Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl.txt ======================================= Prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. Bůh a člověk hledající smysl Představení myšlenek knihy dialogů Lapide a Frankla "Bůh a člověk hledající smysl" dne 8.11.2011 pro MSKA Brno v rámci přednáškového cyklu "Duch a duše, shody a napětí" https://www.youtube.com/watch?v=Q_X6Fo1m-qM stazeno pres https://www.flv2mp3.by; RK 13:24 17.4.2018 Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-1-okolnosti_vzniku_knihy_a_predstaveni_autoru 0:00 představení přednášejícího - 2002 výzkumné centrul osobnosti - psychologie osobnosti, náboženství - profesor emeritní 1:50 citát Emila Literé: nikdy nelze zjistit, jaký je smysl života; jediné řešení přestat na to myslet 2:35 kniha Bůh a člověk hledající smysl (kniha dialogů z roku 1984 https://www.kosmas.cz/knihy/167105/buh-a-clovek-hledajici-smysl/ - Pinchas Lapide (+1997 izraleský diplomat a židovský teolog, žil ve Vídni) a - Viktor E. Frankl (Psychiatr a neurolog, *1905 +1997, žid, založil ve Vídni 3. psychoterapeutickou školu; prožil 3 koncentráky) - 60 stran - významné pro psychoterapii a psychologii a náboženství - religionistiku Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-2-ruzne_pristupy_hledani_smyslu_zivota 9:50 propojení myšlenek různých osobností hledajících smysl života - rozlišujeme religiozní člověk (chodící na bohoslužby) a spiritualitu (věc vnitřního vnímání) - religionistika neřeší tolik spiritualitu 13:40 - Frankl: psychoterapie by měla být k náboženství zdrženlivá, ne však odmítavá 14:00 hledání smyslu podle přístupu: - logoterapie - Logoterapie je psychoterapeutická metoda vyvinutá Viktorem E. Franklem v první polovině 20. století. Vedle Freudovy „touhy po slasti“ a Adlerovy „touhy po moci“ přichází s třetí základní lidskou potřebou „touhy po smyslu“. Odtud pramení název - pochopit smysl života člověka můžeme až na konci, stejně jako smysl filmu zjistíme až na konci 14:50 - náboženství - smysl je dán předem, snažíme se ho životem naplnit Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-3-nabozensky_pristup 15:20 představa boha - Karel Rahner (SJ) - co si 60-80% stávajících křesťanů představuje pod pojmem Bůh naštěstí neexistuje - teolog Selner - Bůh podle Bible je 2000let mrtvý, už tehdy byl rozbit obraz, - že Bůh se stará jen o to, aby své děti udržoval v dobré náladě a vyřizoval jejich objednávky, jako číšník v luxusní restauraci - ani to není ten, který trestá, co je špatně - Bůh na kříži škrtá obraz, který si o něm člověk vytváří - Bůh má svobodu být jiný 17:23 - takový Bůh i při genocidě židů ještě utvrdí víru 17:45 ateismus podle Lapideho má tři podoby 1. antiklerikalismus - kterým vadí boží správci a Boha obviňují ze všeho, co zavinil jeho personál 2. pseudoateisté - vymezují se proti Bohu, kterého jim představili ve škole (není totožný s Bohem v srdci) - viz kniha "Falešné představy o Bohu" - přísně vychováváni v dětství 3. antiteisté - bojují s Bohem, protože mu nechtějí odpustit zlo ve světě (Osvěti, postižené děti - hlavně mezi židy) 21:40 De Chardin - svět je zdánlivě zmatený, plný korupce, zhoršující se,... - tys mi však dal Bože, že pod tou roztříštěností vidím Boží jednotu rozprostřenou pod naší beznadějnou mnohostí - stoupece směřování k bodu omega (sjednocování s Bohem) Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-4-citaty_myslitelu 23:30 Citáty myslitelů - Klemenc Alexandrijský (církevní otec) - kdo jsme, odkud jsme přišli, kam spějeme, odkud máme čekat vykoupení - Imanuel Kant (Metafyzika) - kdo jsme, odkud jdeme, kam směřujeme - Malro - francouzský ministr kultury kolem 1960 - lidský život nemá žádnou cenu, nic nemá cenu lidského života - Lucius Seneca - když člověk neví, do jakého přístavu směruje, tak žádný vítr pro něj není příznivý - J.P.Sarter - existenciální filosof - nedá-li člověk svůj život za něco, tak skončí tak, že jej dá za nic - Theodor Lessing - lebensfilosof - +1933 - před válkou sice psal "člověk je dravá bestie