Petracek-Rozdelena_spolecnost.txt ================================= Rozdělená společnost, rozdělená církev. Dnešní situace očima historika 4.12.2018 se v sídle Královéhradeckého kraje uskuteční další přednáška pro veřejnost. Naším hostem bude sociální a církevní hostorik, kněz doc. PhDr. Tomáš Petráček, Ph.D., Th. http://www.koalicehk.kdu.cz/aktualne/aktuality/2017-2020/rozdelena-spolecnost-rozdelena-cirkev-dnesni-situa Petracek-Rozdelena_spolecnost-pozvanka.jpg Petracek-Rozdelena_spolecnost-01-spolecny_hodnotovy_ramec_ve_stredoveku_bylo_krestanstvi.txt 0:00 1:00 jak vznikla rozdělená společnost? - každá společnost potřebuje společný hodnotový rámec, aby bylo možno řešit vnitřní konflitky 2:00 ve středověku se křesťanství stává pojítkem nově vznikajících států - jinak diverzifikovaných stavovsky, národnostně, jazykově - proto se inkvizice tolik snažila později křesťanství udržet 2:55 byl trojí lid - šlechta vládla - oratores - duchovenstvo se modlilo - laboratores - lid pracoval dnes to bereme jako nespravedlivé, ale dříve to všichni brali jako dané, - proto taky nebyl třídní boj a když, tak třeba proti moc přísným pánům, ale ne proti pánům jako takovým ve 14.století se to začlo rozvolňovat se vznikem měst Petracek-Rozdelena_spolecnost-02-spolecnost_rozdelena_vlivem_nabozenskeho_rozdeleni_v_16_stol 5:00 první významný společenský rozkol vznikl kvůli náboženskému rodělení - v 16. se to projevilo rozdělením církve, tím ztratila důvěryhodnost jako hlavní pojítko - problém nebylo rozdělení, ale způsob, jak na něj elity zareagovaly - 16 až 18. stol - sociální disciplinace - panovníci upevňují svou moc - náboženství začne být pod striktní státní kontrolou - církev přestane reagovat na vnější podněty - nedůvěra v člověka a jeho schopnosti se samostatně rozhodovat - k tomu je vede jak církev, tak vrchnost - ale tomu lidé začli později vzdorovat - ale aspoň v rámci jednoho státu platí jedno náboženství Petracek-Rozdelena_spolecnost-03-snaha_spojit_spolecnost_pres_narod_v_18_stol 9:30 18.stol. Franczouzská revoluce - církev (blokovaná vlastním rozdělením) nebyla schopna reagovat na nové výzvy - tajná nová liberální hnutí (zednáři apod.), kteří se vymezují proti církvím i státům, ač jsou křesťanstvím často inspirované - společnost se snaží zavést nový rámec - hlavní pojítko společnosti se stává národ, - vymýšlí se nové názvy měsíců, - iniciační rituály (vítání občínků) apod. - likvidují i osoby nevinné jen aby zlikvidovali vrstvy, které jsou nekompatibilní s novou společností (církev, šlechta) - proto se hledají náhradní jednotící prvky - náboženství už je nepoužitelné 14:00 19.stol. nacionalismus se stává pojítkem společností místo náboženství 15:30 - rozpadají se vícenárodnostní státy, které mají různé jazyky Petracek-Rozdelena_spolecnost-04-kult_pokroku_v_19_stol_konci_1_svetovou_valkou 15:46 kult pokroku končí I.sv. válkou - buržoazní společnost vznklá z francouzské revoluce je znemožněná a proto nastupuje: další náhradní ideolgie - politické náboženství 20.stol. - fašismus, komunismus 17:10 - ty však již nezískají celou společnost, ty pouze prohlubují rozdělení společnosti - v ČR ve 20.letech už je společnost tak hodně rozdělená, že mají problém se domluvit v parlamentu 19:10 komunisté využili už