TvNoe-Antiklerikalismus_v_ceske_kulture.txt ============================================ http://tvnoe.cz/video/11061 Kulatý stůl Antiklerikalismus v české kultuře Repríza: 29.9.2016 nahráno: 11:44 13.2.2017 Balík Stanislav, Hanuš Jiří (prof.), Beneš Petr Augustin (P. Mgr. CSsR. ) Kulatý stůl Antiklerikalismus v české kultuře „Není pěkné, když se z pastýřů v církvi stanou knížata, která se vzdalují lidem a odtahují se od nejchudších,“ konstatoval v minulých dnech papež František. V diskusi u Kulatého stolu se budeme ptát na důvody nezájmu, odporu nebo až nenávisti vůči církvi v české společnosti. A také na to, kdy k tomuto odporu my sami - či představitelé naší církve - zavdáváme příčinu. Nakolik naše společnost dodnes v této oblasti sklízí plody bouřlivého vývoje 19. století a pak První republiky? Jak naše uvažování poznamenala komunistická diktatura? A co s tím? Nad tím se budou zamýšlet historici doc. Stanislav Balík a prof. Jiří Hanuš a katolický kněz, znalec literatury P. Mgr. Petr Augustin Beneš, CSsR. Podělte se i vy o své názory. Můžete je posílat nebo telefonovat během vysílání. 1:50 co mají lidé proto katolické církvi? - neznalost - strach z omezení svobody - dědictví - skutčné chyby 2:45 nejmarkantnější chyby minulosti - protireformace - spojení státu s církví (19.století) 8:00 jak rozumíme slovu "antiklerikalismus" - různé výklady - např. odpor proti snaze funkcionářů církve zasahovat nad své kompetence 12:00 popis propagačního antiklerikálního letáku (TvNoe-Antiklerikalismus_v_ceske_kulture-obrazek-muz_je_socialni_demokrat-hlavy_jsou_zeme.jpg) - sociální demokrat mečem osvěty stíná hlavy = země, kde má církev vliv - pohled kolem 1860 - největší bojovníci - liberálové 14:10 - argument, že víra je proti osvětě, už dnes je snad překonán 15:50 je ještě dnes církev chápána, že proti svobodě? - záleží, jak chápeme svobodu - určité pojetí svobodu - např. Halíka - nemá s církví rozpor 19:25 prof.Sokol - kde vidí kořeny - je to v celém světě - u nás to je vyostřené, protože společnost byla náboženská a měla i v důsledku císaře - chyby: - jediné vzdělání na kněze nic nestálo - mnozí tam šli jen aby měli vzdělání, byť byli vlastenci apod. - církev se nešťastně bránila společenským změnám (žaloba katechetů na Masaryka) - důležité je - aby se nevyjadřovala ke kauzám, nesoudila se - neupadla do trpitelství - počítat s tím, také to může být k něčemu dobré 22:30 opravdu je v něčem dobře, že církev není moc oblíbená? 25:25 masarykovy aféry vůči katolické církvi - radikální byl hlavně zpočátku - Marmagyho aféra v 1925 - ale 1928 již chválí působení kat.církve - ale to mu bylo uz skoro 80 - ke stáří se možná i usmířil - ostre bojoval proti cirkvi, stepil spolecnost, pouzival i smyslena obvineni 28:30 komentar literarniho obrazu autora Holecek - pokrytectvi knezich, donaseni na kneze ve 2.pol.19.stol. - muze tak byt 32:30 dalsí problem je, ze cirkvi zacina konkurovat stat v nekterych pravomocich a kompetencich - sprava statu - vedeni matrik - nově silně nacionalni pojeti statu - sjednoceni Nemecka a Italie - stát efektivněji řeší některé problémy lidí - např. sociální dělníků 35:29 - lidé obtížně 38:10 např. církev dříve dost intenzivně bojovala např. proti kremaci, proč dnes se to už tolik neřeší? - dříve to lidé často brali jako manifestace odporu proti církvi - dnes už to tolik lidi neberou 39:30 Ivana Nobel - husitská farářka (manžel je katolík a praktikují společně) > antiklerikalismus 1) odpor vůči kněžím - špatný 2) odpor vůči klerikalismu - proti zneuživání pozice kněžími - ten církvi svědčí 41:25 papež vyzývá, aby se laici - "nenechat se klerikalizovat" - když je laik v pohodlné pasívní roli, nechá se plně vést knězem, i v intimních věcech mezi Kristem - Holeček: "kojan se nehodlá klerikalizovat" - falešné očekávání magické