Články zařazené v kategorii "uprchlíci-informace-bible*":
Pomýlené chápání oběti a mučednictví pomáhá putinovskému Rusku ospravedlnit i ty nejhanebnější válečné zločiny
Pokřivené chápání oběti
Existuje výklad Ježíšovy smrti, kterému křesťané mohou propadnout. Jde v něm o glorifikaci smrti jako takové, když se nejvyšší smysl přikládá spíše utrpení a umírání než konání a žití.
V takovém rozvažování o Velikonocích může význam umírání vytlačit živé poselství lásky a pravdy.
Ruský myslitel Ivan Iljin (1883–1954), křesťan (pravoslavný) a fašista, takovou doktrínu národní nevinnosti rozvíjel. Podle Iljina je třeba Kristovo učení o pravdě a lásce chápat zvláštním způsobem, s ohledem na konkrétní národ. Svět byl podle něj rozbitý a mohl být uzdraven pouze Rusy, a to zejména fašistickým ruským vůdcem. To byla ta pravda, na níž záleželo. Jedině Rusko má prý šanci stát se křesťanským národem, a to prostřednictvím totality, která by odstranila rozdíly mezi lidmi a vládcem. Obnovené Rusko, které by mohlo vést lidstvo, by bylo bez národnostních menšin, a tudíž bez Ukrajiny, o níž Iljin tvrdil, že neexistuje. Kristus přikázal lásku k Bohu a lásku k bližnímu, ale to pro Iljina znamenalo nenávist k bezbožníkům, tedy k těm, kteří nechápali osud Ruska.
Putin coby vykupitel?
Podle Iljinova názoru bylo vše, co by ruský vůdce udělal pro vytvoření fašistického, imperiálního Ruska, z definice nevinné a bez hříchu, protože by šlo o krok ke spáse celého světa. Jakoby na lhaní a zabíjení nebylo nic špatného. V tomto vidění světa je opravdu lhaní a zabíjení dobré, pokud je provádí ruský vůdce na křížové výpravě za obnovení celistvosti světa.
Když Rusko v roce 2014 napadlo Ukrajinu, měl Putin ve zvyku citovat právě Iljina, aby legitimizoval ruské impérium.
Putinova rétorika o válce na Ukrajině dává v takovémto ideologickém rámci smysl. Na jednom ze shromáždění citoval Bibli, aby oslavil smrt Rusů v bitvě (konkrétně, že „nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele“ – pozn. red.) Řekl, že jejich smrt učinila národ jednotnějším než kdykoli předtím.
Jak ospravedlnit krveprolití
Vraždění místních ukrajinských elit je součástí ruské politiky „deukrajinizace“, kterou Putin nazývá „denacifikací“, aby vymezil, která země je vždy nevinná a která vinná. V tomto pohledu na svět jsou Ukrajinci vždy vinni (už proto, že jsou Ukrajinci) a Rusové vždy nevinní bez ohledu na to, co dělají. Genocidní kampaň se pak zbavuje viny s odkazem na tvrzení o trvalé národní nevině.
Rusové se mohou bez skrupulí chovat jako fašisté a zároveň označovat ostatní za „fašisty“. Putin může vyjadřovat rozpaky nad tím, proč by se měl cítit vinen. Koneckonců prohlásil, že je Boží vůlí, aby Rusko a Ukrajina byly „sjednoceny“. Mrtví Rusové dokazují posvátnost jeho cíle a mrtví Ukrajinci jsou jeho uskutečněním.
Výtah z článku Ruská velikonoční ofenzíva - Katolický týdeník (katyd.cz) od Tymothy Snydera
Nechovej proti svým krajanům zášť, ale miluj svého bližního jako sebe
starozákonní čtení z 23/2/2020 naznačuje, že bližní jsou víc krajané než cizinci
1. čtení – Lv 19,1-2.17-18
Miluj svého bližního jako sebe.
Čtení z třetí knihy Mojžíšovy.
Hospodin řekl Mojžíšovi: „Mluv k celému společenství izraelských synů a řekni jim: Buďte svatí, poněvadž já, Hospodin, váš Bůh, jsem svatý! K svému bratru neměj nenávist, ale otevřeně ho napomeň, aby ses kvůli němu neobtížil hříchem. Nemsti se, nechovej proti svým krajanům zášť, ale miluj svého bližního jako sebe. Já jsem Hospodin!“
Iz: popřej pohostinství bloudícím ubožákům
dneska se čte příznačné čtení:
1. čtení – Iz 58,7-10
Vyrazí tvé světlo jako zora.
