Petracek-Evropa_postmoderni.txt ========================================== Tomáš Petráček Víra - duchovní složka konzumu, nebo nová kvalita lidského jedince? příspěvek do konference Postmoderní Evropa Český katolický teolog, kněz a církevní historik, akademický kaplan v Hradci Králové, vyučující na UK a na peďáku v Hradci se zamýšlí nad rolí křesťanství ve společnosti dříve, dnes a v budoucnu. ------------------------------------------------------- 2016/06 Evropa_postmoderni_tomas_petracek_201609.txt původní název: Evropa_postmoderni_tomas_petracek_201609.mp3 ustřižena asi 1:00 z předchozí přednášky https://www.top09.cz/co-delame/kalendar-akci/konference-postmoderni-evropa-nova-kvalita-nebo-upadek-a2583.html Dovolujeme si vás pozvat na poslední ze série tří konferencí, které pro vás připravila EEP společně s TOP 09. Téma třetí konference vám možná poskytne návod, jak si analyzovat současné dění nejen v Evropě, ale i ve zbytku světa. Program konference: 9.00 - 9.30 Prezence 9.30 - 9.45 Úvodní slovo Jaromíra Štětiny - Evropské hodnoty v současné společnosti 9.45 - 10.45 František Laudát: Evropané v globalizovaném světě - základní rysy postmoderní společnosti a její projevy v politice, reklamě, sociální oblasti… 10:45 – 11:45 Tomáš Petráček: Víra – duchovní složka konzumu, nebo nová kvalita lidského jedince? 11.45 - 12.30 Oběd 12.30 - 13.30 Vladimír Mařík: Průmysl 4.0 a jeho předpokládané dopady na život společnosti v ČR i EU 13.30 - 14.30 Jan Jandourek: Dopad moderní technologie na osobnost současného Evropana 14.30 - 15.30 Daniel Vaněk: Bioetika a DNA – klíč ke svobodě, nebo totalitě 15.30 Prohlídka Strahovské knihovny Termín konference: 17. září 2016 Místo: Strahovský klášter Čas: cca od 9.00 do 15.30 hod. Pořadatelé: EPP a TOP 09 ------------------------------------------------------- Petracek-Evropa_postmoderni-1-uvod_a_prirozena_krizovost_zapadni_spolecnosti 0:00 úvod, představení p.Petráčka 1:40 Petráček - krize patří k západní společnosti přirozeně, vyplývá z její dějinnosti - i hodnoty i křesťanské a společenské se vyvíjí a mění časem a to přizpůsobování se jeví jako krize - máme vize, jsme nároční na společnost a když se to neubírá podle předpokladů, býváme zklamaní - úpadek USA se očekává už od 19.století, - stejně Pedlerova kniha Úpadek Západu má také už 100 let 6:52 - od 10. do 18.století se život v podstatě neměnil - průmyslová revoluce, urbanizace - tempo se zvyšuje - už Freud řešil neurózy plynoucí z rychlých změn - dnes lidé trpí depresí a nechtějí už ani reagovat na nároky společnosti, aby získali čas vyrovnat se s tím 8:50 - demografická situace - v rozporu s celými dějinami lidstva - lidé stárnou, vždy bylo 2x více lidí v předproduktivním věku než v postproduktivním, dnes to je obráceně - možná že letargie politiků odráží únavu a stárnutí společnosti - 1900 - 1914 produkovala Evropa milion migrantů ročně Petracek-Evropa_postmoderni-2-menici_se_role_nabozenstvi_ve_spolecnosti 11:00 náboženství a dnešní společnosti - církve evidentně upadají - personálně, povoláním - pozice náboženství ze středověku se nevrací = jednotící síla společnosti a vysvětlení světa - dnes lidé mnozí ani nejsou k náboženství vnímaví - víru ohrožuje i spojování s islámským terorismem - vzniká pak dojem, že náboženství je proti pokroku 13:46 - křesťanský symbolický svět přestává být do 1960 pro společnost zajímavý a zatím se nenachází alternativa - proto se společnost tříští 15:00 - úcta k práci - židokřesťanský pohled - benediktýni v 11.století brali práci nejen jako trest pro chudé, ale i jako posvěcování - komunisti překroutili, byť původně náboženské postoje Petracek-Evropa_postmoderni-3-cesta_k_postmodernismu 18:20 postmodernismus - do 16.stol. bylo křesťanství jednotícím rámcem jinak