kanarci_v_siti-73-prepiste_kanarky-crossover_s_Prepiste_dejiny-dejiny_propagandy_na_nasem_uzemi.txt Přepište dějiny! Alexandra Alvarová; Jan Holý; Michal Stehlík a Martin Groman https://www.kanarci.online/1450438/15122498-73-prepiste-kanarky 14:06 6.9.2024 Přinášíme Vám náš historicky úplně první crossover (tj. společnou epizodu) a to s podcastem Přepište dějiny! Byla pro nás velká čest mít možnost přes hodinu debatovat s pány Gromanem a Stehlíkem na téma historie propagandy, dezinformací a nepřátelské subverze na našem území. Prošli jsme celé 20.století od první republiky, až k protestům proti americkému radaru v Brdech. Na moderní algoritmickou propagandu tedy úplně nedošlo, ale i tak to byla jízda a věříme, že se Vám tento díl bude líbit. Přepište dějiny najdete na www.prepistedejiny.cz . Podpořte nás na https://www.herohero.co/kanarcivsiti . A nebo si kupte naše trička na https://www.neverenough.shop/kanarci . Podcast pro Vás připravují @alexalvarova a @holyj . Hudba a sound engineering: Psyek a deafmutedrecords.com . Twitter Spaces moderuje @jiribulan . Najdete nás na www.kanarci.online 1. Republika - subverze 4:30 ve 20. letech 20 stol. čelí ČSR největší zahraniční propagandě z Maďarska, které se snažilo obnovit rakousko uhersko - nejhorší je ????, kterého nejdřív (1929-38) na Slovensku zavřeli a pak se stal pramiérem (poslanec Národního shromážení), poté, co ho Beneš na amnestii pustí - Maďaři zakládali sportovní spolky na Slovensku, stejně jako dnes je Orbán platí 7:50 - Cenzura v ČSR také byla a ta docela krotila Maďarské noviny, takže podporovali spíš slovenskou nezávislost 8:35 Dále Poláci na Těšínsku, Němci v Sudetech, Rusové od 20. let skrz KSČ - stát proti tomu bojoval jen s malými úspěchy 10:30 stát se může těžko bránit: proces s Folksport - zakázán jako protistátní, členové následně vytvořili Sudetskou národní stranu 12:20 popis jak se státá těžko brání zakazováním tisku v době rozhlasu 14:15 Stát je vždy pomalejší, než technologie - ukázka na vývoji Tiskového zákona uvedeného v roce 1933 versus realita ¨ 17:00 rádio ve 30. letech je jako internet v nultých - Hitler začal v 1933 podporoval výrobyu rádií; Goebelsova tlama - rádio s jednou frekvencí 18:55 Fyzická subverze -> influenceři, umění? - ve 20-30. letech je umění avantgardní, což se Němcům nehodilo - národnostní klíč -> Němco či Maďaři Čechy těžko osloví; - narozdíl od komunistů po válce, kteří měli v každé straně páté kolony 20:58 V roce 1938 - Henlain zvyšoval nároky až na nejvyšší mez po dohodě s Berlínem, Maďařští separatisti pošlou Esterházio za Čapkem (bez úspěchu) 2. Republika - klid na práci 22:20 fašistická protiruská propaganda 25:49 propaganda uklidňuje do posledních chvíle 26:10 během 2. sv. války se točí uklidňující České filmy - (nejvíc) Marvan, Nový, Burian - opiát lidu - jen jediná antisemická scéna! - propagandistické filmy se točí v Barrandově Burian - byl odsouzen za Hvězdy nad Baltimorem - znectění Jana Masaryka jako opilce 28:35 1943 - hlášení Sicherheist Dienst - uvědomují si, že propaganda nefunguje 31:05 uklidňování cílilo na českého dělníka, ne na inteligenci Komunisti 32:30 Síla filmu v ruské propagandě + plakátu - jednoduchá sdělení po jednoduché lidi 34:30 tehdy byla propaganda zaměřena do budoucnosti, dnes do minulosti - při vábení se totiž dívá do mýtické minulosti (nacisti - germáni, antika), pro udrmoci naopak do budoucnosti 36:30 50. léta - dovolená s andělem, snaha upřednostnit stranu nad rodinu, ale to nefungovalo 39:45 nostalgie funguje -> cílí se na nejhezčí období života - jogurt za korunu - proč to neumí využít ti dobří -> zastánci eura - jogurt za 1Euro (jako za komanče za korunu) 41:30 - v 50. letech paralizovala propaganda lidi válkou a špionománií - v 60. letech už nejsou veřejné procesy - není to už nutné, lidi jsou patřičně vystrašeni z 50. let - v 80. letech zase strach z jaderné války u nás i v USA 44:20 - McCartney v USA - mccartnismus - média si s tím zpočátku neuměla poradit a tím nechtěně McCartnimu pomáhala, trvalo jim 2-3 roky, než jim to došlo 46:00 - autorem propagandy byl Roy Conney, který pak učil i Trumpa (fungoval jako fixer pro mafii) 46:48 - americký brouk - ukázka - mandelinka - Ondřej Sekora - Brouk Bramborouk - napíše o tom příběh - nejlepší kampaň v 50. letech 49:05 Ondřej Plachta byl věřící komunista, Sekora možná jen trochu ujel; ale z hlediska propagandy fungují stejně, jako amplifikátory propagandy 50:10 60.léta - uvolňování - televize i Rudé Práby od března 1968 byly dost proreformní 25:46 normalizace - "poučení z krizového vývoje" a "slovo do vlastních řad" - prostředí rituálů, propagandě už nikdo nevěří (narozdíl od 50. let), nicméně se jazyk omezuje - mění se jazyk, pojmy naruby, (Orwell, new speak) 45:40 Dehonestace intelience: narkomani, máničky, Plactic People zástupné trestné činy (aby nebylo možno obvinit režim z politického pronásledování) 57:20 propaganda vnutila lidem, že "bič boží" napsali Plastici, přitom to vymyslela ona 57:50 seriálová smršť, "ulepení" zábavou, komunální satira proti režimu organizovaná režimem (soudruh Dvořák) - pozitivní, konstruktivní satira - stejně to dělali i komunisti - např. národnostní film Babička financovala fašistická UEFA jako povolený ventil 1:00:30 vyvolávání dojmu většiny (jako v Havlově Moci bezmocných) Mírové hnutí na Západě - Ruská propaganda koncem 80 let, která funguje i u nás - chcimírové Po Revoluci 1:04:30 Radar v Brdech - první vlivová porevoluční operace 1:07:50 dnes jsme všichni médium - propagandu zesilujeme sami, a to na obou stranách - mizí gatekeeper - vstupuje do toho i obchodní cíle - zmizel stud 1:10:10 demokracie - dvě pojetí: svoboda nebo vláda lidu? 1:11:30 možnosti obrany státu: - ochrana institucí - nerezignovat na existenci fakt a pravdy - ověřování pravdy vybudovalo společnost - rozlišován mezi názoram a expertní informací 1:13:30 Ale říká se, lidi chtějí být oblbovaní, lidi mají rádi "hezkou lež" - jak s tím? - technologie brilantně využívají animální podstatu člověka lenosti, vzrušení (ubavit se smrti) - nejpopulárnější byly v tisku fantastické dezinformace už v prvních novinách v 17. století - fake news 19. století - přistání na měsíci pro zvýšení prodejnosti a zisku - dnes takhle fungují fake news, také pro zvýšení zájmu 1:17:05 Doom saying - oba podcasty končí depresivně