Sedlacek-Digitalni_nebe.txt =========================== https://www.pragjesu.cz/clovek-v-dialogu/ pozvánka: https://www.pragjesu.cz/aktuality/streda-19-4-1900-tomas-sedlacek/ video: -přednáška: https://youtu.be/cS8XRYwm5Mk?list=PLth4HRNpLf2G0_GM4X4tQsZSXVspQ8wG7 -diskuse: https://youtu.be/_e434K-2Pcc?list=PLth4HRNpLf2G0_GM4X4tQsZSXVspQ8wG7 audio: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/shared-prod/pragjesu.cz/uploads/2017/04/CvD_2017_Sedlacek.m4a Člověk v dialogu – Tomáš Sedláček Přednáška Tomáše Sedláčka se bude konat v jiném termínu – a to v úterý 25. dubna od 19:00. Ekonomická analýza ráje a digitální nebe Přednáška z cyklu Člověk v dialogu 2017: Hledání spirituality v tekuté době. Žijeme v tekuté moderně a v době, kdy se národy stěhují do digitálního habitatu. Přijďte debatovat nad duší ekonomie a ekonomií spásy, o teologii digitalizace a jak to souvisí s dnešním děním na americké a evropské politicko-ekonomické půdě. PhDr. Tomáš Sedláček – ekonom, hlavní makroekonomický stratég ČSOB, vyučující na FSV UK a University of New York in Prague, v minulosti poradce prezidenta Václava Havla a člen NERV ================================================================================ PŘEDNÁŠKA ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-1-prednaska-ekonomie_v_krestanstvi_a_obracene 0:00 Glogar: úvod citát Zygmunda Baumanna o "tekuté době" z knihy "umění života" - cíl našeho života se může objevit na krátko na místě, kde bychom ho nečekali, anebo kde je velká naděje na ztrátu - svět má raději krátkodobé cíle, či užij si teď a zaplať později 3:30 uvítání hosta PARALELA EKONONIE A KŘESŤANSTVÍ Sedláček: ekonomické texty čtu nábožensky, náboženské racionálně - současná ekonomie vznikla v křesťansko-židovském prostředí - Novak nebo Weber 6:45 - evangelium by nedávalo smysl bez ekonomických termínů - vykoupení - Bůh za nás platí dluh - v novozákonní řečtině je dluh = hřích 8:30 - nevíme, kdo je našim viníkem, ale víme, kdo je naším dlužníkem příklad na Řecku - úvěr = u víry - úvěry by se měly splácet - odpuštění dluhu - Ježíš říká, že máme odpouštět pokaždé - když to nespojíme, tak pak nevíme, jak řešit problémy ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-2-prednaska-dluh_a_vykoupeni 10:55 - 1/3 podobenství jsou ekonomická - kredit = víra, dluh = hřích - Řekové hledají vykupitele - naše řešení bylo 50:50 (haircut - banky dostanou 1/2 = šalamounské) krize = umíření, smírčí soud, spíš než potrestání - Hospodine, suď se se mnou - ve smyslu usmířit je srozumitelnější 14:25 DLUH občas zahřešit se může, ale žít hříchu je špatné; podobně s dluhem - člověk se zadlužuje jen potud, pokud věří, že to zvládne - pak se něco stane a z loutkaře stane loutka - zvrácení role Objekt X Subjekt - např. Kundera má takové příběhy - dluh - pořizuji si něco, na co nemám - u státu je to dluhová služba - u nás to je 1/3 dluhu - Ježíš přišel vyhlásit odpuštění dluhu - podobenství nevděčného dlužníka - dluží dluh 1/2HDP tehdejší Palestiny - totéž se stalo v roce 2008, když se odpustilo bankám, ale jejich klientům ani dolar ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-3-Adam_Eva_a_hrich_konzumu 