Klimes-Sex_a_problemy_cirkve.txt https://klimes.mysteria.cz/clanky/teologie/vztahy_na_zkousku/ 11:52 16.12.2023 "Partneři si musejí před svatbou vyzkoušet, jestli se k sobě v posteli hodí." To je věta, která se obecně považuje za pravdivou. Je to ale skutečně pravda? Jak to dělali lidé dříve, kdy byl předmanželský sex vyloučený z naprosto pragmatických důvodů? Neexistovala antikoncepce a nemanželské dítě znamenalo pro ženu životní tragédii, neboť v zimě doslova - ne přeneseně - doslova umírala mrazem a hladem. To je situace jistě před sto padesáti lety, nebo za dob Maryši a Prodané nevěsty. Jak si tehdy lidé vyzkoušeli, jestli se k sobě hodí, jestli jejich těla na sebe citlivě reagují, jestli si voní, jestli je vzrušuje dotek toho druhého? Technika je to prostá, ale dnes již prakticky nevyužívaná - tanec. Mladí lidé žili tanečními zábavami a plesy. Hudba byla o mnoho tišší než dnes na diskotékách. Když muzikanti odpočívali, bylo ticho - prostor na komunikaci. Tance byly párové, tedy tělo na tělo. Takže když se na parketu rozdivočíte - což bylo dovolené - zjistíte, že tanec je poloviční soulož. To stačí na to, abyste si ověřili, jestli si nesmrdíte a jak na sebe vaše těla reagují. Takže odpověď na otázku, zda si lidé mají ověřit, že se k sobě hodí, zní ano, ale není k tomu třeba předmanželský sex. Před svatbou by se měly domluvit základní parametry vztahu - kde budeme bydlet, kolik plánujeme dětí, jaký máme postoj k náboženství, jak si budeme dělit majetek a další zásadní věci, které později často vedou rozvodům. Problém dnešních mladých je, že vydatně zkoušejí, zda se k sobě hodí v posteli, ale zcela opomíjejí tyto otázky, které také rozhodují o bytí a nebytí vztahu. Pak po n-letech manželství se nestačí divit, jak divoké bitky dokáže způsobit jen předmanželská smlouva či skálopevné rozhodnutí partnera, že jedno dítě bohatě stačí. 0:00 SEXUÁLNÍ SKANDÁLY 0:00 blahobit komplikuje jednotu, dekadence, babylonská věž 8:00 dlouhodobé odpadání od křesťanství - křesťané 50 let vymírají 13:00 proč by nás měl trápit úpadek církve 15:00 církev neřeší sexuální poklesky knežích, návrhy jak by to šlo, poškozuje to její autoritu 24:40 PŘEDMANŽELSKÝ SEX A PROBLÉMY SOUVISEJÍCÍ kdo plní církev? -výchovou dětí -adolescentní konverze (SŠ a VŠ) - to bylo vždy -konverze v krizi středního věku (zanedbatelné) -návrat při stáří (zanedbatelné) 28:00 věřící mají mírně více dětí, ale není to žádná sláva (o 20%) nárůst křesťanů - kolem roku 150 - příbytek 4% ročně, dnes pokles větší než 10% 35:00 Předmanželský sex mladých - Neřešitelný problém, pokud se budou brát okolo 30 let. celibát se dá do 20ti let, ale do 30 či 35let to je problém 38:00 nedoporučuje se svatba, pokud neplánují do 2 let děti (vztahy bez dětí se rozpoadají 10x dříve - poločas 2,5 let, s dětmi 25let - když spolu bydlí, 4 roky, bez bydlení 2 roky 41:00 čím více dětí, tím stabilnější vztah (dítě dá ca. 10 let) 42:50 transgenerační zpětná vazba 45:50 nápad: OPRÁŠIT INSTITUT ZÁSNUB - omezte sex pouze na dlouhodobé partnery - Se zásnubami v kostele by samozřejmě šly tři podmínky podle Klimeše A) společné bydlení (sdílet lože a stůl) - lepší stabilita vztahu B) věrnost (žádný flirt s kamarádkami) C) teoretická příprava na manželství s místním farářem či pastorem. 1:03:00 TEOLOGICKÁ KONCEPCE ROZVODU PODLE KLIMEŠE 1:06:00 - Lidé se umějí rozejít fyzicky, ale ne psychicky. - smrt vztahu je jako smrt člověka - stejně jako ékaři též není dovoleno člověka zabít, ale může konstatovat jeho smrt - ohledání mrtvoly. - tak i u církve není dovoleno vztah ukončit, ale mohla by konstatovat smrt manželství Úkol církevního soudu a) rozlišit vinnou a nevinnou stranu, popř. zda oba nenesou podstatnou část viny. b) konstatovat, zda manželství ještě žije, byť už jen ve zlém (něco jako ohledání mrtvoly lékařem - konstatuje smrt). Pokud žije, tak není možno ho rozvést (Boží rezervát). Žadatel o rozchod by pak musel počkat ještě třeba 3 roky na nové přezkoumání. c) vynést délku pokání, epitimie. 1:17:00 (konec)