Satoria-duchovni_cviceni_HK.txt Karel Satoria Život se má umět adventní duchovní cvičení Hradec Králové 12/2015 Satoria-duchovni_cviceni_HK-11-starej_se_o_sebe.mp3 1:10 Starej se o sebe - provokativní heslo starých mnichů - nejde o sobectví, ale o to, abychom sami byli schipni dávat Satoria-duchovni_cviceni_HK-12-Buh_chce_abychom_zili_plny_zivot 6:20 Jde o život 7:20 Dej si pozor, abys život zachoval životnost, aby se nestal živořením 8:00 J10,10 Ježíš: přišel jsem, abyste měli plný život - život v plnosti NEznamená život "naplno", "na plné obrátky" - naplno žije jen Bůh - on chce, abychom tak taky žili - jde o návrat k radikálnímu životu, ke kterému jsme povoláni 12:00 - Ježíš nepřišel, aby přinesl na zem humanismus, nějaký mravní řád - přišel, aby člověku dal úplně nový život - Nikodém - znovu se narodit -jsme zváni k něčemu většímu Satoria-duchovni_cviceni_HK-13-nezadej_od_boha_mene_nez_nam_chce_dat 15:30 Ratzinger - pojednání o vnitřní modlitbě - pojednání "formální struktura křesťanské modlitby" - "Nežádej od Boha méně, než chce dát" - "on nechce dát méně než sebe" - vše má původ v Bohu - nežádej od života méně, než Ti může dát Satoria-duchovni_cviceni_HK-14-nebudte_minimaliste 19:35 - fatálním nebezpečím je minimalismus 21:00 - nezarmucujte Ducha svatého - existuje mnoho zármutků, jedním z nich je malé chtění - vzýváme ho jen občas, okrajově - říkáme mu "podrž, posviť, pomoz" - ale on nás chce dovést do pravdy, udělat nás dokonalými jako je Bůh - Ježíš (Horská řeč): buďte dokonalý jako je dokonalý váš nebeský otec - prosíme o to? 27:00 přestaňte mít přání lokajů, jste dědici 28:30 Ježíš neříká, že přišel, abychom měli duchovní život, ale abychom měli život (konec nahrávky 1) ============================================================= Satoria-duchovni_cviceni_HK-21-staci_jen_chtit.mp3 1:00 Terezie z Avily - abychom něco dostali, stačí jen chtít -> aktivita je nutná sv.Augustin - "stvořils mně pro sebe, Bože" Tomáš Akvinský - v sumě rozmotoval člověka na "součástky", protože člověka viděl stvořeného pro Boha, pro boží dávání, a tak se snažil hledat v člověku, jak který část člověka je tomu dávání stvořena, jan co nejlépe přijímat 4:30 1Jan 4 kap - Bůj je láska - musíme být zbožní a praktičtí - láska = dávání se - člověk je důsledek božího dávání Satoria-duchovni_cviceni_HK-22-jsem_stvoren_tak_abych_mohl_prijimat_od_Boha 6:30 partnerem pro Boha v člověku je jeho přirozenost Bůh je láska; láska je dávání se; > Bůh je dávání se 9:20 Ratzinger: "já jsem, protože Ty Bože se dáváš" - jsem důsledek Božího dávání 10:30 Origenes: člověk je capax Dei = schopem Boha - člověku na míru je Bůh - jak umožnit Bohu, aby se nám mohl dávat? 11:40 ptejme se "Jak Ti bože mám umožňovat, aby ses mi mohl dávat" - to je vytěsnění minimalismu Satoria-duchovni_cviceni_HK-23-k_vire_nestaci_jen_verit_v_existenci_Boha 13:00 Být věřícím neznamená jen věřit v Boha, to věří i ďábel 13:25 Ježíš: "ne ten co mi říká pane pane" Jakub: "v Boha věří i ďábel a třese se strachy 14:40 Křesťan je kdo vybojovává Ježíšovo vysvětlení života, Ježíšův pohled na život 16:00 Ratzinger "úvod do křesťanství": jak rád bych pro sebe i pro druhé to Boží království postavil na stůl, ale nejde to - je to stále vybojovávaný postoj 19:30 Pavel: Dobrý boj jsem bojoval, víru jsem zachoval Satoria-duchovni_cviceni_HK-24-krest_jako_zivotni_styl 20:33 spiritualita = životní styl "křestní" všechny svátosti jsou ve skutečnosti ve službě křtu, křest není jen takový lístek k ostatním křesťanským svátostem 23:10 příklad křestního stylu života: zasvěcený život - význam slova "zasvěcený" - schopný uvést do hloubky - v církvi - schopný uvést do hloubky života Satoria-duchovni_cviceni_HK-25-reholnici_ziji_krest_radikalne 24:15 - zasvěcení se přijímají službu, že chtějí pro své bratry a sestry něco předat - zasvěcení není svátost, jeho svátost je křest - řeholníci radikálně prožívají křest 28:30 - původní význam slova křest je "noření" - sv.Jan: křtem se noříme do života, utrpení, smrti a vzkžíšení Ježíše - křest je noření do života Boha - to je zadání na celý život 30:45 - jsem ponořen ne abych tam plaval, ale aby to byl můj život Satoria-duchovni_cviceni_HK-26-svatost_smireni_pro_smirene_s_Bohem 33:30 svátost smíření - smiřte se s Bohem - nejde o usmiřování Boha - Bůh je láska, nedá se naštvat nebo rozezlít - smíření = já "to" mám přijmout, přijmout Boha, jak on chce být v mém životě - podobenství ztraceného syna je o křtu 43:00 - Bůh neřeší hříchy, ty jsou tam pro mě, ale Bůh řeší tah na branku - ani slovo o hříchu, výčitky - tak to bere Bůh 47:00 je to sice mezi mnou a Bohem, tak co tam dělá farář? - křtem jsem se také stal součástí těla církve, to zlo poškozuje celou církev (48:44 konec nahrávky 2) ============================================================= Satoria-duchovni_cviceni_HK-31-zdalipak_konas_Bozi_vuli 0:30 Jsi si jist, že konáš Boží vůli? - máme plnou jistotu? - člověk by chtěl, ale který z dobrých činů je ten co chce Bůh? - od dospělých dětí také nečekáme, že se budou na všechno ptát - sv.Augustin: miluj a dělej co chceš - miluj = buď v jednotě s Bohem - dělej a neboj se rozhodnout, kdo nic nedělá, nic nezkazí - i něco pokazit může být v jednotě s Bohem - život uchop laskavě 7:35 Noření do Boha - mojí silou v životě je láska Satoria-duchovni_cviceni_HK-32-laska_je_vule_orientovana_k_dobru 8:00 co je láska? - "láska je vůle orientovaná k dobru" (objektu mé lásky) - stará definice 10:40 co je dobro? - Blondel: umožnit člověku, to co (opravdu) chce - dobře vidět u dětí - mít rád znamená umět říci ne - "k dobru tíhne vše co existuje" - ne dobro morální, ale ontologické (i krystal má své dobro = být tím, čím je - je tvrdý, protože brání svůj tvar) - dobro pro člověka je být člověkem - i pro ateisty je vrchol lidství být "dobrým člověkem" dva pilíře lásky: přitažlivost a nezištná láska Satoria-duchovni_cviceni_HK-33-laska_zistna_a_nezistna 18:00 úskalí - mám rád člověka, protože je... - to jeho dobro využívám pro sebe, využívám jeho vlastnosti, slouží mému dobru, tím středem jsem já - být milován pro pěkné vlastnosti je úskalím, protože o ty vlastnosti může člověk ze dne na den přijít - nemoc, tragedie - když zmizí vlastnosti, zmizí i taková láska, pokud není ještě něčím jiným držena - to je zištná láska, ta jde sama - výběr přátel a partnerů podle přitažlivosti je v pořádku, ale nestačí to - Bůh se naštěstí obejde bez tohoto pilíře 23:00 přátelství je nezištná láska; manželství jako nejvyšší forma přátelství - cíl lásky je dobro druhého - vyžaduje úsilí - "...i ve zlém" - přítele poznáš v nouzi 27:00 naše velikost - božkost - je ve schopnosti nezištné lásky - nezištnou lásku nemáme adorovat, ale uvědomit si, že v tomto je naše božkost, ta je nám "na míru" Satoria-duchovni_cviceni_HK-34-jak_lze_zabyvat_se_zivotem 29:00 jak realizovat se v praxi "zabývat se životem"? - podle otců poušti - vše co máme je naše přítomnost, to je náš život, to je jediné, co máme k dispozici - hit et nunc = zde a nyní - to mám dělat božsky = laskavě uchopit - Bůh není někdy více a jindy méně přítomen, to my ho různě vnímáme Satoria-duchovni_cviceni_HK-35-modlitba_je_sjednoceni_s_Bohem_nestaci_jen_volat_na_nej 39:40 modlitba činem dělej co děláš - sv.Augustin = dělej co děláš = dej tomu okamžiku vše - nerozptylovat se hudbou, mluvením, zbožnostmi - Ty víš co hledáš a Bůh to ví taky 42:00 modlete se neustále - to neznamená na Boha volat, ale sjednotit se s ním, píší o tom: - Ratzinger: struktura křesťanské modlitby - Terezie z Avily - sv. Jan (na horu Karmen) - kartuziánská metoda skalaparadisi - vykovat ducha do špičky, aby byl jednotný s Bohem - toho lze dosáhnout činností, pokud je vykonávána v lásce 44:20 sv. Benedikt vyhlásil boj profánnu (tam kde není Bůh) - profánno je nemoc našich očí či uší - "kastroly a hrnce ber do ruky jako bohoslužebné nástroje" - laskavým uchopením zpřítomňuje Boha (49:00 konec)