Prokes-Svatost_smireni.txt ========================== P. Josef Prokeš Mystagogie svátosti smíření kanál Poustní místo Lomec: https://www.youtube.com/channel/UCpE8rSqDNYr-auY_8J0MSYg z yotube nahrál RK (přes TotalRecorder) Proč se zpovídat? Kde se zpověď vzala? Je nutná či prospěšná? 1. díl https://www.youtube.com/watch?v=vlbSXYuNtAM díl 1 Téma: Příprava na zpověď ve Starém Zákoně. Adam, Kain a Abel, Josef Egyptský, Izajáš a další postavy. 7.2.2018 fara Vodňany díl 2 https://www.youtube.com/watch?v=OE_rz9cbkHE Publikováno 19. 2. 2018 Proč se zpovídat? Kde se zpověď vzala? Je nutná či prospěšná? 2. díl Téma: Příprava na zpověď v Novém Zákoně. Novost Ježíše Krista, tajemství Bílé soboty a Velikonoc a zpovědi, zpovídající se postavy v Novém zákoně. 14.2.2018 fara Vodňany 1. díl Prokes-Svatost_smireni-01-zpoved_muze_byt_uzdravujici_svatost 0:00 úvod - zpovídat se učíme jako malí, v dospívání poznáme zpovědní zrcadla - ale pak už se zpovídáme méně (nemáme potřebu mluvit o svých starostech) - někdo se zpovídá, ale ne každý ji vnímá jako uzdravující svátost 1:27 modlitba Prokes-Svatost_smireni-02-Adama_a_Evu_rozdelil_dabel_a_oni_se_nenechaji_Bohem_usmirit 3:35 Adam a Eva - bojíme se projevit naši nahotu - začne jim vadit, že jsou nazí - první reakce na hřích je stud a snaha zakrýt něco ze svého života - aby se člověk projevil ne takový, jaký je, ale jak chce on sám vypadat - máme strach, jestli nás budou mít rádi, nevěříme druhým - Adam s Evou se nezakrývají jen jeden před druhým, ale také před Bohem - stvoření je krásné, pokud se nemaskuje kvůli hříchu 9:50 ve stavu hříchu nejsou schopni udělat ani krok k Bohu -> to je začátek zpovědi, kde si mám uvědomit, že Bůh mě volá i ve stavu, ve kterém zrovna jsem (a nemám chuť se s Bohem potkat, skrývám se) 12:15 - máme sklon poukazovat spíš na hříchy druhých než mé jako Adam se vymlouvá na Evu 12:55 - zpověď otvírá Bůh: "kde jsi Adame"? 13:10 papež František mluvil o fake news, které rozdělují občanskou společnost - podobně had přinesl fake news (Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů?) - rozdělil Adama a Evu - přestali si věřit a začli nosit fíkové listy - hada rozdělení nepoškodí - nepomohlo by jim dvěma, kdyby se začli bavit s pomocí Boha, když sami toho možná nejsou schopni? -> nepomohlo by větší zpovídání usmíření naší společnosti? Prokes-Svatost_smireni-03-Kain_a_Abel-zavist_a_pomluva_zabiji 15:20 Kain - závist zabíjí - Gn4 - první vrah, první člověk, který se narodil - nevíce, co dělal Kain špatného, proč Bůh nepřijal jeho oběť (Bůh naznačuje, že žije v hříchu) - "když nenecháš hřích, aby se uvelebil u Tvých dveří" - dveře jsou místo, kde vycházíme ke světu, ve kterém tvoříme vztahy, tedy kudy vcházíme k druhým - Kain přestane vnímat Ábela jako bratra, ale jako konkurenci - pustil do svého života hřích a pak přestal mít rád Ábela - chce to vyřešit tím, že ho chce zlikvidovat - podobně funguje závist, kvůli které přestávám vidět v druhých bratry, ale konkurenci - dnes "zabíjíme" hlavně pomluvou 