Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost ======================================== Evropa bez víry a Česko bez víry pozvánka: https://www.top09.cz/co-delame/kalendar-akci/konference-evropa-bez-viry-cesko-bez-viry-a2479.html https://www.top09.cz/regiony/plzensky-kraj/top-09-v-mediich/evropa-bez-viry-cesko-bez-viry-20278.html konference na téma “ Evropa bez víry, Česko bez víry“, kterou pořádala pražská TOP pod patronací pana europoslance Jaromíra Štětiny a pana poslance Františka Laudáta ve Strahovském klášteře. Na velmi zajímavé a podnětné přednáškové akci vystoupil s příspěvkem o křesťanství v Evropě 21. století pan Petr Kolář. O islámu v Evropě hovořil náš přední odborník pan doc. PhDr. Miloš Mendel CSc. České společnosti a roli náboženství v ní se věnoval pan doc. PhDr. Tomáš Petráček, PhD, Thd. (Ne)ateistickou českou budoucnost shrnul v příspěvku pan Mons. ThLic. Tomáš Holub ThD., nový plzeňský biskup. Na závěr konference padlo mnoho dotazů nejen na křesťanství a víru, ale například také na současnou palčivou otázku migrace nebo roli médií ve veřejném prostoru. Celá akce byla završena návštěvou překrásných historických prostor Strahovské klášterní knihovny, kde je uloženo přes 350 000 nejstarších knih a rukopisů. I zde padlo mnoho otázek na historii knihovny a také její současné využití. Role a vztah náboženství a společnosti Datum: 14/5/2016 původní název: 201605_top09_Evropa bez viry_cesko bez viry_tomas_petracek_02_16_49__03_15_08.mp3 Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost-1-uvod 0:00 úvod řečníka 0:32 Petráček: - úvod - polední ďábel (11-14h) Kde se bere úcta ke Karlu IV? - není v tom touha po někom takovém? - státník s vizí, kam zemi vést - pevné začlenění českých zemí do tehdejší struktury západních zemí, pevně - politik se schopnostmi toho dosáhnout 3:00 - "zajímejte se politiku, nebo se politka bude zajímat o vás" a ztratíte vliv na dění kolem sebe Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost-2-duvod_odcizeni_spolecnosti_ve_svete_do_II_Vat_koncilu 3:15 Proč se naše společnost odcizila křesťanství - 7 zásadních přeměn v historii - náš pohled je ovlivněn současnou pozicí církvi, která kulhá za společností, ale tak to je jen 200let 5:40 - naši předkové v 9-10.století se rozhodli pro křesťanství ne kvůli pánu Ježíšovi, ale že okolní křesťanské národy jsou vyspělejší (a to se jim i potvrdilo) - lidé preferují strany, o kterých mají dojem, že jim dějiny dávají za pravdu, že slibují "lepší život" 6:50 - Křesťanství dobře interpretovalo svět do 16.století - máme potřebu středověkou dobu a církev kritizovat - ale tak nebylo plošně, církev byla tehdy schopna sebereflexe - na obrazech odsouzení byli u lidi s tiárami 8:30 - problém KC v 16.století nebyla reformace, ale nešťastné postavení tehdejších elit k reformaci - KC se omezila na vymezování se, což není evangelijní přístup - tak dlouho katolíci a protestanti bojovali, jaká byla evropa, až přestala být křesťanská - pro lidi víra přestala být inspirativní - církev se začla provazovat s vládou a přestala být k vládě kritická (šlo jí o podporu) 10:34 případ Galileo - pohybuje se země kolem slunce nebo opačně? (17.stol.) - řešili to vážně, protože měli strach přiznat, že biblické výpovědi byly poplatné době vzniku - báli se, aby se pochybnosti o písmu nezvrtli jako za reformace - svět vědy a křesťanství je provázaný - vědě se v křesťanství dařilo velmi dobře, protože křesťanský svět má logiku - podle křesťanství je zde potenciál k porozumění a řízení světa - proto je rozpor církve s vědou absurdní (nemá problém s technikou) 13:20 francouzská revoluce - protože křesťanství ztratilo schopnost adaptovat se, proto přestává také stimulovat vývoj společnosti - a vytváří se alternativní proudy (osvícenství, Voltaire apod.), podle kterých je křesťanství překážkou vývoje - odpor ke křesťanství nebyl na počátku revoluce, ale rychle se během ní vyvinul - zkušenost