J_Kylar_M_Vintrova.txt ====================== Ukázkou přístupu byla beseda pořádaná ČKA o zneužívání, kde mluvil Jiří Kylar jako zneužívaný a věrohodnost celé besedě dodávala Martina Vintrová - diecézní soudkyně - se vzděláním na Lateránské a Gregoriánské universitě s patřičnou specializací. Minimální počet účastníků (potlačení a vytěsnění). Z deseti pozvaných kat. kněží z okolí nepřišel ani jeden, jen 3 evangeličtí kazatelé. https://www.nekdotiuveri.cz/ https://uloz.to/fm#/my-files/OsJiOMf4Rt1w 0:00 církevní soudkyně - chodili za ní oběti i z jejích známých, tak to začala řešit, byla v Římě na semináři 5:00 sexuální zneužívání děti je ve všech kulturách i dobách, řešila to už raná církev ve 4. století 7:30 definice sexuálního zneužití: někdo vykonává sobecky na dětech sexuální aktivity pro svoje sexuální vyžití. Děti nejsou schopny se bránit kvůli svému věku (ani 16ti leté dívky). Lidé v dospívání nejsou dospělí, jsou snadno ovlivnitelní. ------------------- 10:00 osobní příběh Jiřího Kylara - pochází z Dolní Čermné, rodiče měli rádi P. Rainsberga - za komunistů bydleli na Dobříší, ale jezdili 20km od Dobříše k jinému knězi, ke kterému rodiče měli důvěru - zůstávali u něj přes noc, důvěrný vztah kněze s rodiči - narážky kněze na dospívající kluky, pak pokračoval dál, - pak ho ve 12ti letech opil a v noci osahával - Kylar sám zná 17 jeho obětí - bál se to říci rodičům, aby rodiče nepřišli o přítele 18:20 Vulgární chování při odepření poslušnosti (22 let) 22:50 24 let - snaha vyříkání si důsledků - kněz se ale stále jen vysmíval 23:25 oznámil jeho farnosti, jaký je jejich kněz, ale neměl sílu to řešit s policí a biskupstvím ------------------- 24:40 soudkyně: teologie dětství - Ježíš je vzorem toho, jak se chovat k dětem - v římské říši děti byly na úrovni otroků 25:00 různé formy zneužívání - dotykové - nedotykové (verbální, sledování porna...) - virtuální zneužívání - film V síti - v zahraničí zneužívají děti i kvůli chudobě - videa, fotky, vydírání - v zahraničí častější, u nás méně: - sexuální turistika, obchod s dětmi, dětské sňatky 31:00 projevy - změna chování - vulgární řeči - v dospělostí problémy s alkoholem, sexuální identitou, u žen problém se sexuálním životem v manželství 35:00 odrazuje také od praktikování náboženství, znedůvěryhodňuje boží lásku ---------------------------------------------------- 36:00 Kylar: - církev nesmyslně lpí na sexuální čistotě a má zkušenost tím pádem nabourala vztah s Bohem - má mě rád, když to "nejdůležitější" jsem ztratil? - hodil jsem to za hlavu, řekl jsem si, že i tak mě Bůh má rád 37:20 přehnaný pocit viny - problém katolické morálky - do jisté míry to je ok, ale když se to přežene, pak je to v nezdravé pozici, snáze je pak člověk manipulovatelný 38:30 spolek "Někdo Ti uvěří" - spolek pro postižené zneužíváním v církvi - u obětí je pocit viny velmi častý ---------------------------------------------------- 40:00 soudkyně - statistika - jeden ze 6ti chlapců a 4 dívek byli vystaveni sexuálnímu útoku 43:40 a co když si to ta oběť vymyslela? - je to těžké, něco takového vymyslet - podle statistiky je vymyšlených 1-6% a to hlavně v souvislosti s rozvodovými spory 46:00 studie o násilnících - studie z USA - ca. 6% kněžích zneužívají, ale z toho méně než 10% jsou pedofilové 48:00 rizikový faktor podle WHO je společnost, kde sex je tabu, kde ženy nemají rovné postavení ---------------------------------------------------- 49:00 Kylar: jak je možné, že se to dělo u nás i za socialismu? - mnohé církevní instituce u nás vůbec nebyly ---------------------------------------------------- 51:00 soudkyně co je to za lidi? - sexuálně nesmělí - narcisté (nejnebezpečnější) 53:00 počty nahlášených příkladů, - stále se mnoho neví, - nehlásí vše ani řády, - ani oběti - promlčení ---------------------------------------------------- Kylar: obtížené nahlašování, bezcitnost biskupa 1:02:00 necitlivost biskupa při jednání s obviněným biskupem - kruté jednání s knězem, horší v cíkvi než v civilním zaměstnání - místo rozhovoru, trestní oznámení - důsledek byly výslechy, policie, medializace - do několika měsíců zemřel - církevní pohřeb s biskupem a církevní parádou - lidé ve farnosti nebyli vůbec seznámeni s pozadím - Kylar nakonec byl některými obviněn, že on ho zabil - kněží a věřící ovládá elita pár lidí, bez emocí a empatie 1:11:10 soudkyně - necitlivý přístup i policie ------------------------------- Kylar: pozitivní vliv terapií 1:12:30 nejdřív je propad, ale pak se situace viditelně zlepšuje agresivní chování pražského biskupství vůči oznamovatelům 1:14:30 trestní oznámení