dříve připravené rozdělení společnosti Petracek-Rozdelena_spolecnost-05-kratkodoba_pojitka_spolecnosti_po_roce_1990_touhla_po_prosperite_vstup_do_Evropy_pokrok 19:39 po roce 1990 - nový společenský konsensus: 1) snaha integrovat se do Evropy 2) hospodářský rozkvět 3) odsouzení komunismu 20:30 kolem 2005 byl prozápadní etos naplněn a tak přestává fungovat jako pojítku - krize nacionalismu, zdánlivým pojítkem se stává pokrok hospodářská krize 2009 - krize pokroku, není zatím jiné pojítko - pokrok nefunguje, zase se společnost třští, útoky na menšiny apod. Petracek-Rozdelena_spolecnost-06-po_selhani_vsech_pojitek_je_spolecnost_hodne_roztristena_nemame_ani_stejny_jazyk 22:10 máme problém spolu mluvit, protože nesdílíme stejný rámec obrazů a významů - různá média - knihy, sítě, filmy 24:11 nedostatek transgeneračního transcedentního metafyzického programu - mladí lidé odcházející třeba na Blízký východ se necítí naplněni banálním životem, kde jsou bezvýznamným kolečkem - zvenku se jeví západní společnost hodnotově vyprázdněná - nejvýraznější společenský prvek jsou nákupní centra - nejvýznamnější kulturní prvek je pornografie - v 70. letech byla evropská kultura sebevědomá Petracek-Rozdelena_spolecnost-07-elity_nevedou_spolecnost 26:40 elity rezignují na své poslání vést a kultivovat společnost - chybí občanská výchova založená na kritickém myšlení - naposledy motivoval k růstu Václav Havel - dnes je obrácený kurz - naopak politici podbíhají lidem - propagují rasismus, xenofobie - podporovaný sociálními sítěmi Petracek-Rozdelena_spolecnost-08-zrychlovani_vyvoje_spolecnosti_nektere_desi 29:30 vývoj doby se zrychluje - společnost je méně stabilní - přesun z venkovského života do měst - už koncem 19.století začli psychologové řešit neurózy - dnes už společnost způsobuje deprese - popisuje https://de.wikipedia.org/wiki/Manfred_Spitzer (Digitální demence) 33:00 lidé postrádají pozitivní identitu - ale politici nabízejí identitu postavenou negativně ================================================================================ Petracek-Rozdelena_spolecnost-10-rozdeleni_cirkve_se_zaclo_resit_po_reformaci_ve_skutecnosti_bylo_uz_od_apostolu 33:40 rozdělená církev církev se vyvíjí - lidé nelibě nesou změny církve, když se vše kolem mění, tak aspoň církve ať jsou neměnné - ale vývoj církve k ní dějinně patří 35:20 v období reformace byla snaha snažit se najít správnou tvář církve - na základě Nového zákona - se ukázalo jako utopie, protože už v Novém zákoně byla církev rozdělena 36:20 Matouš píše evangelium a v tomu už se jeví rozdělení (mezi židy apod.) - Ježíš přišel naplnit zákon a kdo změní čárku, bude nejmenší (ne že bude zatracen, jako později katolíci/prtestanti) Petracek-Rozdelena_spolecnost-11-cirkev_musi_umet_udrzet_ruzne_proudy_problem_zacne_kdyz_je_zacne_nasilim_potlacovat 37:30 Církev musí být schopna v sobě udržet různé směry a křídla, která jsou přesvědčeny, že lépe pochopili evangelium - proto vznikly třeba řády 38:40 - problém v církvi nevznikne v době, kdy tam tyhle proudy jsou, ale když je začne násilím potlačovat - jistě musí být hranice, nesmí být moc úzké: - v roce 1500 byly mnohem širší než později - zkušenost s rozdělením křesťanství vedla k dalšímu zúžení - podstatné prvky vyznání