Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach.txt ========================================== Tomáš Petráček Kde hledat bod zlomu v dějinách křesťanství v Evropě slabší kvalita - mám z diktafonu, ale na youtube je lepší kvalita původní název: ThDr. Petracek_Bod zlomu krestanstvi v Evrope_19.3.2014.mp3 datum: 19.3.2014 zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=098M3Lal0Ew (Křesťanský Salaš) Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-1-uvod_nebylo_to_vzdycky_jako_dnes 0:00 úvod, odůvodnění tématu přednášky každý křesťan by se měl ptát, kdy křesťanství přestalo plnit vedoucí funkci společnosti, jako ve středověku - vede vědu, zkoumání, impulzy k rozvoji společnosti, koncentruje elity 2:00 vnějškově křesťansky v Evropě vypadá už jen Polsko, i Španělsko skončilo 2:40 lze buďto odůvodnit tím, že - odůvodníme tím, že lidi jsou zkažení, že ďábel to udělal (s takovým přístupem nic neuděláme) - nebo budeme si budeme klást otázky 4:00 dnes církev dohání vývoj společnosti, ve středověku to bylo obráceně 5:00 7 základních paradigmatických změn v církevních dějinách - církev je dějinná, neměnná bude až na věčnosti - má svou funkci: zprostředkovávat spásu - proto není na místě úzkost při změně (např. papež když něco změní) - v dějinách bylo mnoho změn, velká pestrost pastoračních strategií, liturgií apod. Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-2-vstup_do_helenske_kultury 6:50 1.změna - opuštění mentality židovské aramejské sekty a vstup do helénské kultury - 1.stol. - to byl ohromná změna, dnes nevídaná - zrušení židovských předpisů apod. - zde konzervativci nezvítězili, jinak by křesťanství nemělo takový vliv - i základní texty jsou v řečtině 10:10 - někteří evangelící při reformaci tvridli, že i helenizace byla špatně a hledají kořen Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-3-krestanstvi_se_stava_statni_nabozenstvi 10:30 2.změna - křesťaství přestává být podzemní, ale stává se státním náboženstvím - 4.stol. (313, 380) - nutí lidi k víře - spása je nad osobní svobodu - 15.kap. z Lukáše - "přinuťte je vejít" - díky tomy - vybudovala ohromné charitativní dílo - upravila zákony - humanizovala společnost (zakázala gladiátory...) - patristické dílo (významní církevní otcové) Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-4-rany_stredovek 13:49 3.změna - ranný středověk - antická civilizace se zhroutí, invaze barbarů - křesťanství je nutno modifikovat, mají jiné vnímání, primitivnější - církev nejsou dokonalí mimozemšťani, kteří přesně vědí, co mají dělat a co dělají - jsou to lidé své doby, jsou ponořeni do mentality své doby - stejně jako my - když pojem Boha byl pro ně moc abstraktní, vymysleli kult světců - koncept bohoslužby - kněz vede nesrozumitelný rituál - magický rituál, a my se budeme mít dobře - ústa k ostatkům - lze na ně sahnout (když už na Boha nemůžu) - rituály pro vesnické lidi (procesí, žehnání...) - velké gotické katedrály 19:15 - křesťanství i zde však může společnost kultivovat a pozitivně ovládat - společnost byla svobodná a pružná - např. ve 14.stol. vymřela 1/4 Evropy a společnost to zvládla, i křesťanství - kultura přípravy na dobrou smrt je ve skutečnosti návod na dobrý život - společnost byla schopna velké sebereflexe - neustálé volání po reformě - vzdělaná doba - od 14.století už existovaly překlady Bible do národních jazyků - hledání evangelijního ideálu - pluralita autorit - několik institucí, které zápasily o moc: - papež - císařové - neformální autority - mystici - např. Kateřina Sienská - univerzity - ve středověku důležitá střediska - vykonávaly stanoviska, analýzy, věrouční otázky, papežové zasahovali výjimečně - jednota v pluralitě - v různých zemích a kulturách bylo jedno učení a jazyk (latina) Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-5-reformace_vyhroceny_spor_a_zestatneni_cirkvi 27:00 4.změna - reformace - 16.stol. - rozdělení není problém, problém byl způsob řešení - od počátku byly názorové spory, co je nejlepší křesťanství - už v Pavlových listech jsou různé skupiny, které každá rozumí křesťanství nejlépe a ostatní neuznává (pavlovci apod.) - ale tehdy respektovali zásadu z 5.kap. Matoušova evangelia po horském kázání: respekt k odlišnému názoru a pojetí křesťanství, i ti budou v božím království - ale evangelící a katolíci spor tak vyhrotili, - padni komu padni, - vytlačili a zničili umírněné ve vlastních řadách 32:44 - 1542 obnovena římská inkvizice, která likvidovala umírněné katolíky včetně kardinálů - Luther byl geniální propagandista, demagog, nastartoval tvrdou nenávistnou polemiku, tiskl karikatury - využívaly knihtisku 35:30 - katolická církev dělá jako by reformace nebyla, ale ve skutečnosti jí to silně ovlivňuje - snaží se vymezovat proti protestantsví - zdůrazňují opak toho, co dělají protestantí - zavedl se název "katolická", který ale už není pravdivý 37:00 Až II.vat. koncilu se podařilo tohle vymezování výrazně