21:29 Kain: "Můj hřích je tak veliký, že ho nemůžeš odpustit" - také to tak někdy vnímáme, ale to je přece věc Boha - Kain odchází do země Nób ("vyhnanců"), kde nenajde domov = závistivec nenajde nikdy klid Prokes-Svatost_smireni-04-Izaias-zpoved_procisti_usi_a_zrak_pro_vnimani_Boha 23:11 Izaiáš Iz 6,1-7 - vypráví o vidění trůna s Bohem - "jsem člověk nečistých rtů a mezi takovými lidmi bydlím" - ve tmě nevidím nic ani tolik problémy, ale když se začnu blížit k Bohu (světlu), začnu vidět chyby - být si vědom svých hříchů je velký dar 27:43 - Izaiáš možná naráží na strukturální hřích - např. šikana, koncentráky, další problémy ve společnosti - co vyznávat i společenské hříchy a svůj podíl na nich? 29:15 Bůh pošle anděla, očistí Izaiáše od hříchů (někdy se připodobňuje k eucharistii) - zpověď nás ani ne tak očistí, ale "pročiští" nám uši a "zcitliví" zrak - snáze slyším Boha Prokes-Svatost_smireni-05-Josefa_bratri_zradili_ale_on_je_i_tim_pomoci_lasky_zachranil 32:30 Jákob a Josef - Josef provokuje zdůrazňování své nadřazenosti - bratři se spiknou a pak se utvrzují ve svém spojenectví po Josefa prodání - bratři jsou zachráněni nakonec skrze hřích, který udělali, který poté Josef po letech netutlal ale naopak znovu otevřel - co vlastně Bůh s hříche dělá - Josef je předobraz Krista - obilí je předobraz eucharistie 40:00 všechny tyhle příběhy se dají spojit s Kristem Prokes-Svatost_smireni-06-Abraham_se_vzda_vyhradniho_vlastnictvi_Izaka_ve_prospech_Boha_a_oba_tim_dospeji 41:09 Abraham a Izák (Gn 22) - ze strachu zadusíme vztah - tehdy byly dětské oběti běžné, to není problém - v naší kultuře je protiklad Matka a dítě v Polednici - tam jde nedospělý otec s nedospělým synem a zpět se vrací dospělí: - syna dal hospodinu, přestal ho mít jen pro sebe 46:20 - a Abraham nazval toto místo "pán se stará" - když se snažím, vyzpovídám se, otevřu, jsem sice zranitelný, ale pomáhá sebepřijetí Prokes-Svatost_smireni-07-Pan_se_stara_jen_kdyz_se_mu_otevru_a_snazim_se_mu_jit_vstric 47:00 souhrn - Adam - Bůh ho nenásilně zve i když selže, láskyplně ho přijímá - Izaiáš - Bůh mu dává dar slyšet Boží hlas - také bychom měli být takoví - Josef - Josef byl prodán jako Ježíš, ale nepomstil se, ale zachránil nemyslitelně - Abraham - dává Bohu to nejcennější a získává klid 51:40 (organizační komentáře) 2. díl Prokes-Svatost_smireni-08-ve_starem_zakone_je_zpoved_vlastne_modlitba 0:00 modlitba 1:12 Adam s Evou po hříchu ztrácejí svou nahotu - čirost svých vztahů - mají potřebu zamaskovat nějaké věci - Bůh je volá ke zpovědi Bůh volá Kaina k vyznání, ale ten odmítá a odchází Izaiáš vidí Boží slávu, vyznává se a pak slyší Boží vůli Josef přetvoří hřích bratrů (jeho prodej) díky naslouchání Bohu v milosrdenství - předobraz Ježíše Prokes-Svatost_smireni-09-Jezis_zpovidajici_se 2:53 role Ježíše ve svátosti vzkříšení - sedí vedle mne proč by měla Ježíšova smrt mít souvislost s mým hříchem, proč by mě měla vysvobozovat? - křest Ježíše v Jordánu - stojí v Jordánu s hříšníky, ač bez hříchu, je