kolokvium_2015-5-Co-kdyz-to-nevychazi.txt ========================================= http://www.nacestekdialogu.cz http://www.nacestekdialogu.cz/news/zvukove-zaznamy-prednasek/ http://uloz.to/soubory/kolokvium2015/audio/ výpisky z jednotlivých přednášek dvou panelů verze 22:27 12.4.2016 4_1-Smime-byt-spolu-Matulik-kolokvium_2015.txt ============================================== 16:46 20.3.2016 Matulík 0:00 25 let evangelický kazatel, církev bratrská, v radě CB - odbor pro rodinu 1:51 kazatel když se rozvede, nemůže pokračovat jako kazatel 3:15 příklady 5:00 -narkoman 3x vzatý, po uzavření 30let ve svatbě 6:20 -žena s psychopatem "nikdo nemá právo na ni naložit břemeno, kterého se nikdo nedotkne" 7:35 evangelium -rozlukový lístek pro tvrdé sdrce -nový zákon: smilstvo, druhý odpadl z církve, gamblerství, alkoholismus -JK odpouští mnoha kříšníkům 10:10 CB: pastor má velkou samostatnost se staršostvem, ale má zásady -připravují se nové zásady - byla diskuse - uzavřena: nekající neoddáváme 12:30 stojím na straně milosti -ale zase abychom ty milost neudělali lacinou 13:30 Pavel - do korintu - vdovec se může oženit, když to manželství zemřelo -bolestný rozvod > zemřela úcta, manželství --------------------------------------------------------------- 4_2-Drahomira-a-Jaromir-Kvapilovi-kolokvium_2015.txt ==================================================== 18:11 20.3.2016 Jaromír Kvapil 0:00 žije ve druhém civilním manželství - církev pozměnila kristovo sdělení - např. "vezměte a jezte z toho všichni" > u nás ne všichni, ne vždy, jen trošku - máme tradici, ale ztrácíme ještě její smysl? 5:00 - Kristův názor: muž a žena jsou jedno tělo; rozlukový lístek 7:00 - rituál není podstatný 9:00 - tehdy byl těžký hřích pohlavní styk manželů, ze kterého nebude dítě (nemoc, neplodní, po přechodu) - dnes se bere jen PPR - nejpřísnější předpisy sestavili celibátníci 12:00 jak ho opustila žena s 5ti dětmi a jak se seznámil s druhou ženou 15:45 svědectví nové ženy, 3 děti ---------------------------------------------------------- 5_1-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Blahova-kolokvium_2015.txt =========================================================== Psycholožka a bývalá pracovnice OSPOD - kurátor pro mládež 0:00 představení po oznámení o rozvodu přijde pracovnice OSPODu prověřit zajištění práv nezletilých dětí děti nebere sociálka, ale soud pokud se rozvádějící rodiče dokážou dohodnout, tak je ta sociálka jen formalita 8:00 některá manželství lze většinou zachránit, pokud se podaří např. terapeutovi dojít "hlouběji" do vztahu; je důležité "zabudovat problém do vztahu", tedy řešit můj problém s ohledem na druhého ---------------------------------------------------------- 5_2-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Menke-kolokvium_2015.txt ========================================================= 5_2-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Menke-kolokvium_2015.mp3 13:01 23.3.2016 notářka církevního soudu 14let; styk s rozvedenými 0:00 úvod 1:30 synod biskupů má jen poradní pravomoc 3:20 nový aspekt: František se snaží najít nový přístup k člověku -i k lidem, kteří selhali; i ti mohou být svědectvím k lásce -význam - ne změna doktriny, ale změna pohledu 4:50 obtížné situace a pomoc církve - současnost -druhé manželství po konverzi, původně nevěřící - dvě privilegia zohledňovaly novou víru -2 katolíci - pouze zneplatnění manželství -po civilním rozvodu byla žaloba k církevnímu soudu, obvykle vada manželského souhlasu - nezralost, psychické příčiny, nezpůsobilost, vady osobnosti, závislosti -vyloučení podstatné vlastnosti - potomstva, nerozlučitelnosti -zkoumá