Vorlab-Vnitrni_pout.txt ======================== Vladimír Volráb Vnitřní pouť Tradice křesťanské meditace odpovídá na současnou polarizovanou a mnohdy rozvrácenou společnost cestou kontemplativní zkušenosti v hloubce každého člověka. Ta překonává a léčí rány rozdělení, přináší vnitřní mír v dnešním moderním a neklidném světě. Přednáška s úvodem do křesťanské meditace Mgr. Vladimír Volráb – farář a vikář Církve čs. husitské, student doktorského programu na HTF UK, učitel a národní koordinátor Světového společenství pro křesťanskou meditaci (WCCM) v České republice. Večer probíhá v rámci cyklu Člověk v dialogu 2017: Hledání spirituality v tekuté době. v úterý 2. 5. v 19:00 v kostele Pražského Jezulátka. http://www.krestanskameditace.cz ------------------------------------------- 0:00 úvod a představení hosta 1:30 host se uvádí 2:00 tekutá doba = nestálá, proměnlivá, neklidná (termín Z.Baumanna) postpravdivá = fakta v rozhodování nahrazují pocity a emoce ač uznáváme stejné hodnoty, interpretaci máme rozličnou MEDITACE - nejde o protlačení jen svého názora, ale i pochopení a uznání - k tomu může pomoci meditace - je to univerzální cesta, není ideologická, názorová 7:00 - ticho je pravdivé - starobylá duchovní metoda - dnes je uznávána jako prospěšná i ze zdravotního hlediska 9:40 - je součást i křesťanské tradice - chápe ji jako pouť do nitra vlastního srdce, kde se setkáváme s Bohem - že to nechápeme, neznamená, že to není pravda: Augustin: chápeš to, pak to není Bůh, protože Bůh je tajemství - John Main: křeštanská meditace je důležitá, křesťan je k ní stvořen 11:40 - pouštní otec sv. Sarafion - návštěva u ženy v Římě, která nikam nechodí a přitom je na pouti do vlastního srdce 13:20 OBTÍŽNOST USEBRÁNÍ - mysl žije z minulosti a plánuje budoucnost, těžko se soustředí jen na současnost - Terezie z Avily - naše mysl je jako loď, kde vzbouřila posádka a svrhla kapitána, střídá se u kormidla, točí se v kruhu a někdy narazí na skálů - i pouštní otcové to řešili - Jan Kassiánský (dílo Konference) - vnitřní modlitba - koncentrace za pomoci modlitební formule, "mantra" - http://www.krestanskameditace.cz/jan-kassian-cca-350-435 - v meditaci překračujeme vlastní představy o sobě, o Bohu, o druhých 20:30 JOHN MAIN http://www.krestanskameditace.cz/john-main - benediktýn v Malaisii v polovině 20.století 24:00 SVĚTOVÉ SPOLEČENSTVÍ PRO KŘESŤANSKOU MEDITACI - od r.1991 - ekumenická organizace - v UK 1:1 anglikáni a katolíci, na jihu katolíci, na severu lutheráni - meditace a kontemplace - odpověď na problémy aktuálního života a doplnění našich běžných životů 27:33 UVEDENÍ DO PRAXE - vzpřímená poloha na židlích (sedí v první polovině židle, záda se neopírají) - meditace je dílo pozornosti, bdělosti - mantra "maranata" - pane přijď (aramejské) - slovo není podstatné, je to jen nástroj a v našem jazyce to nic neznamená, aby nás to rozptylovalo - myšlenky násilně nepotlačujeme, to je přirozené, ale nepřipoutáváme se k nim - oči zlehka zavřené (z webu vyberte si tiché místo pohodlně se posaďte a udržujte vzpřímenou páteř zlehka zavřete oči seďte co nejvíce v klidu a bez pohybu zhluboka dýchejte, tak abyste byli uvolněni, ale zároveň bdělí pomalu, vnitřně, začněte říkat svou mantru či modlitbu a naslouchejte tomuto slovu, když ho vyslovujete pokračujte zlehka, vytrvale a věrně v opakování tohoto slova po celou dobu meditace vraťte se ke svému slovu, jakmile si uvědomíte, že jste ho přestali vyslovovat během meditace a každý následující den opakujte stejné slovo ) (Vorlab-Vnitrni_pout-postup_meditace.html) 33:00 (přerušení nahrávky, teď je 20min meditace) =============================================================================== - meditace je upouštění vlastního ega, ztrácení, cesta každodenního nesení kříže - u otázek odfiltrován dynamicky šum 34:20 DISKUSE 1.OTÁZKA: JAK SE LIŠÍ KŘESŤANSKÁ MEDITACE A KŘESŤANSKÝ ZEN - liší se málo - jde o bezpředmětné meditace, ale hlavní rozdíl je v interpretaci - křesťanská meditace je kristocentrická, zkušenost musí být interpretována křesťansky - ticho sjednocuje i rozdílné pohledy - a usnadňuje dialog i mezi náboženstvími 38:00 2.OTÁZKA: CO S DECHEM PŘI MEDITACI? - někomu to jde přirozeně, někdo si musí hledat pomoc - na celý výdech říci celá mantra, na nádech ticho, nebo nějak s mantrou sladit - ve východním křesťanství zůstala více - Ježíšova modlitba - v západním křesťanství spíš jen v klášterech - D.Duka napsal knížku v 90.letech o bezpředmětné modlitbě 43:20 3.OTÁZKA: VE VAŠEM SBORU TO PROVOZUJETE? - meditaci provozují malé skupinky, které se scházejí týdně, ca. 10 skupinek v ČR, 3 v Praze, u nás ve sboru je jedna z nich 4.OTÁZKA: JAK JSTE SE DOSTAL K MEDITACI - cvičil jsem judo, k tomu patřila meditace - 5 let jsem byl členem zenové školy - ve 23.letech jsem konvertoval a stal se křesťanem a přestal meditovat - ale chybělo mi to, tak jsem hledal mezi křesťany a našel Johna Maye asi před 10ti lety 47:00 - ke vzniku nové skupinky není nutná nějaká kvalifikace, stačí vytrvat, asi 4 knihy ve Vyšehradu, 1 Cesta Brno (Cesta Života, John Maye) - Cesta srdce - Dalajláma komentuje úryvky evangelií 49:45 5.OTÁZKA: DO MEDITACE MI PŘIŠEL ZEMŘELÝ TÁTA - to se stává - přicházejí zasunuté věci - příjemné i nepříjemné - ale stejně je třeba zůstat u mantry - zmapujeme si své nevědomí a je to bezpečná cesta - můžeme narazit na zeď ega, za kterou je Kristus 52:49 6.OTÁZKA: JAK SE PRACUJE S MYŠLENKAMI A ODPUŠTĚNÍM - stále je třeba věnovat hlavní pozornost mantře - čas meditace je čas meditace, ostatní věci přicházejí potom 55:08 7.OTÁZKA: JAK SE KONČÍ MEDITACE - ve skupinkách je úvodní a závěrečná modlitba - může se číst něco z písma nebo něco z otce, ale to není podstatné, hlavní je těch 25-30min společné meditace 8.OTÁZKA: JDE MEDITOVAT SÁM? - ano, jde to, ale v případě nějakého oslabení nebo vůle ta skupinka jednotlivce podrží a povzbudí 59:00 9.OTÁZKA: JAK OHLÍDAT ČAS - prostě minutku, do mobilu se dají stáhnout meditační měřiče - není dobré, když člověk musí sledovat čas -