silidární s nimi - sestupuje do Jordánu ne pro očištění od hříchů, ale aby hříchy na sebe vzal (je ztotožněn z hříchem) - snímá "hřích" světa (jeden hřích, do kterého jsme namočeni) - stejně tak při zpovědi sedí Ježíš vedle mě a pomáhá mi, není nade mnou - Adam s Evou utíkají od Boha, ale Ježíš jde vstříc Bohu -> kříži - vyznáváme se pouze Bohu, ani ne Ježíši jako člověku, ani Marii...možná s jejich pomocí Prokes-Svatost_smireni-10-Jezis_ustanovuje_po_zmrtvychstani_prvni_svatost_zpoved 9:48 - scéna: v Getsemanské zahradě - proces - křížová cesta - učedníci vidí možná z dálky, jak si sám nese kříž - co si mysleli? - naposledy s ním mluvili asi v Getsemanské zahradě před zatčením - v neděli ráno ženy vyprávějí o učednících - v neděli večer se učedníci znovu sejdou, možná si vyčítají, že ho neuchránili... - a v tu se tam Ježíš zjeví, ale nevyčítá jim nic - po příchodu vdechl ducha svatého a - ukázal jim rány a oni se radovali(?) (ty rány byl plod selhání učedníků) - radovali se proto, že poznali, že se to zlé obrátilo v dobré - vdechl na ně ducha svatého - nový život (pokoj vám)(paralela se stvořením života) - "komu hříchy odpustíte, tomu budou odpuštěni" - světlo prozařující plody mého hříchu (rány) máme předávat dál 19:30 - vysvětlení zmrtvýchvstání je odpuštění - jedinečné, jiná náboženství mívají trest Prokes-Svatost_smireni-11-Jezis_zpovida_a_odpousti_cizolozne_zene 20:15 cizoložnice před Ježíšem (Jan 8,1-11) - prozrazení té ženy bylo pro ni ponižující, jakoby Adamovi a Evě strhli fíkové listy - obnažení bulvárním očím, které nechtějí pomoci, ale zašlapat - než se baví s ženou, počká, až všichno odejdou, až zmizí oči bulváru - pak teprve začne zpověď mezi Bohem (Ježíšem) a člověkem Prokes-Svatost_smireni-12-hrichy_ze_slabosti_vs_hrichy_ze_sily_ci_lhostejnosti 25:53 Podobenství o dlužníkovi(Mt 18,23-35) - katechetické rozdělení na lehké a těžké hříchy asi moc nefunguje - Ježíš rozděluje hřích trochu jinak - v podobenství o dlužníkovi: - hříchy ze slabosti - když nás něco silnějšího svádí - ty odpouští lehce - hříchy ze síly - když zneužívám své síly (také lhostejnost) - ty jsou vážné Prokes-Svatost_smireni-13-dalsi_odkazy_na_zpoved_v_evangeliich 33:00 Lk 15 - podobenstvi o zatoulane ovci - takhle se vztahuje ke každému padlému člověku 35:17 podobenstvé o ztracené minci (podobné) 35:35 podobenství o marnotratném synovi - syn ztratí vše kromě svého synovství - stejně tak nepřijdeme nikdy o boží otcovství - syn vstane a chce jít k svému otci - a vyznat se - otec ho objal i špinavého, smradlavého (hříšného) 38:30 - lotr na kříži je první svatý 39:00 Učedníci se domlouvají, kdo z nich je větší (Mk 6,33-37) - ježíš chce, aby to zopakovali, aby to mohl ukázat, jak to absurdní 40:25 rozhovor s hříšnou Samařankou (Jan 4) - jen díky vyznáním svých hříchů poznala mesiáše 42:00 Obrácení Zachea 43:28 Malomocný (Mk 1) - špíny se nezbavíme tím, že ji odsuneme, ale naopak se té špíny musíme dotýkat Prokes-Svatost_smireni-14-shrnuti_casti_o_Novem_zakone 44:00 Shrnutí