senát 3 soudci, hlasují, obhájce svazku, notář -výslechy -zveřejnění zúčastněným -3 soudci vynesli rozsudek (2-3 měsíce) -musely být 2 - 2 instance musely schválit rozluku (Olomouc a Praha) -když se nepotvrdila, 3.instance výjimečně v římě; poplatek je přiměřený platu (např. 300 Eur) 12:00 -byl to nástroj "následný", s pastoračním rozměrem -parterům to pomohlo někdy dozrát ten soud, pojmenovalo to příčiny a dotyční si je třeba uvědomili 14:00 Změna od 9/2015 - p.František - -2x motto propria -zjednodušení administrativy hlavně pro země, kde nejsou místní církevní soudy dostupné jako jsou u nás (např. v Africe) --------------------------------------------------------------- 5_3-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Nemec-kolokvium_2015.txt ========================================================== docent Damián Němec 0:00 biskupové žádali zjednodušení -doba: půl roku příprava, 1-2 roky místní soudy, v Římě 2-8 let 2:00 -příprava - sezení 2-4hodiny 2:50 -razantní změna: stačí jeden rozsudek, pokud se nikdo neodvolá (manžel, manželka, obhájce svazku), dosud byly třeba 2 4:40 -samosoudce pod autoritou biskupa: někde je problém vytvořit senát ze 3 soudců 5:55 -biskup je sám soudce ve zkráceném řízení: pokud není rozpor mezi manželi; důkazy jsou jasné -problém 1: biskup to odmítne, že se na to necítí -problém 2: biskup je příliš kreativní až v neprospěch věci 11:40 -dle mého to je unáhlený postup Františka -papež je pro bezplatný proces: - co je zadarmo, toho si lidé neváží -už dnes je možnost požádat o snížení poplatku -stojí to mzdy notářů, kteří tím tráví hodně času ---------------------------------------------------------------------- 5_4-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-cedron-kolokvium_2015.txt ========================================================== 5_4-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-cedron-kolokvium_2015.mp3 13:37 23.3.2016 0:00 Jiří Čedroň - rozvedený, tradiční a aktivní křesťan -vztah mi "umřel" pod rukama -hladký rozvod, společná péče (něco jiného než střídavá) -vycházíme bez problémů -mnoho rozporů - příklad, boží vůle, nevidím to jednoznačné -------------------------------------------------------------- 5_5-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Brazdil-kolokvium_2015.txt =========================================================== 5_5-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Brazdil-kolokvium_2015.mp3 Vojtěch Brázdil, 0:00 rozvedený po 21 letech vztahu (žena odešla) 5 let sám - o děti se sám bez ženy nepostarám, chybí 1/2 1:00 civilně rozveden podruhé oženěn (civilně) -dokážu nekouřit, byť si rád zapálím, ale bez ženy žít nedokážu -jsem rád, když mi známý kněz umožní přijímání ----------------------------------------------------------------- 5_6-Co_kdyz_to_opravdu_nevychazi-klimes_krestanske_manzelstvi_po_rozvodu.txt ============================================================================ 5_6-Co_kdyz_to_opravdu_nevychazi-klimes_krestanske_manzelstvi_po_rozvodu.mp3 Křesťanské manželství po rozvodu (mp3 přednáška) Záznam přednášky a presentace z konference Na cestě k dialogu 2015. Pastorace lidí na hraně a za hranou svých možností. Předmanželský sex, kritéria církevního rozchodu. (2015-10-25, Teologie, Rozchody, 1, d, e) originál http://www.klimes.us/media/jeronym_klimes_krestanske_manzelstvi_po_rozvodu_2015-09-25.mp3 prezentace zde: http://www.klimes.us/media/jeronym_klimes_krestanske_manzelstvi_po_rozvodu_2015-09-25.pdf Jeroným Klimeš 25/9/2015 0:00 vtip 0:20 církev pochopíme, až když pochopíme manželství 0:30 citát z NZ: buďte připraveni, neboť syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete -nebijte své poddané -dnes to je ta situace, církev bije některé (rozvedení...) -subjektivní nemožnost - ti, kteří nezvládnou situaci silou víle - např. závislí kuřáci 3:20 Podle oficiální morálky církve nedokáže nikdo žít, je neaplikovatelná -antikoncepce je těžký hřích -francouzák před svatbou je těžký hřích - nehlásá se to, ale je to stále platné 5:00 -příklad onanie -morálka nyní je karikatura, které se všichni smějí -kněží svazují břemena a nedotknou se jich prstem 6:30 svědomí -lex proxima - nejbližší zákon, pro případ ztroskotání -to je záložní mechanismus, to není určeno k tomu, aby se podle toho řídil v běžném životě, -dnest na to jedou faráři i lidi -katolící odpadají 1% ročně = odpovídá generační výměně -katolická morálka není schopna nadchnout lidi nad 15let 9:50 -faráři nemají návody jak pastorovat od 15 do 30let 10:00 metaorganismus (rodina - dva jsou jedno, církev - jedno tělo v Kristu) -je někdy třeba amputovat končetinu, ale mělo by se to dít jen ve výjimečných situacích 11:44 smilstvo -dříve jiný význam! (v evangeliu smilstvo - porneya - "sexuální masakr" vztahu - např. zoofilie, homofilie) -co rozbije manželství? - to je "smilstvo" -prostá nevěra manželství rozbít nemusí -chronický záletník, těžký alkoholismus, souvislé domácí násilí, neřešený gambplering -dnes se lidi rozvádějí z malicherných důvodů - tlak médií: "naše láska vyprchala", "nikdy jsi mi neuvařila čaj", "už si nerozumíme" 16:29 stabilita vztahu u křesťanů křesťané vs. křesťané -nevěřící mají poločas rozpadu 16let -křesťané se blíží 26letům 17:30 jedno tělo -když jeden trpí, musí to ten druhý cítit -poločas rozpadu 26let u manželství s dětmi -poločas rozpadu 4roky bez dětí -poločas rozpadu 2roky když spolu nebydlí 20:30 -čím více vztahů člověk prožije, tím kratší bude jeho manželství -doporučení katolíkům církve: celibát zachovejte od 15 do 30let - neudržitelný -pokud dojde ke srážce pozitiviního (autoritou) a přirozeného zákona, má přednost přirozený (např. léčení v sobotu) -navrhuji: -povolit předmanželský sex jako lehký hřích třeba jako kouření za podmínky, že to je věrný dlouhodobý vztah spíš než vyloučení ze společenství 24:00 -když už nejsem schopen dodržet vše, tak lepší něco (dnes se to bere, buď vše nebo nic) -samozeřjmě nesmí to příliš pohoršovat 25:50 -antikoncepce -produkce estrogenu u žen - výkyvy s menstruací - dnes mají 450 za rok, ve středověku jich měli ca. 40 (2-3 menstruace za rok) -porodnost se rozjela díky vzrůstu blahobytu na počátku 19.století -dnes přece nemůžeme chtít po ženě, aby porodila 20-30 dětí za život, zde by měl opět pozitivní zákon (církevní) ustoupit přírodnímu zákonu jako důsledek změny okolností -u mužů, v mládí to jde prudce nahoru a pak to pozvolna klesá 28:30 dnes je klérus bohorovně přesvědčen, že chyba je v lidech a ne v něm -citát z NZ - Ježíš na Petra: satan Tě bude zkoušet a až se obrátíš, tak budeš posilou pro své ovce -zatím není klérus na příjmu, zatím má dost problémů se svou vatikánskou politikou -jak to poznáme? Až se budeme hádat o naše biskupy, až to budou vůdci a pastýři -do té doby budeme každý pádlovat na svém opuštěném voru 30:30 záverečná modlitba ----------------------------------------------------------------- 5_d-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Diskuze-kolokvium_2015.txt =========================================================== 5_d-Co-kdyz-to-opravdu-nevychazi-Diskuze-kolokvium_2015.mp3 0:00 Dotaz na právníky - je manželství platné ,když jsou dotyční dotlačení do církevního manželství? -bylo to časté, ale už se stává méně, hlavně když je dítě na cestě -v 90.letech u nás, v 60-70.letech