Ponesicky-o_dobru_a_zlu_lasce_a_nenavisti.txt 8:27 4.2.2016 Psycholog o lásce Záznam přednášky MUDr. et PhDr. Jana Poněšického ze dne 19.1.2016 "O DOBRU A ZLU, LÁSCE A NENÁVISTI" video z přednášky ke stažení zde audio z přednášky ke stažení zde video z následné diskuze ke stažení zde audio z následné diskuze ke stažení zde (pro stažení souboru klikněte na odkaz pravým tlačítkem a zvolte možnost uložit) Více zde: http://www.familia.cz/familia/ke-stazeni/ PŘEDNÁŠKA 0:00 je zlo svébytné nebo to je jen absence lásky? 3:00 lze vůbec mluvit o lásce? Není to sprosté slovo? 6:30 komunikace a atmosféra záleží i na společenství lidí, vytvářejí si ho na místě 8:20 co je zlo a co je dobro? třeba: dobro je to, čím trpí méně lidí 8:40 jsou teroristi zlí lidi, když jim jde o dobro (světová revoluce věřících proti bezvěrcům) 9:28 francouzská revoluce - taky tam tekla krev a dnes je považována za něco dobrého 10:05 dobro u dětí: co slouží k jeho životu a přežití láska vše co slouží humanismu náboženská etika autoritativní 11:45 smluvní etika 12:00 zlo co život ničí, co ho neumožňuje, co se proti němu staví ne nutně násilí, někdy může pomoci např. zdraví třeba rozlišovat defenzivní násilí (obrana) vs. destruktivní (zhoubnou) násilí 16:40 druhy agrese: xxx - hierarchická (zvířata) - chladná lokační (válka) - destruktivní - zneužívající vědomá - nevědomá (ta je nebezpečnější - chybí konfrontace - horší možnost nápravy) 20:40 vyznání hříchů při mši - nutí potlačovat špatné myšlenky - ale to neumožní konfrontaci s nimi a vyrovnání se 21:41 nejvíc trestných činů vykonají lidé, kteří to nepřipravovali, nemysleli na to; protože se s tím nemají šanci vyrovnat 23:00 rozdíl od zvířat 24:30 člověk má svobodu, zvířata mají odpovědi na chování z přírody či okolí 26:30 z toho plyne 1) nejistota, jestli koná dobře; 2) touha po spojení s přírodou 27:30 spojení z druhým člověkem - jednota - znovusplynutí - lze dosáhnout a) láskou. b) násilím (agresí) 29:00 Freud - mužské násilí má za cíl získat ženu; ženské násilí: lákání muže 30:20 Nietzche 31:31 Win-win 32:20 láska bývá nejčastější ale nejhorší investice a přesto se jí nechceme učit 34:00 problémy -při výběru partnera nekoukáme tolik na lásku, ale na podobnou společenskou situaci -ztotožňování lásky a sexu (Freud si to tak představoval) 35:07 -touha po sentimentální lásce - která nerespektuje realitu, chybí odpovědnost a péče o druhé -přílišný důraz na zamilovanost bez námahy, bez obětování svobody -zapomínáme, že láska není jen být milován, ale také milovat 37:40 zralá láska -respektuje individualitu druhého -musí stát na prvním místě - nad zábavu, konzum, peníze -aktivní, bdělá - něco dělat, udržovat vztah, není nuda ve vztahu -schopnost dávat sebe sama, něco ze sebe - např. věrnost jemu, zásadám, hodnotám, ale nebrat to jako omezení -čím více se daruje jinému, tím se více se stává sám sebou, protože láska uskutečnňuje osobnost a posiluje svobodu, skutečnost být a darovat se druhým a Bohu (Glogar) 44:30 problémy -jeden čeká, že druhý bude léčit jeho rány (např. z dětství - např. uznání) - když se to přehání, je to problém -konkrétní představa o druhé postavě (např. podle vzoru rodičů) 46:26 -vytvoření předsudku, ve kterém se snažíme utvrzovat, např. že je egoista apod. - pevný obraz o druhém ničí lásku, to je zrada 47:39 partnerská láska -vs. mateřská láska - je prvotní a každý si ji přeje, abychom byli přijímáni bezpodmínečně -vs. otcovská láska - podmíněná - když uděláš výkon, co dělám já apod. -má výhodu, že když o ni přijdu, tak je naděje ji získat, protože vím trochu jak 50:10 -vs. sebeláska - sebeláska není špatně (miluj druhého jako miluješ sebe), dokonce je třeba milovat sebe, aby člověk miloval ostatní -sobectví není sebeláska, sobectví má získat náhražku vztahu k sobě -láska k bližnímu - jejím předmětem není konkrétní člověk, ale laskavost k lidem obecně 53:25 láska je spojení, opak lásky je rozdělení (jako naši politici dnes) Freud: v nás jsou dvě síly 1. budování větších a větších celků 2. destrukce a zánik (což je někdy také ale potřeba, aby mohlo vzniknout něco nového) DISKUSE Ponesicky-o_dobru_a_zlu_lasce_a_nenavisti-2-beseda.mp3 0:00 Jak byste si představoval vyučovat o lásce? -hovořit o vztazích a empatii, např. v etice -děti si např. trénují výměnu rolí u napadeného -stačí o tom hovořit - o věrnosti, že nejde o sex -povzbuzení ve vztazích, mluvení o citech - i to nemluvení může být problém 8:28 Co si myslíte o tom, že u partnerské lásky se povede často až druhý vztah? -někdy se povede až třetí vztah, moje vysvětlení: v prvním hledám matku, ve druhém otce, a ten třetí až je ten pravý... -když jsou dva nesmělí, tak to může být ještě horší 12:53 Nenávist vs. láska, jak to poznám, jak tomu předejít a co s tím? -nenávist vyvolává zhrzená láska (je zneuctěn) -konstruktivní hádka: po hádce si říci něco pěkného - máš pěkný pantofle -někteří furt bojují, ostatní tím štvou, ale třeba jen volají po lásce a láskyplnost ho někdy zmírní 18:05 Není opakem lásky spíš strach, než nenávist? -neláska - lhostejnost - vypovězení soucitu -pro dítě je horší, když s ním nemluví, než když mu třeba naplácáme 20:20 Váš názor na budoucnost vztahů -izolujeme se přes práci, mobily -pozitivní je, že malé děti jsou stále stejné -ale i atmosféra mezi lidmi je důležitá - okolí - v rodině, kamarády, ve škole -mám dojem, že destruktivita překračuje svůj zenit -dle Freuda se člověk rodí jako narcista, jako zviřátko, které se postupně socializuje -posledních 10let se uznává, že dítě se rodí do vztahu, že je z principu vztahová bytost a časem se třeba separuje -empatie je nám přirozená narozdíl od zvířat