postihlá smyslem", ale během války se postavil proti Hitlerovi a Gestapo ho zavraždilo - výrok - různé pohledy a motivy může mít stavitel pyramid na stejnou činnost: - tesám kámen - živím rodinu - stavím chrám - cokoliv děláme ze srdce, je stavění chrámu, důležitý je motiv 28:40 - A.S.Exupery - je třeba své srdce probudit a dokázat se sjednotit v bratství a lásce - výrok - "nemáš v co doufat, jestliže jsi slepý k onomu světlu, které není ve věcech, ale který je v jejich smyslu" 29:57 - A.Schwiezer - evangelický teolog, lékař - musíme člověka vyburcovat, aby přemýšlel o otázce, co člověk znamená ve světě a co chce udělat ze svého života - A.Einstein - člověk, který v životě nespatřuje smysl, není jen šťastný, ale neschopný žít, tedy být náboženský 31:11 - Reling (holandský teolog) - znakem skutečného hledače smyslu je trvalá a hluboká touha po duchovní pravdě a duchovním životě - J.A.Komenský - Centrum securitatis - Bůh je hlubina, Bůh je nepodmíněný základ naší existence 32:10 - Chardain - aby člověk byl sebou a plně žil, musí se soustředit sám sobě, vyjít ze sebe a najít plný střed v něčem větším, než je sám - Werfl - Zpronevěřené nebe - byla velká žízeň po věčnosti - žízeň dokazuje, že existuje něco, čím jí lze zahnat 34:10 - báseň - když jediné srdce potěším, nebudu nadarmo žít... Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-5-Frankovo_logoterapicke_pojeti 35:00 Frankovo Logoterapické pojetí - trialismus - trojdimenzionální pojetí osobnosti - biosféra - jsme závislí na tělesnosti (jako rostliny a zvířata) - sociosféra - narozdíl od zvířat nejsme zcela odkázáni na pudy (máme možnost se učit) - noosféra - jen díky duchovního rozměru jsme schopni zaujmout stanovisko (zkušenosti z koncentráků) - noosféra (království Boží) - i k tomu musí mít člověk dispozici, buňky - podobně Karl Popper - významný agnostik (něcista - Boha připouští, ale neřeší) - Aristoteles 20.století - není dualista, ale trialista: svět hmoty, lidské mysli a kultury (kniha Itself and its brain) 40:47 - život jako maturitní zkouška: není důležité všechny otázku dokončit, ale důležité je, jak zpracujeme ty hotové - kdykoliv můžeme být z tohoto života odvoláni - "i když pochodeň dohořela, mělo její světlo smysl" Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-6-tragicka_triada_utrpeni_vina_smrt_a_jeji_reseni 41:55 tragická triáda: utrpení - vina - smrt - 1 utrpení - promění nás - vnitřní osvobození - 2 díky vině vyrosteme - proměna - 3 smrtelnost motivuje k odpovědnému konání během života 43:10 - J.Nehru - rozhodl jsem se žít tak, abych se na konci dnů nemusel stydět za marně prožitá léta 43:50 Tragickou triádu řeší triáda - jak naplnit život - 1 hodnota činu - když jsme zdraví - výkon (umělecký, sportovní, sociální - dobré společenství) - 2 hodnota prožitku - když jsme nemocní - povídat si, poslechnout si dobrou hudbu - stejnou situaci můžeme prožívat různě 44:50 - příběh ze staré Persie - (Peseškijan do Německa emigrovaný bahájista ) - vladaři se zdál sen, že my vypadají zuby... špatný a dobrý výklad - lépe vidět růže na trnitém keři, než trny na růžovém keři 46:40 - pro nevěřícího je smrt tečka, pro věřícího dvojtečka, ale co je za ní, neumíme přečíst - 3 hodnota postoje - vyvodit z lidské pomíjicnosti odpovědné konání 48:20 Dispozice pro vnímání nadpřirozena - většina z nás má, ale nerozvíjí nebo nevhodně (zákazy, příkazy), tak se nerozvine, dřímá v nás - také hledání toho, co nás přesahuje 49:30 Spirituální inteligence (posledních 15 let) - kromě spousty blábolů se najdou i hodnotné myšlenky (kniha Spirituální inteligence - Danah Zoharová a J.Marhall) - spirituální inteligence je: - 1 schopnost nalézat smysl, - 2 vidět souvislosti (nezůstat u jednotlivostí) a - 3 být schopen transformaci Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-7-vira_ve_smysl_zivota_a_vira_v_nabozenstvi 52:00 Co je víra - slovo víra v němčině je odvozena od "zaslíbit se" (vdát se tělem i duší) - de Chardin: Víra je souhlas naší inteligence s obecnou perspektivou vesmíru (Vesmír