ve světě -pokud to dělá kněz za účelem pokřtít dítě, ale k pokřtění není svatba podmínka 3:55 -biskup na Slovensku podmiňoval křest manželstvím 4:50 zkušenost - i v ČR kněz působil lidi do manželství 5:30 jak se prokazuje, že je k tomu farář dotlačil -2 svědci 6:50 co když každá strana tvrdí něco jiného -tak se to musí dokazovat, ale dá se to - stačí aby jeden manžel byl nezpůsobilý 9:50 -dítě na cestě -dlouho jsem myslela, že to je správný účel -ale teď ti vidím jako špatný účel 10:30 dotaz na rozvedené - jak argumentují, když jim někdo říká, že to "neměli dovolit" se rozvést -notářka:představuji si psychotickou ženu, která je přesvědčena, že musí žít s alkoholikem -příklad - podvědomá zkušenost z dětství může lidi nutit být v manželství 14:00 rozvedený 1 -dávám za pravdu,ale musí chtít oba a před 10ti lety jsem já nespolupracoval, to je pak těžké 15:00 rozvedený 2 -pro mě to je otázka do živého, -já nevím, jestli jsem udělal vše, kolikrát si to říkám, ale chceme mít radost ze života i pro naše děti, dodnes to nemám vyřešené 16:43 řeší kanonické právo nějak děti? Nebo v tom spoléhá na civilní právo? -to bylo ve středověku řešeno detailně, ale dnes je autonomní civilní -předpokládá, že to je vyřešeno civilním 19:20 jsou manželské děti i ve zrušeném manželství? -de jure jsou maželské, navíc z toho neplynou žádné důsledky 20:00 nabízí církev něco těm nemaželským dětem, když už nenutí lidi k manželství -dnes to není ani společenský problém být nemanželský -někteří lidé s tím přesto mají problém, ale je to spíš jejich problém -papež přesto vyzývá, aby se s nimi pastročaně pracovalo 25:00 Vacek: nemaželští lidé se ve farnostech někteří cítí blbě dále, ale je to spíš problém duchovenstva -odpověď: nikdo z nás nění dokonalý 26:20 Dva civilně sezdaní jsou braní automaticky jako dva církevně oddaní např. pro účel dispensu -dá se řešit lecos, je-li náležitá vůle od představených -příprava kněžích i učitelů na církevních školách neřeší moc empatii a psychologii 32:10 pastorace dětí z neúplných rodin -od 1991 programy pro osamělé maminky -dnes jich je méně, které to potřebují řešit, což je dobře 33:50 Vacek - proč tajně svěcení musí dokazovat, že byli svěceni -docent: -mé přesvědčení: proběhlo-li náležitě, je předpoklad o jeho platnosti -v případě pochybnosti - podmíněné svěceni -řešení tajně svěcených mně osobně nevoněla, protože to bylo plošné -výhoda: odstraněna jakákoliv pochybnost -nevýhoda: představováno jako řádné opatření "možnákněze" udělá pořádnými knežími - je to mimořádné opatření 37:40 co kdyby církevní soud akceptoval civilní rozvody? -věroučná: manželství podle teologického pojetí je trvalé a to bychom zrušili -praktický: vedlo by to k lehkomyslnému přístupu k manželství s nevjětším dopadem na děti 39:55 Co přehodnotit, jak manželství vzniká - vzniká rutálem -rituál je mladá záležitost - od tridentu -defakto to je vzájemný souhlas -po celém světě to platí pro katolíky až od 1908 -požadujete ideál a to není reálné -v církvi ta příprava ještě má docela úroveň ve srovnáním s civilní společností -tohle přece v církvi nechceme --------------------------------------------------------- 7.