o_katechezi_od_Adama.txt kopie CD vydaného Proglasem, kopírování povoleno 12:42 2.1.2016 23. O katechezi od Adama 11 dílů cyklu, připravil P. ThLic. David Bouma, Th.D. 1. Náboženská u kulturní situace 2. O člověku 3. Křesťanská nabídka. 4. Akt víry 5. Kérygma 6. Začátky církve a Nový Zákon 7. Kredibilita Ježíte Krista 8. Obraz BoIsu a tajemství Ježíte Krista v nicejsko — cařihradské vyznání víry 26:59 9. Stvoření, cídev a eschatologie 27:00 10. 11. O církvi a svátostech 27:00, 27:00 Celkový čas: 6 h 55 mm 01_o_katechezi_od_adama.txt Celý seriál: náboženská situace u nás náboženská dimenze zjevení kérigma výzva k obrácení misijní šíření církve první dekády církve formování kánonu vyznání víry 02_o_katechezi_od_adama.txt 6:00 Frankl - v člověku je potřeba po smyslu života, léčí logopedií 7:00 Freund - negativní pohled, ale je již překonán 9:00 náboženství je opium lidstva pro slabé kusy (Feuerbach > Freud) 12:30 Bůh je stále jiný, nepochopitelný (Starý testament) 16:00 mnozí dnešní lidé používají nadpřirozeno spíš jako prostředek ke zdraví a prosperitě 19:00 důvod ve víru ve volné výklady (horoskopy, věštci) - forenův efekt 21:30 Jung - člověk potřebuje nadpřirozeno 23:55 Rahner - člověk je "natočen" k Bohu, je to "posluchač slova" 03_o_katechezi_od_adama.txt 1:30 - co je zjevení od Boha - je to odborný termín - lat. revelatio = Bůh se "odhaluje", dává se poznat (daruje se, sklání se k němu) Bůh zjeví jen co chce on sám zjevit, odhalit; na toto zjevení připravoval Starý Testament 6:55 - ostatní zjevení = soukromá - lat. aparicio 11:50 - významy "zjevení" 14:30 - osvícenství - náboženství se zdá intelektuálům jako překážka rozvoje člověka od té doby se používá tento význam "zjevení" explicitně (iplicitně je i ve Starém Testamentu) - "pravda křesťanského zjevení v Ježíši" každému umožňuje každému poznat tajemství života; respektuje svobodu (encyklika Fidés et ratio) > Poznáte pravdu a pravda vás osvobodí 24:00 zjevení = bůh se představuje a ukazuje postupně a zjevení kulminuje v osobně Ježíše Krista 04_o_katechezi_od_adama.txt 1:40 Víra = adekvátní odpověď na boží zjevení víra je dar, je rozumná, má charakter odpovědi 10:10 každý musí za sebe odpovědět = věřit i kdyby měl tradiční výchovu 11:10 smysl víry jako daru = na základě úsilí či proměny obdržím vhled, nestačí souhlasit 14:30 víra má obsah, vztahuje se k nauce (= doktrinální charakter) 17:20 náboženský/biblický fundamentalista = kdo se zjednodušeně a nekriticky řídí biblí či písmem bez ohledu na rozum křesťansví se neřídí jen písmem, ale nahlíží i rozumem a praktickou láskou; má tendenci k růstu 18:50 náboženský fanatismus = 24:20 podmínky spásy - víra? - Bůh je velký, i z malé víry bez církve může být spása Mimo katolickou víru není spásy? - bez Krista není spásy, ale bez katolické může být, ale přesto není katolická církev zbytečná 05_o_katechezi_od_adama.txt Kerigma 2:00 Kerigma = exploze radosti z Nového Testamentu - ježíš vstal; "dobrá zpráva"; Ježíš žije a je protějškem naší víry 4:00 1) Ježíšovo zmrtvýchvstání = klíčová podstata jeho zvěsti a křesťanství vůbec, bez toho by to nemělo smysl 5:00 zmtvýchvstání pro jeho učedníky = hybatel rozšíření učení 8:50 zpochybňování zrtvýchvstání - není odůvodněné ani historicky, ani motivačně, ani logicky 10:00 - odůvodňuje svědecvím z Bible 11:30 - argument převzatý