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Toto praví Hospodin: „Lámej svůj chléb hladovému, popřej pohostinství bloudícím ubožákům; když vidíš nahého, obleč ho, neodmítej pomoc svému bližnímu. Tehdy vyrazí tvé světlo jak zora, tvá jizva se brzy zacelí. Před tebou půjde tvá spravedlnost a za tebou Boží sláva. Tehdy budeš volat, a Hospodin ti odpoví, křičet o pomoc, a on řekne: `Zde jsem!' Přestaneš-li utlačovat, ukazovat prstem, křivě mluvit, nasytíš-li svým chlebem hladového, ukojíš-li lačného, tehdy v temnotě vzejde tvé světlo, tvůj soumrak se stane poledním jasem.“
(zdroj)
Hospodin obrátil meč jednoho proti druhému
19Gedeon a těch sto mužů, kteří ho doprovázeli, došli na okraj tábora na začátku půlnoční hlídky, právě když se rozestavěly stráže; zatroubili na roh a rozbili džbány, jež měli v rukou. 20Tu všechny tři oddíly zatroubily na roh a rozbily své džbány; do levé ruky uchopili pochodně, do pravé ruky rohy, troubili na ně a křičeli: „Meč za Jahva a za Gedeona!“ 21A stáli bez hnutí, každý na svém místě okolo tábora. Tu nastal v celém táboře zmatek a Madianité se s křikem dali na útěk. 22Zatímco těch tři sta mužů troubilo na roh, způsobil Jahve, že v celém táboře obracel každý meč proti svému druhovi. Všichni utíkali až do Bet-Šity, k Sartanu, až ke břehu Abel-Mecholy naproti Tabatu.
http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=JB&v=19&kv=22&k=Sd&kap=7#v19
Oficiální komentář Jerusalémské Bible: Zde máme další rys svaté války: Izraelité nemusí bojovat, Bůh rozsévá paniku mezi jejich nepřáteli, srv. Ex 14,14; Joz 6,20
Zlé bez milosti zahubí a vinici pronajme jiným vinařům
/1 Poslyšte podobenství: Jeden hospodář vysadil vinici, obehnal ji zdí, vykopal v ní lis a vystavěl strážní věž; potom vinici pronajal vinařům a odcestoval.
Když se přiblížil čas vinobraní, poslal své služebníky k vinařům, aby převzali jeho díl úrody. Ale vinaři jeho služebníky chytili, jednoho zbili, druhého zabili, dalšího ukamenovali.
Znovu poslal další služebníky, a to více než před tím, ale naložili s nimi právě tak.
Nakonec k nim poslal svého syna; řekl si: `Na mého syna budou mít přece ohled!´
Když však vinaři shlédli syna, řekli si mezi sebou: `To je dědic. Pojďme, zabijme ho, a dědictví připadne nám!´ Chytili ho, vyvlekli ven z vinice a zabili.
Když nyní přijde pán vinice, co udělá těm vinařům?"
Řekli mu: "Zlé bez milosti zahubí a vinici pronajme jiným vinařům, kteří mu budou odvádět výnos v určený čas." (Mt 21:33-41)
Universum: Pastorální teologové k migraci
V časopisu ČKA Universum vyšlo prohlášení mezinárodního sdružení teologů http://www.postnetzwerk.net/ , kteří se sešli v září v Českých Budějovicích a přihlásili se k prohlášení M.Zulehnera k postoji k migraci.
s láskou přijímejte i ty, kdo přicházejí odjinud
Ekumenický překlad:
2.s láskou přijímejte i ty, kdo přicházejí odjinud – tak někteří, aniž to tušili, měli za hosty anděly.
3.Pamatujte na vězně, jako byste byli uvězněni s nimi; pamatujte na ty, kdo trpí, vždyť i vás může potkat utrpení.
http://www.biblenet.cz/b/Heb/13#v2
Katolický překlad:
2Nezapomínejte na pohostinnost, protože tak přijali někteří ve svém domě anděly, aniž to tušili.
