Heryan-Sluzba_podle_Krista.mp3 ============================== Ladislav Heryán 2009 0:00 bude to o umývání nohou v Janově evangeliu a rozšířím to 1:20 pro mě toto je osobně nejbližší téma 1:30 chronologie - 7.4.30 - Ježíš zemřel - 57 - 1Kor (27 let po ježíšově smrti. 8let před svou) - 70 - Markovo evangelium - 80..90 - Lukášovo evangelium - 100 - Janovo evangelium PAVEL 3:00 1kor9,12: "Jsem svoboden ode všech, ale učinil jsem se otrokem všech, abych mnohé získal: židům jsem židem, abych je získal; byl jsem pod zákonem, abych získal ty pod zákonem; podobně slabé, bez zákona,... všem jsem se stal vším, abych získal aspoň některé" 5:40 člověk, který není podřízen kristu, je pozdřízen něčemu jinému, nemůže být člověk zcela svobodný MAREK (pro křesťany v Římě) 7:00 po Nerovi, apoštolové jsou umučeni, lidé začínají odpadat od víry Marek ukazuje v evangeliu Ježíše jako toho, kdo vešel do slávy tím, že trpěl, zve k následování Krista trpěním -tři předpovědi umučení, vždy následuje negativní reakce -1) začal je učit, že musí mnoho trpět a být umučen, ale pro Petra to je nepřijatelné, on chce politického, proto ho kárá, ale ježíš to bere jako ne boží smýšlení -následovat Ježíše: kdo chce jít se mnou po této cestě (trpícího mesiáše), vezmi svůj kříž a následuj mě (tímto Marek reaguje na situaci křesťanů v roce 70); křesťanství je cesta -2) cestou (obraz křesťanství jako cesta) do Kafarnaum učil své učedníky, jak bude vydán a zabit a 3.den vstane; negativní reakce: "o čem jste cestou uvažovali?" - o tom, kdo je největší -> J:"kdo chce být první, buď poslední" -3) cestou do Jeruzálma - "syn člověka bude vydán" - po třech dnech vstane; negativní reakce: "žádají, aby mohli sedět v jeho království po pravici a levici"; J:"kdo chce být první, buď služebníkem; ani já jsem nepřišel, abyste mi sloužili, ale naopak" 15:10 LUKÁŠ (pro křesťany ve středomoří) Markovo evangelium má po ruce -tu 3.předpověď zařazuje na cestu, ale nedává tam ty negativní reakce a tu poslední reakci dává do poslední večeře, čímž z ní dělá závěť. 20:00 JAN (neví se, co z předchozích evangelií Jan znal, možná jen výchozí zdroj) -na místě poslední večeře má jan umývání nohou, čte se to ve čt.večer -je to vysvětlováno jako příklad pokorné služby, ale to je nepochopeno, to má hlubší smysl: "bylo před velikonočními svátky...miloval ty, jež jsou ve světě..." "kdo věří ve mne, ten věří v Boha, kdo vidí mne, ten vidí Boha; kdo mě neposlouchá, toho já nesoudím, já nepřišel soudit, ale spasit" Jeho hodina 24:00 Ježíš se stále odvolává na "jeho hodinu", která začíná 13.kapitolou, t.j. návrat k otci, tj. jeho oslavení, v Janově evangeliu netrpí, ale kraluje z kříže, ne který je vydán, ale který se vydává -ví, že přišla jeho hodina 25:55 -obsahuje také umývání nohou -druhá část věty "milovav své (kteří v něho uvěřili) ve světě až do konce je miloval" -Ježíš je ten, který miloval, to je jeho podstata - milování sami -umírá se slovy: "dokonáno jest" - v originalu: "domilovano jest" - perfektum, tedy dovršilo se milování a stále trvá, ve smyslu "už není nic třeba přidávat" -Ježíš jako den - jeho ukřižováním 30:20 -pře mytím nohou se píše: "Ježíš vstal od stolu a vědom si toho, že otec mu dal všechno do rokou a že ...k Bohu odchází" -> mytí nohou má nějaký smysl, bude to symbolem -odložil svrchní šat "titheny" - přesněji "dal" -když jim umyl nohy a oblékl si šat 31:30 -"titheny" je použito i v 10. kapitole = dobrý pastýř - "a svůj život dávám (Tithemi) za své ovce" 32:25 -Petr si nechce nechat umýt nohy, ale Ježíš říká: "jestliže Tě neumyji, nebudeš mít podíl (= věčný život)" -tzn.: jestli za Tebe nezemřu, nebudeš mít věčný život 33:10 -umývání nohou není úplně otrocká práce, je to intimní gesto -je to gesto, ve kterém Ježíš zvěstuje svou smrt, je to symbol jeho smrti, je to vlastně totéž jako "toto je mé tělo, které se za Vás vydává" -proto v Janově evnageliu není ustanovení eucharistie 34:30 -"když jsem umyl vaše nohy, tak máte vy umývat nohy jeden druhému sobě... sluha není větší než jeho pán a posel není větší než ten, který ho poslal" -proto když Ježíš miloval do krajnosti, máme i my se milovat do krajnosti -"nikdo nemá větší lásku než ten, kdo dá život za své přátele" -"blahosalvení jste, jestli tohle víte a činíte" - služba je dobrovolná 36:30 tuhle tradici služby řekl Ježíš, evangelisté, sv.Pavel - je to důležité