moci svátostí, že vyřeší problémy, které by vyžadovaly nějaké úsilí 44:50 kněží a politika? - proč mají účast zakázanou? - např. Slovenský Štát - v důsledku změn ve společnosti a círvi ve 20.stol. 46:29 evangelický farář "Tomáš Reichert" - některé výroky antiklerikální se mi líbí a sám je říkám - Komenský už cituje "ateistu" = bohazapomění - někteří odpadlíci od církve bojují proti církvím kvůli svému svědomí - protireformace - schopna použít i násilí 51:30 odluka církve od státu u nás - odluka v 19.stol. znamenala něco jiného, než u nás - odluka r. 1905 ve Francii - tvrdá a přísná - stát vyhnal Jezuity, zakázal řeholnice ve školách, zakázal církevní školy - ukázka důsledku antiklerikálního boje 54:40 jak kritizovat církev? - kritika může pomoci, pokud je zodpovědná - podložená skutky i pravdou a láskou (ne nenávistí) - instituce je natolik silná, nakolik je schopna přijímat a řešit kritiku - nebezpečí naivního spojení církve s populisty hlásící se účeluvě ke křesťanským hodnotám 56:30 Karel Kryl Jidáš 1. Noc jako sluj, vteřin šest do svítání, pysk zpocený vyzývá podsvětí, ó, ďáble můj, mrtvo jest slitování, snad zisk splacený zradu mou posvětí. 2. Cár šarlatu, v tváři hlen z poplivání, mříž u stěny, sedlá krev na rukou, král bez šatů připraven k uvítání, hle - kříž dřevěný s trnovou parukou. R: Jidáši, k čemu výčitky svědomí, Jidáši, k čemu tohleto smetí, farizej nikdy rukama nelomí, pro něho účel prostředky světí! 3. Noc bez kazu, mincí pár zvoní v plášti, hlas zchraptělý do pekel neletí, stín provazu jako dar plný zášti pro vás, dospělí tohoto století! R: Jidáši, dnes jsi důstojným občanem, s mincemi nemáš nijaké viny, zítra zas třicet stříbrných dostanem: vždyť když ne my, tedy zradí ho jiný! 59:40 JAK SE protireformace podepsala na české duši - bylo to baroko - doba náboženského vzrušení a vzmachu - byli i uznávaní katoličtí autoři 1:02:10 případ Jirásek (např. Antonín Koniáš) - nechápame ho jako umělce, ale jako historika - hlavní dílo "Temno" - ukazuje to období daleko pestřeji - porozumění barokní kultuře - temno není protireformace, ale boj proti svědomí jednotlivce, např. i hospodská společnost ostrakizující kohokoliv - on nechtěl popisovat dobu, ale cestu duše ke svobodě, takže tu dobu si i trochu "upravil" 1:04:25 Zdeněk Nejedlý využil a možná zneužil jiráskovy myšlenky - dokázat pevné sepětí komunismu s českým národem, že vlastně o to mu šlo - v knize U nás - Nová kronika - zde je osvícený kněz kladná osobnost 1:06:40 Podobně Palacký - zdůraznil v dějiných husitskou tradici - rozpolcení komunistů: - komunisté tvrdili, že náboženství odumře, ztratí opodstatnění ve společnosti (marxismus) - na druhu stranu je třeba se vyrovnat s nepřáteli 1:09:00 vyloučení církve z národního společenství až do 2.sv. války, kde se ukázalo v boji proti fašismu, že to tak není 1:12:04 současný jezuita - Konáš už dnes nemá velký vliv, spousta lidí ho už ani nezná (jako neznají jezuity) - díky badatelům se nám více odkrývají lidské rysy 1:18:00 jak dát vědět o působení - dnes nelze otázku "marketingu" také opomenout, ale samozřejmě přiměřeně 1:20:00 Daniel Raus - kde shledává kořeny - společnost se po 1989 nedokázala vyrovnat s komunismem - rozkradení majetku, tunelování - restituce až po 20ti letech - komunisté ho drželi 40let a 20let ho ještě držela "demokratická" společnost - vydělávala na něm 30mld. ročně a církvi dala 1,5mld - z pohledu občana - chci žít v zemi, kde vládne spravedlnost 1:22:00 billboardy ČSSD roku 2012 jak prelát natahuje ruku po penězích 1:25:30 jaký má být kněz? (Nobel) - vzdělaný, svatý a autentický - je to nekonkrétní - skutečný - vzdělaný i ve společnosti, lidech (psychologie) - měl by být i pastýř lidí mimo kostel, kteří o stojí, i kteří o to nestojí 1:30 konec (přání účastníků církvi, jaká by měla být)