Petracek-II_vat_koncil_a_pochopeni_dejinnosti_sveta_pro_cirkev =============================================================== Petráček Význam II.vatikánského koncilu pro pochopení dějinnosti světa 0:00 představení přednášejícího 1:30 úvod přednášejícího - někteří bohoslovci neberou II.vat.koncil vážně - uplatnění II.vat. koncilu záleží na tom, jak ho my pochopíme a uvedeme v život 4:35 posledních 200 let církev dohání vlak společnosti, dříve to bylo naopak, církev byla tahoun - v naší církvi není prostor pro kreativní činnost - to se II.vat.koncil snažil změnit 7:47 mnozí věřící jednotlivci výrazně pozitivně zasáhli do dějin společnosti - papež Lev XIII v 18.století napsal moderní dokument o církevní historii 8:42 církev se poprvé ocitá v situaci, kdy jí dějiny nedávají za pravdu, - církev reaguje nešťastně, že odmítá dějiny - ztráta důvěry mezi elitami na rozmezní 19 a 20.stol. 9:50 - historikové pronásledování církví za snahu uvést na pravou míru některá tvrzení církve - problém s přijetím způsoby přijetí dogmatům a papežské neomylnosti 11:30 - francouzská revoluce - křesťanství je na vrcholu, ale přesto probíhá postupná sekularizace 12:35 - jdou-li dějiny proti nám, tak církev nešťastně: - ignoruje vývoj - snaží se vývoj zpomalit - obává se přiznat chybnou reakci na vývoj z obavy znejistění věřících 14:00 - profesor Sachsen v roce 1910 byl ostrakizován za zmínku, že na schizmatu má podíl i západní církev 15:00 - rozpor v pohledu společnosti a církve je vždy chybou společnosti - ale církev na tom nemá vinu, protože má zaslíbenou věčnou spásu... 16:00 - slovo "moderní" také bylo ve středověku bráno pozotivně (devocio moderna), později jako něco pochybného - s moderní technikou a vědou nemají faráři problém, 17:00 DĚJINNOST je univerzální známka lidství - dějinnost druhých umožní správně interpretovat jejich postoje - nástroj vzepření se lineárnímu chronosu - cituje Pospíšila - že člověk v dějinách už není dán na pospas času 19:40 - křesťanský kocept dějin má dvě slabiny - má problémy s epochami, kdy dějiny nedávaly křesťanství za pravdu, které nepotvrzují nárok církve na pravdu - přiklání se ke konceptu společnosti, která se nesmí vyvíjet 20:18 - je nutné pozitivně omezit čas a časovost, nedávat do protikladu čas a věčnost - pokud na dějinách nezáleží, pak nezáleží na současnosti, na jednotlivci, jediná hodnota je věčnost - důsledek tohoto přístupu ve společnosti jsou ideologoie, které ve snaze zavést dokonalou společnost obětovala jednotlivce i generace 21:20 DĚJINNOST A KONCIL - vymezil se herezi "zahledění do minulosti" - popírání dějinnosti v 18. a 19.století - ohlížela do nikdy neexistující ideální doby středověku 23:00 - ale i naši papežové s tím mají problém - např. v Lumen Gentium se uvádí dnešní doba jako "konečná" - nerespektuje časovost a vývoj 25:39 Ježíš respektoval dějinnost - Starý zákon ponechává a respektuje 26:39 v Lumen Gentium je dobrý důraz na eschatologický cíl - hlásání slova - kterému by se měly podřídit i církevní instituce - ale to není nic nového, to píše už Tomáš Akvinský v Sumě 27:30 v tomto ohledu je potřeba postavit se minulosti - vyznání viny - odolat pokušení zakonzervování skutečnosti ("odpočinutí věčné, věčný spánek") - věčnost má být dynamika 29:40 KONCIL MĚNÍ MENTALITU CÍRKVE - z ukřivědnosti posledních 200 let bere svět jako otevřené pole, kam lze vstoupit - lidé vstupovali do církve, protože chtěli něco dosáhnout, něco jim to dávalo - kdo se pohrne do ubrečeného a ukřivděného společenství - papež František na to navazuje