umezit Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-6-militantnost_elit_dala_vzniknout_ateismu 38:00 - militantnost intelektuálů dala vzniku ateismu - křesťanství ztrácí tvář - poprvé v 16.století - nebo Bůh ano - církev ne - stát si vezme náboženství pod svá ochranná křídla - protestnatny i katolíky - křesťanství se tím transformuje na státní ideologii, přestává být hybnou sislou - existující ideová válka paralyzuje vnitřní vývoj, který byl běžný ve středověku - církve se dostanou pod tvrdou státní kontrolu (na západě evangelické, na východě a jihu katolická) - tohle myšlení se projevuje i dnes, když pro nás je papež důležitá osobnost, tehdy to byl císař - církve ztratily prorockou funkci, přestali kritizovat státní moc - univerzity už nejsou samostatná centra myšlení, ale formují ideologii - v literatuře až od 16.století nahrazují mystické spisy, životopisy a pod. dominují tyto žánry - apologetika (obhajoba vlastní konfese proti ostatním - vymezování se) - polemiky - katechismy (rozvinul Luther a pak se přidali katolíci) - redukce bohatství evangelijní zvěti pouček a odpovědí - z křesťanství vytváří ideologický systém - poslední velcí mystici - zůstávají třeba ve Španělsku, kde reformaci neřešili - narušení propojení vědy a náboženství - 1616 - 1633 Galileo - první větší konflikt právě díky tomuto proměněho přístupu - i Galileo a jiní katoličtí myslitelé už tehdy tvrdili, že Bible není vědecká kniha, ale úřady si nenechali domluvit, bály se ztráty důvěry v Bibli - katolická církev se kvůli reformaci začala bát změn - před tím "moderní" bylo dobré slovo (např. Devotio Moderna) - v katolické církvi se začíná prosazovat přesvědčení, že církev je už dokonalá a je potřeba ji držet - a tím se ze společnosti pomalu vytrácí, iniciativu přebírají osvícenci, kteří křesťanské hodnoty prosazují třeba i proti vůli církvi - svoboda náboženství, genderová rovnost... - už v 18.století a ještě více v 19.a 20.stol. začíná být společností vnímána jako nezajímavá a zpátečnická - a až od té doby círev jen dohání společnost 57:50 II.Vat.koncil se snažil vyrovnat s modernou, která však už končí - ale bez toho by zpoždění bylo ještě horší --------------------------------------------------------------- DISKUSE Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-7-jaka_byla_vira_obycejnych_lidi_ve_stredoveku 59:00 DISKUSE DOTAZ 1: BYLA VE STŘEDOVĚKU SPOLEČNOST OPRAVDU KŘESŤANSKÁ? - velmi těžko se to zjišťuje, není shoda mezi historiky - někteří historici tvrdí, že podíl skutečně věřících lidí byl podobní jako dnes (8-10%) - tehdy více fungovala sociální kontrola nebo tlak - míra christianizace se v dějinách mění - ale i dnes se to špatně zjišťujě - i dnes 40% katolíků u nás věří v reinkarnaci, málo kdo je ztotožněn s pravdami víry o posmrtném životě apod. - nejsou moc historické záznamy o materialismu v dnešním pojetí - v pozdější době od 15.stol., kdy jsou zdroje, byla religiozita poměrně vysoká (kříže v domech apod.) - do společnosti se to dostávalo skrz elity, ne skrz obyčejné lidi 1:05:10 DOTAZ 2: VELKÉ SCHIZMA ZPŮSOBILO ROZKOL - velké schizma v 1053 bylo už jen důsledkem rozvolněných vztahl mezi západním a východním císařství - vztahy mezi Východem a Západem se zhoršily až ve 13.století, když 3.křižácká výprava dobyla Cařihrad - ten konflikt se vlatně neřešil, tak jako při reformaci Petracek-Zmeny_krestanstvi_v_dejinach-8-proc_nebyla_cirkev_neplodna_uz_pred_Lutherem 1:07:08 DOTAZ 3: HLAVNÍ DŮVOD ODDĚLENÍ PROTESTANTISMU A KATOLICISMU - teologové nezvládli obhájit své postoje a řešilo se to silou - 1525 poslední neitalský papež - Španěl - intelektuál, erazmián - začal pontifikát vyznáním viny vůči reformaci - brzy zemřel a nahradil ho jestřáb, který se nechtěl s protestnanty bavit a chtěl to převálcovat - bylo ještě několik pokusů o nalezení shody, ale nechytly se - to se dělá ale i dnes, že problémy řeší mocensky - je potřeba udržet ideologickou identitu 1:09:30 - na začátku 20.století protimodernistická větev v církvi mocensky zlikvidovala ostatní a dodnes z toho neseme důsledky - až když na začátku 20.století zjistili protestanti a katolíci, že Evropa vlastně už není křesťanská, je vedlo k tomu, že začli teprv řešit ekumenismus 1:12:38 DOTAZ 4: NEOSTALA SE CÍRKEV VŮDCEM SPOLEČNOSTI UŽ PŘED REFORMACÍ A REFORMACE TOHO BYLA DŮSLEDKEM? - nesouhlasím - papež Bonifác 8. - zvedl papežské nároky - uneslo ho komando Filipa 7. a papež do měsíce umře - fungovaly pojistky - počátkem 16.stol. byl ve Španělsku reformní proud, který byl reformací potlačen - ani Hus ani Luther nezískávali své přívržence snadno - Husitskou krizi církev zvládla - po 1436 jsou Husité součástí katolické církve? - proč se Luteralismus nešířil spontánně? Vybrala si ho část elit, aby se mohla zmocnit církevního majetku a dál ho šíří násilně, i poddaným - ale papeže kritizoval i Erasmus, jenže po reformaci už je kritizovat nemohli, protože vypadali jako kriptoprotestantni