při reformaci byly stejné, - ale vzájemná tolerance chyběla - dehumanizace oponentů (podobně jako rasismus) vedla k nenávisti a zkompromitování křesťanství 41:35 my nyní děláme podobnou chybu: - místo abychom se dohadovali o vzájemných motivacích, - řešíme konflikty, které vůbec nejsou podstatné: - uznáváme motivy oponenta, ale vysilujeme se kritizováním jeho přístupu (levicový liberál...) - musíme spolu mluvit, naslouchat i oponentům - stejně jako se polarizuje společnost, -tak i v církvi místo dialogu probíhají spíš paralelní monology 44:14 - v tom 16.století to bylo podobné - nejhůř dopadli Erasmiáni, kteří byli uprostřed a snažili se obě strany reformace a protireformace spojovat - předali nám odkaz jak přistupovat a řešit Petracek-Rozdelena_spolecnost-12-v_zapadni_evrope_se_podarilo_cirkev_sjednotit_celosvetove_ted_sjednocuje_papez_Frantisek 45:00 - po válce se to v Západní Evropě podařilo - rozpory jsou mezi lidmi a vstvami, ale politici by je měli tlumit 46:30 - a křesťané zvlášť by neměli být ti, kteří tu společnost rozdělují, ledaže je ohrožená svoboda, demokracie - křesťané by se neměli ozývat jako nacionalisticko - identární - nostalgická skupina, která se jen vymezuje vůči někomu - do společenských debat bychom měli vnášet nadhled, klid, trpělivost - blahoslavení tvůrci pokoje 47:45 - příkladem je papež František - politické problémy mají řešit politici 49:15 (konec přednášky) ========================================================================= Petracek-Rozdelena_spolecnost-20-diskuse-lze_resit_dialogem_problem_Istambulske_umluvy 49:20 DOTAZ 1: JAK PŘISTUPOVAT DIALOGEM TŘEBA O ISTAMBULSKÉ SMLOUVĚ - sám tu smlouvu odsuzujete, ale to je ideologie, to není diskuse - proč neřešíme cíle té úmluvy? - pokud začnete s tou diskusí tím, že jste zásadně proti, tak se opravdu nikam nedojde - my musíme utvářet budoucnost, být ochotni připustit názor druhého - neuvádíte fakta Petracek-Rozdelena_spolecnost-21-bylo_by_to_lepsi_kdyby_podzemni_cirkev_dostala_vic_prostoru 58:27 DOTAZ 2: MOHLO BY DNEŠNÍ ROZDĚLENÍ CÍRKVE BÝT MENŠÍ, KDYBY SE KATOLICKÉ ELITY PODZEMNÍ CÍRKVE DOSTALI DO ŘÍDÍCÍCH STRUKTUR SOUČASNÉ CÍRKVE? - to je spekulace, - my přece zde máme to dědictví Zvěřiny, Mádra - Církev jako polní nemocnice - co dnes razí František a přesto se tím dnešní církev moc neřídí - ale i dnes takoví lidé jsou - Rybář, Vácha, Heryán 1:01:50 DOTAZ 3: MNOHO SPOLEČENSKÝCH DISKUSÍ JE VEDENA ZA CÍLEM SOBECTVÍ A KONZUMU; VIDÍTE NĚJAKOU NADĚJI, JAK TO ZLEPŠIT? - naději vidím v tom, že konzumní styl života naráží na své hranice, ale nenaplňuje je to - tak se lidé snaží saturovat zážitkovostí - touhou po moci - mnozí lidí si to uvědomují - mnoho mladých lidí se snaží vymezovat k plochým obrazovkám - je škoda, že naše církev se snaží lapat do těchto debat a vytvářet nepřátele - genderisti a neomarxisti - jenže oni zvedají témata, která církev dlouho nechávala ladem - církev nemakala za ženská práva, to víc sociální demokraté - děláme nepřítele z lidí, kteří by měli být naši spojenci 1:07:25 DOTAZ 4: JE ŠKODA, ŽE MÁLO MLADÝCH LIDÍ CHODÍ POMÁHAT DO CHARITY, JEDNA Z CEST LÁSKY Petracek-Rozdelena_spolecnost-22-u_politiku_jsou_rozbroje_pochopitelne_ale_proc_i_v_nasi_cirkvi 1:09:00 DOTAZ 5: V SEKULÁRNÍ POLITICE JE