20:15 HŘÍCH KONZUMU Adam a Eva - prvotní hřích je primárně pojímán sexuálně, ale o tom se tam nic nepíše, to je naše projekce - je tam 22x slovo "zkonzumovat" - ovoce apod. - prvotní hřích = konzumní hřích, hřích překotné spotřeby - protože vám nebylo dost, co jsem vám dal, tak vám nebude nikdy dost - prokletí - Evy touha nebyde naplněna, ty nebudeš ovládat svoje touhy, ale tvé touhy budou ovládat Tebe - Adam - proketí nabídky - práce - budeš pracovat, ale i s technologiema 21.století nebude stačit, abys uspokojil touhy - Frang Knigt: touha se nechce naplnit, ale rozmnožit ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-4-kdy_je_clovek_stastny 27:00 JAK UČINIT ČLOVĚKA ŠŤASTNÉHO říká se: VĚDA NÁM DÁVÁ JAK, VÍRA PROČ, ale je to tak snadné? - Bůh stvořil člověka. Byl šťastný? - po ekonomech se chce, aby lidi byli šťastní - byli lidi někdy šťastní? - ani v Tolkienově světě nejsou nikdy klidní a míroví - hvězdné války by byly nezajímavé, kdyby tam byl mír - první emoci, kterou cítil Adam, byla samota - to není přece přirozené - Bůh mu vytvoří pomocnici (asistentku) místo kamaráda - "mé srdce nebude šťastné, dokud nesplyne v Tobě" - sv.Augustim - nikdo nebude blíže Bohu, než Adam - Sedláček: tvořil Adama, protože je sám, ale jak kopíroval, tak taky zkopíroval i tu touhu samoty - Adam: cítí se sám, ale potřebuje pomoc - (cítí se přezaměstnaný) - odpověď: v podobenství o Marnotratném synovi - taky ekonomické podobenství - k pokání ho dohnal hlad - marnotratný - přichází "sám k sobě" - kdo je zde dlouhodobě spokojený? - subjektivně druhý syn, protože nepřišel "sám k sobě", ale jen dokud se nevrátil druhý jeho syn - takhle by vypadal Adam, kdyby neodešel z ráje - Bůh je z principu pozitivně nespravedlivý 39:40 Když tvořil Bůh člověka, řešil riziko, že ho jeho stvoření "shodí" ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-5-Job_a_nejlepsi_otazky_na_Boha 40:00 KNIHA JOB - nejstarší kritika ideologie - v Bibli se neřešilo, jestli Bůh existuje nebo ne (asi jako my neřešíme demokracii) - ale jaký je, jestli to je sadista nebo je v pohodě - jedno z mála míst Bible, kde se vyskytuje satan, nejdelší monolog božstva na celém světě (mluví stručně) - zde mluví 3-4 kapitoly - nemluví o etice, ale mluví o přírodě, jako National Geographic 49:00 PROBLÉM JE NE MALÁ VÍRA, ALE VÍRA V BLBÉ VĚCI (I VELKÁ) žádné proroctví nevzešlo od kněžích v Bibli - problém není malá víra, ale velká víra v blbé věci - farizeové - víra jako hořčičné zrnko - tak malá, ale správná! 51:00 JOB - jako by Bůh žíkal Jobovi, "že mi Tvé teologické kecy nezajímají" - nikdo z nás nebude mít lepší otázky, než Job - ale co na to říká Bůh? - viděl jsi támhletu lamu? - to všechnu už 200 let víme, jak se rodí hvězdy a lamy apod. - věda na to lépe odpoví, než teologie - současná věda je pokračovatelem boží otázky - rozpor mezi vírou a vědou jde středem bible a je 54:30 JÁKOB - izrael = bojuje s Bohem (myslí se jako proti, nebo spolu s)? - prý to není jen v hebrejštině, ale i v angličtině, francoužštině? - ono to je vlastne totéž ================================================================================ DISKUSE ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-8-diskuse-dluhy_uroky_lichva.mp3 0:00 DOTAZ 1: KDYŽ ODPUSTÍM DLUHY, PŮJČÍ MU NĚKDO? DOTAZ 2: NEJSOU BANKY CHUDÁCI? PROČ JE KRITIZUJETE. - odpovídá Josefovým výkladem faraonova snu - je jedno, jestli se to stalo: mýt je příběh, který se nikdy nestal, ale děje se pořád (Řek) - tehdejší krize byla vážnější než naše - hrozil jim blahobyt - oni tu krizi přešli bez jediného halíře dluhu - začli šetřit, když jim bylo dobře - Norsko má -20% HDP dluhu teď v době blahobytu - kdybychom neměli dluh, tak by i ekonomika fungovala jinak, byl by jiný postup s úrokovými sazbami, reformami po krizi apod. - sociální stát neznamená nutně zadlužený stát - banky jsou jako rodiče, které mají hlídat rozmařilost společnosti, ale ony to ne vždy vědí 7:30 DOTAZ 3: PŮJČOVÁNÍ JAKO LICHVA - DLUŽNÍK SE STAL OTROKEM - NECHOVÁME SE K ŘECKU JAKO LICHVÁŘI? NESTALI SE Z BANK PÁNI MÍSTO SLUHŮM - úrokové sazby se regulovaly nejen dnes, ale i v Bibli, koránu, védách, Aristoteles - procenta se vůbec chovají divně - např. 100Kč + 50% je 150Kč - 33% = 100Kč - společnosti se prostě úrokům bránili a bály se jich - i Aristoteles odpovídá teologicky, když se ho ptají na úrok: je to mzda času, čas patří Bohu, lidé na něj nemají nárok - většina peněz jsou jen elektronické záznamy - pení dokážou cestovat nejen v prostoru, ale i v čase - hodnotu peněz způsobuje důvěra v ně - dnes utrácím peníze z budoucna - např. hypotéka, platí se úrokem - podobně jako si alkoholem půjčujeme energii ze zítřejšího rána - alkohol má kocovinu předvídatelnou, ale kocovina ne ------------------------------------------ Sedlacek-Digitalni_nebe-9-diskuse-je_kapitalismus_moralni.mp3 18:12 DOTAZ 4: MÁ PRÁVO SYSTÉM PROHLAŠOVAT, ŽE JE MORÁLNÍ, KDYŽ 1% POPULACE SI PŘIVLASTŇUJE 80% ? - moralitu dříve nikdo moc neřešil - myslel jsem si špatně, že ekonomie je taková zombie - efektivní bytost - ale ekonomie má svou etiku, stejně jako mají fašisti nebo komunisti, i když není morální - např. zisk, egoismus, svoboda - Laweyova satanistická bible má také svou etiku - sobeckou - když Ti někdo dělá dobře, dělej mu dobře, když tě kopne, kopni ho dvakrát apod. - podobná ekonomice - ideologické vacuum neexistuje - stejně jako ekonomika nemůže být bez ideologie - i postideologická doba je mýtus - žijeme v té nejideologičtější době, protože si narozdíl od předků si neuvědomujeme, čemu věříme (protože si myslím, že víme) - dnes věříme ekonomii, ale tváří se, že ideologií není - to je jako "největší trik ďábla je to, že přesvědčí oběť, že ďábel neexistuje" (Lewis - Rady zkušeného ďábla) - idealisty zajímal finální cíl (Marx, Maltus,...) - to nezafungovalo a ostatní to odradilo od jakéhokoli stanovení cílů a ideálů - Maltus prorokoval pro pracující třídu základní nuzné podmínky, proto Marx chtěl revoluci - trochu to řeší daně, ale jen na národní úrovni, sociální systém - automaton - EU je k tomu krůček - my už to svědomí nemáme v sobě, ale v exoskeletonu (ve vnější kostře, tedy v institucích) - podobenství o ovcích a kozách - poslední soud - platí to i když se postará VZP a sociální systém? 34:00 ZÁVĚR - Glogar (konec)