3Pamatujte na vězně, jako byste byli sami vězněni s nimi, na ty, kteří jsou týráni, protože i vy žijete na zemi těžký život.
http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=KLP&k=Zd&kap=13&v=2#v2
Neshromažďujte si poklady na zemi
Neshromažďujte si poklady na zemi, kde je kazí mol a rez a kam se zloději prokopávají a kradou. 20Shromažďujte si však poklady v nebi, kde je ani mol, ani rez nekazí a kam se zloději nemohou prokopat a krást.21Vždyť kde je tvůj poklad, tam bude i tvé srdce.22Oko je pro tělo jako svítilna. Je-li tedy tvé oko zdravé, celé tvé tělo bude jasné.23Je-li však tvé oko nemocné, celé tvé tělo bude temné. Jestliže tedy vnitřní světlo je tmou, jak hluboká bude sama temnota!24Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Buď jednoho bude zanedbávat, a druhého milovat, nebo se bude prvního držet, a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i mamonu.25Proto vám říkám: Nedělejte si starosti o svůj život, co budete jíst, ani o své tělo, do čeho se budete oblékat. Což není život víc než jídlo a tělo víc než šaty?26Podívejte se na ptáky: Nesejí ani nežnou ani neshromažďují do stodol, a váš nebeský Otec je živí. Copak nejste o mnoho cennější než oni?27Kdo z vás si může svou starostlivostí prodloužit život o jedinou chvilku?28A proč si děláte starosti o svoje oblečení? Pozorujte polní lilie, jak rostou: nelopotí se, nepředou -29a říkám vám: Ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oblečen jako jedna z nich!30Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která dnes je, a zítra se hodí do pece, čím spíše vás, malověrní!31Nedělejte si proto starosti a neříkejte: Co budeme jíst? nebo: Co budeme pít? nebo: Do čeho se oblečeme?32Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete.33Nejprve tedy hledejte Boží království a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno.34Nedělejte si proto starosti o zítřek, vždyť zítřek bude mít své vlastní starosti. Každý den má dost svého trápení.
http://www.obohu.cz/bible/index.php?lang=cz&styl=KLP&k=Mt&kap=6&kap=6&v=19&kv=34#v19
Jestliže ve vaší zemi bude s tebou přebývat cizinec, nesmíš ho utiskovat.
33Jestliže ve vaší zemi bude s tebou přebývat cizinec, nesmíš ho utiskovat.34S cizincem, který bude s vámi přebývat, musíte jednat jako s jedním z vás. Budeš ho milovat jako sebe samého, neboť i vy jste byli cizinci v egyptské zemi: Já jsem Hospodin, váš Bůh
Lv 19,33-34
http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=KLP&kap=19&v=33&kv=34&k=Lv
Zajeď na hlubinu
1Jednou stál u Genezaretského jezera, lidé se na něho tlačili, aby slyšeli Boží slovo.2Tu spatřil u břehu stát dvě lodě. Rybáři z nich vystoupili a prali sítě.3Vstoupil na jednu z těch lodí, která patřila Šimonovi, a požádal ho, aby trochu odrazil od břehu. Posadil se a z lodi učil zástupy.4Když přestal mluvit, řekl Šimonovi: »Zajeď na hlubinu a spusťte sítě k lovení!« 5Šimon mu odpověděl: »Mistře, celou noc jsme se lopotili, a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě.«6Když to udělali, zahrnuli veliké množství ryb, že se jim sítě téměř trhaly.7Dali znamení společníkům v druhé lodi, aby jim přišli na pomoc, a ti přijeli. Naplnili obě lodě, až se potápěly.8Když to Šimon Petr viděl, padl Ježíšovi k nohám a řekl: »Pane, odejdi ode mě: jsem člověk hříšný!«9Zmocnil se ho totiž úžas - a také všech jeho společníků - nad tím lovem ryb, které chytili;10stejně i Zebedeových synů Jakuba a Jana, kteří byli Šimonovými druhy. Ježíš řekl Šimonovi: »Neboj se! Od nynějška budeš lovit lidi.«
http://www.obohu.cz/bible/index.php?styl=KLP&styl_hled=nic&k=L&kap=5&v=4&kv=10
Já osobně tím "zajetím na hlubinu" rozumím "ochotou riskovat". Riskovat nepřijetí, odmítnutí, ztrátu času i něčeho materiálního, pro "boží věc" - např. společné dobro.