Torkington-3_Mystik.txt ======================= Mystik třetí část trilogie o modlitbě pro běžného laika a o poustevníkovi Petrovi z Hebridských ostrovů Cyklus: Čtení na pokračování Premiéra: 12. 02. 2001, 00:00 Autor: David Torkington Interpret: Igor Dostálek Vysíláno: 12. 2. 2001, 27. 2. 2006 Nahráno: 14:52 1.12.2016 - R.Koblížek Torkington-3_Mystik-01 - cesta na pohřeb - duchovní vyprázdnění po letech Torkington-3_Mystik-02-stupne_modlitby - popis vyprázdnění 4:30 - stupně motliby - 1 dětská - člověk se bojí nejistoty - motliby z knížek apod. - 2 adolescentní - člověk začíná objevovat sám, cítí pocity, někdy sám, někdy ve skupině, ale soustředí se víc na sebe; láska na oplátku - 3 dospělá - po vyprchání pocitů naplnění mnozí odpadnou - milovat i bez pocitu, že lásku někdo oplácí, dávat bez očekávání oplátky - 4 dokonalá - aaaaaah 17:00 - duchovní adolescence - nesouvisí s věkem - pocit vyprázdnění, kterým modlitební adolescence končí, je první zkušenost potřebná pro mystickou modlitbu Torkington-3_Mystik-03 4:00 - svatost neznamená, že se člověk dokáže nadnést nad ztrátu či nad utrpení - naopak - svatost přináší větší citlivost a lidskost - popis "dokonalé manželské lásky" na vztahu otce a matky Petra po jejím úmrtí 20:50 - svátost manželsví si udělují manželé průběžně Torkington-3_Mystik-04 - svátost manželství: duševně, fyzicky, duchovně - udílení manželské svátosti je srovnatelné se svatým přijímáním - může být lepší být ráno doma s mužem, než jít ráno na mši místo toho - utrpení během rodinného života může lásku manželů posílit 7:50 - krize manželství z odchodu dospělých dětí - dvě duchovní krize v životě - z pocitů (temná noc srdce dle Jana od kříže) - ze zraněné pýchy (temná noc ducha dle Jana od kříže) (krize středního věku) Torkington-3_Mystik-05-bozi_dotyky 4:00 - dětská modlitba (začátečníka): velké množství proseb; není cit k Bohu - adolescentní motlitba: začínáme si uvědomovat Boha, třeba tím, že si uvědomujeme nedostatečnost naší modlitby apod. - boží dotyk - další příklady božího dotyku: cítíš se sám na dobrém večírku, dojemný večer u moře, dobrý film, působivé umělecké představení - Bůh je láska = Bůh miluje = nepřijde nám to někdy, protože to nevnímáme - boží dotyky jsou "mystické ochutnávky" pro nás, opravdový mystik to prožívá běžně 15:00 - manželství jako mystický život (v manželství se zračí láska Boha k člověku) - Boží dotyky zažívají všichni, i nekřesťané, všechny miluje - umělci se je snaží zachytit, sv. Augustin hledá jejich zdroj - Boha (citát z breviáře) Torkington-3_Mystik-06-cesta_sv_Augustina - umělci se je snaží zachytit, sv. Augustin hledá jejich zdroj - Boha (citát z breviáře) - nachází ho v Kristu, zpočátku racionálně, později však i duchovním citem - nakonec jediné, v co touží, je spočinout v Kristu - podobně jako milenci, když spolu chtějí žít, začínají se nově poznávat, byť se znali od malička - dobré jsou společné záliby Torkington-3_Mystik-07 - mystická modlitba a přechod od adolescentní - člověk se zklidní, vzájemně se poznávají jinak - city už nepomáhají, ale spíš rozptylují - může dojít k extázím (jako Terezie z Avily) - podobné to je u lásky manželské Torkington-3_Mystik-08 - modlitba víry: nelze se opřít o zážitky či o