POCHOPITELNÉ, PROČ POLITICI ŠTVOU LIDI PROTI SOBĚ, ALE V CÍRKVI TOMU NEROZUMÍM, PROČ TŘEBA PAN DUKA ... - myslím, že jsem to shrnul v Hospodářských novinách: Petracerk-Pithovo_kazani_o_vlade_homosexualu_byl_agresivni_bulvar.pdf (https://archiv.ihned.cz/c1-66320690-s-rozbehem-petra-honzejka-cirkev-se-nema-chovat-jako-sekta-hodne-katoliku-se-rozmysli-jestli-v-ni-jeste-zustavat-rika-teolog) - když se svět ubírá, kam nechceme, tak je přirozená reakce snaha ten vývoj brzdit. Ale to není evangelijní. - církev dřív nebyla taková zpátečnická, naopak vstupovala do přetváření společnosti, ale konstruktivně, ne negativně že by jen vše kritizovala a nenavrhovala lepší řešení - vézt se na vlně kulturní války a nacionalismu jen vyostří spor, který pak může opravdu špatně dopadnout - při negativním vymezování ztrácíme možnost vstoupit do diskus 1:13:15 - rodinu neohrožuje istambulská úmluva jako konzum, kulturní společnost - než podepisovat petice by 1:14:00 DOTAZ 6: MÁME DISKUTOVAT, ALE JEN SLEDOVAT TU DEBATU VE VEŘEJNÉM PROSTORU JE HROZNĚ TĚŽKÉ A NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH TO NEJDE, TAM KAŽDÝ UKAZUJE TU NEJHORŠÍ STRÁNKU; NA NÁMĚSTÍ SE NEPOTKÁME - tohle je jeden z úkolů, které před sebou máme - do určité míry takhle fungují ještě někde farnosti - základní tenzum přehledu o české minulosti a literatury by měla dodat škola, na které by se mělo stavět - chybí platforma setkávání - důsledek i komunismu - že společnost je abolutně atomizovaná - místní pospolitost a na vyšší úrovni by měli spojovat a konsenzus vytvářet politici - ale u nás funguje od 90.let politika nesmiřitelnosti - pak nemáme zahraniční, obrannou ani školskou politiku - třeba nějakou internetovou platformu, kde se můžou lidé sejít, vymyslíte 1:18:40 DOTAZ 7: PŘIJDE MI TO, ŽE PROBLÉMY HLAVNÍ JSOU DVA - STRACH A NESCHOPNOST PROBLÉMY POJMENOVAT Petracek-Rozdelena_spolecnost-23-neni_rozdeleni_dusledkem_krize_moralky_a_dorazem_na_vlastni_prospech 1:19:30 DOTAZ 8: JAKÝ MÁTE POSTOJ KE KRIZI MORÁLKY, DŮRAZU NA VLASTNÍ PROSPĚCH, TAKÉ TO ROZDĚLUJE SPOLEČNOST - JE TO NOVÉ NEBO UŽ TO BYLO, MŮŽOU ZA TO KOMUSTI? - nebál bych se o USA, tam - lidé se zajímají o místní politiku - mají opravdu nezávislé soudce - mají silná a nezávislá média - u nás stačí koupit dvoje noviny a ostatní zastrašit, že nedostanou reklamu - u nás je politická angažovanost slabá - dědictví minulosti - 2x se lidi zmobilizovali 2006 a 2010 a stejně to nepomohlo - zklamání lidí, že mohou něco změnit 1:23:00 - dějiny neuytváření většiny, ale kreativní menšiny, které jsou schopny se zorganizovat, dát k tomu víc energie a prostředků - Zemana volí lidé, kteří se snaží zachovat starý svět - paradox je, že na to nejvíc doplatí ti, kdo ho volí - ti nejslabší, bohatí a schopní si poradí 1:25:20 DOTAZ 9: NEDOROZUMĚNÍ - ISTAMBULSKÁ ÚMLUVA VYVOLÁVÁ OBAVY, ŽE BUDEME MUSET APLIKOVAT STEJNĚ ŠPATNÉ ZÁKONY JAKO V KANADĚ, USA, NORSKU - není pravda, že se proti tomu ohrazuje advokátská komora, to jsou jednotliví právníci 1:30:10 REKLAMNÍ OKÉNKO (vystřiženo) Petracek-Rozdelena_spolecnost-24-nauci_se_cirkev_svedcit_o_Kristu_milosrdnem_a_laskavem 1:31:25 DOTAZ 10: PROBUDÍ SE ČESKÁ CÍRKEV? U NÁS V LITOMYŠLI MÁME ŠPATNOU ZKUŠENOST S CHÁPÁNÍM KATOLICKÉ CÍRKVE S NAŠÍM POJETÍM EKUMENY - myslím, že se probouzí - máme Heryána, Váchu, Halíka - jako v knize Černá labuť - jsme pohlceni realitou, nevidíme východisko, ale třeba připlouvá "černá labuť", která to pohne - všude existuje "zdravější část", i v naší církvi je a ta má budoucnost 1:34:10 DOTAZ 11: JAK SE CÍRKEV SNAŽÍ SEZNÁMIT SPOLEČNOST S TÍM, CO OPRAVDU JE KŘESŤANSTVÍ? - bojím se, že o kristu moc nesvědčíme - problék je v těch signálech - z toho vyplývá, že jsme uskupení z minulosti, které nemá pozitivní program pro současného člověka - např. restituce tu zanechaly velký otisk - probudily spící resentimenty - přilnutí části církve k identitárnímu postoji možná plyne ze strachu ze zbytku společnosti - vtip - v čechnách jsou jen 4 skutečné tradiční rodiny 1:39:17 v roce 1997 Dominik Duka řekl, že církev selhala, že po roce 1989 nedokázala naplnit očekávání lidí - byla tehdy zahlcena rozběhnutím institucí a nezbyla kapacita na budování hodnot - nevyužily se osobnosti, např. Stanislav Krátký 1:40:35 DOTAZ 12: JAK JE MOŽNÉ, ŽE ZEMAN I DUKA SE TOLIK ZMĚNILI? MĚLI DŘÍVE PŘECE JINÉ NÁZORY - někteří vidí kontinuitu, jiní vidí diskontinuitu Petracek-Rozdelena_spolecnost-25-nerozdelil_cirkev_az_Frantisek_a_co_restituce 1:42:00 DOTAZ 13: NENÍ TO ROZDĚLENÍ MEZI KONZERVATIVCE A PROGRESIVCE OD FRANTIŠKA? - ne, to je odjakživa a je to přirozené, ale za Františka to je viditelnější - ta nenávist vůči Františkovi mě zaskakuje, ta nenávist vůči Františkovi je ale nezvyklá, to nemá v církvi obdobu - knihy Krypta, případ San Abrodo - snaha pochopit charakter evangelia 1:44:44 DOTAZ 14: VIDÍTE NADĚJI, ŽE CÍRKEV BUDE INVESTOVAT PENÍZE A ENERGII DO PASTORACE? KDYŽ HOLUB ZA PENÍZE Z RESTITUCÍ KOUPIL BYTY - já jsem začínal jako sociálně hospodářský historik - církevní majetek funguje obráceně, než se velká část české církve chová - skutečné bohatství církve jsou lidé, kdo má dobré lidi, má peníze - ale církev, která neinvestuje do lidí, přijde o lidi a pak i o peníze - třeba v Litvě stát vzal církvi podporu a nic nevrátil - fungovalo by to jako v USA nebo v Polsku, že církev by financovali věřící - ti věřící by měli větší slovo a podíl uvnitř své církve - např. na církevní školy se bojí politici sahnout, protože vědí, že mají ve společnosti dobré jméno a zastání - František: my máme prostorové myšlení - řešíme teritorium, ale měli bychom startovat procesy, startovat změny ve společnosti, které plody přinesou v budoucnu, které církev a společnost bude přetavovat blíže evangelijnímu ideálu, kterého však nikdy nedosáhne 1:49:32 DOTAZ 15: ROZDĚLENÁ CÍRKEV JE I V EVROPĚ, KDE NEMAJÍ NAŠE ZKUŠENOSTI - to pokušení ke kulturním válkám plyne také z nudy, nemusíme bojovat o přežití každý den - jako ve filmu Matrix - vytvořili dokonalý matrix, ale pak tam museli dodat utrpení, aby se lidé cítili jako doma - to je také jedna z příčin, proč se rozpadají rodiny, protože to je jedna z mála věcí, které ještě vyžadují nějaké úsilí - z blahobytu se zraňujeme v lidstvím - vést kulturní válku je jednodušší, než studovat a snažit se porozumět druhé straně - dualistické pokušení, že my jsme ti dobří a oni ti zlí - teď máme v dějinách největší míru svobody, musíme se to učit a byla by velká škoda, kdybychom se museli vrátit k autoritativním režimům 1:54:05 (konec)