od biskupství proto, že odmítl sdělit biskupství detaily, ani policie nechápala, o co cíkvi jde. Podal to Ronald Němec, který byl kontroverzní. soudkyně: 1:16:20 - je třeba zdůraznit, že dobré jméno církve nepoškozuje ten, kdo to nahlásí nebo kdo to řeší, ale ten, kdo to dělá -------------- soudkyně: zneužívání napříč společností 1:17:00 Zneužívání neouvisí ani s církví natož katolickou, je to problém všech organizací 20% žen se podílá na zneuživání (dodává oběti nebo přímo zneužívá) statistik je málo ===================================== DISKUSE ------------------- 1:20:00 DOTAZ 1: JAK SE ZNEUŽÍVÁNÍ SROVNÁ SE SVÁTOSTÍ SMÍŘENÍ ÚTOČNÍKA? Vintrová: není známo, že by se z toho konkrétně někdo zpovídal (snad jen ve vězení) pokud kněz při zpovědi o sexu vyzvídá po zbytečných detailech, tak to je taky forma zneužívání podmínka pro platné rozhřešení: účinná lítost a předsevzetí, že toho chce nechat - nelze dát pokání, aby se dal udal - nikdo není povinen obvinit sebe nebo příbuzného Kylar: kněz, který mě zneužíval mě nutil se u něj zpovídat - měl jsem pak problémy chodit ke zpovědi - vnímal jsem to jako ponížení - zpověď jako sebeobviňování je velmi ponižujíc Vintrová: kněz nutil oběť po zneužití jít ke zpovědi k jinému knězi, ten měl problém dát rozhřešení a chápal to, že zneužitá sama za to může, že ho svedla 1:25:00 DOTAZ 2: NAŠEL SE KNĚZ, KTERÝ BY SE OBĚTEM DOKÁZAL OMLUVIT? Vintrová - nezažila jsem ani osobně, ani v literatuře - spíš litují sebe a obviňují oběti Kylar: - uvědomění násilníka je dlouhodobý proces, má vinu také potlačenou Vintrová: - narcisté nemají vůbec svědomí Kylar: - církev neumí pracovat s predátory - nechávají se sami sobě, nenutí se terapie, neinformují se místa, kam jdou - teď to nastavujeme s ČBK Vintrová: - případ kněze cizince - oběť systému - nezralý - frustrace z toho, že není společensky uznávaný (typické v ČR) - v semináři se mu lidsky nevěnovali - frustraci si řešil zneuživáním - jinak sympatický, hodný, farníci nevěřili - ten jediný připustil, že to mohlo být špatně 1:30:00 Kylar: - kněží u nás jsou frustrovaní z neustálého přesouvání a začínání od začátku, vyčerpaní, vyhořelí - ta frustrace může být spouštěč problému zneužívání - ten co zneužíval mě byl frustrovaný ze vztahu s matkou Vintrová: - v katolické církvi se o sexu nemluvilo dřív, anebo negativně - zde může pomoci sexuální výchova, pak může agresor děti oblbnout 1:38:10 DOTAZ 3: PODĚKOVÁNÍ Vintrová: - 1/3 pachatelů byli jako děti zneužiti - jeden z rizikových faktorů - neznamená to, že každý zneužitý bude násilník Kylar: 1:39:40 - podobně se stává, že i oběť v rodině může mít zneužití 1:44:30 DOTAZ 4: ZVĚTŠUJE CELIBÁT ČETNOST ZNEUŽÍVÁNÍ? Vintrová: - statistiky přesně neznám - ale ve výzkumu z USA: - vyšší procento pedofilů mezi katolickými kněžími není - že celibát podporuje pedofilii je mýtus > zdravý celibátník si najde dospělého partnera - ani větší podíl homosexuálů není mezi katolickými kněžími - 0 tolerance není řešení (vyhodit provinilce): - tak nepomůžeme tomu útočníkovi - co další oběti? 1:47:55 Kylar: - v církvi předsudky proti homosexuálům - mně nikdy homosexualita nelákala 1:50:30 DOTAZ 5: MĚLI BYCHOM O TOM MLUVIT I MEZI KATOLÍKY, MÁME-LI BÝT SOLÍ ZEMĚ Kylar: - pro mnohé je těžké o tom mluvit, narušuje to jejich jistoty (např. hrozí zavření tatínka uchyláka) - v přirozenosti je hrozné věci narušující bezpečný svět odmítáme 1:54:00 DOTAZ 6: U NÁS V PROTESTANTSKÉ CÍRKVI VÍM O NEJMÉNĚ JEDNOM PŘÍPADU, KDY KNĚZ OSAHÁVAL HOLKY, NEJDŘÍV SE MU SNAŽILI DOMLUVIT A PŘESOUVAT HO, ALE PAK HO VYHODILI DALŠÍ VĚC U NÁS JE SUPERVIZE Kylar: 1:56:45 - ptal jsem se biskupa, proč v katolické církvi nemáme supervize? - vždyť máme ?spirituály - ale to jsou zase kněží, těm se těžko někdo bude svěřovat, když ho může odsoudit - supervizor je lepší, když je mimo systém, když neodsuzuje toho, kdo se svěřuje, má odstup evangelík: - máme interní vyškolení supervizory, ale je to takové váhavé, ne každý se svěřuje 1:58:30 drsné řešení u Jehovistů - žena řekne, byla jsem zneužita pastorem - 3 starší se sejdou, požadují důkazy, když žena nedá důkazy, tak jí vyobcují, rozvedou a vyhodí - supervizor samozřejmě musí mít respekt k víře evangelík: 2:00:00 - ekumenická supervizorní skupina 2:21:50 Vintrová: - některé oběti nechtějí promluvit i třeba ze strachu o ohrožení predátora, když k němu mají vztah 2:22:50 pomůcky, výuka dětí - kalhotková metoda - kde jsou kalhotky, tam může sahat jen pan doktor a maminka - je dobré respektovat soukromí i vlastních dětí 2:25:00 jsou tři reakce na útok: - útok - útěk - ztuhnutí (zmrznutí) - časté