znamení, pouze o víru - sv.Jan od kříže předpokládá překonání adolescentní modlitby 8:40 - očistec je nutný - světec jím prošel už na zemi (11:00 a 15:34) - přebrept v originále, v kopii vystřižen) Torkington-3_Mystik-09 - kniha Noc svatého Jana - zpočátku mě to chytlo, ale během četby mě to začínalo nudit - ideální pro uspáváním - pokus o modlitbu stále znehodnocují rozptýlení, ani záliby netěší - to je ale správná cesta! - srdce se touží vztáhnout nahoru, ale rozptýlení Tě stahují k zemi - udržet pohled srdce upřený na Boha - už ne meditace, ale kontemplace 4:45 - kniha Oblak nevědění - ten je mezi srdcem a Bohem - "oblak zapomění" na věci, které rozptylují, včetně myšlenek o Bohu nebo o marnosti takové modlitby - nebojovat s rozptýleními, ale zapomínat na ně, odvrhovat je - ani meditace písma nepomůže, tohle je kontemplace - pomůže posílit a inspirovat touhu srdce 11:50 - dva křty: - 1) křest vodou - 2) otevře cestu křtu ohněm, který očišťuje a připravuje pro - 3) přijetí Ducha sv. - pomůcka k odvracení od rozptýlení z knihy o Oblaku nevědění: vybrat si slovo nebo jednoduchou větu, např. - Bože můj, proč jsi mě opustil; či - Otče, je-li možné, odejmi tento kalich - Ježíši, smiluj se nade mnou hříšným - neslouží k meditaci, ale ke konteplaci Torkington-3_Mystik-10 - duchovní moudrost matky Petra srovnatelná s moudrostí celého světa 13:00 - vystačila si s růžencem Torkington-3_Mystik-11 - kde Jan od kříže píše o tom, že ochabnutí prvotního zápalu je nutné pro mystickou modlitbu? - v noci ducha v 9.kapitole 3:35 - podmínky pro TEMNOU NOC - připravenost pro mystickou cestu - 1 prošel dotyčný prvotním zápalem? - veškeré emoci opadly - stává se i ve formách společné modlitby - charismatické hnutí - nutná je pravidelná modlitba, sekty využívající duchovní dráždidla mají účel ovládat lidi - 2 přes všechnu vyprahlost zůstává potřeba po Bohu táhnoucí do ticha (píše i Jan od kříže) - 3 navzdory touze je nemožné soustředit se (touha oslabuje schopnost soustředit se) - 4 smysly nezobrazují jistě důkazy boží přítomnosti - 5 nedostatek soustředěnosti, lhostejný ke koníčkům, práci, radostem, nenachází potěšení ani ve svátostech, ani v liturgii ani čtení Písma - 6 zdá se, že trpí morálním úpadkem - ve skutečnosti prvotní nadšení skrývalo skutečnost - 7 silná pokušení skoncovat s modlitbou, zdá se jako ztráta času - pokud člověk neodpadne, vrací se k dětské modlitbě - sílí pokušení při modlitbě; zhoršuje se, když noc duše ustupuje noci ducha -> deprese - mrzoutské a žlučovité chování - 9 i když vytrvá v modlitbě, 1-8 se ještě zhoršují - 10 dotyčný přesvědčuje sebe i jiné, že modlitba je špatná cesta 14:00 - v dospělé modlitbě se zdá, že Ježíšovo lidství ztrácí důležitost - není to skutečnost, je to zdání, jiný pohled, dívali jsme se na něj zvenčí - příběh s astronautem - probudil se a najednou ji neviděl, když se objevil v ní (jako s Ježíšem) - Bibli studujeme jinak, než dříve - lepší porozumění Ježíšova života po vzkříšení 19:00 - i Ježíš bojoval s rozptýleními 1-10 (na poušti, Getsemany) - sv.Petr: konejte pokání, abychom mohli přijmout ducha; - protože my (narozdíl od Ježíše) hřešíme, působí v nás Zlý - proto musíme projít k křtem ohněm Torkington-3_Mystik-12 - odporovat