Vacha-Krestanstvi_a_priroda.txt =============================== misto nejiste, varianty: 3) Brno 2012 Přednáška: Vacha-Krestanstvi_a_priroda-1-prednaska.mp3 0:00:00 extremy: priroda = vytezit a prodat X avatar = zbozteni prirody 0:04:30 etapy vymírání, dnes je nejrychlejší vymírání za existenci země - 48tis obratlovců nyní, za 7tis. let jich bude 1/2 0:06:50 přičiny: a) touha po bohatství (E.Kohák, Člověk dobro a svět, 1991), b) odříznutí rozumu od hmoty (Descartes 17.stol.) - zvíře = jen biomechanismus => důsledek je pitva za živa 0:08:40 c) za všechno mohou bílí mačistický sexističtí muži (feministi) 0:09:00 d) křesťani - protože se soustření na lidy a spásu - příroda je jen kulisa (Lynn White) 14:55 to ale není příčina, protože 1) neděje se to prvních 1900 let křesťanství 2) v zemích nekřesťanských k tomu dochází snad ještě více (dálný východ...) 17:10 3) spasení v křesťanském pojetí naopak vyžaduje etický přístup i k přírodě a křesťané přece nejsou křesťané primárně kvůli spasení 18:05 kdo může říci, že za své skutky si zaslouží spásu? Peklo nemůže být trest, to by byla pomsta 19:55 kdo nehřeší jen aby nešel do pekla je kalkulující hráč, ne křesťan (Sokol) 21:05 pokud je Bůh otec a my jeho děti, tak i zvířata a stvořeniny stejně tak stvořeny, takže také naši bratři (sv.František - od 1979 patron ekologů na návrh Lynn White) 23:00 z pohledu odpovědnosti nemůže mít příroda práva, protože není odpovědná, člověk je odpovědný za ni 25:55 list Jana Pavla II - rozdíl mezi člověkem a lidmi, odkaz na sv.Františka 27:00 křesťané hřích odsouvají do soukromí (max. s farářem), ale kazí vztahy i mezi lidmi - hřích narušuje vztahy mezi lidmi i mezi člověkem a přírodou - odkaz na Gn (Adame kvůli Tobě nechť je země prokleta) (Židé) 29:15 u nás jsme oddělili přírodu od života člověka, ale hřích člověka se promítne do přírody, jsme spojené nádoby 40:29 extrémy: Descart -- zvíře, které cítí bolest, zaslouží stejnou ochranu jako člověk 41:30 křesťanský pohled je mezi - zvíře není věc, ale zaslouší nějakou ochranu 42:40 bůh není nebezký hodinář a život není předurčen, je zde vztah 44:20 vyhynutí druhu je i teologický problém, je to část obrazu stvořeného Bohem 47:41 indiáni: člověk je zodpovědný až po 7.generaci X křesťané jsou odpovědni ještě více - Bohu 50:50 milostivé léto = nic mi nepatří 55:00 stvoření není jeviště, to je chrám či galerie 59:00 příroda je celá zázračná pro biblického člověka; pro Evropana posledních 200let není, je svázána fyzikálními zákony = jiné čtení bible nic není bez Boha, takže cokoliv na zemi může být chápáno jako požehnání či trest (egyptské rany) 1:01:30 buď budeme Bibli brát doslova nebo ji budeme brát vážně 1:02:47 výhody a nevýhody křesťanství vůči přírodě + spolutvůrce + dlouhodobá perpektiva: narozdíl od politiky myslí křesťanství s 1000leté perspektivě 1:05:30 + podpora životního stylu, protože obnovitelné zdroje "zpomalují" náš pád do propasti, ale to nestačí sv.jan od kříže - štěstí nespočívá ve vlastnění, ale v chudobě ducha + citlivost křesťanů vůči nemohoucím - není to i příroda? - dlouhodobá perspektiva: 50let pozadu jak sociální encyklika tak ekologie (pořádně až Benedikt 16); hnutí katarských ještě před Františkem - reakce na přebohatělou církev - obava z pohanského uctívání přírody - představa, že musíme nejprve zachránit chudé a pak budeme řešit přírodu, ale to se nikdy nevyřeší - chudé máte vždycky ssebou 1:14:00 - podceňování světa, protože jsme tu jen dočasně, stejně jdeme do nebe - příroda má člověku sloužit - středověký pohled (Akvinský byl taky proti týrání, ale ne kvůli zvířatům, ale protože týrání kazí lidi, dělá je zlé) 1:18:00 příroda jako svátost = viditelné znamení boží lásky 1:21:00 Ježíš vyzývá ke kontemplaci přírody Vacha-Krestanstvi_a_priroda-2-diskuse.mp3 0:00:00 proč Bůh dopouští zabíjení jako součást přírody? 2:30 kreacioniste nemoho přijmout evoluci, protože smrt vznikla až s příchodem člověka katolíci berou jinou smrt 3:09 Genesis 1 je vegetarianska až po potopu izaiáš: vlk se bude pást s beránkem... - mohlo by se zdát, že zabíjí se jen po určitý úsek 4:30 co zmůžu já jednotlivec v roce 1980 se zdálo, že nic; buď zisk nebo příroda - jsou to romantici ale není to tak - 2012 počet ekologických lidí roste 8:50 rozdíl mezi zvířetem a člověkem svoboda, otevřenost k etice, jazyk, vůle (dokáže slíbit), sebeuvědomování (umění - věda - náboženství, pohřbíváme, smysl pro humor) ve skutečnosti něco z toho mají zvířata také, ale v malé míře 12:00 příklady zvířata se chovají sociálně místo aby sledovali darwinisticky vlastní prospěch (potkan, šipmansi)