kolokvium_2015-1-Synoda.txt ================================= http://www.nacestekdialogu.cz http://www.nacestekdialogu.cz/news/zvukove-zaznamy-prednasek/ http://uloz.to/soubory/kolokvium2015/audio/ výpisky z jednotlivých přednášek panelu verze 22:27 12.4.2016 0-kolokvium_2015.txt -------------------- 1.1-Synoda-jako-základ-dialogu-v-církvi-Lorman.txt http://uloz.to/soubory/kolokvium2015/audio/ morální teolog a jáhen Jaroslav Lorman 1.1-Synoda-jako-základ-dialogu-v-církvi-Lorman.mp3 2:36 Lorman - jáhen - o dialogu synoda nemá pravomoci, ale je to prostor k dialogu, k diskusi 11:00 část věřících žije v rozporu s Humane vitae z r.1968- schisma - vede k pokrytectví, strachu - nedobrý stav - 21 biskupských konferencí odmítlo Humane vitae vydat bez komentářů - proto se v roce 1969 konala 1. mimořádná synoda - mimořádná synoda r. 1985 byla spíš jen vzpomínka na II vat.koncil - toto je 3.synoda (2 fázová) snažící se toto schisma vyřešit 14:00 novum: odpovídají i lidé, dosud odpovídali jen biskupi - otázky byly složité, bylo jich moc, někdy nesmyslné, zavádějící, předpojatost, nepoužití normálního jazyka - dvoje dotazování 16:00 papež zveřejnil i hlasování, což není obvyklé - neprošly 2 články: znovusezdaní a homosexuálové - nezískaly 2/3 většinu, ale překročily 1/2 většinu 19:00 církev ve vyjadřování často neřeší konkrétní lidi, moc zobecňuje a paušalizuje ------------------------------------------------------------------------ 1.1-Synoda-jako-základ-dialogu-v-církvi-Lorman.txt http://uloz.to/soubory/kolokvium2015/audio/ morální teolog a jáhen Jaroslav Lorman 1.1-Synoda-jako-základ-dialogu-v-církvi-Lorman.mp3 2:36 Lorman - jáhen - o dialogu synoda nemá pravomoci, ale je to prostor k dialogu, k diskusi 11:00 část věřících žije v rozporu s Humane vitae z r.1968- schisma - vede k pokrytectví, strachu - nedobrý stav - 21 biskupských konferencí odmítlo Humane vitae vydat bez komentářů - proto se v roce 1969 konala 1. mimořádná synoda - mimořádná synoda r. 1985 byla spíš jen vzpomínka na II vat.koncil - toto je 3.synoda (2 fázová) snažící se toto schisma vyřešit 14:00 novum: odpovídají i lidé, dosud odpovídali jen biskupi - otázky byly složité, bylo jich moc, někdy nesmyslné, zavádějící, předpojatost, nepoužití normálního jazyka - dvoje dotazování 16:00 papež zveřejnil i hlasování, což není obvyklé - neprošly 2 články: znovusezdaní a homosexuálové - nezískaly 2/3 většinu, ale překročily 1/2 většinu 19:00 církev ve vyjadřování často neřeší konkrétní lidi, moc zobecňuje a paušalizuje ------------------------------------------------------------------------ 1.2-Synoda-jako-základ-dialogu-v-církvi-Moravčík.txt Zápas o Františkovu církev http://uloz.to/soubory/kolokvium2015/audio/ 0:40 kněz ze Sloveska (už 40let) 3:00 František se identifikuje "do církve" a ne "nad církev" 10:00 milosrdenství - chybně se zaměňuje za náladovou shovívavost 12:30 chudá církev - opět chybně pochopený pojem - podle Františka má být církev, kdy se církev nemá zajímat o sebe, ale má vyjít ven - to není "pochod za život", demonstrace - zde je vhodnější dialog s dotyčnými - německý teolog - církev je vnímána jako že končí, že už nemá co říci - přípežitost "opravit se a vyrazit znovu" - František odpovídá chováním Paktu z katakomb (z r. 1965) 17:20 fratiška zatím podporujeme verbálně, ale ne skutky - možná bychom si měli vzít příklad z podzemní církve ------------------------------------------------------------------------ 1.3-Synoda-jako-základ-dialogu-v-církvi-Šilerová.txt Nebýt člověkem systému, ale člověkem sdílení: Dialog je výchovně působivý komunikativní prostředek, který nelze páchati jinak než v lásce a smíření. Umíme takovýto dialog? Obecně. Nejenom v církvi. /Jana Šilerová/ Více zde: http://www.nacestekdialogu.cz/ 0:17 představení: emeritní biskupka církve čs. husitské působící nyní v pastoraci na ostravsku 20let manželství, před 25ti lety rozvedena 2:50 doporučení: http://knihy.abz.cz/prodej/frantisek-mezi-vlky-tajemstvi-jedne-revoluce 4:00 dialog: výchovně působící komunikativní prostředek, který nelze páchat jinak než v lásce a smíření (Gardner https://en.wikipedia.org/wiki/John_Gardner_(legal_philosopher)) 4:40 kardinál Martini - 3 okruhy otázek, které církev musí řešit: 1.společná večeře 2.postavení žen v církvi 3.sex, rodina 7:14 i církev je rozvedna - ani nekatolici nesmi k veceri pane 7:38 rodina: rodina jako sociální děloha 10:00 církev je méně milosrdná, než ježíš, vázne na dogmatech - navzdory měnícímu se světu 17:00 misie: církev evagelizující je jako matka rodící, první výsledek je malý a zranitelný, ale vyroste v dospělého a plodného člověka ------------------------------------------------------------------------ 1_d-Synoda-jako-zaklad-dialogu-v-cirkvi-Diskuze.txt 1_d-Synoda-jako-zaklad-dialogu-v-cirkvi-Diskuze.mp3 0:30 František je dobrý, ale co když se fakt bojím opustit to zaběhnuté, nebude anarchie? 2:00 odpověď 1 - tradice: Von Balthasar (https://cs.wikipedia.org/wiki/Hans_Urs_von_Balthasar): sloupy, které nám svítí na cestu: jsou to sloupy osvětlení, které nám svítí na cestu, ale jen opilci se jich drží 3:00 posluchač: Dokud odpůrci nevymřou, tak se jde pokrok pomalu, pak až se to projeví (Chardain) 4:00 odpověď 2 - není jedna tradice, je jich více; - oživuje se až tím, že se na ni ptáme - když se neptáme, tak tradice není - ohánění se tradicí může být alibismus, strach z nařknutí z něčeho špatného (odkazují se na to že se to tak dělalo dříve) - strach z nového je lichý, každý musí být konvertita, je to pohyb, směr do nejistoty - kdo nedělá změnu, je modlář - nahrazuje Boha literou a institucí - a pak se divíme, že Bůh nepůsobí 8:30 odpověď 3 (Karol) - podaří se Františkovi prosadit svou vizi? - opravdu je tradice překážka a brzda? - co je vlastně tradice? podle Rahnera "živé projevování víry" - "tradicionalisti" - obava z podléhání relativismu? - Jan Pavel II odmítl výzvu k reflexi přístupu východní církve, která to řeší už před 500 lety Znovusezdaní: - dosavadní církev: veřejný hřích - bůh odpustí, když se udělá pokání - problém je, jaké stanovit pokání? Dosud: vrátit se k maneželovi nebo žít sám - ani revizionisti netvrdí, že se mají hříchy plošně odpustit 18:23 když vnuk dělá to samé, co děd, stejně dělá něco jiného - VaceK: strach je můj stálý průvodce, v církvi se všichni bojí - s lidmi, kteří mají strach, se těžko mluví, protože mají strach - příčina strachu: v systému knížecího dvoru se bojí, aby mu to zůstalo, aby se jim nestalo co Bezákovi 21:50 Tradice - kontextuální - jediná možnost je tlak zdola - ideál shora nenaplňujeme 24:00 neměli bychom my ten ideál snažit se naplňovat? - to je přece zpronevěření logice zjevení - bůh nás nemá rád, protože naplníme nějaké pokyny! 26:00 s knězi se dá diskutovat jen skrytě - když se někdo otevřeně ozve, tak je často odvolán (příklady na Slovensku) 27:20 není ten současný systém uznávání platnosti manželství dobrý? - ne, není, lidi se během vztahu mění, i víra se může změnit, třeba odpadne - tohle stávající systém neřeší 30:20 ví se s čím jdou naši biskové na synodu do říma - Vokál za nás, biskupové měli jeden den, kdy to spolu řešili 32:00 -na Slovensku - nemají problém, mají pochod za rodinu - půjde Zvolenský, protože jiný neumí dobře Italsky 34:00 - někteří biskupi jsou "ekleziální ateisté" 38:50 - vydáním Humane Vitae stratila církev u 99% autoritu u lidí v sexuálních otázkách 40:20 Lineamenta k druhé synodě nebyla přeložena - ČBK i radio Vatikan odpověděli, že překládat to nebudou, protože p.Vokál tomu rozumí -ale jo, já je mám přeložena, vycházela z těch prvních 44:00 Dotaz na Biskupku - proč chodíte na přijímání ke katolíkům - prostě chodím - beru to jako večeři páně, hostitelem je Ježíš 45:00 -statečnost neznamená nemít strach, ale dělat co je třeba i když mám strach ------------------------------------------------------------------------