církví s modernou je negativní a proto vše moderní odmítne 14:20 "Piánská epocha" (1775-1958 - od Pia VI po Pia XII) je církev odmítavá ke společnosti a striktně se vůči moderní společnosti vymezovala - proto i nové křesťanské myšlenky tehdejší křesťanství odmítá (až po II. vat. koncil (1962-65)) - koncept lidských práv, sociální spravedlnost, genderová rovnost - prosazován skrze tuhý odpor církve a elit (hájili status quo) Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost-3-duvod_odcizeni_spolecnosti_ve_svete_po_II_Vat_koncilu 17:00 II.vat.koncil sice přines mnohou nápravu proti vymezování se vůči protestantům a společnosti - ale bohužel zrovna končí moderna, což zabránilo v dokončení smíření církve s náboženstvím a společností - v 70.letech na přednášky Karla Rahnera chodilo 3000 lidí, vzniká EU 18:40 ztráta vlivu církví na dění ve společnosti - ve středověku církev objala kulturu a postupně ji přetvářela - v 19.století církev kulturu an block odmítla a tím ztratila možnosti na ni mít vliv - projevovalo se také jako neustálý úbytek věřících - církev pak slouží jen jako fackovací panák k mobilizaci společnosti (jako při restitucích) 19:45 změny v 60.letech, na to církev nedokázala reagovat a obnova II.vat. koncilem - Masová konzumní společnost: - sociální pojištění (církev jako záštita proti nepřízni osudu) - masová kultura: televize nahradila hlavně venkovské prožívání volného času - kulturní revoluce 1968 (křesťanské jádro - kácení a prověřování model) - odmítnutí všech institucí: armáda, rodina, církev, odbory - klesla ochota lidí se angažovat - vývoj společnosti se výrazně zrychluje (od průmyslové revoluce) 23:00 - vývoj je tak rychlý, že se mění i aktuální psychycké nemoci - křesťanů ubývá, ale to neznamená, že křesťaství nemá vliv - ryzích ateistů je méně, než křesťanů 24:50 - většina jsou něcosti a věroučně jako amuzikální lidé - náboženství vnímají jako zdroj rozdělení, zdroj násilí - zde by křesťané měli hájit muslimy, protože je křesťané moho brzy následovat - hájení menšinových náboženských práv je ku prospěchu všech, protože kdo bude další? 26:00 - jeden z omylů moderní doby je chápání moderní laicity státu jako chápání všeho nenáboženského - ale to není nenáboženské, ale prosazování dogmata proti náboženství ryze ateistické Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost-4-duvod_odcizeni_spolecnosti_u_nas 26:20 Proč je v naší zemi náboženství tak problematické? - nesouvisí to ani s Husem - ani s rekatolizací - ale souvisí to se změnami v 19.století - urbanizace - Palackého protikatolický koncept (působil proti křesťanství obecně) - Masaryk posiloval - vazba katolické církve a trůnu, ze kterého se církev nedokázala vymezit - vymezování proti Vavák, Dlask = dobrý čech je dobrý katolík - ve smyslu českých dějit je vše lepší, než být katolík - i lepší evangelík (Lenka Procházková, bojovníci proti restitucím, proti obnově mariánského sloupu) 28:50 současná politická situace - největší krize je odstřižení od něčeho sjednocujícího - symboly, hodnoty - při krizi 2008 - se začly drolit i hodnoty, které se braly jako samozřejmé, jenže se ukázalo, že vycházely z náboženského pozadí - např. solidarita - proč v Číně nebo Indii tohle není? - vychází z křesťanské představy o jednotném mystickém tělu, ale bez toho solidarita nemá smysl 31:00 - komunisté úspěšně atomizovali společnost, rozbili venkov, ztratila se generační solidarita, vědomí odpovědnosti vůči budoucím a minulým generacím 32:00 - příčina panického strachu z muslimů je demografická krize, se kterou ale ve skutečnosti nikdo z politiků v Evropě nic nedělá - berou to jako osud, ale to je mylná a nekřesťanská představa, dějiny jsou ovlivnitelný proces - stačí možná začít na hodnotové obnově - předávání života je možná lepší i pro společnost, než hmotný prospěch 33:25 Politici se snaží přeinterpretovat moderní české dějiny - po revoluci jsme usli na vavřínech - zahodili jsme