Sokol-Svoboda_a_co_s_ni-Savio_2013.txt ====================================== Jan Sokol, svoboda a co s ní jaro 2013 1h 41min 0:00 úvod, představení p.Sokola 2:30 přestavení tématu -Böckenförderova teze: -"svobodný demokratický stát vyrůstá z předpokladů, které sám nelze garantovat" -jedním z nich je svoboda 5:20 zvenku to u nás jednomu přišlo, jako když se "v zoo zruší klece" 6:40 několik definic (neuvádí) -svobody si všimneme, až když nám chybí -mladí v pubertě 9:00 některých věcí se zbavit nemůžeme -nemůžeme se zbavit své tíže, resp. můžeme, ale není o co stát - např. ve vesmíru se astronaut může pohybovat, je tam vše ale stejné, tam se nedá žít? -reklamy využívají touhy po svobodě - např. reklama - cigarety na poušti - je tam sice svoboda pohybu, ale je tam vše stejné, tak se tam nedá tam žít 14:00 mnozí vidí svobodu v možnosti nakupování -problém je v tom, že tam je jen to, co tam druzí připraví, je tedy omezená -když nic nepotřebujeme, máme dojem, že tam je všechno -ale když něco konkrétního potřebujeme, tak to nemusí být ve výběru -podobně volby - máme výběr, ale je tam opravdu ta strana, kterou hledáme? Máme svobodu ji volit? 17:30 amatérská hra - demonstrace svobody -nemá vliv na okolní svět (válka v šachách, souboj v tenise ředitele s vrátným) -stejně se očekává, že člověk ji bude brát vážně, i když z toho nic nemá, jinak nemá cenu ji hrát -Sokol: hledá v ní zkušenost svobody -máme zájem mít silné soupeře, i když to zhoršuje možnost výhry -bez pravidel hra nemá smysl = ta pravidla hru umožňují -pravidla ve hrách jsou zaměřena na spravedlnost (byť v každé hře je chápána jinak) -lidskou tvořivost nic nemotivuje ke snažení lépe, než omezení -hru má v ruce jeden hráč a druhý čeká a neví přesně, jak to bude, bude překvapen -hra simuluje souboj, ale pravidla zajišťují bezpečnost -hra je prostředí, kde mám volnost, ale nemusím se bát, mohu se proto do hry vložit 28:00 hra součástí výchovy -ve středověku u šlchticů -v anglosaském prostředí ve školství; třeba i baseball -jeden vyhraje, druhý prohraje a přitom to nemusí špatně skončit 29:30 aplikace hry v životě -narozdíl od hry v životě vždy o něco jde -ale když se společnost zařídí tak, aby se lidem nic nestalo, tak by šla ve společnosti aplikovat = svoboda 31:30 živíme se lidmi -druhé lidi potřebujeme 34:00 společnost je založena a) na strachu 35:30 -typicky v Rusku b) na respektu pravidel 36:44 -omezení pravidly je nezbytné (např. jízda vpravo) - je vyvážena velkou pravděpodobností, že ostatní dodržují stejná pravidla -PRAVIDLO UMOŽNÍ SVOBODU 38:00 náčelník z Alžíru ve Francii -proč tolik dospělých mužů chodí po ulicích beze zbraní? -je to bezpečnější a spoléháme na to, že většina ostatních ji také nemá -nemusím nosit zbraně, ale zase nemůžu libovolně zabíjet 41:40 -pravidla určí "hřiště", ale mistra v jejich doržování v nás neudělá -společenská pravidla: a) SPOLEČENSKÝ MRAV: typické oblasti: česání, oblíkání, chování při jídle, ke starším lidem a k druhému pohlaví -co jsme se naučili, součást identity 44:16 -mlaskání u jídle, pepa smrdí -není to sice morálka, ale řeší se to; měřítko je: DĚLAJÍ TO VŠICHNI -podobně autoritativně se učí jazyk -> díky tomu se můžeme bavit -podobně společenský mrav se učí autoritativně -puberťáci testují toleranci společnosti úpravou vlasů - chtějí narušit "jak se to dělá" 47:25 b) ale někdy je potřeba se POSTAVIT SE PROTI VĚTŠINĚ; -projeví se to občas, když ta většina začne dělat ničemnosti -k tomu je třeba odvaha a měřítko, co jsou to ty ničemnosti, abych to poznal -např. Desatero -aby společnost fungovala, musí v ní být dostatek lidí, kteří -svoboda předpokládá, že takové měřítko je stanoveno -v době prosperity se mnoho lidí spokojí s tím, že správné je jen co není trestné -nezbytný předpklad svobodné společnosti není jen neporušovat pravidla, že člověk SE STYDÍ 49:50 co je naše poslání ve svobodné společnosti? -dodržovat pravidla -spolupracovat 51:00 SHRNUTÍ -já si mohu nárokovat jen tolik možností, kolik si chci nárokovat u ostatních -testovací otázka: mají mít všichni volební právo? -pokud začneme pochybovat, je to konec svobody 53:20 O SVOBODU SE MUSÍME STARAT, není zaručena sama o sobě DISKUSE ---------------------------------------------------------------------- 55:30 Dotaz: OSOBNÍ ZODPOVĚDNOST ve svobodné společnosti -dosud se mluvilo o "vnější svobodě", důležitá je i "vnitřní svoboda" -SVOBODNÝ ČIN vznikl na základě rozvážení a pak je ale za to třeba převzít zodpovědnost -u dětí to je normální, u dospělých to je blbý ---------------------------------------------------------------------- 57:30 Dotaz: SPOUSTA LIDÍ ZÁKONY OBCHÁZÍ, LIDEM TO VADÍ, JAK TO ŘEŠIT? -zákony se vyvíjejí, ale jsou vždy krok pozadu -čím přesnější pravidlo, tím jasnější návod, jak ho obejít -společnost