pestré společnosti - bylo dynamické, svobodné, schopné adaptovat se - v 16.stol. se rozdělilo náboženství na segmenty, které se nenáviděli a tím ochromili schopnost křesťanství adaptovat a přizpůsobovat se křesťanství - společnost hledala alternativy, které nebrání pokroku, církve totiž začly - radikální osvícenství - důraz na spravedlnost, sociální otázka - církve byli vystrašení francouzskou revolucí - stále ale důraz na pracovistost, odpovědnost, náhradní náboženství: nacionalismus, kult vědy, komunistická hnutí - 2x otřesy - světové války - starý hodnotový svět diskvalifikuje 24:00 po II.sv. válkce - renesance křesťanské spolupráce a lidské svobody - na 70 let mír, to v minulosti nebývalo 24:50 zrod moderní konzumní společnosti - 1968 - evropané žijí v nadbytku - rozvolní roli náboženství jako pojistky proti nepřízni (pro úrodu apod.) - masivní konzumní kultura - televize nahradila náboženskou kulturu např. v Tirolsku - rozpadají se kolektivní identity - odbory, politické strany Petracek-Evropa_postmoderni-4-dusledky_kulturni_revoluce 26:40 kulturní revoluce 1968 - měla svůj původní smysl v revizi hodnot, jestli plní svou funkci - důraz na individualismus - kritika všeho - armádu, rodinu, stát, politiku... vše brání člověka bát sám ssebou - nároková mentalita popírající přirozenost - dovedla nás do situace, kdy nejsme schopni se bránit dnešním společenským problémům 29:40 - "za opuštění náboženství se platím tím, že začíná být složetí být sám ssebou" - francouzský mystik GOsche - oukofobie - nenávist k vlastnímu domovu - kolik našich politiků nenávidí evropskou tradici - projevují se slabé elity, které nejsou schopny budovat civilizaci tím, že nastavují vysoké laťky - důsledek jsou dekadentní problémy - např. zmařená směšná zmařená snaha přejmenovat gymnázium v Hamburku na Bohumila Hrabala - studenti místo, aby zjistili, kdo to byl, se chlubí tím, že ho neznají a ještě si vymáhají právo neznat 34:00 podobně do 80.let nebyl problém migrační krize - společnost byla sebevědomá a přitahovala - ale dnes společnost pohrdá svou kulturou, prezentuje se jen masovou kulturou, jak si toho můžou imigranti vážit 35:00 řešení: - vytvořit jednotící rámec pro Evropu - např. obnova křesťanské síly v Evropě - Evropa by se od nich neměla odstřihávat - z toho rámce vychází etické zásady, zákony - je třeba ty zákony zvnitřnit, aby je lidi vnímali jako dobré - třeba i humanistický ateistický systém, i když jako křesťan jsem k tomu skeptický - musí být sdílený - inteligentní - pružný - úkol pro stávající církve, které zatím selhávají v těchto bodech - pak se společnost rozpadá na atomizované jedince, - kde se ztrácí pojem "společné dobro" - není ochota se podřizovat ničemu, každý chce něco jiného - dnes je záplava etických kodexů, ale jsou neúčinné, lidi z nich mají legraci - 1968 - rozbita idea lidské hodnoty - dnes je to založeno jen na konsensu, co se může snadno změnit, proto neinspiruje Petracek-Evropa_postmoderni-5-nadeje_je_v_budovani_duvery_ve_svet 40:30 dříve se vycházelo z toho, že člověk je stvořen Bohem, ale je narušený - dnešní společnost odmítá zodpovědnost (svádí se na geny, rodinu, minulost...) - ale zodpovědnost je nutný předpoklad svobody 42:12 zdroj budování důvěry ve svět, že svět má smysl - dříve plnilo náboženství - křesťanství - budoucnost není hrozba, ale naděje, svět dává smysl - snáze buduje i důveru k druhým lidem, kteří nás zklamávají - neumíme přijímat dary - vysoká míra nemocnosti - Hnízdil: v nemocné společnosti nemůže být zdravý člověk - nežít od jednoho čerpání zážitku k druhému, ale dát životu hlubší smysl 45:50 dějiny jsou otevřené, výsledek není daný, stále to máme v rukou - Rusko, islám, vymírání - jako by nám Bůh posílal zkoušky 46:12 (ukončeno v půlce věty)