout Marie ve scéně v Káni galilejské Klimes-Jak_zit_s_Bohem-2-stres_vs_vykon.mp3 ------------------------------------------------------------ STRES VS. VÝKON 0:00 závislost mezi stresem a výkonem (obrácená U-křivka) - Yerkes–Dodson law - https://en.wikipedia.org/wiki/Yerkes%E2%80%93Dodson_law - malá aktivace (bez motivace) = malý výkon - střední aktivace (vyburcovat) = optimální výkon - velká aktivace (velký stres) = výkon opět klesá teocentrismus - proto se sportovce snažíme motivovat - Bůh to dělá podobně - člověka motivuje, ale když je velký stres, řekne se "odevzdejte to Pánu" - sníží napětí 3:40 egocentrismus - buď to neřeším - nebo si to beru moc, až mě to může pohltit (já nebo nikdo) ČAS 6:00 egocentrismus - nárok na rovnostářství = pocit nároku - mám právo na průměrnou délku života teocentrismus - čas je nenárokový dar 8:00 konec Klimes-Jak_zit_s_Bohem-3-realny_a_imaginarni_Buh.mp3 ---------------------------------------------------- REÁLNÝ BŮH (V NEBI) A NAŠE POJETÍ BOHA (V HLAVĚ) 0:00 - Ježíš neměl skutečného otce, proto hledal taťku v nebesích (abba), později sám v sobě - naši identitu definují rodinné příběhy (familly narratives) - Židé hledali svého otce ve své krvi (věřili, že muž předává semeno matce a to se dostane do krve dítěte) - tím lze vysvětlit Ježíšovy tvrzení: "mluvíš se mnou a neznáš otce?" - tehdy myšleno doslovně, my vnímáme abrstaktně představa o Bohu - vjemy vznikají v těle (v oku, u uchu), ale my te připisujeme vnějším okolnostem (externalizace) - deformace - ač ty vjemy vznikají v nás, tak my si nepřiznáváme, že jsou naše vjemy; jsou ovlivněny psychikou fantazijní Bůh má mnoho vlastností, které reálný Bůh nemá - např. je svázán s postavou ďábla, kterou máme v hlavě (je kontaminovaná našimi špatnými vlastnostmi) - abychom viděli reálného Boha, musíme mít čisté srdce (jako čisté oko pro čisté vnímání) 10:00 dopis o vyvíjející se představy Boha BŮH JAKO ÚHYBNÝ MANÉVR - u věřících lidí má Bůh funkci úlevy nebo úhybného manévru (jako u alkoholika flaška, u grafomana přidání příspěvkum...) BŮH JAKO ZÁCHYTNÁ POSTAVA - nebo také jako "záchtyná osoba" - např. při chuti na sex - naskočí manželka, u ženy s rozbitým počítačem - manžel 14:00 - "Lulu z Honolulu" 18:00 - ukázka z pohádky - ve stresu si povídá s imaginární královnou (záchytná postava) - člověka uklidňuje nějaký pohyb nebo rozhovor s imaginární postavou - další příklady - problém fantazijních postav je, že se chovají jinak, než reální lidé - metafyzická intoxikace = únik z reality do planého filosofování nebo excesivní modlitby, mantrové opakování modlitby, neustálé dokazování boží existence - je sice třeba se stále modlit, ale perfekcionista to může přehánět - harekrišna 25:00 - např. manžel má fantazijní představu své ženy, která není totožná s tou skutečnou pro satiristu může být Bůh ironický, ale je to ten jeho vnitřní - zoufalec má dojem, že Bůh není - ve skutečnosti pochybuje o svém fantazijním Bohu FANTAZIJNÍ BŮH - má všechny naše špatné vlastností - ví jen to, co víme my - má symetrické nálady k mé náladě - není vždy milující, má takové, jaké máme my k sobě - antropocentrický úmysl - sebenenávist - vychází z vlastního negativního očekávání - není uložena v egu, ale ve druhých lidech, ve fantazijních postavách druhých lidí 30:00 konec Klimes-Jak_zit_s_Bohem-4-sebenenavist_a_mlcici_Buh.mp3 ---------------------------------------------------- 0:00 SEBENENÁVIST - lidé se sebenenávistí mají problém s teocentrismem - test sebenenávsti na fantazijní postavě Boha; zrcadlový test ráno 1:58 mlčící Bůh - moje špatná metnální interpretace mluvícího Boha - tihle lidé dobře zvládají stresující okamžiky, ale těžko zvládají klidový stav - protože do hlavy napochodují imaginární postavičky a ty vyčítají 5:00 - tři otázky, které korelují (předtava satana a Boha v naší hlavě je propojená) - máte sklon si představovat boha jako přísnou bytost - máte pocit, že ďábel vás manipuluje - máte pocit, že něco ve vašem životě byl trest za Vaše hříchy? 6:30 kdo má pochybnost o boží existenci? - část lidí má pochubnost - část lidí nemá pochybnost - ale mívají démonické představy o Bohu - ve stresu se aktivuje fantazijního Boha, který má také strach - mlčí a nereaguje - mlčení = nemá mě rád, je to trest - fantazijní bůh je nepřístupný - třeba za nějaký hřích - onanie? - tak běžím ke zpovědi - úlevný manévr, magická ochrana před selháním u zkoušky 11:05 konec Klimes-Jak_zit_s_Bohem-5-dotazy.mp3 ---------------------------------------------------- (dotazy velmi špatně nahrané) ---------------------------------------------------- 0:00 DOTAZ 1: VÝKONOST VS. VĚK v pravěku - přínos kalorií na osobu podle věku a pohlaví i spotřeba - po 40.letem klesá výkonnost muže, u ženy po opuštění dětí jsou ještě schopny udělat kariéru stejné jako dnes v penězích - v 60.ti letech jsme závislí na okolí 8:00 - různé potřeby podle věku ---------------------------------------------------- 9:20 DOTAZ 2: JAK POZNAT, ŽE NAŠE VIZE BOHA NENÍ FANTAZIJNÍ - stále musíme hledat a upřesňovat naši představu o Bohu (stejně jako o potřebách ženy) - čekat, že Bůh bude mluvit tlampačem je jeho znásilňování - očistit myšlení od negativního, od Zlého, jít k podstatě, hledat vizi - nekrást, nezabíjet, necizoložit... 16:00 - nemáme nikdy jistotu, co Bůh je, ale dá se poznat, co Bůh není ---------------------------------------------------- 17:50 DOTAZ 3: MÁME BÝT RADOSTNÍ KŘESŤANÉ, ALE JAK TO UDĚLAT - problém některých lidí je ten, že nevydrží nic nedělat, nesnáší klidový stav ---------------------------------------------------- 23:00 závěr