z Bible: Gamaliel - není-li to dílo boží, rozpadne se samo 14:00 - Ježíš si zvolil lidi chudé, ne vzdělané - zde se potvrzují blahoslavenství, takový Ježíšům program 16:00 Kerigma není srovnatelné s oživením dcery Jairovy či jinými zázraky v Novém testamentu. jedná se kvalitativně o něco jiného - nevrací se na zem, ale jde o přechod - paschu 17:00 transcendentní (čas přesahující) tajemství 17:15 Církev ho vždy hlásala i s potížemi (17.kap. skutky - pavel na Aeropagu) 17:35 další literatura: Ježíš Nazaretský II (Joseph Ratzinger), předposlední kapitola "zmrtvýchvstání" - výkladové tradice, různé druhy svědectví, kontexty - my si nemůžeme nejprve definovat realitu a pak zkoumat, jestli se nám do ní Ježíš vejde či nevejde věřit = věřit ve vzkříšení Ježíše Krista 21:40 2) Paruzie - Ježíšův návrat k soudu 22:40 mnoho zmínek v evangeliích; je to podstata křesťanského kázání 23:05 nejde o vyhrožování "soudem", vydírání; soudit bude Ježíš a to je důvod k naději a radostnému očekávání (narozdíl od soudu lží, demagogií, zapomnění) 24:30 cíl hlasatelů je od počátku vzbudit zájem posluchačů 06_o_katechezi_od_adama.txt Pokračování o Ježíšovi víry ke krédu - Ježíš je od otce a k otci se vrací - je radikální v očistě srdce - rozumí ženám - dychtí po spravedlnosti - on není obětí justiční vraždy, ale míří k oběti - Ježíš je historicky kredibilní - věrohodný, jsou dějinně zakořeněna - 1492 byla nalezena tabulka INRI v kostele v Římě, analýzy z nedávných let podporují teorii, že je možná důvěryhodná, ale jsou tam odchylky od evangelia, jsou tam odchylky; ale je celá studie dr. Regato na toto téma (není to 100%, ale je to pravděpodobné) - Flávius - archeologické důkazy o šíření křesťanství v 1.století - Kaifáš je doložený i momo Bibli - mnoho reálií NZ odpovídají skutečnosti - dvě výjimky, které se těžko falsují: - hovoří s autoritou k výkladu posvátných textů - nestraní se hříšníků (to se tehdy nedělalo) 18:50 - provokuje - šlape po poli a sklízí o sobotě - jede na oslátku - ospravelňuje pomazání olejem za 300 denárů (roční plat) - S G Lewis: ježíš je buď blázen nebo Bůh 21:00 - ježíš Tě miluje - zní dost prvoplánově, fádně, obyčejně, nevystihuje to podstatu 23:00 => mezi vyznáním víry a novým zákonem není rozpor 24:30 zázraky - Ježíšovy zázraky nejsou vedlejší, ale jsou podstatné 07_o_katechezi_od_adama.txt Krédo 4:52 historická kredibila (pokračování z minula) 7:00 studie Rigato o cedulce INRI (25x14 cm z ořechového dřeva) 11:20 další zdroje ke Kaifášovi 12:45 čím Ježíš vybočuje? i to potvrzuje jeho pravdivost -vyklídá tóru 15:30 -stýkal se s hříšníky 17:30 -ježíš je výstřední 19:55 -C.J.Lewis: Ježíš byl buď blázen nebo spasitel 20:25 jak poznáme, že nás Ježíš miluje? 24:40 Ježíšovy zázraky nejsou nedůležité -ale i svou chodobou a skromností dokládá svůj původ 08_o_katechezi_od_adama.txt Krédo - 1.