Torkington-2_Prorok.txt ===================== Cyklus: Čtení na pokračování Premiéra: 04. 09. 2000, 00:00 Autor: David Torkington Interpret: Igor Dostálek Vysíláno: 4. 9. 2000, 24. 1. 2006 nahráno 12:59 16.11.2016 RK http://www.proglas.cz/audioarchiv/?fulltext=Prorok&cycle=17&pager=2&webSID=609ec39145b860e08b9697f9ac00df90 Pokračování knihy o modlitbě "poustevník" - úvahy o úloze a notnosti a formě motliby laiků v dnešním životě, inspirované zejména sv. Františkem; také úvaha o překonávání fyzického (lidského) zamilování. Torkington-2_Prorok-01.mp3 - zpráva o smrti poustevníka Torkington-2_Prorok-02.mp3 - historie záboru Skotské vysočiny - po povstání 1764 klesal vliv náčelníků kmene vlivem Angličanů - z náčelníků se stávali farmáři, přestávali se starat o lidi a starali se víc o zisky a majetek - mnoho poddaných bylo vyhnáno náčelníky do chudinských čtvrtí či otrockých lodí do Ameriky - půda patřila náčelníkům, byli v právu, potřebovali půdu pro ovce, pro zisk - historie domku poustevníka, krutí četníci v 1/2 19.století Torkington-2_Prorok-03.mp3 - autobiografické spisy poustevníka - renesanční pohled na svět uchvácený řeckou filosofií zastínil ježíšovo následování - důraz na mravouku - víra v člověka - představa, že člověk jen vlastním úsilím dokáže změnit sebe i svět - popírá nutnost víry, důraz na morální odkaz Ježíše - nedostatečnost pojetí modlitby v noviciátě v řádu - ochabnutí vlastní touhy k modlitbě (za studií) - teolog přiznává, že nerozumí konteplativní modlitbě - pouštní otcové: člověk modlitby by měl být teolog a obráceně - nalezení skutečného vůdce na hoře Athos Torkington-2_Prorok-04.mp3 - z Paříže na horu Athos - úloha pouště - člověk touží po Bohu, ale ve světě ho ďábel stále odvádí - na poušti vynikne potřeba Boha mnohem více - balhoslavený ten, který 15:30 - i Ježíš se pokal, ale ne za hříchy, ale pro odvrácení od pokušitele Torkington-2_Prorok-05.mp3 - (dokončení příběhu mnicha Dimitria) - hřích je pojistný ventil, který nám usnadňuje uhnout před zlem - jen kdo se snaží čelit pokušení, ten pozná sílu zla - jen Ježíš to dokázal - Bůh vždy bral slabé (Abraham, Mojžíš, David), aby ukázal sílu boží moc, aby se nemyslelo, že to byly jejich zásluhy - světcem člověka činí pouze celoživotní pokání - ne že ho jednou učinil, ale musí ho činit stále - pokání nestačí říkat ústy, ale i životem - Ježíš nemá jiný obraz na tomto světě, než křesťany Torkington-2_Prorok-06.mp3 - (cesta na ostrov do poustevnikova obydli) - expresionistický popis Petrova ostrova 9:00 -(pokračování popisu mládí poustevníka) - dominikánský mnich v Paříži - předešel II. vat. koncil Torkington-2_Prorok-07.mp3 - citace kázání benediktinského biskupa [Ardnu] o modlitbě - modlitba je něco mezi bábovkou (člověk sedí pasivně) a extází (vše dělá Bůh) - modlitba je SNAHA o rozhovor s Bohem, o rozjímání... - rozptylování u modlitby je přirozené 10:00 - řády před osvícenstvím - dominikáni - důraz na Boží konání -> kvietismus -> může vést k troufalému spoléhání na Boha - řády po osvícenství - jezuité - důraz na liské snažení a zapomínání na boží jednání -> semipelagianismus -> nebezpečí pýchy - obojí jsou extrémy, ideál je mezi: benediktinská umírněnost Torkington-2_Prorok-08.mp3 - pokračování vyprávění z minulosti poustevníka - krátkodobě intenzivní prožitek z modlitby - inspirace Terezií z Avilly a sv.Janem od kříže Torkington-2_Prorok-09.mp3 - sv.František vrátil do světa Ježíše jako bratra - na počátku ho křesťané tak vnímali, ale Arius z něj udělal člověka, tomu mnozí uvěřili, - tak se církev tak intenzívně bránila zdůrazňováním božství, až jeho bratrství vytlačila - snaha o dokonalost, která se nedařila také přispěla oddělením od Ježíše "bratra" - podobně hereze Makedonismus oddálila Ducha sv. od lidí - důsledkem je individualismus - pro sv.Františka je svět bratrským společenstvím s milujícím otce Torkington-2_Prorok-10.mp3 - františkáni se často odchýlili od původní Franžiškovy vize - apoštolského života a evangelizace Torkington-2_Prorok-11.mp3 - rozhovor poustevníka se svůdnou sestřičkou - důležitost modlitby o samotě - už u sv. Františka - proč je František chudý? Protože Ježíš byl také chudý - pfo sv.F. byl vrchol chudoby to, že i po vzkříšení se stále snižuje k nám v eucharistii Torkington-2_Prorok-12.mp3 - MŠE ČI MISIE BEZ DENNÍ MODLITBY NEMÁ SMYSL - františkánští terciáři - sv. František sám nebyl kněz - mše nespasí sama od sebe, není to magický obřad, ale láskou - boží láska vstupuje do lidského milování a mění ho k dokonalosti - pokud účast na mši bez osobní modlitby či nasazení na misiích nestačí, protože nezdokonaluje sebe sama v lásce a pak ji nedokáže předat 5:00 - modlitba prací má sysl jen když předchází očištění od sobectví na poušti 7:20 - modlitba bez ustání je stále "umírání starého člověka" Torkington-2_Prorok-13.mp3 0:00 - tajemná noční návštěva 10:00 - bytná františkánka De Gayová - jak Petr pokračoval cestou za sv.Františkem 14:30 - proč je lidem i řeholníkům cizí bezprostřední modlitba a františkánská spiritualita - předrenesanční člověk cítil silně transendecni Boha a pokoru sebe sama před přírodou - renesance - dogma: víra v člověka a jeho všemohoucno - řeholní řády od 17.století mají důraz na práci a na dobré skutky jako argument proti protestantskému přesvědčení, že dobré skutky jsou zbytečné 18:00 - váha se překlonila na stradu člověka a rovnováha nebyla obnovena doposud - další nemoc církve - pietismus - hon na mystiky - reakce byl opět důraz na práci a poslušnost - před protireformačním Tridentským koncilem byli opravdoví mystici (sv.Terezie z Avily, Jan od kříže) - po trid. koncilu se uz jen bojovalo proti reformaci "praci" a "skutky" Torkington-2_Prorok-14.mp3 - trapas ve francouzském kině 10:00 - umrtvování není pro každého, umírněnost je třeba i v tomto - aby "velbloud nepadl dříve, než dorazí do další oázy" - nejde o to napodobovat vnější chování svatých 22:00 - nevzdavej se niceho, co mas rad, ledaze Ti to brani kazdy den trochu casu venovat Bohu Torkington-2_Prorok-15.mp3 - obrácení dcery bytné po nehodě staré paní - založení poustevny 3.fr. řádu v Itálii - obrácení mladé prostopášené francouzsky Torkington-2_Prorok-16.mp3 0:00 - (shrnutí předchozího dílu) 3:00 - popis duchovního cvičení ve františkánské poustevně v Itálii - evangelizace v Africe - rozpor mezi pojetím evropským a africkým pojetím 16:50 - míra hloubky modlitby odpovídá míře lásky k nepřátelům, ta musí přijít shora 19:00 - rytíř se před bitvou měl vyzpovídat před knězem, když nebyl, tak před panošem, když nebyl, tak aspoň před koněm 22:40 - nenávist k čekání plyne z pýchy - chceme mít věci pod kontrolou Torkington-2_Prorok-17.mp3 0:00 - (shrnutí předchozí části) 2:30 - (nalezení petrova člunu) 4:30 - (pokračování popisu setkání Petra s františkánskou poustevnicí, do které se zamiloval) - popis rovnostářství ve františkánském klášteře - snahou františkánů není vytvořit vstřícné společenství, ale bratrské společenství, které působením Ducha sv. může být proměněno v Kristovo společenství, abychom milovali jako Kristus, protože pro samotného člověka je to nemožné 12:50 - přejímáním jazyka psychologie k popisu života snižují lidé nenápadně nároky evangelia - Boží působení je třeba ke skutečné lásce, ale přijetí člověkem je k tomu také třeba - musíme se snažit k toleranci, úctě k druhým, taky abychom spolu mohli žít na pohromadě Torkington-2_Prorok-18.mp3 - vztahy v komunitě - souboj se zamilovaností - neopětovaná zamilovanost vyvolávala hněv a pustoší modlitbu Torkington-2_Prorok-19.mp3 - svěření se ze zamilovanosti, odmítnutí - obrácení poustevníka otcem Pio Torkington-2_Prorok-20.mp3 3:00 - začátečníci hledají hluboké pocity, romantici vnitřní klid a noví učitelé z Východu vysoký stav vědomí - ale pravá křesťanská modlitba se setkává s peklem, duchovní boj má 15 kol, Bůh maximálně dodá sílu k boji - světec je člověk, který prošel očišťováním na zemi - modlitba zahrnuje boj - viz Ježíš v evangeliu Torkington-2_Prorok-21.mp3 - cesta za sv. otcem Piem (z Pietriciny) - poslední marný pokus o setkání se zamilovanou Torkington-2_Prorok-22.mp3 - zázračná návštěva u otce Pia Torkington-2_Prorok-23.mp3 - návrat petra - hrozba globálního zničení jako důsledek duchovního vyprázdnění - víra jako naděje pro lepší svět - politika je myšlení možného, zatímco víra uměním nemožného