není chaos - opak slova kosmos v řečtině je "řád") - věřit - být otevřený smyslu - indické přísloví 5.stol.p.n.l.: nejvíce zla v lidech a národech je z nevědomosti, strachu a sobectví - proti nevědomosti je víra, prosti strachu je naděje, proti sobectví je láska (sv. Pavel) 55:00 Adler (psycholog - člověka formuje touha po moci) - smysl je sice fikce, co nám ale dává důvod k životu vs. Frankl: smysl je realita 57:00 Elisabeth Lucasová - příběh s problematickým mladíkem - nalezl smysl života a srovnal se 59:40 Podle Freuda jsou všichni stejní, když mají hlad podle Frankla neopak v nouzi spadnou z lidí masky - ať ze zlých, tak z dobrých (Froud nebyl v koncentráku a jeho pacienti leželi na pohovce a ne na pryčně v koncentráku) Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-8-dispozice_cloveka_k_vire 1:01:50 Lipo Sondy (+1987 psycholog, kniha Člověk a osud) - jako jsou dispozice (tropismy) k vyhledávání slunce, tak i k vyhledávání partnera - je osud daný a osud volený - rozpor s vírou ve svobodu - angličtina rozlišuje: destiny (úděl) a fate (osud) - těhotenstvím a porodem jsou nám dány podmínky, ale i s těmi se dá pracovat - je třeba vychovávat děti k volbě - a i když celé národy volí konzum, korupci a honbu za mocí, pak se nelze divit, že to má své důsledky 1:06:10 prof. Chmelař - nerozmnožovat zlo je možná někdy proveditelnější než rozmnožovat dobro, protože zlo je často lépe poznat, než dobro 1:09:05 Stať ve franklově knize: Kauza "tragický optimismus" - lidé na straně dobra jsou sice v menšině, budou v menšině, ale je to výzva připojit se k té menšině - byť nás svět tlačí k zařazení se k většiny - svět je ve špatném stavu, ale bude ještě horší, pokud neuděláme, co můžeme - od Osvětimi víme, čeho je člověk schopen, od Hirošimy víme, co je v sázce Poselství knihy: - buďte sami sebou, dozrajte k identitě - - nepohltit své já v narcismu, - neodevzdávejte ho šéfům či guru - žijte tady a teď - dávejte víc, než dostáváte ...a váš život bude mít smysl 1:11:00 (konec přednášky) Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-9-dotazy-genetika_faze_nabozenstvi 1:11:40 DOTAZ 1: VYČÍTÁ SE, ŽE PŘIVEDLA NA SVĚT NECHTĚNÉ DÍTĚ A ONO JÍ TO PAK VYČÍTÁ - častý výrok - máme "do tohoto zlého světa přivádět děti?" - je na nás, abychom ho přivedli do prostředí lásky - to je na setkání s rodinným terapeutem 1:13:30 VTIP OD RENČÍNA 1:14:00 DOTAZ 2: JAKOU ROLI HRAJE GENETIKA V LIDSKÝCH DISPOZICÍCH? - kniha Lipton - Biologie víry (nejen náboženské) - polemika proti přeceňování genomu - podle mě, kromě genů, působí "memy" - tedy reakce okolí - mají možnost překrýt geny - potvrdil jeden genetik, nějaký jeho kolega, že v případě nějakého šoku v době vývoje může dojít ke změně genového rozložení 1:18:40 DOTAZ 3: CO JE NÁBOŽENSTVÍ? JSOU RŮZNÉ DEFINICE, JE TO IDEOLOGIE ČI NAUKA? - 3 fáze, které se cyklicky opakují - spirituální - světonázorová - ideologickou - křesťanství se teď vrací do té spirituální, islám je teď v té ideologické Smekal-Buh_a_clovek_hledajici_smysl-A-dotazy-muze_byt_spolecny_smysl_lidstva 1:20:00 DOTAZ 4: EXISTUJE SMYSL ŽIVOTA PRO VŠECHNY LIDI STEJNÉ NAPŘÍČ KULTURAMI - Scott Peck - psychiatr, ve zralém věku uvěřil - kniha Svět, který čeká na zrození, čili návrat k civilizanosti - pro lidi je společná základní lidská slušnost - ekonomický úspěch např. je slepá cesta, protože nás dříve či později dovede ke konfliktu - Jaroslav Krejčí - vězeň komunismu, po 1968 emigroval do Anglie - kniha Postižitelné proudy dějit - 5 paradigmat ve světě ovlivňující smysl života: - 1 teocentrické (klínopismá Mezotopámie, Egypt) - 2 thanatocentrické - kult smrti (Egypt) - 3 antropocentrické - uctívání člověka - Řecko - 4 psychocentrické - Indie - 5 kratocentrické - Čína - 6 konzumistické (doplnil Smékal) - od malička učíme člověka a on pak tak začne žít 1:25:00 DOTAZ 5: JAK SI PŘEDSTAVIT LIDSKOU SLUŠNOST - respekt k oprávněným zájmům jiných při uplatňování vlastních zájmů - hranici je třeba hledat 1:27:00 ZÁVĚR, ROZLOUČENÍ, výzva ke vstupu do MSKA 1:29:37 (konec)