nemůže žít na vymahatelných pravidlech -např. lež se těžko vymáhá soudně, ale je to špatná věc - to musíme řešit my -darebáci jsou vždy lépe připraveni, ale tak to nemá být napořád, musíme to řešit a nečekat, až se to vyřeší samo -smrad padne na toho, kdo s tím začne něco dělat (jako když se vyváží žumpa) -také diskredituje svobodu -rezignace na svobodu je půda pro diktaturu, ale pak už je pozdě 1:03:00 PROČ MÁME CHTÍT SVOBODU? -dobré se šíří víc než zlé (už v Sumě Tomáše Akvinského) -kdo si tohle nemyslí, nemůže svobodu podporovat, protože by tím pomáhal šíření zlého ---------------------------------------------------------------------- Dotaz: ÚLOHA NÁBOŽENSTVÍ 1:05:00 -všechna mravní pravidla jsou založena nábožensky -např. nezabiješ -žádnou lidskou společnost nelze postavit na opaku desatera -prostě ta základní pravilda desatera = přirozený zákon, jinak společnost prostě nemůže fungovat -to hlavní, co křesťanství přináší, nejsou pravidla -odpouštění -nedostatek lítosti (kde není lítost, není co odpouštět) -to se nedá uzákonit, nelze udělovat jako právo, to je milost a to nejde zdůvodnit jinak, než nábožensky -z principu amnestie (ne ta šílená Klausova) ---------------------------------------------------------------------- 1:11:20 Dotaz: PROČ SPRAVEDLIVÍ LIDÉ NEUMÍ TO PRÁVO PRODAT? např. sociální nauku církve 1:12:50 -jedna věc je koncept -ten je třeba umět vysvětlit -máme divný jazyk -dobro nelze prodávat, už jen mluvit o něm je ošemetné, protože hned je začnou všichni lustrovat -to je jako když řeknu "dávám dobré kafe", nebo mám "dobrou myšlenku" -to ti lidé musí říci a přijít na to sami -dobré zprávy nejsou žádné zprávy, což je potvrzení toho, že se dobro šíří samo ---------------------------------------------------------------------- 1:16:00 Dotaz: jaký máte názor na volbu Zemana jako prezidenta -nejsem podporovatel přímé vobly, protože oslabuje vládu -přímá volba prezidenta dále oslabuje vládu a přitom nemá žádnou odpovědnost -funguje za předpokladu, že má rozum -každý rok jsou volby, žijeme v neustálné volební kampani -se Zemanem se známe, je to vzdělaný člověk, tykáme si s ním; osobně si myslím, že jako premiér zcyničtěl -s premiérem mám soucit - všchno mu spadne na hlavu ---------------------------------------------------------------------- 1:21:50 Dotaz: MULTIKULTURALISMUS - mešita v Brně -v každé kultuře je svoboda pojímána trochu jinak -i přistěhovalec se musí trochu přizpůsobit -náboženskou svobodu si musí vyříkat -podle principu: mohu chtít tolik svobody, kolik jsem schopen ji poskytnout 1:24:00 -omezení burek ve Francii bylo předem dohodnutou s imámy a oni s tím pak souhlasili, protože by to mohlo být horší -multikulti: z principu správně, ale dělá jednu chybu: -říká: různí mají být vedle sebe, ale to nemá o sobě cenu, pokud se nestýkají, pokud se vyhýbají -ani u nás za 1.republiki Němco s Čechy nekomunikovali ---------------------------------------------------------------------- 1:26:40 Dotaz: vztah - svoboda - majetek - peníze -co já vnímám jako svobodu (možnost jednání, něco prosadit), druzí vnímají jako moc -mou nesvobodu vidí ostatní jakou mou bezmoc -Max Weber: moc je schopnost prosadit svou vůli i proti vůli druhých -v archaických společnostech mohli ti nahoře vše a ti dole nic -peníze jsou prostředek, jak se prosazovat; nahradily násilí -peníze vedle sebe nesnesou násilí (aby mohly platit, musí se vymýtit násilí) -každý se může prosazovat až do výše své peněženky -napsal o tom knihu "Moc, peníze a právo" (Sokol) ---------------------------------------------------------------------- 1:32:00 Dotaz: není tu moc zlodějů proto, že se tu nedaří křesťanství? -jsou křesťanské země, kde jsou také zloději -těm průzkumům není nutné dávat velký význam - do dotazníků se objevuje, co si lidi myslí, ne to, jaký svět je 1:34:00 křesťanství se nedaří také proto, že neumíme vysvětlit, o čem je -dotazník o skinheadech a křesťanství - lidi rozumí víc jim než křesťanstvím Hlavní deviza křesťanství je odpuštění, ale moc se tím neprosazujeme -touha po spravedlnosti, potrestání mají i muslimové, židé apod. 1:36:00 židovská moudrost - celý starý zákon: když se něco nepovede, tak si za to může člověk sám -babylonské zajetí -za smrt (začátek genesis) -smysl je zaměření pozornosti ke změně na sebe ---------------------------------------------------------------------- 1:37:00 Dotaz: je svoboda možná ve válce -vidím svobodu vítěznou a silnou, po jedné ruce zákon, po druhé mír -vnitřní svoboda je možná vždy -vnější svoboda je podmíněná tím, že je mír -ve válce nemohou platit pravidla -proto je hrozné, když se ve volební kampani protivník začne označovat jako nepřítel ---------------------------------------------------------------------- 1:41:00 ukončení moderátora