--Co-církev-nabízí-rodinám-Vacek.txt Co církev (ne)nabízí rodinám: V církvi si potřebujeme všimnout, že manželství, tak jak jsme došli k tomu modelu muž a žena na celý život, že to je vpodstatě exkluzivní záležitost. Podaří se to jen menšině. Všechny ostatní formy – vdova s dětmi, vdovec s dětmi, druhé manželství, jiné havarované vztahy, jsou ale také rodinou. Kdybychom neměli toho Františka, byl bych velice smutný. Když byl zvolen, tak jsem prohlásil, že snad začnu věřit v působnost Ducha svatého. On konečně mluví o církvi jako o polní nemocnici. My se přece věnujeme všem lidem, kteří jsou nějak „havarovaní“ a jestli někdo nemá nohu, nebo nevidí, nebo přišel o zuby, tak těm lidem pomáháme a neřekneme jim, že nemusejí jíst. Máš dřevěnou nohu, tak ti stačí poloviční dávka nebo vůbec nemusíš jíst. To narážím tak trochu na ten zákaz eucharistického stolu. Toto potřebujeme v církvi přehodnotit. Jak k tomu dojdeme, to vůbec nevím. /Václav Vacek/ Více zde: http://www.nacestekdialogu.cz/7.--Co-církev-nabízí-rodinám-Vacek.txt 0:00 i havarovaná rodina je rodina 1:30 církev by měla lidem, kteří havarovali, pomáhat - nemáš nohu - nesmíš jíst (=přijímat) 2:10 nevidím nějaké zlepšování 2:20 farář by měl před seminářem dva roky dělat u zedníků a rok v nemocnici a dva roky vojny mnozí jsou odtržení od reality, nevědí moc o životě, nevědí, že sexualita je jen třešnička na dortu 4:40 v církvi je strach z psychologů nutíme třeba homosexuály do manželství, protože jim nerozumíme 6:20 šikana v rodině se už zlepšila (manžel mě bije > farář řekne "obětujte to za děti") 6:40 vtipný právník: udělejte ve snubním protokolu nějakou chybu, aby se pak mohli snáze rozvádět 8:35 křtíme a oddáváme příliš lacino 9:40 neumíme lidem pomoci, formulovat výhodu křesťanství, čím je pro mě Kristus 11:00 když se křest nebo svátost smíření moc parádí, pak nevidíme obsah 14:00 negativní vztah k sexualitě v církvi 14:50 PPR není boží přikázání, ale nabídka církve (vatikánská ruleta) 15:30 nepěstovali jsme kulturu sexuality, neřešili jsme, k čemu slouží, k čemu nám ji PánBůh dal do vztahu problémáře jsme vyhnali - tak se to utrhlo ze řetězu 17:00 když zhavaruje manželství, tak je dobré postarat se o děti, ale v církvi to je tabu ------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------ další zdroje k tématu: ---------------------- Domaci_nasili-Krestansky_magazin-CT_160410.doc ---------------------------------------------- http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1098528273-krestansky-magazin/ http://www.ceskatelevize.cz/porady/1098528273-krestansky-magazin/216562215600005/ Premiéra: neděle 10. 4. na ČT2 Domácí násilí – problém, o kterém se v církvích mluví spíš šeptem. Jenže i někteří křesťané svým partnerům patologicky ubližují. Režie R. Kříž Když si ubližují partneři ve svátostně uzavřeném manželství, má to ve srovnání s civilně uzavřenými sňatky další aspekty. Nejedná se „jen“ o nerozlučitelnost křesťanského manželství. Patologické jednání rodičů má dopad i na psychologický vývoj a vztah k víře u dětí. Do hry navíc vstupuje řada společenských vazeb – ty uvnitř církevního společenství nevyjímaje. Domácí násilí V magazínu Radka Kříže nahlédneme do některých českých obýváků, dětských pokojů a ložnic. Do míst, kde se občas odehrává domácí násilí. Vyhýbá se křesťanským rodinám? Ne! Představíme dvě ženy, které pod podmínkou skryté identity byly ochotny vypovídat o tom, jak nenápadně a při tom rychle se spirála násilí v křesťanském manželství může roztočit. Vypovídají také o pocitech člověka zašlapaného na samé dno lidské důstojnosti. O chvílích, ve kterých přichází prázdnota tak velká, že ani paprsek naděje Boží přítomnosti do ní neproniká. Natočili jsme nejen výpovědi obětí, ale také dvou násilníků. Jeden z nich se dokonce rozhodl vystoupit otevřeně. Chce, aby jeho svědectví pomohlo ostatním. Sám se totiž pokouší zbavit své agrese ve specializované terapeutické skupině SOS centra Diakonie Českobratrské církve evangelické. Od církevní soudkyně se pak dozvíme, jaká je dovolená míra utrpení v manželství uzavřeném před Bohem a co dělat ve chvílích, kdy jeden z partnerů tyto meze překročí.