část 1:00 shrnutí obsahu seriálu 2:50 prvotní církev po ustanovení kánonu 3:30 počátek 4.stolení - konce pronásledování - císař Konstantin 4:00 první nicejský koncil proti arianům 4:20 konec 4.stol - konstantinopolský koncil - rozšiřuje základní krédo z niceje 5:40 důvod vzniku vyznání: shrnutí různorodých textů a obrana proti herezím 6:25 arianismus neuznává účast božství Ježíše na boha otce, Ježíš je jen první ze stvoření, ale je podřízení Bohu; odsouzen koncem 4.stol 8:15 co je krédo - definice - nebiblickým jazykem vyjádření co je víra 9:15 obsahuje: ježíšův příběh ve zkratce 14:00 krédo musí být součástí života - např. při křtu 14:40 není to jen ideologická formulace nebo informace, je třeba ho prožívat 18:24 křesťantví je speciální - trinitární monoteismus - bůh se vztahem 23:00 -křesťané jsou vztahem v Bohu maličko méně sebestřední než ostatní monoteisté 09_o_katechezi_od_adama.txt 1:40 dnes budeme hovořit o Bohu stvořiteli a soudci začli jsme Ježíšem, protože ten dává smysl i stvoření světa Bohem 5:00 Ježíš je syn boha a člověka, to je i u ostatních náboženství - argument inspirace - protiargument: u Ježíše je jiný smysl a pochází to z židovské kultury - povolání proroků od mateřského lůna - ježíš je vyvrcholením této linie, nejde o inspiraci egyptskou a řeckou mytologií 13:10 Buh je mirou otcostvi a ne obracene, jak se nam stava (Boha prirovnavame k otci, i nefunkcnim) 14:10 Buh ma i materske rysy (neni muz ani zena) 15:30 lze brat marii jako matku a boha jako otce? - mariansky kult je v poradku - kvuli soudu - soudit bude Jezis - ale lze u ni prosit smilovani u Boha... ??? 17:25 buh je neviditelny: svet je viditelny, ale duchove nejsou videt (zlo ma metafyzicky puvod a pusobeni duchu, kteri se vzbourili) - vrchol stvoreni je clovek je chybna prestava, ze proroci a Jezis zachranuji nepovedene stvoreni, protoze Jezis je od pocatku a skrze neho je stvoreni 21:45 Buh povazuje stvoreni z dobre, ale co zlo na svete? - v krédu se neřeší hřích - pouze konstatuje, že bůh je zachránce (před hříchem) 22:40 - kořen zla je zneužívání svobody 24:40 mateřské srdce panny marie má dostat do nebe co nejvíce duší (jejich proměnou, aby je kristus nemusel soudit) 10_o_katechezi_od_adama.txt Krédo - pokračování Církev: (výtah z eklesiologie) V krédu je víra v církev i v Boha jedním dechem - není to však totéž, v latině je víra v Boha uvozena předložkou "in", v církev nikoliv - víra v církev je sekundární, tedy veřím v Boha a proto věřím v církev jako výraz souhlasu s vírou v Boha - církev není absolutní, má smysl jen ve vztahu k Bohu 3:38 definice: např. (Lumen Gentium): církev je jako svátost, tedy znamení a nástroj Boha církev má být služebnicí 6:00 věřit v církev znamená rozlišovat, z čeho si lze dělat legraci a co je třeba brát vážně, což také mnohým uniká: - lidé zvenku řeší různé věci zvenku (aféry minulé i dněšní, restituce, katedrálu), ale podstatný význam nevidí (jako u Orloje nevidí polohy planet) - to podstatné: bůh je láska 11:20 církev má být ikonou trojice, který vychází ze vztahu, tak i církev má být vztahová 12:30 co když nám v církvi něco vadí? lidé, farář - řešení je hledat motivaci a smysl, jako když loď stavím pro plavbu na moři, tak církev je pro cestu za Bohem; cesta na lodi je stísněná, nepříjemná, ale jedu na moři - Euxipery: chceš-li stavět loď, nesvolável lidi ke sběru dřeva, ale vzbuď v nich touhu plout - sám člověk može užije jen u břehu, povrchně; vyplout dál lze jen s dalšími lidmi za nepohodlí 17:00 církev má vzdělávat, kultivovat vnitřní život člověka; není to jen charita (často má niternější motivaci) - účel církve pro společnost není být pomocníkem 24:00 jak se vyrovnat s realitou nedokonalé církve? - (Lumen Gentium): v církvi se Kristova láska setkává s lidskou slabostí, bez toho to nejde, to není důvod k práci na sobě