rozptýlením je svatá oběť - po matku je oběť darovat syna, jako PM obětovala Ježíše 16:45 - jak Ježíš uzdravoval vnější choroby za svého života, tak dnes posílá Ducha sv., který uzdravuje zevnitř - nejvíce pracuje Duch právě v noci ducha, tím člověka očišťuje - Duch tlačí na nepohnutelnou hmotu, tím vzníká teplo - křest ohně - ten nás očistí Torkington-3_Mystik-13 - sv.Jan popisuje chyby začátečníků, např.: - nevidí u sebe to, co jiní vidí, skrývá to, předvádíme se, aby nás druzí přijali - pak přichází "chybný úkon" - Freud - projeví se, co skrýváme i před sebou - např. skrytý rasista -> dle sv.Pavla je to "starý člověk" 8:45 - nedokážeme to sami změnit, to v podvědomí, ale tím, že to odhalíme, s tím můžeme pracovat - Duch (lékař duše) může uzdravit křtem ohněm (Petr např. v poustevně na Calwayi) 17:00 - jak mluví, jak se projevuje "lékař duše"? snad přes vidění či znamení? Nic z toho, pouze miluje. - jeho lásku zakrývá rozptýlení - cílem je usebranost, která sice neodstraňuje rozptýlení, ale navzdory jim trvá - dědičný hřích = hřích ostatních lidí, který je výchovou předávaný dále Torkington-3_Mystik-14 - psychický problém ukrytý v podvědomí nevyřeší jen jeho odkrytí - nestačí vědět, je třeba i láska, milosrdenství a soucit 6:00 - stádia mystické smrti jsou podobné s fyzickou smrtí podle Dr.Elizabeth Kublerová Rossová: - popření - hněv - vyjednávání (např. i s Bohem) - toto stádium v mystické smrti není, protože od duchovního života lze utéci, od fyzické nejde - deprese - podle far. Arského (Vianeye) je to nejtěžší fáze duchovní cesty - následuje "zpověď" - dříve duchovní člověk, později kněz, na depresi lze někdy použít i lékař; - u kněze se hodí, když je psychologicky znalý - ani sebevražda není vyloučena - Terezie z Avily žádala sestry, aby nenechávaly lék na jejím stole - přijetí 18:00 - modlitba: "do Tvé náruče se odevzdávám se svým tělem, duší i myslí" - totální přijetí Torkington-3_Mystik-15 4:00 - porovnání cesty k mystické modlitbě s cestou na severní pól 5:00 - co si myslet o vizích, slyšení apod. světců - temná noc se projevuje skutečnou depresí - psychickým vyčerpáním, mohou způsobit i halucinace - není to podstata duchovního stavu (píše i sv:Jan od kříže), jen jeden z důsledků - chybně aplikují půst, umrtvování, čímž si tyto projevy depresí ještě prohloubí - stres způsobuje napětí, v jehož důsledku mohou být i somatické projevy (bolení hlavy, zubů, zad, nemoci...) - lékař duše přichází v této noci, aby nám pomohl toužit vším po Bohu 15:15 - a co celibátníci? Nemají to očišťování těžší? - nemají, unavují je ještě běžné starosti o rodinu apod. - naopak, mají hodně času na sebe, takže můžou zapadnout do rutinního přístupu k věcem a už se z něho nedostat - duchovní život je cestou od sobectví k nesobectví Torkington-3_Mystik-16 - celibátníkům může vlézt úspěch v církvi do hlavy (příklad bratra) - postupu do "dospělé modlitby" brání utíkání od ticha k činnosti, služební postup - zásadní je vytrvat v pravidelné modlitbě Torkington-3_Mystik-17 - duchovní svítání - ubývá deprese - poslední fáze je hněv - např. vůči těm, kteří ho vytrhávají z rozjímání Torkington-3_Mystik-18 - úvaha smrti a o bolesti z odloučení hluboce zamilovaných navzdory o vědomí věčného života