všechny společenské výchovy - neměli jsme centrálu pro politické vzdělávání a rezignujeme na výchovu občanů k politickým právům - měli jsme za to, že se to sami vyřeší, že se to samo nějak vytvoří - teď po 25 letech si příslušníci starých struktur si udrželi ekonomickou moc, získali politickou moc a teď jim chybí jen rehabilitace jejich otců, že se vlastně nic tehdy nestalo - to je nebezpečné 36:00 - i mezi profesionálními historiky jsou synkové tohoto režimu - že totalita byla jen v 50. letech a pak byl jen autoritativní režim apod. 37:00 - proto je zájem např. kolem osudu pátera Toufara - umožní názorně ukázat zrůdnost režimu - bez důvodu ho unesli, zavřeli a 4 týdny ho mučili (Mácha, Veselová) 38:28 Víra do společnosti se nevrátí tím, že se do ní vrátí lidé - církev je slabá - nemá na vše odpovědi - potřebuje sama sebe změnit 39:40 (konec přednášky) Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost-5-dotazy_nabozenstvi_a_mladi_a_ve_skolach 40:00 DOTAZ 1: ZAZNAMENÁVÁTE RENESANCI NÁBOŽENSTVÍ MEZI MLADÝMI 40:30 - nějaká obnova tu je, ale podle mě má křesťanství mnohem větší potenciál - procentuálně jsou to malá čísla 41:50 - to se povedlo minulému režimu podsunout, že náboženství je spíš škodlivé a katolická církev je úplně nejhorší - zájemce musí překonat ohromnou barieru předsudků - malé množství je v něčem výhoda - integrované teologické fakulty na státních univerzitách - chce to mnohem více odvahy a kreativity 44:00 DOTAZ 2: MYSLÍTE, ŽE BY POMOHLO ZAVÉST POVINNÉ NÁBOŽENSTVÍ TŘEBA NA ROK, JAKO V NĚMECKU? - sice to děti neobrátí, ale aspoň mají představu, co to je 45:00 - já bych tomu neříkal náboženství, to by bylo apriori odmítáno - asi by se to mělo jmenovat jinak; naše společnost odmítá, co nezná - akulturace - barbarizace společnosti, ztráta civilizanosti - neznalostí křesťanské tradice nepochopí ani umětí - vtip: synka dají do církevní školy a on začne být hrozně hodný, tak se ptají: a všude je přibitej chlap, s nikým se nepárají 46:50 - drobné procesy k lepšímu se dějí - lepší se učebnice dějepisu, i když stále je velký důraz na neúspěchy: - křížové výpravy jsou zrůdné vs. čingischán měl vojenské úspěchy Petracek-Nabozenstvi_a_dnesni_spolecnost-6-dotazy_RKC_a_TGM_panslavismus_a_multikulti 48:35 DOTAZ 3: VZTAH KATOLICKÉ CÍRKVE A T.G.MASARYKA 49:10 - i to se mění, Masaryk už dávno není vnímán jako strašidlo - problém byl neschopnost poznat, v čem je Masarykova argumentace správná - církev brojila proti osvícení, ale nevšimli si nebezpečí nesené fašismem a komunismem - církevní představitelé nevěřili v sílu křesťanství a spoléhali na stát - kde toto propojení chybí - Polsko, Irsko, USA, NL - tam pozice náboženství vydržela až do 60 let 52:00 DOTAZ 4: NEMÁTE DOJEM, ŽE ČÁST CÍRKVE NASLOUCHÁ PANSLOVANSKÝM IDEÍM A SPOJENECTVÍM S RUSKEM 53:00 - je to bolestné, nechápu to, je to rozšířené, ale má to svou logiku DOTAZ 5: NEBOJÍ SE ČÁST CÍRKVE FRANTIŠKA, JAKO SE ČÁST KOMUNISTŮ BÁLA GORBAČOVA? - za JPII a B16 byli jmenování velmi konzervativní biskupové - podepisovali 42-bodový dotazník, jestli jsou zcela konformní z římskou linií - tento trend vedl církev do bezvýznamnosti a někteří biskupové - po 200 let byla v církvi udržována mentalita "dobře už bylo" a držte aspoň to, co ještě je - někteří kněží hledají cestu k oživení církve ve Východní církvi - ačkoliv tam jsou objektivní parametry společnosi horší než na západě (potraty, dožití, alkoholismus) 56:15 DOTAZ 6: JAK SE STAVÍTE K USTANOVENÍ NÁBOŽENSKÉMU MULTIKULTURALISMU JAKO ODPOVĚĎ NA ATEISMUS - to už je skutečnost, lze to stěží ovlivnit - jediné, co křesťané by měli, je zdůrazňovat, že co lidé hledají jinde, lze najít i v křesťanském prostoru - a měly by to podporovat i společenské elity - změně ve společnosti se nedá bránit, ale lze je moderovat - a odstřihávání od základů kultury ji ničí - i třeba politické programy stran jsou odvozeny z křesťanských myšlenek 58:19 (ukončeno v půli slova)